8 Kasım 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

8 Kasım 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

a. Yeni bir Arsen Lüpen mi? Ben ötedeneri yankesiciler hak Yankesicilikte bir Bu için diğer cürümlere benze * mez; kibardır. Nasıl bir adama a - meliyatı acıyı duyurmadan yapar- Jarsa yankesicilik te öyledir. Hisset tirmeden çarpar. Ama insan mu- tazarrır olur. O tarafı ayrı bir ba - histir. Gece yol kesip harmanyola Şevirenlerde hiç bir hüner yoktur ya!... Onun içindir ki; işini bece remeyip yakalanan yankesicilere dan fazla kızarım. Ne ise o tarafı lâzım değil!,, Efen- dim! Yakın arkadaşlarımızdan > hem de gözü açık - birinin kırk lira kadar bir parasını pantalonu- Mun yan cebinden aşırmış'ı lar. Ifa- desine göre kat'iyen hissetmemiş. Yalnız arkasında şık birisinin ken- disine sürtündüğünü hatırlıyor. Polise müracaat ettiği zaman ba « nun Avrupada, hattâ Pariste çalış- muş bir yerli yankesici olması muh temel balunduğunu söylemişler. Öğrendiğime göre bu adamın hü- meri yalnız yankesicilik değildir. Size bir hikâyesini anlatayım: Bu yerli Arsen Lüpen birinin on bin frank parasını çarpmış. Parası şarpılan adam onu tanımış. Fran- #ız polisi de herifi yakalamış... Bir az okşamışlar, itiraf etmiş ve pa - Li iade etmiş. Polisten çıkar çıkmaz mahkemeye müracaat ede rek poliste dövdükleri için yakası- maksad. çalmış olduğumu itiraf ettiğini, yok *a ba parayı falan adamdan aldı- ğtrı söylemiş. Mahkeme polisin a- ıp berikine e veri 10 bin frangın iadesine karar vermiş. Ne dersiniz? Herif hem hüner sa- hibi, hem zeki... Böylesine can kur ban! Adalara bir tahlisiye lâzım! Geçenlerde Yalovadan gelir - ken Heybeli önünde batan ve otuz dan fazla canın hedrolmasına se - bep olan kazanın acısını unutma - dan Kınalı açıklarında bir kayık daha içinde üç kişi ile birlikte kay inadı. Kaza'x Kınalıadaya o kadar yakın olmuş ki; boğulanların ceset İleri yüzerek haraya çıkanlardan evvel sahile vurmuş. Bununla be - raber Kınalıadadan bir tekne indi- rip te kazazede kayığının imdadı- na gitmemişler. Bu gibi hâdiseler- de insanlık hislerine hitap etmek ne derece doğru olursa olsun, kim- seye muayyen bir vazife yüklen - mediği için bu yüzden birtakım canların hedrolmasının önüne ge - çilememektedir. Füruzan vapuru « mun biçtiği Yalova kayığındaki ka zazedelerin feryadı.da Heybeli ve Büyükadadan işitildiği halde kim- se imdada gitmemişti. Bu ve bun- larin unuttuğumuz emsali gösteri - yor ki Marmara ve bilhassa Ada- lar ile Anadolu kıyısının arası her sene birçok baş yemektedir. Buna bakıp ta hâlâ adalarda, Kınalıda mu olur, Heybelide mi bir tahlisi » ye istasyonu yapılmamasına şaşıyo rum. Tahtisiye teşkilâtından mak- sat can kurtarmak ise bu söyledi- ğimiz yerlerde buna ihtiyaç oldu- ğunu şu bir iki ay zarfında boğu - lanların kırkı bulması pek beliğ ve hazin surette göstermektedir. Umuyorum ki; Tahlisiye umum mü dürünün insaflı gönlü buraların ÖKONOMI Yumurtaların Kontrolü Komisyon teşekkül etti, ihzari faaliyete geçti Yumurta ihraç talimatnammesinin tat bili delerstil, tenliyöte geçemedi zim gelen kontrol komüs: yonu resmen — | kül etmiş ve ihzari şekilde faaliyete miştir. Li ın reisliğine Türkofir ş- inden Şefik Safi Bey tayin balledilmiştir. Maamafih Gceret odası, yumurta tacirlerinin isteklerini İktisat vahilarine bildirmiş, müsaveba enli - nün kabulüne © imkân olup olmadığını sormuştur. Diğer taraftan, kontrol he- yetine yeminli eksper olarak 250 lira maaşla azadan Gani Bey seçilmiştir. Bu suretle tamamlanan heyet, ihza- ri faaliyete başlamış, kontrol için lizmm olan müayene aletlerini ve saireyi te - darike başlamıştır. Odada aylık toplantı aylık toplantı. hıklarile meşgul olacak heyete Nemli za- yele Ziya, Haci Recep, Gani ve Bu arada, ruzmamenin tanziminden evcak üzerinde görü - Seli sök edilecekti. Aza - dan Rıfkı Bey, raporun o çoğaltılarak dağıtılmasını teklif etti. Bu teklif ka bul edilmiş ve içtiman nihayet veril - Vehbi Beye ikramiye Eski oda umumi kâtibi Vehbi Beye, a hizmetlerinden dolayı 1500 li- ra ikramiye verilmesi takarrür etmiş ve bu hususta İktisat vekâletine müracaat edilmiştir. Egede tütün piyasası hararetli Gelen haberlere göre, Eze mmtaka- sında tütün piyasası | hararetlenmiştir. Yalnız , Odemiş muntakasında şimdiye e. Daş yüz bin kilo tütün satılmış. e ŞA Şe la havalisinde şimdiye kadar inhisar ida - resi ve muhtelif kumpanyalar tarafın - dan yapılan mübayaa miktarı 5 milyon 250 bin kiloyu bulmuştur. Umumi sa- teş fintr 65 — 100 kuruş arasındadır. Zeytin ihracatımız Bu yıl zeytin ihracatımız geçen se- meye nisbetle mühim miktarda re na, 500 bin kilom Rusyaya, 600 bin k- Josu da iskenderiyeye Sovyet t Rusyada işe konan | sormaya Sovyet Rusyada, beş senelik ae tatbikinden bugüne kadar menkul yek ua içi mü a yar ruble olarak tesbit edilmiştir. Fabrikalara lizam olan iptidai mad. deler stoku 40 milyon rubleye varmış - Taucibinee ağır | tır. Beş senelik plân (iş Bankasından alman cetveldir) 7T. Sani 934 AKŞAM FİYATLARI ISTIKRAZLAR TAHVILAT Hotikramı dahili BEİ Rihim 7,50 1833 Ergani, 9725 İ Am. Mümessil 50,10 Ünitürk 296750 $ An Tahvili M1 4875 in — 2485 — OMA 4850 . Mi 288 ESHAM Gö a Oörünür oye üç gün evvel gene bu sütunda resmini bastığımız. Boğazke caddesinde açık ğe çukurunun tamire başlandığını ieteriyor, Matienifn gö rülen haklı tenkitleri böyle iyi karşılayarak tenkide esas olan pürüzü izale edenleri takdir etmek bir vieden borcudur. Umarız ki, bu hâdise bundan böy- lesi için de haklı tenkitlerin hümü telâhki edilmesinde iyi bir örnek tutalur | Gazinolarda Alaturka musiki Şehir meclisi resen kaldır- mağâ salâhiyattar mıdır? Müsikimizde, yapılacak. selahet için her tarafta hazırlıklara devam edil - mektedir. Istanbul konservatuvarı da Anada- Iuda toplamış olduğu halk türküleri ve ezgilerinden istifade için çalışmakta - dır. Avrupadan yeni gelecek mütehas - ss ta beklenmektedir. Müsikideki ıslahat için hazırlıklar yapdırken alaturka mvusikinin muhtelif mahallerde devam edip edemiyeceği hak kında bir çok dedikodular vardır. Söylendiğine göre, | Istanbul şebir medisine kazinolardan alaturka şarkola- nn kaldırılması için bir teklif yapıla - caktır. Ancak alaturka mesilinin kad. dırılacağına dair henüz bir kanun çık - madığından Istanbul (şehir mechsinin buna resen karar veremiyeceği de söy- Temmektedir. Dün bü hususta temas ettiğimiz. .— Hikadar bir zat vekâletten emir gelme. dikçe alaturka musikinin resmen me. nedilemiyeceğini söylemiştir. e Tramvay ve elektrik şir- keti ile müzakereler Nafıa Vekâletile Tramvay ve elek irik şirketleri arasmda cereyan et - mekte olan müzakerat hakkında şir Briiksele mas b dürü M, yaşi sinai eksp “ vesle şehrimize gelmiştir. Dün Metro hanmda şirket müdürleri arasında bir içtima zazılarak muhtelif işler görü- talimat almak vesilesile müzakeratn «ede kalmasına mahal veril - yk Yazımın başına koyu bir arapça irdiğim için belki dudak bü — Hâlâ mı? Der gibi yüzünüzü buruşturacak sınız. Fakat telâş etmeyin bunlar ar tik göze çarpmak için başvurulan reklâm numaralarına benzedi. A - merikada büyük iş adamları rek - İâmlarını plâjlarda genç ve güzel kızların bacaklarına yapıştırıyor - larmış. Bu bir düşüncedir ki şaka irmez, faydası olur. Jik bakışta aykırı ve garip gelen şeylere yavaş yavaş alışırız. Halkı daima taze buluşlarla canlandıran iş adamları şöhretlerini kaybet - rı. gitarını tesbit etmektedir. Cemiyeti İstanbul bak. ente p Saza | deer. Çi rana K k dey: Anndolu Hisse 2750 pe veğ Şir. Hayriye 1880 $ Şark m, ecza 475 ÇEK FİYATLARI Londra s0 4 Praz 1sa2 1206 | Belgrat 3435 Milüme 9,2841 $ Moskova 108525 Nüyark 70,36 $ Berlin vara Mi Madrit SBA Bükreş Viyana NUKUT (Satış) Karsş 20 1, evire BİS 1 Dolar 125 $ 1 Peneta is 8 Kur Çek oo EŞ 1 Mark 4 1 Şile Av, 23800 Zet 2 1 Haterlin 829 | 20 ker . 20 Liret 216 $ 20 Dimer “ 20 Lem 230 1 Çerseviç —— E, Balçikm MESİ Alm 023 20 Drahmi 2) Mecidiye © 3650 1 Fiasin Sİ Banner 27 Fakat ben size ne servetten, ne şöhretten bahsedecek ( değilim. Tam sahibülhayrattan, evkaftan bahsedeceğim. Evkafa ait yeni bir kanun lâyihasının Meclise geldiği- ni gazetelerde okudum. Iddia ede- rim ki içinizde evkafla uzak yakın alâkası olmayan yoktur. Ya evini- zin toprağı bilmem hangi padişa- hin vakfındandır. Yahut doğrudan doğraya mülk zannettiğiniz malı- nızda evkafın binde bir hissesi var dır. Burası muhakkak böyle. Bahse girmeden maksadım bun- lardan şikâyet değildir. O, hükü- metin evkafa vereceği are şekli» ne göre bir yoluna girer. Benim her zaman gö: pan nokta (o mabetlerimizin waiki halidir. Mı Mabetlerimizin ve mabet- ket hissedarlarile temas etmek mp irpa Sahibülhayrat!.. klavuz istemez. Vapurcuların Yeni vapurları Şirket Triyestede iki münasip vapur buldu Vapurculule şirketi hesabına vapur satm almak üzere o Marsilyaya giden rını almak için Marsilyada yapılan te- maslar müsbet netice vermediği için he- yet Triyesteye geçmiş, ve Lloyd Tries- tino kumpanyasile müzakerelerde bu - Tommuştur. Neticede bu kumpanyaya sit (Bul garia) ve (Kampedeglio) vapurlarının satm alınması takarrür etmiştir. An cak vapur bedelinin Clearing esası da- hilinde ödenmesi icap etmektedir. Bu hususta son bir anlaşma yapıla- cak ve yeni gemiler on beş gün içeri sinde limanamıza . Dönen heyetin reisi vapurculuk şir. keti müdürü Sadık zade Mustafa Bey, dün kendisile görüşen bir muharririmi- 70 şunları söylemiştir: — Şirket hesabma alınacak ve- purlar için bir çok kumpanyaların tek- Mflerini tetkik ettik. Marsilyadaki te - maslarımız müsbet bir netice vermedi. 3700, diğeri 3800 tonlektur. Şirketin ihtiyacımı karşılayacak mükemmeliyette- dirler, Vapurculuk şirketinin tonajı artıyor İİ YA Rna iy de, Claerine me selesini halletmek üzere Triyesteye git- miştir. Orada yapılacık temaslarla bu iş te halledilecektir. Yeni alınan gemiler dolayısile, va- purculuk şirketinin hissesine isabet e - den tonaj miktarı artacek, mevcut hat- Jana , vapor işletmek bakin. çoğalerı e SMMM ee arm yapılırken bu tonaj nisbeti de nazarı itibara alınacaktır. lerimize bakan biçarelerin Bence mabet, içinde yorgun £i lerin, bezgin ruhların dinleneceği, akidesine göre dünya gailesini bir ân unutup inandığı görülmez kud- retle baş başa kalacağı bir yerdir. Müslümanı da, katoliği de, orto- doksu da, protestam da, musevisi de, mecusisi de bunu ister. Mabet- leri bunun için yapmışlardır. Müs- lümanlar da mabede Allahın evi derler, Bu evin ne kadar temiz, ne kadar tertipli olması lâzımgeldiği- ni düşünün. Allahın evi... Orada her halde beş yüz yıllık toz toprak içinde çürümüş ayak kokulu halı- lar, araları , kir dolu parça parça hasırlar görmek istemezsiniz. değil mi? Allahın evine hizmet eden ada- mın dilenci kıyafetli, yarı aç, nafa- kasını çıkarmak için çarşı pazar su taşıyan, işportacılık eden bir za - vallı olmasına tahammül edemez- siniz değil mi? Hakkınız vardır. Fakat işte bi - zim mabetlerimiz bu haldedir. (Sa hibülhayrat) lar belki iyi düşün - müşler, para sarfetmişler. Fakat bu mabetler — açık söyliyelim ve söy- lediğimiz için kimsenin kızmama- sanı isteyelim — bugün medeni bir insanın girip ruhunu dinlendirece- ği, inandığı kudrete iman tazeliye- ceği bir yer olmaklan uzaktır. Madem ki evkaf hazırlanan bir lâyihadan bahsediliyor. Bu fırsat- la mabetlerimiz iş için de bir lâyiha mı, kanun mu, nizam mi ne lâzum- sa hazırlansa isabet olur. Burhan CAHİT an. Yedikule Tramvay kazası ii Vatman İsmail hakkında tevkif kararı verildi Evvelki gün Yedikulede vatman Arif Efendinin ölümile neticelenen tramvay kazasmdan suçlu vatman 1s- mail Efendi dün müddeiumunmiliğe tevdi edilmiş ve ikinci istintak daire- sine sevkolunmuştur. İkinci istinlak hükmi Mahir Bey suçluyu bizzat istic- vay etmiştir. Ismail Efendi hakkında tevkif kararı verilmiştir. Bugün şahit- lerin dinlenmesine başlanacaktır. Müşahedaye alınacak Karısını iğfal ederek parasını do - landırdığı için Şükrü isminde birisini öldüren şimendifer müstahdemlerin - den İsmailin muhakemesine dün ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir Dünkü muhakemede müdafaa velali İsmajlin tecennün ettiğini söylemiş, hâ disede müvekkilinin asabiyete duçar olarak tehevvüren bu suçu işlediğine dair de müdafaa şahitleri ikame et - miştir. Muhakeme İsmailin müşahede altına alınması ve müdafaa şahitleri - nin celbi için başka güne bırakılmış- tr. Kendi caketini çalmış Dün müddeiwmumiliğe Cevdet is - minde bir adam getirilmiştir. Bu a - — garip bir şekilde dolandırıcık apmak istemekten suçludur. Fakat ün hafif olduğu için müddeiumumi- likçe salıverilmiştir. Cevdet itfaiyeye yazılmak için Adapapzarımdan Istan- bula gelmiş, Sirkecideki otellerden bi risinde üç gün müddetle kalmıştır. Uç gün sonra Cevdet otelden çıkacağı zaman ceketinin çalındığını işaa rare tir. Cevdet bu işaa ile kalmamış, otel müstahdeml, len Emine Hanımdan şüphelendi. lemiştir. Bittabi iş polise aksetmiş, takikat başlamış, fa - kat çalındığı iddia edilen ceektten €- ser bulunamamıştır. Bir aralık Cev - detin kendisinden şüphelenmiş, üzeri atanmış ve çalındığını iddia ettiği ce- ket kendi belinde sarılı olarak bulun- #nuştur, Cevdetin bu işi parası olma - dığı ve otel parasını için yaptığı anlaşılmıştır. Ölçüler kanununa muhalefet Olçüler kanununa muhalif hareket etmekten suçlu Musa, Keork ve Ali efendilerin muhakemeleri birinci ce - za mahkemesinde neticelenmiş, eüçü- nün d suçlu oldukları anlaşılmış, onar lira parpa cezası vermelerine karar ve rilmiştir. Muşamba hırsızı Çalıştığı yerden 3 lira kıymetirde bir muşamba meye suçlu Teri ğin muhakemesi dün Sultanahmet iki! ci ceza mahkemesinde açidan bir ay hapsine, bir ay emniyeti umu- miye nezareti altında bulundurulma - sma ve dört lira da mabiceme masrafı vermesine karar verilmiştir. Çay parasından çıkan cinayet Üsküdarda bir çay parasını öde - mek yüzünden aralarında çıkan kav- gada kahveci Yaşarı öldürmekten suç lu berber Hüsnünün muhakemesine dün Ağır cezada devam edilmitşir. Berber Hüsnünün vekili Mustafa Nail Bey bu işin bir kavga yüzünden değil, bir kaza eseri olarak öldüğünü iddia etmiş ve bu hususta müdafaa şahitleri ri ikame , Muhakeme bu mü- dafaa şahitlerinin ve gelmeyen hukuku umumiye şabitlerinin celbi için bir baş- ka güne bırakılmıştır. Sahte pasaport Karol isminde Çekoslovakyalı bi - rinin sahte pasaport kullandığı anla- tahkikat evrakı BELEDİYEDE Han ve otelleri Kontrol Bügünden itibaren dok- torlar teftişe başlıyor Istanbul belediyesi Istanbul civa- emdaki hen, otel ve hamamlarm sihhi kontroluna karar vermiştir. Smm itibaren Istanbulun bü - i doktorlar umumi ş8- kilde stesi mevcut bütün han, otel ve hamamlar kontro'una başlayacak- oi Bu umumi mahallere ait mizam- kei şiddet ie cezalandırılacak ve sıhhi esaslara 'dilekmt etmeleri bildirilecektir. Ehliyetsiz vatmanlar Evvelki gün Yedikulede vukun ge - len müessif kaza üzerine Istanbul be - çalışmaletan Devredilecek mezarlıklar Edirnekapıda Sevaklar caddesinde mezarlığı ismi ile tanınmış olan Rum 'olan defne ait mehalllin kanun mucibin- Birinci esir Şu Amerihada dalavere ile yakala nıp ta satılığa çıkarılan Çinliler fikri mi hayli hurcaladı, Uzerinde durdum ve düşündüm. Esarete, insan ticareti» me, hadın ticaretine karşı bu kadar şiddetli tetbirler alındığı bir srada bir takım adamların buna cesaret eda bilmeleri hakikaten şayanı hayret de- Zil mi? Hayreti en yüksek bir ülkü ola « rak kabul ettiğimiz bu devirde nasd oluyor da “insan” çanak çimlek gibi, ot minder gibi, kanape gil! bir mal telâkki ediliyor ve satılı; çıkarılı « yer? Haddi zatında çok âdi olan bu ha» reket, insanları tabiatte meknuz bulu. nan ve esarete müteveccih olan b.r ka biliyeti tebarüz ettirmek itibarile çok mühimdir. Hürriyete susayan insanlar her ne dense daima esareti de aramışlc; ve onda bir zevk duymuşlardır. Medeni ve içtimai hanımlar, nizamlar, bu sum en bariz bir delili değil midir? Bu itibarla meselâ kadın, - eğer ta bir caizse - erkekten daha çok mede- midir. Çünkü erkekten daha ziyade o- sirdir. Kadınları itak etmek için yapılanı mesai ne olursa olsun, kadın daüna bu mevkii muhafaza etmeğe mah « küm kalmaktadır. İ Herbert Spenser esareti tetkik et tiği zaman bunun köklerini yamyam- bulmuştur. Eski devirlerde yam- yamlar düşman kabileyi yendikleri 24 man aldıkları esirlerin bir çoğunu yer ler ve yiyemediklerini de ileride istih- lâk etmek üzere saklarlarmış. Tabü bunlar içinde kadınlar da varmış. Ve bu kadınları kesmedense zevkleri için kullanmağı tercih ederlermiş. Onun ve kadınlar ilk defa “esir” olmuşlar- er. Fahat bu esaret bugün tamamile bitmiş değildir. Vakıa muasır medeni- yetimizde kadına birçok haklar veril- miştir. Fakat ne de olsa evli kadının kocası lehine terkettiği bir takım hak- li Cemiyet içinde. bir takım işleri yapıp yapmaması ko- casının icazetine bağlıdır. bunu, kaidenin bir istisnası olarak ka» bul etmek lâzımdır. Bütün bu kayıtları ıslah etmek ve kadına izdivaç müessesesinde erkekle müsavatı temin eylemek kabil olsa bi- le gene kadının “esarete” olan inhi- mehi muhtelif vesilelerle tezahür ede cektir. Ün en başında meselâ moda varı yeni nen bu vasfı daha ziyade tebarüz ede- cektir. sevgili kocasile kavga etmekten bile çekinmez. Yazın bilmem ne renk pijama mo- dadır. Onu ister, kışın mini mini ka- dife bereler modadır; onu ister. Kürk ister. Rop ister elbise ister. İster; iğten, Çünkü moda denilen “efendi” bunu emretmektedir. Kocasının bu hususta- ki arzusu sıfırdır. Fakat kadınları bundan dolayı smar- 3 ahaze edemeyiz. Çünkü maalesef ka dının da fevitinde bir esir vardır. O da erkektir. Çünkü erkek kadının mo daya karşı olan esaretini tatmine hiz- met etmek mecburiyetindedir. Kadı - — hizmet etmek mecburiyetindedir. hürriyet denilen şey bir dai- rei İasidedir ki daima hareket ettiği noktaya gelir. Ve mutlak hürriyetin olmadığına bu bir misaldir. Mümtaz FAİK Romanyadan Gelen muhacırlar Sayısı şimdiye kadar otuz bini geçti: Romanyanın Köstence emanmda birilemiş olan 200,000 kadar mubaci- rin memleketimize taşınmaları bitmek ü- m Son olarak © Köstence limanında 2500 muhacir vardır. Bunlar, imani - büyük bir Türk 0 eken ie Muhacirlere ev yaptırılacak Traıyaya yerleştirilen muhacirlere yeniden evler yaptırılmaktadır. Yer ve kereste hükümetten parasız olarak ve - rilmektedir. kereste bulunmaktadır. Bu kerssteler bir vapurla Tekirdağma getirilecektir. ————— ce belediyeye sit olduğu anlaşilmısır. Belediye mezarlıklar müdürlüğü bu yerin İstanbul belediyesine devri için lâ zım gelen muameleyi ikmal cümle » dir. Mezarlık civar halen ihtiyacına göre ıslah edilerek asti şekilde havırla. aacakır.