28 Aralık 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 35

28 Aralık 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 35

No.1915—230 Kalemin Ucundan Budda Kıymetli üstat Haydar Rifat BF., en son olarak Budda'yı neşretli. Son iki sene içinde miühlerem muharrir okadar kitap yazdı ve ter- cüme elli ki insan bunların isimlerini birden- bire sıra ile sayamaz.. Haydar Rifat Beyefendi'nin Türk küllur ve neşriyat âlemine yaplığı hizmet çok büyüktür. Tercüme için intilap eltiği eserlerin üzerlerin- deki imzalara bakınca, üstadın ne derin bir hüsnüniyet ile hareket ettiğini derhal anlıyoruz. Mütercim, neşrettiği eserlerinden hiçbir vakit maddi menfaat, şöhret beklemiyor. Negrettiği ki- tapların isimlerine bir göz gezdirmek bunu is- pat için kâfidir. Haydar Rifat Bey'in tercüme- lerinde beynelmilel salâhiyet ve kudret sahibi muharrirlerin en başla gelenlerini görüyoruz, Üstat, okadar hummalı bir faaliyetle çalışı- yorki takdir etmemek nankörlük olur. Eserlerin yalnız bir hizmet için vücude getirildikleri açık bir hakikattir, Haydar Rifat Beyefendi'nin bu sonsuz me- saisi gençlik "için bir örnek olmalıdır. Bizim ilim ve neşriyat hayatımızda böyle canlı, gü- zel tercümelerile memleket irfanına hizmet etmiş adamlarımız çok az, hatta sayılıdır. Beynelmi- lel kitaplara olan ihtiyacımız okadar fazladır ki arık bu mesele münakaşa, tetkik sahasından çıkmıştır, Müspet, faydalı iş bekleniyor. Ben muhterem mülercimin eserlerini oku- dukça, tetkik ettikçe bu sütunlarda düşündükle. rimi yazmağa çalışacağım. Budda'ya da tekrar avdet edeceğim. Bugün işaret etmek istediğim nokla yalnız bu işin ehem- miyeti ve kıymetidir. Şimdiden Haydar Rifat Bey'in bütün eser- lerinin okunmasını tavsiye etmeği bir vazife bilirim. R. E, REŞAT FEYZİ nin yeni çıkan kitapları Boynu bükük kızlar Hikâyeler, Şafak kütüphanesi fiyatı 50 kuruş Matbaada Akşam Şiirler, Sühulet kütüphanesi fiatı 30 kuruş iyetişııyıdığın, ALA a gem Pencereler — Reşat Feyzi'ye — Odam ki bir madenin oyulmuş damandır. Pencereler odamın süslü aynalarıdır O aynalar ki bana binbir âlem gösterir Onlarda iztirabım bir gölge gibi erir. Onlar benim gözyaşım, onlar dert ortağımdır Onlar benim varlığım, onlar hayat bağımdır Onlar benim hayalim, onlar benim nurumdur Onlar hiçbir varlığa tapmıyan gururumdur Onlar benim gündüzüm, onlar benim gecemdir Onlar benim esrarım, halli zor bilmecemdir Onlar batan güneşim, onlar doğan ayımdır Onlar karanlıklardan kopan nurlu payımdır. Pencereler hem kendim, hem de arkadaşımdır Odam sanki bir mezar, onlar mezar taşımdır. Antalya Ziya İlhan Fransız edebiyatı Üç küçük kız öldürdüler — Maeterlinek'ten — Üç kızı öldürdüler; Kalplerini gördüler :. Birincinin kalbinde, Saadet filiz salmış; — Nereye aksa kanı — Üç yılan ıslık çalmış. İkincinin kalbinde, Şefkaş kaynağı varmış; — Nereye aksa kanı — Üç kuzu hep otlarmış.. Üçüncünün kalbi de Felâkete esirmiş ; — Nereye aksa kanı — Üç melek bekleşirmiş... Üç kızı öldürdüler, Kalplerini gördüler... Hüseyin Necmettin