28 Aralık 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

28 Aralık 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

No.1919-—264 Hiç bir devlet adamı tasavvur etmiyorum ki; İsmet Paşanın bu nutuklarında göründüğü gibi, devlet idaresinin içyüzünü, memleketin iç ve dış siyasetlerinin ana hatlarını, millet davasını ve o da- vadakl yüksek ülküyü, dertleri ve onlamu devalarını, Büyük Şefi ve onun yüce kudretlerini bu kadar açık, bu kadar vazıh ve bu kadar kavrayışlı bir surette milletine izah ederek hesap versin!, Kıtabın içindeki nutukların çoğu ve en uzunları muhtelif tarihlerde ve çeşitli vesilelerle Büyük Millet Meclisinde ve diğerleri de gene çeşitli vesilelerle başka başka yerlerde verilmiş ve on üç yıilık kos koca bir tarih bu kitapta hülâsa edilmiştir. Bundan sonra Türk inkılâbı hakkında eser yaz- mak isteyenlerin artık vesikasızlıktan şikâyet etmeğe hakları yoktur; başta Büyük Şefin ve Aziz Kurtarı- cının nutukları olmak üzere İsmet Paşanın bu «Nu- tuk külliyatı ve onuncu yıldönümünü kutlulama yüksek komi#yonunun neşretmiş olduğu <10 yıl reh- beri» en müspet vesikalardır. Fakat ne gariptir ki, bu iki eserden de İstanbul gazeteleri kâfi derecede bahsetmiş değillerdir. Halbaki bu gazeteler meselâ: «10 yıl rehberi» ndeki malümattan fazlasile istifade etmişlerdi. Bunun içindir ki, biz Ankara mektebinin ve Ankaralı yazıcılar bu suretle her zaman övün- mekte haklı bulunduğumuzu söyleyebiliriz. Her sözü bir vecize mahiyetini taşıyan Aziz Bay vekilin bu nutukları, her Türk münevveri tarafından SERVETİFÜNUN 67 vaa gözden geçirilerek gayretler ve istifadeler elde edil- melidir. Onun her sözünde gerçekten istifade edilecek bir vecize vardır: Burada bu vesile ile bu büyük şahsiyetin son manalı hareketlerinden birisini kaydet- mek isterim: Bundan birkaç gün evvel, Ankasupalas” ta mülkiyelilerin 57 nci yıldönümü şerefine verilen ziyafeti teşrif buyurmuşlardı. Sofrada ber davetlinin önünde küçük bir pusla vardı. Bu puslada heyeti tertibiye davetlilerden adreslerini ve hangi sene me- zun bulunduklarını soruyordu. İşmet Paşa Hazretle- rinin bu sorguya verdikleri cevabı oradakileri saygı ve hayretle kendilerine baktırtacak çok manelı bir cevap oldu; Başvekil Paşa Hazretleri yazdıkları c6- vapta : — Ben Mülkiye Mektebine geçen yıl girdim! buyurmuşlardı. Filhakika mülkiyelilerin Ankarada yaptıkları par- lak yıldönümü toplantılarının birincisi geçen yıl yapıldı ve Başvekil Paşa Hazretleri de bu merasime geçen yıl iştirak buyurdular. Paşa Hazretlerinin yu- karıki cevspları, ziyafette bulunan mülkiyelileri coşturdu, en kıdemli mülkiyeli olarak sofrada Paşa Hazretlerinin karşısında oturmuş olan Ahmet İhsan Bey üstadımız, o ziyafetlin en muhterem iki misafiri bulunan Meclis Reisimiz Kâzım ve İsmet Paşalar Hazretlerinin göğüslerine «Mülkiyeliler rozeti» ni takmak şerefini kaçırmadı. derin bir alâka ile okunmalı, 13 yıllık koskoca bir Ankara ihtilâl ve inkılâp tarihimizin bütün hususiyetleri Kadri Kemal Genk, hlüymelş den bir şey verdi. Seneler geçti. Şim- İFTAR Bir karlıktan, fırına girer gibi 6Ö nın mev- küne girdim. Bir is- kemle alıp oturdum, etrafıma baktım. İskem- leler üstünde bazı yol- cular iskambil oynuyor- lardı; biraz sonra dur- dular. Bir Kabataş'lı: « Minarelere (o bakın, kandiller yanmış!» diye bağırdı. Herkeste bir hazır- lık başladı; cebinden, çantasından küçük pa- ketler çıkanp açanları di onların yediklerin- den, söylediklerinden, suratlarından bir şey hatırlamayorum. Fakat tanımadıklarına, orum madamına (varıncaya kadar ikram etmişlerdi... Dinin manevi kuv- veti olacak.. Herkesin çehresini o ihtiyarın iftar duaları değiştirmişti. Yüzlerinde ilâhi bir ışık peyda oldu. İşte şimdi şize, be- pinize o ışığı anlatmak, bildirmek istiyorum. İşte gene o ayni vapurdayım; sanki se- gördüm. Orada bir de neler edi ki geçmi ve sani Tüm madamoturuyordu. o ihtiyarı gene karşım- Herkes komşusuna if- da görüyorum. ikram edi- Hintli bir sanatkar ile eseri: yor. Ak sakallı, başı Hintlelerin itikadınca, hükümdar olsun, çöpçü olsun herkesin ruhu birçok defalar dün- külâhlı bir ihtiyar yak- yaya pi ve gider. yp tasfiye geçirir ve bir meziyet kespeder. Her bir sanatkâr Galatasaray'dan n da birdenbire sanatkâr olamak. devir vs geçirdikten sonra bir z İaşı; herkeze paketin- sanatkâr kudret ve kemaline varabilir. Rasin Nuri