13 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

13 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

ea SA P Halkın Sesi Balkan Merkezi Meselesi Ba'kan Birliği için bir mer kez ittihazı meselesi bir nok- tai nazar çıkardı: Bu merke- zin askerlikten teecrit edilme- *i mütalcası. Bu husus hak- kında dün görüştüğümüz bazı ıh imiz bize gşunları söy- ediler: Mehmet B. (Nurucsmaniyede, Büyük apartmanda, 20) — Balkanlılar bir birliğe şiddetle taraftarım. Bu krışuılığıııı bir fantezi değildir. iyorum ki, bu milletler arala- rında anlaşsınlar, bir birlik yap- sınlar: Bu birlikle Balkanlarda sulh ve sükün hâsıl olsun ve Balkanlılar büyük ve maddi ve manevi sabada istilâçı devletlere karşı müttehit, müşterek ve sa; lam bir kültür ve sağlam bir ik- tısadi bünye ile mücehhez olsur lar. Bu güzel ve faydalı fikir, tahakkuk — edebilmek — için, se- nelerce — hazırlığa mütevak- kıftır. Bu —güzel fikrin ta- hakkuku yolunda İstanbul veya diğer bir Balkan şehrinin silâhtan tecrit edilerek bitaraf bir mımta- ka haline getirilmesi arzusu her halde bu hazırlıkların ve anlaş- maların sonunda kendiliğinden halledilecek bir meseledir. * Mustafa D, (Fatih, Sofular, İakenderpa- Şi zakalleri, Tet Dd T — Bugünkü iktısadi ve siyasi makanizma, — milletler — arasında mütefavit iktıı:di. içtimal ahlâki, siyasi şartlar doğurmuştur. saden, siyaseten, fikren zükuk ve kuvvetli devletler küçük mi- letleri ve devletleri kendi men- faatlerinin çemberlerine takarak şuraya, buraya — sürüklüyorlar. Balkanlar bunun bir misalidir. Burada büyük devletlerin nü- fuzları daima çarpışır ve Balkan milletleri bu —nüfuzlar önünde şuraya veya buraya sürüklenirler. Kendi menfaatlerini müstakil bir kilde —müdafaa etmek için lılar bir birliğe muhtaç- tırlar. Bu birlik ınâ ü bir arzu halinde bir kısım Balkanlıları harekete getirmektedir. Bu arzı- nun tal sahasına geçebil- mesi için Balkanlılar — iktısadi, içtimal, ve fikri sahada anlaş- mah ve bu anlaşmayı artıracak kararlar almalıdırlar. Yalnız dik- kat edilecek bir mokta vardır. Büyük devletler bugün için temin ettikleri siyasi örgüyü çöz- dürmemek için bu aelaşmayı güç- leştirmiye ve kundaklamıya çalı- şıyorlar. Meselâ: Şu İstanbulun silâhtan tecridi hekkında ortaya atılan şayıa bu — cümledendir. Henüz anlaşma temin edilmeden, anlaşmanın her sahada kökleri atılmadan ileride birliğe — dahil olacak olan milletlerden herhangi birinin herhangi bir şehrini silâh- tan lecrit etmek meselesini müna- kaşa sahasına dökmek birlik işini güçleştirmektir ve gülünçtür. ae —— arasında 0: Hasan Bey — Amanın... Eyvahlar olsun... Adamcağızın biri yere düştü, tramvayın altında kaldı. â Birliğinin DARHİL YERLİ MALI Fiatlerin Ucuzlaması Lâzımdır Milli İktısat ve Tasarraf Ce- miyeti İstanbul Merkezi, Bayram- da balk tarafından şekerle bir- Hkte yerli üzüm ve incir sarfını tavsiye etmiş ve bu hususta rad- yo ile konferanslar da verdirmiş- ti. Dün bazı kimseler” Cemiyete müracaat ederek Bayramda üzüm ve incir sarfetmek — istedikleri halde dükkânların incir ve üzü- mün okkasına 80 kuruş istedik- lerinden alamadıklarını bildirmiş- ler, Üzüm — ve incir fiatlerinin perakendeciler tarafından yüksel- tilmesinden şikâyette bulunmuş- lardır. Yaptığımız — tahkikata göre, İktısat Cemiyeti perakendecilerin bu şekilde hareket etmelerinden ve birtakım fabrikacıların ucu- za malettikleri yerli mallarını Avrupa malları fiatile satmala- rından müteessirdir. Yerli malla- rının istihlâk miktarını arttırmak maksadile Cemiyet bunların ucu- za satılmaları için teşebbüslerde bulunacaktır. Sarhoşluk Galatada Bir Kahveci Bir Sarhaş Iırılıdı İki Hasan ve birde Haydar isminde Üüç kişi rakı içmişler, sonra sarhoşlukla Galatada Celâl isminde birinin kabvesinde kavga çıkarmışlar ve neticede kahve- nin camlarını kırmışlardır. Fakat kahveci Celâl hâdiseyi zabıtaya haber vereceği yerde tabancasını çekmiş ve ateş etmiye başla- mıştır. Çıkan kurşunlardan ikisi Hasan ismindeki sarhoşa - isabet etmiş, kolundan ve bacağından yaralamıştır. Adil Bey Gidiyor Şehrimizde — tetkikat yapan İnhisar Vekâleti Müsteşarı Âdil Bey yarın Ankaraya — hareket edecektir. İmar Bankasında İçtima Türkiye —İmar — Bankasının Umumi Heyet İçtimaı 29 şubatta | yapılacak, — senelik bilânço ve | rapor tetkik edilecek, yeni idare | meclisi azası seçilecektir. l ! ı x l l SON POSTA Hapisanenin Islahı İçin Komisyon Teşkil Ediliyor İstanbul Hapishanesinde (712) mahküm vardır. Bunların yarıdan fazlası Anadolunun muhtelif ha- pishanelerinden rahat durmadık- ları için buraya gönderilen mah- hümlardır. Anadolu hapishaneleri, İstan- bul hapishanesinin inzıbatı kuvvetli olduğu için hâdise çıka- ran sabıkalı mahkümları buraya göndermektedirler. İstanbul Ha- pishanesi Bizans devrinden kal- mış ve ber türlü sıhhi şeraitten mahrum bir binadır. Müddelumumiliğin ve hapis- hane müdürünün mütemadi me- salsi neticesinde binada sık sık tanzifat ve dezenfekte yapıldığı için herhangi bir hastalık çık- masına mahal - verilmemektedir. Hapishane idaresi, mahkümları göndüz. meşgul etmek için her çareye baş vurmaktadır. Şimdi bapishanede mükemmel denilecek bir çorap ve fanile fabrikası ile bir matbaa ve bir de marangozhane vardır. Maran- gözlük şubesinde (10) ve mat- baada ( 15) mahküm iş bulmuş- tur. Hapishanede günde yalnız (1148 ) çift çorap yapılmaktadır. Ayrıca bir de ipek çorap yapan makine alınmıştır. Hapishane imalâthanelerinde (25) bin liralıktan fazla makine vardır. Bu makineler makhüâmlar tarafından kendi pa- ralarile — alınmıştır.. Habishane idaresi bunlar için bir para bile sarfetmemiştir. Fakat Adliye vekâleti bu ma- kineleri satın alarak hapishaneyi ıslah etmiye karar vermiştir. Yakında bu iş için bir komisyon teşkil edilecektir. Mekteplerde Tedrisat Başladı tamamen Şehrimizde grip salgımı mü- nasebelile mektepler için verilen tatil kararı bu sabah bitmiştir. Bu itibarla şehrimizneki bütün mekteplerde yeniden “tedrisata başlanmıştır. Sıhhat ve Maarif idareleri talilin uzatılmasına li- zum görmemşilerdir. * 2: Hasan Bey — Dur oldun, başın mı: yar Id ? Kazazede — Kolum Bey, fakat Allaha çok şükür... bakayım, ne sardır. kırıldı, İ 3: Kazazede — Bunun Hasan Bey — Daha beleri nedir ? HABERLER PORTAKAL Ruslar 90 Bin Sandık Portakal Satın A_l_acale Ruslarla aramızda bit sene müddetle aktedilen ticaret mua- hedesi 9 temmuzda hitama ere- cektir. — Ruslar bu muahede ile Türkiyeden almağı taabhüt et tikleri 15 milyon — liralık malı muhtelif — mntaklardan tedarik teşebbüslerine devam etmekte- dirler. İstanbuldan - tiftik, Enpr ği, yün, deri aldıkları — gibi İz- mirden de Üzüm, incir, palamut ve meyankökü almaktadırlar. Fakat Ruslar Dörtyoldan alacak- ları portakalları son — günlere kadar çekmedikleri için portakal tacirleri — sıkmtılı. bir vaziyete düşmüşlerdi. Ancak son zamam- larda portakalcılarla Ruslar ara- sındaki müzakere hüsnü suretle neticelenmiş ve Ruslar bu sene için (90 ) bin sandık portakal almağı kabul etmişlerdir. Porta- kallar doğrudan doğruya Dört- oldan alınacak ve üç vapurla usyaya sevkedilecektir. Rusların — portakal — ulmaları takarrür. eder etmez portakal fiatleri cinsine göre bir miktar fırlamıştır. Ana Ve Kız Şikâyete Bakılırsa - İkisi Birden Hırsızlık Yapmışlar Beyoğlunda oturan Recai Bey isminde bir zat polis karakoluna müracaat ederek bir — hırsızlık hâdisesi haber vermiştir. Recai Beyin şikâyetine göre, Kalyopi isminde bir Madamla kızı Eleni bu zatin evine girmişler, bir gramofon — çalmışlardır. — Zabıta ana ve kızı. bulmuş. tahkikat yapmıya başlamıştır. Sarhaş Kadın Madam Nina isminde bir ka- dın sarhoşlukla Yenişehirde kah- veci Alinin dükkânının camlarını kırmıştır. Ali de Madam Ninayı bıçakla yaralamıştır. Alacak — Yüzünden Fındıklıda kahveci İsmail bir alacak meselesinden Mustafa isminde bir ameleyi ya- ralamıştır. oturan daha beteri Şubat 13 Günün Tarihi Gazi Hz. Hr. öğleden s«onra otomabille Şişli tarikile Bü- yükdereye kadar bir tenezzüh icra va saraya avdet buyurmuşlardır. Akın Piyesi Faruk Naliz Beyia Türk tarihine dalir — yazdığı Alıo piyesi Darül- bedayide alâka İle seyredilmektedir. San'atkârlar temsilde çok muvaffak olmaktadırlar. — Faruk — Nafiz Bey milli mücadeleye dair ikl eser daha yazmaktadır. Muammer Raşit Beyin Hissesi Haydarpaşa bedeli için yapılan eulh mukavele- sinde hizmeti görülen Muammer Re- tit Bey de, İktinat ve Adliye Vekil- lerl gibi hlssesine — düşen avukatlık ücretinden bazine lehine Fferağat et miştir. Demiryolu - Bozuldu Şiddetli yağmurlar Derince ile İzmit arasında müthiş bir sel akma- sıma sebep olmuş, bu yüzden demir- yola bozulmuştur. Fakat ameleler bozulan kısmı tamir etmiştir. Ansaldo Mümessilleri İtatyadaki — Ansaldo - tersaneleri mümeasilleri dün tekrar şebhrimize gelmişler <e doğru Ankaraya git- mişlerdir. 6000 Kilo Kahve hamir tacirleri tarahadan ithalât Histesinin İHânından evvel 1smarlanan 6000 kilo kahvenin İthal edilmemesi: me bükümetçe karar verilmiştir. Tayyareci Hanımlar Aero klüpte tayyarecilik derale- rine edilmektedir. — Bazı hanımlar da ders — alı tayyareci olmak için müracaat etimişlerdir. Tütün Ofisi Ankaradan gelen baberlere göre bir tütün ofisi teşkili ve stok tütüne lerin hükümet tarafından satın alın« ması bükümete teklif edilmiştir. Doktorlar Sofyadan Geldi Tevfik Salim Paşanın riyasetinde Sofyaya hususi bir Geyahat - tertip eden daktorlar dün şebrimize dön- müşlerdir. Seyahatten memnuniyet beyan etmektedirler. İki Kadın Yaralandı Fatihte oturan Nuri isminde birisi Metresi Lütfiye Hanımı, Kasımpaşada oturan arabacı Mehmet ise karısı Fatma Hanımı yaralamışlardır. Bir Birahane Yandı Galatada bu sabah bir yanyın olmuş, “Ankara,, lokanta ve bira- hanenesi kımen yandığı balde söadü- rülmüştür. Reisicümbur dün s#yonunun — sigorta devam —— —x 4: Kazazede — Bereket versin tram- vayın altında kaldım, ya bu kalabalıkta crıııuy.ın içinde olsaydım ?