13 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

13 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Küri Maktipları Et Nakliyesi Ve Mezbahanın Mütaleası Muhterem — gazetenizin 22 - 1- 0932 tarihli nüshasında Aksa- rayda Bandırmalı Osman imzasi- le (Eti daha ucuza — nakle talibim ) serlevhası altmda bir yazı inlişar elmiştir. — Hakikate ve hadisata uygu olmıyan bu neşriyata — berveçhi ati cevabı vermeği lüzumlu gördük: Et nakliyesi için beş senelik deıîl beş dakikalık bile bir mukavele mevcut değildir. Ev- velce yapılıp müddetleri hitam bulan nakliye mukaveleleri o mukavelelerin cari olduğu müd- det zarfında vukubulan müteva- H şikâyetler ve bu mukavelele- rin et nakli serbestisini ihlâl ile rekabeti meneylediği nazarı itibara - alınarak herkesin kendi etini kendi vesaitile nakledebil- mesine imkân bıramak — için teçdit edilmemiştir. İzah edelim: Nekadar makul şerait ve mule- dil bir ücretle olursa — olsun nakliyeyi bir ele tevdi etmenin bais olduğu şikâyetlerin arkası ahnamamıştır. — Nakliye öcretinin sıklet üzerine tespiti de tartılan etlerin örselenmesine sebebiyet vererek nefasetine halel getı'rdiîi' iddiasile esnafın mühim bir kısmının şikâyetine mevzu teşkil etmiştir. Nakledi- lecek etlerin tartısında da nak- Hye müteahhidi ile et sahipleri arasında niza ve ihtilâf hiç eksik olmamıştır. Nakliyeyi bir mukavele ile yedi vahide tevdi eylemenin doğurduğu bu şikâ- yetlerin önünü almak için uzun veya kısa müddetlerle bir mü- teahhide bağlanmak muvafık görülmemiş ve evvelce yapılmış olan —mukavelelerin — müddeti munkazi olunca yenisi aktedil- memiştir. Hiç kimse 'ile muka- vele aktedilmeyince de müzayede ve münakasa icıasına da lüzum görülmemiştir. Et makliyesinde belediyenin nazarı ehemmiyete aldığı esas ikidir:Biri: Nakil vasıtalarının mu- ayyen sıhhi şartları haiz olmasi, diğeri de vasıta ihzar ve tedari- kinden âciz olanların etlerinin dükkânlarına — kadar - sabit ve mutedil bir ücretle nakli temin edilebilmesidir. Binaenaleh muayyen olan sıh- hi şartları haiz vasıta ihzar eden- ler bir güna memanie maruz kalk- madan kendi etlerini serbestçe nakledebilirler. Aharın etini nak- letmek isteyenler de nakliye üc- retine ait tarifeleri tastik ettir- mek ve talep vukuunda şehrin en uzak mıntakalarına kadar bilâ itiraz nakliyat icrasını taahhüt etmek şartile bunu da yapabilir- ler. Başkasına ait etlerin nak- linde menafii umumiye nazarı dikkate alınarak bu kaydın vaz'ı- na mecburiyet hâsıl olmuştur. Çünki başkalarının etini naklet- mek isteyenlerin hemen cümlesi kendilerine en ziyade kâr temin edecek olan yakın, mütemerkiz we mütekâsif mıntakaların nak- liyatile iktifa etmek istemekte ve şehrin uzak yerlerinde bulu- nan kasap dükkânlarına nakliyat yapmaktan istinkâf etmektedir- kr. şirketinin — yaptığı nakliyata gelince: Kasapların ek- seriyetinin hissedar — olduğu bu şirket kendilerine ait etleri şera- iti ıme haiz kendi. vasıtala- rile eklerini be, ede- rek müracaalta bııhıııdııü:nıdın de şirket tetkik ve - tastik edil- olan tarifeden fazla Gcret 'a etmemeği ve şehrin her ta- A S N bittabi | Yüzdürülmek | Üzere Londra — İngiliz Bahriye Ne- zareti geçenlerde esrarengiz - bir sürette batmış olan M 2 tahte- bahirinin yüzdürülmesi ameliyesi- ni Hox and Danks Dalgıç Şirke- tine bavale etmiştir. Bu şirket vaktile Seapa Flow'da batirılan Alman donanmasından bir. kıs- mint muvaffakıyetle çıkarmış olan şirket olduğu için talepleri der- hal kabul olunmuştur. Tahtelbahir azçok doğru bir vaziyette karinesinin — üzerinde yatmaktadır. Yalmız bir yanımda yara vardır. Binaenaleyh çıkarıl- masi için bu yaranın kapatılması, sonra - içine doldurulması düşünülınektedir. A- meliyata eğer hava müsait giderse bu iki üç gün içinde başlanacaktır. Tahtelbahirin nasıl — battığı meselesine gelince bunun sebebi azçok anlaşılmıştır. Tahtelbahirin kıç tarafında taşıdığı - tayyareyi hıfza mahsus hangarın ve bir de tarassut kulesinin kapakları açık | görüldüğüne göre kazanın mühim bir. manevrayı bir — dakika geç yapmadan tevellüt ettiği tahmin — edilmektedir. Anlaşılan tahtelbahir tam denize dalmak üzere olduğu sırada bu kapak- ların kapanması çikmiş ve su içeri hücum ederek sefinenin — batmasını mucip ob muştur. /Sabık İspanya Kıralı Tehlikeli Oyun Oynuyor Nis, 9 ( Şubat ) — Sabık İs- E::;ya Kıralı refakatinde refikası olduğu halde birkaç gün- denberi burada bulunmaktadır. Maksadı. Akdenizde uzun bir deniz seyahati yapmıya hazır- lanmaktır. İşin garip ve mühim noktası, sabık Kıralın bu seyahati, İspanya Cümhuriyeti bayrağı al- tında bulunan hususi bir yatta yapacak olmasıdır. Bu itibarla filen anya toprağına ayak basacak, — İspanya lgnuuuk:m tâbi olacak demektir. Halbuki malüm olduğu üzere sabık Kıra- ha aleyhinde bir tevkif müzek- keresi vardır. Kendisi kanun harici addedilmiştir. Sabık Kıralın seyahat edeceği yat elyeym İtalyada San Remo- dadır. ve sabık Kıral - ailesine dostlukla merbut olan Markiz Martinez de Rivanın mâlıdır. Kıralın dostları: —Herhangi bir İspanyol harp gemisi, yatı tevkif edebilir, teh- like vardır, demişlerse de Kıralı iknaa muvaffak olamamışlardır. Anlaşılan Kıral cesareti olduğunu ğzıtenıek arzusundadır. Maama- bu oyun, Kıral için tehlikeli bir netice doğurabilir. itirar nakletmeği taahhüt etmiş- tir. Butarifeyi ağır - bulanların eai yete meydan mayacak en ameli tedbirdir. Karanğaç Me>bahası idare meclisi relsi ' AZMİ tulumba — ile hava | bir dakika ge- | ——— -— rafına talep edilecek etleri bilâ DÜNYADA Olup Biten Vak'alara Dair | | Evlenen ' Meşhurlar Hint Müslümanlarının fi ve ruhani reisi Ağa Handır. Hint Müslümanları, bilhassa İsmaililer, bu adama Allah derecesinde ehemmiyet verirler. O da bu sayede her sene milyonlar top- lar. Ağa Han hayatının mühim bir. kısmını Avrupada geçirir, burada, — kendisini, — geçenlerde Fransada aldığı satıcı Fransız dilberile beraber görüyoruz. —TT Bu adam Patyala Mihracesi idi, Bir İngiliz kadını ile evlen- mek sevdasına düştü, Bu teşeb- büsü, mübim bir hâdise gibi telâkki edildi ve Mihrace, ği kadınla yaşıyabilmek için Patyala tahtı — üzerindeki — haklarından yazgeçmiye mecbur oldu. Resmini ılrdlğnlı bu adam, kırmızı derilidir. İngiliz Birman- yasımın bir hükümdarıdır. Bütün Hiıristiyanlarla — |BirTecavüz,Ame- rika Ceza Kanu- Bir müddet evve! Havay ada- larında çıkan ve bütün dünyayı alâkadar eden hâdiseyi karile- rimize anlatmıştık. Amerikalı bir bahriye za- bitinin — karısı, yerlilerden — beş kişinin namus kırıcı bir tecavü- züne marüz kaldı, hükümet bu beş kişiyi tuttu, fakat bir zabit ile birkaç nefer bu müteamızlar- dan bir tanesini hapishaneden kaçırdılar ve yolda öldürdüler. Fakat tutuldular, küreğe mahküm edildiler, demiştik. Ayni zamanda namus — kırıcı hâdisenin henüz karara — iktiran etmediğini de yacakları bu mesele dün yeni malümat aldık. Onu da takdim ediyoruz: Honololo 7 ( Şubat ) — Bah- riye zabitinin zevcesi aleyhine yapılan taarruz — failleri cuma günü muhakeme edileceklerdir. Umumiyetle zannedildiğine yöre bu muhakemede Amerika bah- riyesini — tatmin — edecek — bir ceza çıkması ihtimali — yoktur. Amerikalılar bunu nazarı dikkate alarak hükümeti ceza kanununda tadilât yapmıya icbar etmişlerdir. Yeni kanunda namusa taarruz bir cinayet mahiyetinde addedi- lecektir. Bu itibarla mümasil vak'aları yapanlar idam edile- bileceklerdir. Meşhur Künarder H |(Yapılacak : İngilizlerin “73,, bin ton hacminde yani bir transatlantik y:rnmıyı başladıkları ve geminin teknesini tamamen ikmal etmiş olmalarına rağmen mall müşkülât dolayısile inşaatı tatil ettikleri malümdur. Dün aldığımız haber- lere nazaran bu geminin İnşaa- ihtimal- Londra, 9 ( Şubat ) — Avam kamarasında —hükümet namına bir beyanatta bulunarak 73 bin tonluk Künarder vapurunun inşa- atına devam için kumpanya ta- rafından — yapılacak — teklifatın ehemmiyetle nazarı dikkate al- nacağı, fakat kumpanyaya doğ- rudan doğruya mali herhangi bir yardım — yapılamıyacağı — söylen- ıı=, Bu beyanata kııııılırıı-ı hükümetin göstereceği kolaylığın şu olnıını"ılıüıııl verilmektedir: — Hükümet — Lusitanya — ve Moretanya vapurlarının inşaatında yapıldığı gibi bu defa da kum- panyaya (2,600,000) lira ikrazda bulunacak ve yirmi sene müd- detle bu para için yüzde ( 2,75 ) ten fazla Faiz almıyacaktır. Maamafih kumpanya tarafın- dan henüz hükümete müracaatte bulunulmamıştır. —O tebaası, kendisi gibi bakır derisi rengindedir. Fakat karısı beyaz- dır. ve bir İngilizdir. Kıral ile kıraliçenin müşterek tahtları üze- rinde mevki alışlarının bir hayli garip olduğunu maklediyorlar. nunu Değiştirtiyor | | | Geçen Ay Ne Yaptılar? Ankaradaki Meteoroloji mü- essesesi geçen kânunusani ayında memleketin zirai vaziyetine dair bir rapor hazırlamıştır. sapor- daki malümatı bu — sütunda okuyunuz : Mevsim icabı olarak hemen bütün Türkiyede ziraat işleri ya fasılalı bir surette icra edilmekte veya Şarki Anadoluda olduğa gibi tamamile durğun bir vari- yette bulunmaktadır. Trakyada: — Yağışlardanj ve soğuklardan ziraat işleri durğum. dur. Aradaki müsait havalardan istifade eden bazı çiftçiler keten ve kuüşyemi ziraati yapmaktadır. Kuzulama — devam — etmektedir. Kocaelide yağışlardan ve havanıa müsait olmamasından ziraat işleri durmuştur. — Mezruat — betaetle büyümektedir. Fidan — gürsiyatı başlamıştır. Ege mıntakasında: İkinci kâ- nunun İlk nısfı ile son msfı aras sında ziraat vaziyeti biribirine zt iki öonbeş günlük hava vazi- yetinden oldukça —bir — surette sarsılmış olarak görülmektedir. Zira: ayın haftasından itibaren hemen bütün Garbi Anadoluda Şimal ve Şamali Şarki rüzgürları hakimiyet kespeylemiş ve bu günlere kadar 10 derecenin fev- kinde hatta 20 dereceye kadar yükselmiş olan gündüz subunet» leri birdenbire düşmüştür. Ge- ce suühünetleri — üzerine — tesir eden bu hal, bir taraftan şiddetli — soğukların — husülünc, diğer taraftan toprakların tavının kaybolmasına sebep - olmuştur. Bu hava vaziyeti dolayısile tarla- larda ve bağlarda —Hafriyat timar ve imar. işleri durmuş, mezruat kısmen sararmıya yüz tulmuş, meralarda ot azalmış, kuzulama halinde bulunan sürü- lerde ıoğulnııı ve olsuzluktan telefat tehlikesi görülmüştür. Havaların soğuması bazı yer- lerde icrası icabeden çekirge kış mücadelesinin yapılmasına mani olmaktadır. Bilhassa İzmir has yalisin poyraz fırtınası bir taral- tan toprakların rutubetini izale ederken, diğer taraftan ığıçlu fzerinde tahribatı mucip olmuş- tur. Garbi — Anadolu yı= mıâh'ıc bir vaziyette görül y höm Anadolu da: Kânunus saninin bidayetinden nihayetine kadar gece suhunetlerinin kâmi- len ve gündüz suhunetlerinin de ayın altısından itibaren hemen yüzde seksen gün ve mevkilerde Sıfırın altıma geçmiş olması bütün Orta Anadoluda ziraat işlerinin durmasını mucip olmuştur. Sa- uklardan ve donlardan umum! ir sarette hasar — mevzubabs değildir. Yegâne zarar haşaşlar- dadır, ki bu da telâfisi mümkün bir şekildedir. enup ve C. şarki Anadolu- da: Muhtelif günlerde .:lh.en yağ- murlar mevsimin zir kâfi bir derecededir. Ovalarda ziraat işleri ilerilemektedir. So- ğguk — havalar yalnız Dörtyolda Mul suretile Cenubu şarki Anadoluda zeriyata müsait yağışlar olmuştur. Yalnız bazı yerlerde ve mese!â Mardinde soğuklar mezruata zarar ver miştir. Müsait olan yerlerde Çekirge ve Fare mücadelesine devam edilmektedir. Şarki Anadolu: Karla mestur olduğu cihetle ziraat işleri bütün Şarki Anadoluda durmuş bulur- maktadır. Karadeniz cahil mıntar kasında: Yer yer lynğınur ve kar dolayısile ziraat işleri gayrı mumn- wmü sürette ilerilemektedir.