20 Şubat 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Şubat 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün İhtikârla Mücadeleyi Biz Yapacağız! Son günlerde, hemen bütün matbuatın birçok eşya fiatlerile beraber gıda maddeleri üzerinde de ihtikâr yapıldığından şikâyet ettiklerine şahit oluyoruz. Mat- buat, hâdiselerin ifade sahası olduğuna göre hükümetin - ceza müeyyidesi ile takip olunmasını istediği hal, şimdi bir vakıa ol- muştur, Fakat bu takibin yapılabil- mesi, bazı şartların tahakkukuna bağlıdır. Büyük Millet Meclisinin ihtikârla mücadele etmek üzere alâkadarların eline emanet ettiği kanunun tatbiki bazı merasimin yapılmasından sonradır ki müm- kün olunabilecektir. Bütün bir cemiyet bünyesini alâkadar eden bu meselede, en mühim vazife yine halka düşüyor, demektir, De- nilebilir ki Büyük Millet Meclisinin şimdiye kadar çıkardığı kanunların tatbikinde halka en geniş “mü- dafaai nefs, hakkını veren ka- nun, Men'i ihtikâr kanunu olmuş- tur. Halk, bir malı aldığı zaman aldatıldığına kani olursa dükkân sahibinden bir fatura isteyecek- tir. Bu, onun sarih hakkıdır. Fa- kat fatura istiyebilmek için alış, veriş mikdarının beş lirayı bulma- sı lâzımdır. Faturayı alan kimse, bununla Cümhuriyet Müddeiumu- miliğine müracaat edecek, Cüm- huriyet Müddeinmumiliği bu şi- kâyeti, ehli hibreye sevkede- tek ve çıkacak karara göre ha- Teket edecektir. Ehli hibrenin kararı ihtikâr olduğunu tesbit ediyorsa, iddia makamı bu şikâ- yeti mahkemeye — sevketmekle mükelleftir. Menfi ise, kendi ka- haatine göre hareket edecek ve mahkemeye — verip vermemekte | muhtar bulunacaktır. Şu bale göre fert, cari hayatında ihtikâra karşı kem- disini müdafaa edebilecek keskin bir silâhla techiz edilmiştir. Bu silâhı kullanmıyanlar, kendi hak- larından kendileri feragat etmiş- ler demektir. Bu münasebetle hatırıma gelen bir vak'ayı kay- Üldeyiın: Harf inkılâbı münasebetile Kadıköy su şirketi, abonelerin kapılarında —asılı duran beyaz Mine üzerine yazılmış mukavele Dumara İlevhalarını değiştirmiye teşebbüs —etmiş, — abonelerden (50();: kuruş istemişti. zaman Kadıköy ve Üskü- dardaki Elmalı suyu abonelerinin adedi yedi bin kadardı. Belediye ş".keu" Komiserliğine müracaat tttim ve bu masrafın şirketle lüz hangisine ait olmak b tmgeldiğini sordum. Komiserlik eseleyi tetkikle meşgul olduğu- :'.' Söyledi ve tetkikat neticesine df' da 30 kuruşu tevkif etmemi tavsiye etti. Halbuki şirket söz k"'k'lîyor, su taksitini bu (30) ı“'f*'ll beraber — alabileceğini, 'ediyenin iki kısma ayrılmasına ."f"'lkıl edemiyeceğinde — israr ediyor ve beni evimin suyunu tesmekle tehdit ediyordu. Ko- Miserliğin tetkiki uzadı. Şirket te hihayet tehdidini yerine geti- Son Postanın Resimli Makalesi * İrade Ve İtiyat * ! — İnsanlar, en kolay iti- yatlarının esaretine düşerler. 2 — Sigara içmek, alkole alış- | bu esaretin birer tezahürüdür. l —a TELGRAF HABERLERİ 3 — İrade, herşeyin üstündedir. | mak, fena şeylere meyletmek hep İradesi olduğunu iddia edenler itiyat | esaretini tanımarzlar. ——— ——— Bıçak Kemiğe Dayandı! Çinliler, Japon Tehdidine Rağmen Mu- Londra, 20 ( D. Hususit ) — Şang- son telgraflar, kanlı muharebenin önüne geçmek için yapılan teşebbüslerin neticesiz kaldı- “ğını müttefikan bildirmektedir. Japon ultimatomunun kuru bir tehditten başka bir şey olmadığını beyan eden Çin aske- Yi ümerası, sonuna kadar mukavemet hususunda kat'i bir karar vermişlerdir. haydan bildirilen en ——— kavemet Kararından Vazgeçmiyorlar Kumandan ( Çaytink Kay ) beya- | natta bulunarak, Japon taarruzu karşı- sında her türlü müdafaa kabiliyetini haiz bir ordu ile çıkılacağını, Çinlilerin Japon istilâ ve tahakkümüne boyun ğmesinin artık imkânsız bir mesele olduğunu kat'i bir ifade ile söylemiştir. Şiddetli bir Japon taarruzuna her dakika heyecanla intizar edilmektedir. Cenevre, 20 (A. A.) — Cemi- | yeti Akvam meclisinin müzake- releri esnasında Çin murahhası vaziyeti izah ve meclisten bil- | hassa kan dökülmesini men için tedbirler ittihaz eylemesini talep etmiştir. Japon murahhasi, Japonyanın müfritlerden içtinap için her tür- lü gayreti sarfeylemiş îılduâuîıu iddia etmiştir. Çin murahhasınm, Çinin teş- kilâtsız ve infisah etmiş olduğuna dair serdedilen iddiaları reddeden cevabını müteakip M. Pol Bon- kur. Ezcümle Japotyanın misakın 10uncu maâddesine riayet edeceği- ! | Çinin Müthiş Bir İntikam İçin Hazırlandığı Anlaşılıyor ni beyan etmiş olduğunu, fakat Çinin, Japonyanın tahliyeye karar vermiş olduğu araziyi cesetlerle doldurmak — suretile Japonyanın göstermek istediği hüsnü niyetle feragat arasında müthiş bir tezat olup olmadığını sormakta bulun- duğunu bildirmiştir. Kahrolsun! Fransada Talebe Nüma- yişleri Devam Ediyor Paris, 19 ( A.A ) — Hukuk ve tıbbiye mektepleri talebeleri saat 11,10 da yeniden âyan meclisi önünde nümayiş yapmıya teşebbüs etmişler, Ffakat polis kuvvetlerine müsadif olmuşlardır. Saat 11,30 da hukuk talebesi kendi mekteplerinin kapısı önün- de toplanarak “ Kahrolsun Âyan Meclisi,, diye bağırmışlar ve po- lislere karşı yumurta ve domates fırlattıktan sonra - dağılmışlardır. Polis, 10 talebeyi tevkif etmiş- tir. —a l İSTER İNA Fransada Siyasi Buhran Halledilemiyor Paris, 20 (Hususi) — M. Pen- Iövenin kabineyi teşkil hususunda müşkülâta uğradığı anlaşılmak- tadır. Mumailey Hariciye Nezaretini M. Pol Bonkura ve Naha Neza- retini de M. - Lavala tavsiye etmiştir. Fakat M. Laval Hariciye na- zırlığında asrar. etmektedir. M, Tardiyö kabineye nezaretsiz na- zır olarak girmeyi teklif etmiştir. M. Penlövenin radikallerle iti- 14f edemediği öğrenijmektedir. En kuvvetli tahminler M. Penlövenin kabine teşkiline muvaffak olamı- yacağı merkezindedir, memiş. N, İSTER İNANMA! Geçende Ankarada tütün bongresi toplandı Şe- | ifşa memnu olduğunu söyliyerek, bu rakamları ver- birlmizde bulunan İhracat ofisi, bu kongreye giderken | azçok hazırlıklı gitmiş olmak için rakam toplamak Bunun üzerine İhracat olisı, bir müddet Istanbulda istemiş. Bu maksatla Tütün İnhisar İdaresine müra- intişar etmiş bulunan Tütün Mecmuasından bir takım Mali Komisy(iâ lktsat Ve İnbisar Vekil lerini De Dinledi Ankara, 19 — Mali Komis- yon tetkikatına devam etmekte- dir. Komisyon henüz esaslı faa- liyet safhasına geçmemiştir. Ko- misyon, Maliye Vekilinden sonra — İktısat — Vekili — Mus&- tafa Şeref ve Gümrükler ve İnhisarlar Vekili Rana Beyleride dinlenmiştir. Komisyon, bir iki güne kadar faaliyete geçecektir. Yeni Irak Sefiri Irak hükümetinin yeni Ankara sefiri Emir Zeydin gelecek cumarteti günü şehrimize geleceği maktâadır. Sefiri karşılamı Irak hükümetinin Ankara maslahat- güzarı dün şehrimize gelmiştir. Sözün Kısası Bir Sonradan Görme .. S Burhan Cahit Bey, Milliyet gazetesinde, beni ve Eşref Şefiği ima ederek bir şeyler yazmış: Karagör ve Köroğlu gazetele- rinde, kendini bildi bileli, halka tazeliye tazeliye okutmaktan bık- madığı Nasreddin Hoca fıkrala- rile, yeniden espri yapmıya çalr şıyor. Bu zavallılığı üstünde Fazla durmıyalım da neticeye bakalım: Ben bu işten (Yani kıyafet ve zarafetten) anlamazmışım, çizme- den yukarı çıkmamalı imişim. * Taşı gediğine koyalım. Burhan Bey bir sonradan görmedir. Bütün sonradan görmeler gibi içine girmiye canattığı monden hayatın zevahiri karşısında, hay- ranlığından apışıp kalmıştır; ma- hiyetine —iyice nüfuz etmesine imkân olmıyan bu hayattan öğre- nebildiği şeyler, çatra patra bil- diği ecnebi JHisanile mütenasip kelimelerdir: Fayvoklukti, golf, tenis, kordon ruj, plâj, tedansan, falan. Yazdığı kitaplar bu keli- melerle dolu imiş. Bilmem. Fakat makaleleri bu hususta bana bir fikir vermek için kâfi.. Ruhça asil bir adam, alelâde içki, elbise veya otomobil markalarını sıralamaktan ulanır; bu - hicap, alnız, Burhan Cahit Bey gibi- ere yoktur. * Burhan Cahit Bey bir sonra- dan görmedir. Bütün sonradan görmeler gi- bi, çocukluğunda ve ilk gençli- ğinde — kazanamadığı — itiyatları, sonradan elde elmiye çalışma- nıin — kü ne — düşmüştür. Çünki, m Babı M:llııı memurlarından bir şeyhtir ve son zamanlara kadar, Burhan Cahit Bey, rahmetli babasıudan kalan bir kayyum maaşi almıştır. Nalın sesleri, hacıyağı kokuları arasında ve posteki üstünde yeti- şen bir şeyh oğluna sitem edebile ceğimiz hiçbir şey yoktur; fakat, ğanın kınası Üstüne yaplır- dığı menikür ve gecelik takke- sinin üstüne geçirdiği — silendr şapka ile karşımıza geçip te bize “mondanite,, dersi vermiye kalkmazsal! * Başında Karagözün ışgırlağı, ayağında — Köroğlunun — poturu, belinde rahmetli babasının kuşağı ve üstünde de bir simokin ceketi taşıyan bu asri ibiş, haftalık avam — gazetelerinde — ekmeğini kazanmak için soytarilik edebilir. fakat bu numaralarile bizi gük olama- kındaki bu menfi telâkkimi, hakikate hürmetime bağışlasın. Hapishaneden Firar Eden Mahkümlar Akşehir, 20 ( Hususi ) — Şehrimizde bir firar hadisesi olmuştur. Mahpuslardan banzıları hapishanenin — damım — delerek kaçmıya — teşebbüs etmişlerdir. Nöbetçi jandarma Esat Efendi müteyakkız davranarak kaçaklar- | dan kel Kadir isminde bir katili öldürerek — yakalamış, fakat on beş seneye mahküm Ali kaç- mıştır. Bir mahküm — daha firar ": ek suyumu lf::ü, Fakat caat etmiş. İnhisar idaresi, devletin esrarını harice | rakamlar çıkarmış ve kongreye bu rakamlarla gitmiş. ::İIN-Ü':I' Dıî:??m’ı—:l::ıı-::'l:: a — Kâtibi adil — vasıtasile İSTER İNAN, İSTER İNANMA! lamak için sıkı bir surette taki- (D evamı 11 inci sayfada ) İ be geçmişlerdir. ——a& sizak, hüğ ZUĞA Z » lia l öt * * . l 2