31 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

31 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

Haftada Bir Defa Muallim Sayfası Her Hafta Perşembe Günleri Neşredilir, MUALLİM SAYFASI _laponyada Kırık Oyun- caklarla Ders Veriyorlar Japonyada çocukları, kırık oyuncaklara karşı mütehassıs kılacak türette merasim yapılmaktadır. Bu suretle bir zaman faidelerine eğlencelerine yarayan şeylere karşı derin bir alâka ve muhabbet beslemek terbiyesi verilir. Resmimizde, bir mihrap önüne yığılan kırık ıyuncı klara karşı çocukların yaptıkları ryin görülmektedir. rmaaaa ai a— VAnrkarra Musiki Muallim Mektebi Ankarada Cebecide iki sene evvel gübik mimarı tarzında ya- pilmiş mükemmel bir Musiki Maallim Mektebi vardır. Meşhur müsiLi üstadımız, Riyaseti Cüm- hur orkestra takımı muallimi Ze- ki B. bu mühim mektebin mü- dürüdür. Mektep altı senelik bir tahsil verir. İlk mektep mezum larında musikiye istidadı olanları intihap ederek alır. Mektepte amumi terbiye ve — talim ile beraber, — musikinin — nazariyat ve tatbikalı da gösterilir. Yüz yirmiyi tecavüz eden talebenin üçte biri kız, müteba- kisi erkektir. Mektep leyli ve muhtelittir. Mektebin konferans salonunda her hafta cuma günü öğleden sonra, riyaseti cümhur orkestrası hrafmdın halka senfonik konser- Konserler' ler v:ıılır. Halk bu konserlere fevkalâde rağbet gösteriyor. A 'tı yüz kişilik konferans salonu ba- zan bin kişiden fazla samile do- luyor. Ayakta kalanlar çok - olu- yor. Bununla beraber iki buçuk saat süren konserde tam bir huşu ile süküt görülüyor. İstanbulda böyle her hafta kalka bir musiki ziyafeti çeken bir müessesemiz yoktur. Cuma günleri, hava müsait değilse, hal- kımız kahvelere ve sinemalara doluyorlar. Bilhassa kahvelerin kapalı havasında ve tavla gürül- tüleri arasında cuma tatilini ge- çiren halkın ne acınacak bir va- ziyette bulunduğu kolaylıkla an- laşılır.. Ankarada bir taraftan Musiki Muallim Mektebi, diğer taraftan Halk Evi musiki ve müsamerelerile halkın — zevkimı h!mîn etmektedirler. Rusyada Halk Dersleri Yeni bir Rus Cemiyeti kurmrk için, Halk Şüralar pek çok himmetler sarfetmekte olduğu malümdur. için, nde yetiştirilmeleri lüzumuna kani lar. Fabrikalara merbut olarak mekteplerde, kz ve erkek, bütün çocukları mü: Resmimiz fabrikan:a bir şubesinde demir işlemeği öğrendiğini göster- bir rejimin muvaffak olabilmesi göre o yolda çalışıy ve onun da larla « birini mekt- a uğra; tırıyorlar. ir. Hükümetinin Ruslar, inkılapçı gençliğin o rejim — ideallerine bulunuyor vücude — getirdikleri cit oldukları san'at- 'de, kiz. talebeden ve Novorossik Hayat Bilgisi Tatbikatı İlk mektep tedrisatının mihve- rini hayat bilğisi teşkil ediyor. Bu dersin kitabı yoktur. Kitap, mektebin tabil ve içtima! muhiti- dir. Bu muhit çocuklara müşa- hede ve tetkik ettirilerek kendi- lerini her vakit slâkadar edecek olan hayat bilğileri öğretiliyor. Müfredat programı, bu husus- ta takibi lâzmgelen islikameti çizmiştir. Fakat program umumi hatları işaret etmekle muallimlere geniş bir inisiyatif bırakıyor. Memleketin muhte'if mıntakala- rında ve muhtelif halk kütleleri- nin ihtiyaçlarındaki tenevvüc ba- kılacak olursa programın daha derin ve geniş tafsilâtı ihtiva et- mesine imkân — bulunamıyacağı tabildir, Yalnız dikkate Şşayan olan şudur: Hayat bilgisi programın- da mektebin her sınıfına mah- sus derslerde birçok maddeler müşterektir. Sınıfların derecesine göre bu malümatı nasıl tasnif etmelidir ki birinci senede öğ- retilen şevlere, ikinci ve üçüncü senelerde ilâve edilecek madde- ler taayyün etsin? Bazı mua- limlerin bu noktalarda tereddüde düştüklerini görmekteyiz. Bunun için proğramın bir bahsini ele alalım. Birinci senede proğramın (ilkbahar) kısmındaki 40 1ncı madde şudur: “Çiçek bahçesinde ilkbahar: Mahalline göre çocuklara gül, karanfil, lâle, — şebboy, fulya, menekşe gibi çiçekleri tanıtmak. Saksılara veya bahçeye, çiçek diktirmek, — mütcakıp günlerde bunları sulandırmak.,, İkinci senenin (llk bahar) kıs- mında 27 inci madde şöyte diyor: * İlk bahar geliyor! Koyunların yavrulaması, kuzular ve keçi yav- ruları bahçede ve kırda açan ilkbahar çiçekleri. Meyva bahçe- sinde ağaçların tomurcuklarının inkişafı.... , Üçüncü senenin ( ilkbahar ) kısmında çiçeklere dair bir kayıt yok. Yalnız (Kış) kısmının sonun- da şu madde var: “ 27 — Mektep bahçesinde küçük ziraat tecrübeleri için yer- ler ihzarı, Bunlara bazı çiçek, sebze ve hububat — tohumları ekilmesi. Ekilen sebze ve hubu- bat tohumlarının adedinin kay- dolunması ( Kaydedilen — tohum miktarı, bilâhare alınacak mahsul miktarile mukayese edilecektir.) “ we Eğer mektep avlusunda nebatat tecrübe icrasına müsait mahal — yoksa buü tecrübeler saksılar veya tahta — sandıklar içine ekilen nebatlar ile yapıla- caktır.,, Girülüyor ki müfredat prog- ramında ayni maddeye müteallik tafsilât, sınıflara göre — epeyce büyük farklar gösteriyor. Tefer- ruatta bu ihtilâf, muallimin her sene ayni maddeyi nasıl tenevvü ettireceği hakkında tam bir fikir vermiye kâfidir, Binaenaleyh, muallimlerin bu hususuna ait daba geniş bir su- rette tenevvüre ihtiyaçlarını ka- bul etmekle beraber, programı çok dikkatlı okumaları ve ders pidnlarını ona göre yapma'arı İcap etmektedir. Hususile programda her der- sin mahiyeti, hedefleri hakkında faydalı ma'ümat verildiği gibi dikkat edilecek noktalar da mad- Bu Sayfada: Yenl terbiye * Büyük tere biyecilerla hayatı - Türkiyede yeni nazariyelerin - tatbikatı - Muallimlerin dertleri- Yeni tecrübe'er vesalra Alâiyede Muallimlerin İlkbahar Gezintileri Alâiye ( Hususl ) — Burada sonbahar portakal ve muz rayihalarl içinde, kış günleri de sıcak lodosun geuıdıgı bol yağmurla geçer, Bizim ilkbaharımız yoktur. Yaz mevsimi ilkbaharla birlikte gelir, Simdi her taraf yaz çiçeklerile bezenmiştir. Nevruz günü bütün şebhir halkı, her sene olduğu gibi bu sene de yeşil kırlara döküldü Aynı günde muallimler de boş durmadılar vo hep birlikte civarda bulunan tariht harabeleri gezmiye gitriler. Eski devirlerin bu güne kadar kalan Yakabaşı, bilhassa Kal'e harabelerini tetkik ettiler, Eııteı bizim buradaki muallimler her fırsatta tetkik tenezzühleri yapar'ar. Gönderdiğim resimler de muallimlerin Nevruz tetkiklerine ait iki manzaradır.Şunu da işaret edeyimki burada bir orta mektebe şiddetle ihtiyaç vardır. Maarif Vekâleti ne yapıp yapmalı burada bir orta mektep tesis etmelidir. Londrada Polis Mektebı Londrada Birmingham Polis Mektebi. — Bu mektep, pnlîı yetiş- tirmek hususunda Londradaki Peele House mektebile ayni derece- dedir. Üç aylık bir talim ve terbiyeden sonra bu polisler memleketin Nazari tedrisata ilâveten ameli dersler de s Müfettişi Me Walter tarmfından köşebaşı verıldıgını gnstermckladxr her tarafına gönderili gösterilir. Resmimiz, kıularını dıır bir d ramş zannolunur. Muallimlerin büyük bir istifade temin ettikleri bu mecmuanın intişardan kalması teessüfe şayandır. Vekâlet ne ya- rıp yapmalı, ba mecmuayı - ne- şirde devam etmeli ve muallimle- rin tedriste uğramaları muhtemel olan müşkülleri halle çalışmalıdır. de madde lafsıl ve tasrih edil- miştir. Maarif Vekâleti Talira ve Ter- biye Heyetince geçet senelerde neşredilmekte olan “Terbiye Mec- muası,, nda muallimlerin bu me- sele üzerinde tenvir olundugunu görmüştük. Ancak bu — sene mecmuanın intişarı sekteye uğ-