31 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

31 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

İktısadi Buhranın SON POSTr Son PostanınResimli Makalesi * Saadet Nerededir ? * I Üçüncü makalemde bir köy- lünün dünkü ve bugünkü iktısa- di vaziyetini izah muıştın. Bugün de, birer, tasrih ettiğim ve pahayı vücu- de getirdiklerini — iddia eyledi- ğim (12) iktısadi — unsurun şe- etiniye çalış- | birer | | D 4 — Bizi hayat şeraitimiz değil, tabiatimiz mes'ut eder, hirli bir vatandaşın iştira kud- | nasıl azalttığını izah et- meye gayret eyliyeceğim, retini Mascalır iami Ekmek & Şoker Cze Sevze Öktur Tütüz Vapır Kira Elektrik Yramvay Mektep Ücreti Müakirat Gazete parası Kitap Su Tetefon Mehtelif Yel parası Şundiki Farlası uK K. « z0 1800 40 14800 k BO k Bu masraflar tahınini ve vasa- üdir. Ve bittabi bunların için- de yazılmıyan birçok - teferrüat vardır. Maksadımız — icmali bir fikir vermek, az miktarda hükü- metin, fakat vâsi mikyasta ( 12 ) unsurun bayatı. pahalı yapmak- taki — tesirlerini ve derecelerini göstermektir. Eğer maişeti umu- miyeyi ıslah edersek ( 148 ) lira yerine (75 ) lira kâfi gelecektir. Bunun — başka türlü - yani hakiki - ifadesi — şudur: ( 148 ) lira sarfeden bir ailenin her ay (73) liralık — kudreti iştiraiyesi azalıyor. Çöünki bu ( 148 ) liralık masraf (75 ) liraya temin olun- saydı elimizde kalan ( 73 ) lirayı gÖLEYEİÜZSEELESEN bankaya yatracak değil, muhak- | kak yine sarfedecek idik. Ve bu para ile, tatmin edemediği- miz başka ihtiyaçlarımızı temin edecektik. Ve paramızı bu ihti- yaçlarımızı temin edenlere ver- miş olacaktık. Fakat (10 ) ku- raşluk — şekeri (50) — kuruşa, (30 - 40) kuruşluk eti (80-90 ) kuruşa, (3 ) kuruşluk gazı (35) kuruşa, (10) kuruşluk — tütünü (20) kuruşa — almaktan, ( 15) Bralık kirayı (30 ) lira vermek- ten, umumi hizmet şirketlerine ait masraflarla nakil, mektep vwesaireye ait masrafların bu nis- bette fahiş ve pahalı ücretlerin- den elimizde — para kalmıyor ki diğer ihtiyaçlarımızı alalım. ( Ya- ni diğer ihtiyaçlarımızı yapanlara para verelim ) Elimizdeki ancak birinci ihtiyaçlara güçlük- le yetişiyor. — Hatta onları bile hep noksan tedarik — ediyoruz. İkinci, üçüncü vesair ihtiyaçlara | sra gelemiyor. Ve işte bunun için alışveriş duruyor. bunun için buhran oluyor. Ve yine işte bunun için (milli sa- nayi ) müşterisiz kalıyor. Mâdamki maişeti ( 12) wn- sarun yüksek tarifeleri ve ücret- leri yapıyor. Ve bundan dolayı iştira — kudretimiz azalıyor. Ve m | . | para | Ve işte | İaaraanaearı e lt y Ankara, 31 (Hııııııî)— Aiyon satışının — Devlet İnhisarı altına alınacağı hakkındaki haberler ia- hakkuk — etmemiştir. Hükümet afyon ziraat ve ticaretini inhisar şeklinde tedvir. etmek niyetinde değildir. Fakat bizden —afyon — alan hariç memleketler keadi araların- da bir anlaşma yaparak piyasada gayri tabil bir düşkünlük husule getirmişlerdir. Hükümet bu va- ziyetin önüne geçmek için yeni Amefıkada İçki Taşıyan 13 Gemi Müsadere Edildi Nevyork, 31 ( AA )—Kaçak- çılara ait 13 gemi tevkif olum- muştur. Geçenki deniz yarışında Ame- rika kupası müsabakasına iştirak etmiş olan tenezzüh yatı ile bir İngiliz vapurunda bulunan 150,000 dolar kıymetinde tekmil ispirtolu kaçak meşrubat müsadere edi- miştirr. Amerika Âyan Meclisinde Vaşington, 31 (A A.) — yan meclisinin hariciye enci meni, — uyuşturucu maddelerin tevziatını nizam altına alan ve imallerini tahdidata tâbi tutan Cenevre mukavelesini tasvip ey- lemiştir. Yunan Maliyesi Yunanistan Hakeme Müracaat Edecek Atina, 30 (A. A.) — Ethnos | gazetesinin verdiği bir habere | göre Yunanistanın mali işlerile meşgul — beynelmilel — komisyon Yunanistanın harici istikrazlarına | ait faizlerin İngiliz lirası ile tes- viyesinde asrar edecek - olursa Yunan hükümeti hakeme müra- dılııesını leldıi edeoektır bu sebepten alışveriş duruyor. | Acaba bu (12 ) unsurun tarife- leri ve üczetleri indirilemez mi? Ve bu suüretle maişeti umumiye | ıslah edilemez mi? Bu ciheti de gelecek yazım- | da izah etmiye teşebbüs eyliye- cağim. Sıvasta çıkan (Kızıl Irmak) gazetesinde okuduk: * Zara karası ile Divriği kazası yolu üzerinde Zaraya bir saat mesafede ( Şeyh Merzubani ) iami | verilen bir mezar varmış. Divrigili değirmenci Hacı Abdullah isminde bir adam, ötedenberi hasta —olan İSTER İNAN, İSTER | arieeerariğndleçendğin e yareratilire ei vetğDdüüyiR e 2 — Meşhar Rokfellerin milyar- ’ ları vardır. Fakat yemek yiyemez, ancak süt ve yoğurtla hayatını idame eder, lelbltu ılıııışuı Bu clııleden oularak tbbi maddeler — istih- sali için en iyi afyon yetiş- Üren — Türkiye — ile — Sırbistan arasında bir ihraç mukavelesi tanzim edilmiştir. Bu mukavele mucibince iki hükümet afyon ticaretinde — müşterek — hareket edecek ve bu süretle afyon müş- terilerinin, fiatleri düşürmelerinin önüne geçilecektir. Bu tedbirlerin neticesi olarak afyon uıııslahsulı_rı ıruında bir $ — Demek ki saadet parada ol- madığı gibi bedbahtlık ta behemehal fakirliğin bir neticesi değildir. SON TELGRAF HABERLERI İhracatımıza Suikast Yapan- ların Foyası Meydana Çıktı Afyon Ticareti İçm Kanun Hazırlandı satış iulunn yapılacak ve bu inhisarı müstahsiller bizzat idare edecektir. Yugoslavya ile yapı- lan mukavele yakında imza ve ve tastik olunacaktır. Mukavelenin tatbikatı iki hü- kümet arasında bir satış birliği tesis etmek suretile tecelli ede- cektir. Bu hususta hazırlanan kanun lâyihası yakında Millet Meclisinde müzakere edilecektir. Çöl Ortasında Müthiş Bir Tayyare Faciası Bağdat, 31 (A. A.) — Alınan bir telgrafta, Şam - Bığdık ara- sında haftalık hava servisini ya- pan Fransız tayyaresinin çöl üze- rinde alçak bir irtifada uçarken bir kum kasırgasına yakalan- dığı ve Bağdattan ( 200 ) mil mesafede bir kum tepeciğine çarparak — parçalandığı — anlaşıl- mıştır. Tayyarenin rakipleri olan pi- lot, Fransız makinist ve Cemiyeti Akvam tarafından Suriye « İrak hududuünun — tahdidine — memur edilen komisyon reisi İsviçreli Miralay Dö Reyniye, bu müthiş kaza neticesinde ölmüşlerdir. Akvam Cemiyetinde.. Cenevre 31 (ALA.) — Akvam Cemiyeti tarafından, Dançig li- manının Lehistan hükümeti tara- fından — kullanılması — meselesini tetkik ile mütalea beyanına me- mur edilen hukukşinaslar encü- meni cama günü toplanacaktır. Millet Meclisinde Müzakereler Ankara, 31 (Hususi) — Millet Meclisi bugünkü içtimanda Be- lediye Kanununun 30 uncu mad- desinin tefsiri, jandarma - şoförle- rinin tahsisatı hakkındaki lâyiha- lın ıalkık ıdu.ıkhr Kitaplar Maarif Vekâleti, Kararın- dan Vaz Mı Geçti? Ankara 31 (Hususi) — İstan- buldan gelen kitapcılar heyeti, mektep kitaplarının Maarif Vekâ- leti tarafından hazırlanması hak-« kındaki kararın kaldırılması için teşebbüslerine devam ediyorlar. Verilen, fakat henüz teyit edilmiyen bir habere göre Maarif Vekâleti kıraat kitaplarını ken- disinin hazrlatıp bastırmak ka- rarından bu sene İçin vazgeç- miştir. Ispanyada Yeni Tevkifler Barselona, 31 (A.A) — Gizli içtima eden 58 sendikalist tevkif edilmişler ve maadin sendikası resmen kapatılmıştır. Mülâkat İki — Başvekil Masa Başına Geçiyorlar Paris, 31 (A. A) — Başve- kil M. Tardiyö ile Maliye Nazırı M. Flanden 3 nisan pazar sabahı saat 10 da Londraya hareket edecektir. Başvekil, muvasaletini müte- akıp derhal M. Makdonaldı ziya- ret edecekhr İSTER İNAN, İSTER İNANMA! dinin karnına bir düşüp ölmüştür. »! karısını, şeyhin kerametinden istimdat için Divri- giden bir beygire bindirmiş ve yola çıkarmıştır. Fakat yarı yolda beygir, sahibi - Abdullah Efen- çifte indirmiş, adamcağız orada İNANMA. Sözün Kısası Bekârlık Vergisinin Gayesi P.8. Bir sabah gazetesi, bekârlık vergisi hakkında İhracat ofisi daktilolarından Bedriye Hamımın mütaleslarını yazıyor: “Bekârtık vergisi... Bundan daha manasız birşey olur mu?. Vergi almakla Bir insan ev lenmiye icbar edilebilir. mi sanıyorlar?. Evlenmek, elbise ve iskarpin almak — nevinden birşey değildir. Hayat mesele- | sidir. Herkesi evlenmiye icbar edecekleri yerde, eğer imkânı varsa, evlenenlerin anlaşma- Tarını temin etsinler.,, Görülüyor ki bekârlık vergk- sinin niçin ihdas edileceği henüz iyice anlaşılamanıştır. Ben de bu sırra eremedim. Gayenüfusu mu, varidatı mı arttırmaktır. Nüfusu — arttırması, Bedriye Hanım gibi düşünenlerin hepsi baklıdırlar. Şeytanın en çok mü- dahale ettiği acele işlerden biri de evlenmektir; bir iskarpin alırken bile tereddütlere düşen, bir sürü kutular endirten, iskarpinin birini çıkarıp — ötelini giyen, kolay kolay beğenmiyen ve mağaza mağaza zen — hanımlarımızın ale'âcele hayat arkadaşı seçme- leri kabil mi? Vergiden kaçmak için kurulan çerden çöpten yu« vaların hafif bir seher rüzgürile bile yıkılacağı muhakkaktır. Fa- kat Bedriye Hanımın teklifini de hükümet nasıl kabul edebilir? Evlenmek — istiyenler — arasında anlaşma temini kolay bir iİş midir? Bu takdirde ayrıca bir “İzdivaç Vekâleti, ihdas et mek ve Übeydullah Efendiyi vekil tayin etmek lâzımdır. Varidatı arttirmıya gelince, gaye bu ise, herkesin evlenme- sini değil, bekâr kalmasını isti» yorlar — demektir. O takdirde, herkesin evlenmesi şöyle dursun evlilerin biribirlerinden ayrılmaları, ve Türkiyenin 14 milyon bekâr- dan mürekkep olması varidat noktai nazarından daha kârlıdır. Fakat, bekârlık teklifi sahibinin hatırından böyle birşey geçmesi- ne ihtimal veremeyiz. O halde, gaye nedir? Bilmi- yorum, bilene rast gelmedim,rast — geleceğimi de bilmiyorum. Kaçakçılık Son Günierde, Vak'alar, Epey Fazlalaştı Taksim Polis Merkezi, kaçak ercin İmal ettiklerinden dolayı Aleko, Bedros, Yorgi, Nurettin, Mustafa, Toma, Yani isminde 7T kişiyi mevcuden Adliyeye ver-« miştir. Müskirat isarı memur- — ları da evvelki gün Mehmet Reis, —| Ali Rıza, Nuri Zülfükar isminde dört kişiyi bir motörle ispirto kaçırırken ele geçirmişler ve der- hal Müddeiumumiliğe teslim et- mişlerdir. j Tahtakalede bulunan kaçak — morfin fabrikasına gelince, bu işte alâkadar zanvedilenler de mahkemeye — verilmişlerdir. Bu son hâdise maznunlarının suça iştirak nisbetleri henüz sarahaten — malüm değildir. E Yeni Bütçe Hazırlığı Ankara, 31 ( Hususi ) — Bü- tün vekâletler ve diğer resml daireler bütçe faaliyetile meş- guldür. Son karar mucibince yeni bütçeler, masraf kısmında yüzde yirmi tenzilâtlı olarak hazırlar — miyor.