31 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

& ü_ııhr SOK. POSTA ea aü Kulağımıza Çalınanlar İsmini — söylemiyelim. Esasen buna kanun da müsait değil. Pa- rayı fazlaca seven tanıdıklarımız- dan birinin zengin bir halası ve- fat eder. Büyük bir mirasa kon- mak hulyasını taşıyan dostumuz, | hemen halasının evine koşar ve aile halkile beraber, uzun müddet yanar, yakılır, ağlar, sızlar: — Abh, ne kadındı, me kadındı ! dedikçe iki gözünden seller başanır. O sırada aile halkından biri der ki: — O da sizi çok severdi amma, bilmiyoruz neden mira- amdan sizi muhrum etti ? — Mirasından beni mahrum mu etti? — Maalesef. — Peki... A insafsızlar: Bu- mu peşin söyleseneze, iki saattir me diyebeni büngür hüngür ağla- | tıyorsunuz ? * Müzeyi Ziyaret Güzel san'atlerle arası pek iyi olmıyan bir tüccar ahbabımız var. Bize kendisi anlatlı: — Ben senelerce Avrupada bulundum, bir kerecik — olsun müze nedir, içeriye girip de bakmış, görmüş değilim. Bir gün İtalyada bir müzeye girdim. Orada herkes bir büyük defte- re ziyaretinin sebebini yazıyor: Kimi asarı atika tetkikatı için, kimi bedii zevkini tatmin için ilâh... geldiğini kaydediyor. Ben ne yazayım? Düşündüm, taşın- dım, hakikati yazmıya — karar verdim ve şu cümleyi kaydettim: “Dışarıda gayet soğuk ve kötü bir hava var!,, Salihlide Kurban Bny:amında Ala- turka Güreş Yapılacak Salihli ( Hususi) — Kurban bayramında kasabamızda alaturka güreş müsabakaları yapılacaktır. Müsabakalar Himayei Etfal Ce- miyeti tarafından tertip edilmiştir ve bayramın Üçüncü günü icra edilecektir. Müsabakalar netice- | sinde başpehlivana 12, ortaya 8 ve ayağa da 5 lira ikramiye verilecektir. Bu suretle temin edilecek hasılat, fakir ve kimse- siz yavruların sevindirilmesi hu- susuna sarfolunacaktır. Bir Tren Kazası Vangouver 30 (A.A.) — Fe- yezanlar neticesinde şehre yakın | bir köprünün çökmesinden dolayı —— yuvarlanan bir lokomotif ve 4 va- — gon içindeki yolculardan üçü öl- müş ve birisi de yaralanmıştır. Gizli Fabrika Bir Şebekeye Ait Ol- duğu Zannediliyor Evvelki gün Cihangirde mey- dana çıkarılan gizli morfin fab- rikasının sahibi Ahmet Nuri E£ dün polis tarafından yakalanmış- | tır. Fabrikanın bekçisi Bedros ve okarısı Arsik te nezaret — altına Polis bu fabrikanın, bir kaçakçılık şebekesile alâkası olduğu kanaatindedir; Kaçakçılaı — aranmaktadır. efendim, | | miye Mimar Sinan Ve Edirne Koca Sinanın Hediyesi Olan Muazzam Abideler Tamir Edildi Edirne,30 (Hu- susi) — Yarınki — ge | 31 mart günü Mimar — Sinanın ölümünün344ün- cü yıl dönümü- ne tesadüf et- îç mektedir. Bu mü- — nasebetle — şeh- * rimizde ve Trak- yanın diğer şe- hirlerinde — bü- yük san'atkârın hatırasını — taziz için ihtifaller ya- pılacaktır. Koca Sinanın, bundan dört asır evvel memlekete — he- diye ettiği yüz- lerce eserler - arasında şehrimiz- deki Selimiye camii, muazzam bir san'at abidesi halinde elân yüzümüzü ağartmaktadır. Fakat geçen senelerde Edir- nemizin maruz kaldığı fırtına fe- lâketi neticesinde birçok binalar harap olmuş, bu meyanda Seli- camiinin — minarelerindeki Hü 45 Bin Liralık Bir Vergi 'İhtilâfı Zoguldak, (Hususi) — Belediye nizamnamesi mucibince şehrimiz havalisinde faaliyette — bulunan kömür şirketlerinin belediyeye okturva vermeleri lâzımdır. Bu vergi senede (45) bin lira kadar bir yekün tutmaktadır. Fakat belediye ile şirketler arasında çikan bir ihtilâf yüzünden vergi birkaç senedenberi tahsil edile- memektedir. Fakat son zaman- larda belediye ile şirketler ara- sında, bir hal çaresi bulunmak maksadile müzakereye girişilmiş- tir. Müzakerenin belediye * lehine neticelenmesi ihtimalleri kuvvet- lidir. Bu suretle belediye bütçesi zenginleşecektir. Fakat belediye bu parayı almıya muvaffak olur- sa derhal şehri güzelleştirmek icin harekete geçmelidir. Kalecikte Elli Kadar Kimsesiz Yavru Sevindirildi Kalecik (Hususi) — Kasa- bamızda yapılan hayırlı işler ara- sında kimsesiz ve fakir çocukla- rımızın himayesi de unutulma- makta ve bilâkis bu iş en başta gelmektedir. Bu cümleden ola- rak son zamanlarda kasabamız- da himayeye — muhtaç mektepli çocuklar tespit edilerek hepsine yeknasak biçimde elbise ve ayak kabı dağıtılmıştır. Bu suretle se- vindirilen yavruların miktarı elli- den fazladır. Hastalık Sıtma İmiş Adananın Karataş nahiyesinde | meçhul bir hastalıktan üç köylü- | nün öldüğünü haber vermiştik. Tetkikat neticesinde — hastalığın sıtma olduğu anlaşılmıştır. | l 1 Selimiyenin tamir başlangıcında alınan bir res. külâhlar da yıkılmıştı.. Bu güzel abidenin bu bharap vaziyette terkedilemiyeceği tabil idi. Evkaf idaresi bundan birkaç ay evvel tamirata girişti. Evvelâ mi- narelerin şerefeleri tamir edildi. Daha sonra yıkılan külâhlar da yenıden yıphnlırık Smının bu Memleketın Koyun Deposu Ercişten _Senede 30 Bin Koyun İhraç Ediliyor Erciş (Hususi) — Sinesinde (3500) nüfusu barındıran kasa- bamız, şarkın hakikaten şirin bir köşesidir. Kasabamız ahali- sinin en büyük merakı, ata bin- mek ve avcılıkta maharet gös- termektir. Erciş kazasının top- rağı çok bereketli ve her türlü mahsulâtın yetişmesine müsaittir. Bu sebeple halkın mühim bir kısmı toprak işlerile meşgul olur. Kazamızın hemen her tarafında güzel üzüm bağları, kavun ve karpuz bostanları vardır. Ayrıca arpa, buğday, çavdar ve mercü- mek gibi hububat ta yetişir. Bu mahsulâttan mühim bir kısmı her sene civar vilâyetlere ihraç edilmektedir. Yaylalarımız- da binlerce davar ve sığır hay- vanatı. mevcuttur. Amasyada Bir Cinayet Birkaç gün evvel Amasyada bir hiç yüzünden bir cinayet ol- muş ve bir genç öldürülmüştür. Hâdise şöyle geçmiştir: Bal Ali kızı arzu ile kardeşi Ayşe, Lü- dikli Nazif ve Havzali Eşref is- minde dört kişi bir çay âlemi yapıyorlarmış. Bu sırada Baloglu Ahmet is- minde bir sabıkalı miş ve bir kavga başlamıştır. î(ıv anın kı- zıştığı esnada Ahmet tabancasını çekmiş ve Lâdikli Nazifi öldür- müştür. Manisada Yeni İstasyon Manisa ( Hususi ) — Şehrimiz- de bir istasyon binası yaptırıl- maktadır. Bina çok güzel olacak ve şehrimizi süsliyecektir. Havalar artık adam akıllı açtı ve ısındı. Şimdi herkes bağ budama ameliyesile meşguldur. muazzam hediye- sieski güzelliğini iktisap etti. Fırtı- nanın harap etti- ği diğer camiler- dede faaliyete geçildi ve birçok- larında tamir ame- liyesi hitam buldu. | Yalnız üç şere- feli camiin bir mi- naresi çok harap olmuştu. Bu se- beple minare ya- rıya kadar yıktırı- bu kısım- dan itibaren ta- mire başlanıldı. Muradiye minarelerinin tavir | işi de tamamlandı. Selimiyenin yeni yapılan külâhlarının yüksek- liği evvelkinden daha uzun oldu- | gu — söylenilmektedir. Külâhlar | şimdilik tahta ile kaplanmıştır. Yakında kurşunları da örtüle- cektir. *& Kasabamızdan her sene 25, 30 bin kadar koyun, kıl keçi ve iki bin tane kadar da tosun ve sığır sahile ve hariçle ihraç edilmek- | relini, tedir. İhracat en ziyade İstanbula ve Halebe yapılmakta, bu arada bir kısım hayvanat ta sair vilâ- yetlerimize gönderilmektedir. Hayvani mahsullere gelınce. bu busustaki ihracatımız da mü- him bir yekün tutuyor. Ezcümle senede 40 bin kilo kadar yün, 15 bin kilo sadeyağ ve peynir ihraç ediyoruz. Kazamızın iklimi oldukça sert ve kışları da uzundur. Yaz mev- simi serin olmakla beraber çok Iâtif geçer. Kazanın şimal kısım- ları dağlık ve arızalıdır. Halk ağaç yetiştirmeye de heveslidir. Bandırmada Yoğurt Fabrikaları Hara- retli Faaliyete Başladı Bandırma ( Hususi ) — Birkaç gündenberi havalar çok iyi git- miye başlamıştı. Fakat son gün- lerde birdenbire kar yağdı. Buna hepimiz şaşırıp kaldık. Son günlerde şehrimizden kül- liyetli miktarda yoğurt ihracatına başlanılmıştır. Birçok yoğurt fab- rikasında durmadan yoğurt yapı- hyor. Bu gidişle Bandırmamız bu sene yoğurt ihracatı rakorunu kıracaktır. Portakal Satışı Adana, 29 (A. A.) — Ruslar Dörtyoldan şimdiye kadar 100 bin sandık portakal mübayaa etmişlerdir. Sandığı 320 kuruşa olan portakalların adedi 10 mik Ziraat Bahsi Bağcılık Ve Şarapçılık Ne Haldedir? Son senelerde, memleketin bilhassa bağcılığa elverişli mınta» | kalarında üzümetllük ve şarapcıhk kayda değer bir ilerleme kabiliye- tini gösteriyor. Bunun — sebebi, memlekette, yavaş yavaş şarap istihlâkinin artmasıdır. Şarap istihlâki artınca da, mü- him bir. müstahsıl sınıfının iktı- sadi kıymeti yükselmektedir. İzmir ve havalisinde, yüz bine lerce nüfus, sırf bağcılık yüzün- den geçiniyor. Şarapç Ik, oralarda, henüz diğer mıntakalardaki vüs- atlice inkişaf —safhasına varmış olmaktan uzaktır. Memlexetin inkişafa en kabi liyetli mıntakaları ise, — şimdilik Tekirdağı, Erdek, Mürefte ve | Bozca adadır. Fakat, vaktile mü- him bir istihsal merkezi olan Kırklarelinde, — bugün, — bağcıs hk sönmek üzere bulunuyon On beş, yirmi sene evvel parlak bir şarap mıntakası olan Kırkla» bugün, bu hale getiren filoksera hastalığıdır. Ayni menhus hastalık, bir ara Tekirdağına da musallat oldu, orada, müthiş tahribat yaptı. Fakat, tehlikeyi zamanında his- seden Mürefteliler, aldıkları tet- birlerle kendi mntakalarını bu felâketten kurtardılar. Hariçten gelen şarap, Üüzüm kaplarını yirmi dört saat, sahilde su içinde tuttular. O sırada Fran» | sa da Filokseradan dehşetli zarar görmüştü. O derece ki hariçten şarap ithaline mecbur olmuştu, İşte ©o vakit, Müreftenin — şas rapçılığı âzami inkişaf safhasına dahil oldu, şarap istihsalâlı 10 milyon kiloya yaklaştı. Bu miktarın dörtte Üüçünü Fransa çekiyordu. Bu hal, Mi> refteye azim bir refah temin et« miş, binlerce dönüm arazi bağya kabolunmuştu. Bu hal beş, on sene devan etti. Sonra birbirini takip eden harplar, bağcılık ve şarapçılığı« mızı, bu günkü hale irta etti. Filoksera hastalığına karşı, ilk mücadele, Amerikan çubuğu ekmekle başlandı. Bu tecrübeyi, ilk evvel, Fransa yaptı, on,onbeş sene içinde harap olan b.ğcılığı yeniden ihya etti. Ayni tecrüba bizde de yapıldı ve yapıliyor. Fakat hastalıklı toprakta yetiş- tirilecek — çubukların — aşısından fayda gelmiyeceği korkusu, bağ- cıyı tereddüde sevkediyor. Onun içindir ki Zirant Vekâletinin bu mıntakalarda, bir mütehassıs va- sıtasile tetkikat yaptırması lü- zumlu bir harekettir.. Ondan sonradır ki satış meselesi mevzu- bahis olabilecektir. Bunu, başka bir yazımda izaha uğraşacağım. Talât Behçet Balık Konserveciliği İzmir 30 ( Hususi) — Bir A- man sermayedar Grupu hükümete müracaat ederek şehrimizde bir balık konserve fabrikası tesisina talip olmuştur. Bu grup İzmit ve Samsunda da birer fabrika tesisin- teşebbüs etmişti.