31 Mart 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 20

31 Mart 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 20

—— 10 — VAKIT 31 MART 1932 Terki teslihat konferansı | | ne yapabildi ? Bu suale verilecek cevap bir kelimeden ibarettir : Hiç ! Terki teslihat konferansı “Ni- sana kadar mesaisini tatil etmiş bulunuyor. — Tatil — müddetinin Mayısa kadar uzatılması teklif olunduğu balde Amerikalılarla Japonların itirarı buna mani olmuştur. Konferans Şubatın ikisinde açılmıştı. Acaba konferans açıl- dığı günden tatil edildiği güne kadar ne yaptı? Buna verilecek cevap bir kelimeden ibarettir: Hiç! Konferans, Terki teslihat için en mükemmel hattı hareketin tecavüzi teslihatı kaldırmak - ol- duğunu kabul etmiş, ortaya bu- nu tahakkuk ettirecek bir plân konamamıştır. Fransa tarafından ileri sürülen plân, teslihatı terk veya tahdit ettirmekten fazla her milletin teslikhat fevkinde o- lacak ve Akvam cemiyetinin em- ri altında bulunacak müsellâh bir kuvvet vücude getirmet, ayni zamanda Akvam cemiyetinin ma- nevi ve siyasi nüfuz ve kuvveti- ni arttırmak gibi bir gaye istih- daf ediyordu. Buysa, konferan- sın, mevzuu hıricindeydi. Diger milletler tarafından tes- libatı tahdit için ileri sürülen teklifler iki kısma ayrılabilir : 1 — Teslihatı kemmiyet nok- tai nazarından tahdıt etmek, yani | kudret, madde, ve masraf itiba- riyle azaltmak. 2 — Teslihatı keyfiyet naktai nazarından tahdit etmek, yani silâhların kuvvetini indirerek tes- Hhat masra'ını büyüten silâhları kaldırmak ve tecavüz kudretini tahdit etmes. Keyfiyet noktai nazarından tahdidini Inğiltere namına hari- | ciye nazırı ğıı Jon Simon teklif etmiş ve Amerika, Almanya, | Italya, Rusya tarafından tetkik olunarak bir çok küçük devlet- ler tarafından da tasvip edilmiş- tir. Sinyor Grandi bu noktai | nazara tercüman olarak onun büyük harp gemilerine tahtel- bahirleri, tayyare taşıyan gemi- | leri, ağır topları, tankları, gaz- Bları — kullanmayı — menettiğini söylemiştir. Fransız teklifleri, bu keyfiyet tahdidine — mukabil kemmiyet tahdidini ileri süörmüş, konfrans, | bu mes'elelere temas etmiş ise- de onlarla henöz karşı karşı | gelmemiştir. Fransızların, sivil tayyareciliği beynelmilel bir hale getirmek istemeleri, Almanların sivil tay- yarecilik noktai nazarından en çok tayyare'ere malik olmasın: i geliyor. Sonra Fransız- b toplu — tayyareleri Akvam cemiyeti emrine vermek istemedi, İtalyanın bu çeşit tayyare- lerle mükemmel bir surette mü- cehhez olmasından neşet etmek- tedir. Gene Fransız projesi uzun menzilli ağır topları A'ıvam ce- miyetine veriyor, çünkü bunlar onun kalelerini ve müstahkem merkilerini en çok tehdit ede- | | cek olanlardır.. Buna mukabil | | Fransızlar ağır ve orta mütahar- rik topları muhafaza etmekte ve bunlarla — ordularının — tecavüze geçmesini temin etmektir, Fransızlara göre müdafaa, ağır | toplardan istifade etmek mecbı ! Tiyetindedir. Bunlarla mütecavi: —— ——— ——— —— ler durdürülür, tanklarla da so- | kalacaktır. BSelimiye fırını için müteahhit nam| ve hesabıma bir motör almacak hamur makinesinin bazı aksamı t ve | mir olımacaktır. Pazarlığı 2 -4- cumartesi günü saat 15,5 ta kom yonumuzda yapılacaktır. — Taliplerin| şarinamesini almak üzere — her gün kamlayonumuza ve hamur makinesin de yapılacak olan tamiratı görmek ü zere Selimiye fırmı memurluğuna mü| racaatları ve pazarlığa iştirâk edecek Jerin yevmi muayyeninde komisyonu muzda bulunmaları. (166) (1231) ! ” « * 61 adet bakır çay güğümü ve 60 adet bakır semaver almacaktır. | - halesi 5 » 4 . 932 salı günü saat 14, da yapılacaktır. —Nümunesini gör - mek şartanamesini almak — istiyenle - rin her gün ve ihaleye iştirâk ede - ceklerin —yevmi muayyeninde komis yonumuza müracaatları. (162) (1217 * * 80 adet karavana pazarlıkla alı - nacaktır. İhalesi 5 « 4 - 932 salı gü nü saat 15,5 da yapılacaktır. Nümu| neyi görmek ve şartnamesini almak istiyenlerin her gün ihaleye iştirâk edeceklerin — vakti muayyeninde ko- misyonumuza —müraecantları. — (159) (1209) kulduğu her yerden çıkarılırlar. Bu itibarla Fransızları keyfiyet tahdidine mukabil kemiyet tah- didine tervic etmelerine mukabil Almanlar keyfiyet tahdidini mü- dafaa ettiler. Çok geçmeden Fransa, ya tes- lihatını tahdit etmek, yahut Al- manyanın - silâhlanmasını kabul etmek gibi bir vaziyet karşısında Çünkü Almanlar, Almanyanın diğer muarzzam devletlerle müsa- vatını kabul etmiyecek hiç bir | itilâhı imzalamıyacaklardır. Buna mukabil Fransızlar da teslihatlarından fedakârlık etme- mek için israr edeceklerinden kanferant bir çıkmaza sapacaktır. Konferansın bu çıkmazdan çı- kabilip çıkamıyacağını yakın âti | gösterecaktir. | ve 9-4-93? cumartesi günü saat K. O, ve 1. F. Krtaat ve mücsse - satı hayvanatının — çayırlattırılması için K. O, ve 1. F. Garnizonlarına 20- 5 kilemetre — dahilinde olmak ve lâ- akal 150 dönüm — miktarında çayırı bulunanların çayırları ciheli askeriye ce isticar — edilmek üzere bu bapta - ki teklifnameleriyle 1 nisan 932 gü - nüne kadar Kom, a müracaatları. (149) (1129) Selimiye kışlasındakj 180 araba gübre satılacaktır. İhalesi 4 - 4 - 962 pazartesi zünü saat 16 da komisyo » numuzda — yapılacaktır. — Taliplerin şartnamesini görmek üzere her gün ihaleye işlirâk için de vakti muay - yeninde komisyonumuza müracnatla- rı. (161) (1211) 4 CAK a Birinci — Tayyare Tb. ve Mp. ait ve| Şişlide tramvay — caddesi Ford fab rikaamda — iki adet 507 Mmodeli parça müstamel şase mötör ve te - ferrüatı satılacaktır. İhalesi 6 -4 « 932 çarşamba günü saat 16 da yapı- lacaktır. Şase ve parcalarını gör - mek istiyenlerin —mezkür graja ve şarinamesini almak istiyenler hnleye iştirâk edeceklerin vayti mu- Ayyeninde komisyonumuza müracant| Tarı, (160) (1210) . . .« K. O. Nakliye taburunda mev- cut hurda 67 kalem melzemenin ve i alent münakasa ile satılacağı 16 da ihalesi komisyonumuzda yapılacaktır. Taliplerin hurdala- ri nakliye taburunda görme- leri ve münakasaya iştirâk ede- ceklerin de şartnamesini alarak kamisyona vakli muayyeninde müracaatları. (135) (1044) Mütcahhidi —nam ve hesabın nacak 10000 M. keten — kanat 2000 MM kanat bezi 25 Mmm. kapla: ma tahtası ve 300 adet keten maka:| raya — verilen fiatlar — pahalı g5 -: rüldüğünden yeniden pazarlığa ka - nulmuştur. — İhalesi ,4 - 4 - 9092 pa- zartesi günü gsaat 1530 da komisyo numuzda — yapılacaktır. Taliplerin sarinamesini — almak üzere her güü ihaleye iştirâk — edeceklerin de yak- ti müayyeninde komisyenumuza mü racaatları. (158) (1189) t * . » K. 0. ihtiyacı 3000 yulaf zineiri alımacaktır. — İhalesi 4 - 4 « 932 pazartesi günü saat 15 te komis yonumuzda yapılacaktır. — Taliplerim şartnamesini — almak — nümunesini görmek üzere her gün ve ihaleye iş tirâk edeceklerin de vakti muayye « ninde komisyonumuza (157) (1192) için müracaatları ..» . 260 karyola almacaktır. İhalesi 5 « d » 932 galı günü saat 15 te yapı « lacaktır. Nümunesini görmek ve şartnamesini almak istiyenlerin her £ün pazarlığa — iştirâk edeceklerin muayyen — saatte — komisyonumuza müracaatları. (164) (1214) * * * İstanbul — Levazım eşya ambarı için bir adet motörlü elektrik tulum bası alınacaktır. — İhalesi 6 — 4 —932 T ve saat 15,5 da yapılacaktır. Tatip lerin şartnamesini görmek istiyenle « rin her gün ve ihaleye iştirâk edecek lerin de vakti muayyeninde komisyo- numuza müracaatları, (171) (1258) .« * * Çengelköyünden Çatalca Mst Mv, nakledilecek motör ve teferrüa « tının Demontaj, nakil ve — montajr 4 — 4 — 922 pazartesi günü saat 16,7 da ihale edilecektir. — Taliplerin ke- şif ve şartnamesini görmek üzere her gün ihaleye iştirâk edeceklerin de vakti muayyeninde — komisyonumuza müracaatları. (172) (1260) » & » 60,000 kilo fırın odunun alınacaktır. Taliplerin şartnamesini almak üzere her gün ve ihaleye iştirâk edecekle « rin de 2 — 4 — 932 cumartesi günü saat 155 da komisyonumuza mürg - castları. (170) (125 A R Çatalca — M&t Mv için 500 kilo kut ru üzüm alınacaktır. — İhalesi 5 — 4 salhı günü saat 16 da ihale edile « cekti ârtnamesini görmek istiyen « lerin her gün ihaleye iştirâk edecek « lerin de vakti muayyeninde komisyo vumuza mürsenatları, (169) (1257) .-.-.r..1....1.0000000000000000000014000600000000ccccccccARARARAATAARREARERERE — 124 TARİH EL KİTABI eee şehirleri ve iki Siçilya kırallığı üzerinde hâkimi - Almanyanm Suap hanedanı arasında ihtilâf ve 2) Lombardiya yet hakkının paaplıkla silesi olmasıdır. Lombardiya şehirlerinin hakimiyeti meselesi Barbarosla papa Hİ üncü Aleksandr. arasında — muharebeye sebep ol - muştur. Muharebenin neticesinde imparator Lombardiya şehirlerinin istiklâlini kabul etmiştir. Papayla imparator arasındaki vaziyeti tayin e den Konstans sulhüdür. İki Siçilya kırallığı meselesi de gene muharebeys le neticelendi. İmparator İl inci Fredrik papa IV üncü Aleksandra mağlüp oldu. İki Siçilya kırallığı bir Fransız prensine verildi. H inci Fredrikin ölümünden sonra Almanya büyük bir anarşiye düş- tü ve memleket 400 devlete ayrıldı. Papalık ve imparatorluk — mücade- lesi İtalyayı ve Almanyayı asırlarcadevlet halinde teşekkülden menetti. imparator Fredrik — XI-XI asırlarda hırıstiyan derebeyleri — Normanların, Macarların, islâmların istilâlarında — kırallar ahali - yi muhafaza edemiyorlardı. Büyük arazi sahipleri kendi kendilerini muhafaza ve müdafaaya mecbur oldular. Bir takım kaleler (Kastil) inşa ettiler. Küçük arazi sahipleri büyük arazi sahiplerinin himaye- sine sığındı. Kontlar, dükler malikânelerinde — müstakil irsi hükümdar- lar haline — geldikten sonra askeri kuvvetlere kumanda ettiler, — adalet- le meşgul oldular. — Vergiler koydular. Para bastırdıar. Kontlardan ve düklerden — daha küçük araziye sahip olan ve kendi arazilerinde hak sahibi — olan birçok senyörler de vardı. Fransa (3000) kadar (Timar) yani (Senyör) lüğe ayrılmıştı. Büyük senyörler — Fransa kıralını reis tanıyorlardı. Timar sahibi olanlar gi - derler kırala sadakat yemini ederlerdi. Derebeylerine tâbi olanlar da derebeylerine sadakat yemini ederlerdi. Derebeylerinin malikâneleri - ne hâkim bir tepe üzerinde müstahkem şatoları vardı. Derebeylerinin — başlıca meşguliyetleri — harp, silâh oyunu ve avdı. — Orta zamandaâ halk sınıfları — Orta zamanda halk smıfları şu şekilde ayrılmıştı: 1) Toprağa sahip çok zengin asilzadeler. 2) Bir kısım toprak sahibi ve çok nüfuzlu olan rahipler, 3) Şehirlerde çalışan burjuvalar. 4) Kırlarda çalışan köylüler (bunlar toprağa sahip değildiler) Ha yatları pek fena şartlar içinde geçiyordu. —c0C0mmrameen TARİH EL KİTABI eemammmmamaaaa |2| eu Şarlman derebeylerini — nizama soktu. Şarlman zamanında dere- beylerinin sahip oldukları arazi öz malları addedilmedi. — Korntlar ve dükler adeta Şarlmanın bir memuruydular. Fakat Şarlmandan sonra kıralların — zaaflarından istifade «derek sahip oldukları arazi üzerinde müstakil oldular. — Kontluklarla dükalıklar birer malikâne halini aldı. Bu suretle teşekkül eden derebeyleri kıralların tâbii oldu. — Derebeyle - rin — kendilerinden daha küçüklerine karşı metbu vaziyetine girdiler. Ba zı büyük dükalıklarm — yanında baronluklar, — senyörlükler de vardı. Vergier hafifledikçe bu timar sahipleri kuvvetleniyorlar istiklâl « lerini ellerine alıyorlardı. MÜD Di naiüüenanr — Karolenj imparatorluğunun erimesi — Karolenj imparatorluğunun — erimesi şu sebeplerin neticesidir: © — Şarlmanın haleflerinin dirayetsizliği, 2) — İmparatorluğun topladığı birçok kavimlerin menfaat zıddiyetleri. 3) — Macarların, Normanların ve bir çok kavimlerin tecavüz ctmeleri. Şarlmanın oğlu dindar Lui (814 — 840) hi Araziyi — üç oğlu arasında taksim etti. Fakat dindar Luinin bir çocuğu daha olü Lui buna da bir yer bulmak istiyordu. Büyük ağulları babalarını hapsettiler. Luinin yerins oğlu Loter geçti. Fakat kardeşleri (Lui ve Kelşarl) tarafından mağlüp edildi. Diğer kardeslari Ponan da- ha evvel ölmüştü. aralarındaki imparatorluğa ir nüfuza sahip değildi. Verdün mawuahedesi ; Nihayet üç kardeş aralarında Verdün muahedesini yaptılar. (843) Bu muahede mucibince Şarlman imparatorluğu — kat'i surette taksim e- dildi. —Kelşarl garbi Gol kıt'asını hâkim oldu. Bu bugünkü Fransa - nın esası oldu. Lwi imparatorluğu şimali şarki vilâyetlerini aldı. manyanın esası oldu. Simal denizinden papalık devletine kadar uzıyan kısma da Loter kı- rallığı dendi. Bu krrallığın tabii hudutları yoktu. Bu kırallığın ihtiva ettiği arazi son zamanlara kadar 'Almanar arasında ihtlâflara vesile olmuştur. Alsas Loren bu kısımdaydı. Bukırallığın da bilâhare İtalya meydana - çıktı. Bu, bugünkü Al- Fransız ve İtalyada kalan kısmında Veostfalya muahedesi mucibince yapılan taksim siyasi bir taksin- di. Halbuki bu sahalarda oturan muhtelif kavimlerin birer müstakil mil- let haline gelebilmeleri için daha birçok asırlar geçmesi zaruriydi. Dokuzuncu asırda Fransada Il! üncü Şarl Almanyada şişman Şarl- dan başka kimse kalmamıştı. Şişman Şarl zamanında imparatorluk