24 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

24 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Maarifte İnkılâp Başlıyor — * İnkılâp tarihimizde en yavaş giden şube, maarif olmuştu. Büt- çesinden tasarruf edilmek lâzım- gelen bir vekâlet düşünüldüğü zaman, ilk akla gelen şey Maarif olurdu. Fakat bir hamle yapmak, bir yenilik vücuda getirmek düşünül- düğü zaman Maarif en son akla gelen işlerden biri idi. Hatta harf inkılâbı bile Maa- | rif sistemini canlandıramadı. Şimdi yeni Maarif hareketleri için geniş mikyasta kazırlıklara şahit oluyoruz. Bir taraftan bir Türk üniver- sitesi kurulacak; Bir - taraftan edilecek, Bir taraftan da tarihimiz yeni esaslara istinaden kurulacak. Bu üç muazzam iş te Maarif Vekâletinin uhdesine düşen vazi- felerdendir. Üniversiteyi o kuracak, Dilimizin yeni şeklini mektep- ler vasıtasile o yapacak, ıslah dilimiz tecektir. Halbuki Maarif şimdiye kadar bu üç vazifesini tam manasile kavramamıştır. Âdeta şimden sonra muallim- lerimiz — yeniden — yetiştirilecek, tedris mevzuları baştanbaşa de- Biştirilecektir. Yeni kafa, yeni telâkki ve yeni lisanla yeni bir nesil yetiştirilecektir, bu neslin ne İisanı, ne düşünüşü, ne görü- şü, bizim lisanımıza, bizim düşü- nüşümüze, bizim görüşümüze uy- mıyacaktır. Be yeni nesli yetiştirmek için, o tarzda terbiye almış, o tarzda yetiştirilmiş yeni bir muallim kad- rosuna ihtiyaç vardır. Demek ki Üniversitemizden ilk mektebimize kadar, bütün maarif sistemimizde yeni bir inkılâp başlamak üzere- dir. Bu inkılâbı başaracak adam ancak inkılâbı hazmetmiş bu ye- niliklere iman etmiş kuvvetli bir inkılâpçı, bir genç inkılâpçı ola- bilirdi. Reşit Galip Bey tam bu işin adamıdır ve bu işin başına tam vaktinde getirilmiştir. Dil Kurultayı İçin Sofya Dartilfünunu Şark lişan- ları müderrisi Agop Martayan Efendi Dil Kurultayına iştirak etmek üzere bugün şehrimize gelecektir. Bir Karmanyola Müderris Mustafa Şekip Beyi Soymak İstediler Evvelki gece saat -on birde Lâlelide Sadık Bey apartıma- nına otomobille iki meçhul adam gelmiş, kapıyı — hızlı hızlı çalmışlardır. Bu apartımanda Vali muavini Ali Rıza Beyle Darülfünun ruhi- yat müderrisi Mustafa Şekip B. oturmaktadır. Diğer katlar boş- tur. İki meçbul adam Bedri Beyi istediklerini, Bedri B. uyuyor denince, Şekik Beyi merkeze götürmek için geldiklerini söyle- mişlerdir. Apartıman kapısının bir aralık açılmasından istifade eden adamlar Şekip Beyin daire- Sinin önüne gelmişler ve Şekip Beyi götürmek istemişlerdir. Bu aralık Ali Rıza Beyin refikası Hanımefendi telefonla polis mer- ,kezine haber vermiş, polisler — Relip bu Mmeçhul adamları alıp götürmüşlerdir. Bunların iki kar- ::nyolıcı oldukları söylenmek- ir. 1 — Emekliyenler Yaeimniliik SON POSTA ıSon Postanın Resimli Makalesi — © Hayatta ÜçTip & I 2 — Yerinde sayanlar 3 — Yürüyenler SON TELGRAF HABERLERİ Yunanistgnda ntihabat Hâdiselere İntizar Ediliyor Atina, 24 (Hususi) — Yarın, Yunanistanın en mübim günlerinden biridir. Meb'us intihabatı günü olan yarın, çok şayanı | dikkat hâdiseler Tarihimizi yeni nesle öğre- | siyasl hayatının vukubulacağını kehanete İüzum yoktur. Fırkalar cadele azami kesafetini bulmuştur. gücünü — bırakmış, — intihap — işleri Liderlerin ikametgâhları, fırka merkezleri, klüp- andırmaktadır. mücadele rağmen yarınki meb'us intihabatında ler mahşer manzarasını bütün — propagandalara, hangi fırkaya — nasip olacağını müşküldür. Başvekil M. Venizelos, geçmiş olmasına rağmen riyaset söylemek - için arasındaki mü- Herkes - işini meşgüldür. ileri sürüyorlar. ile Fakat faaliyetlerine ekseriyetin kestirmek çok yetmiş — yaşını ettiği Liberal | bekliyor. fırkası namına bu mücadeleye hararet ve cesaretle atılmış bulunmaktadır. M. Venizelosun irat ettiği propaganda nutukla- rını tahlil edenler, Liberal partinin iktidar mevklini elde tutacak derecede bir ekseriyet kazanacağını Son günlerde Yunanistanın harict borçları hakkında İngiliz' dainlerile hâsıl olan itilâf, halkta Venizelos fırkası lehinde çok müsait bir vaziyet doğurmuştur. M. Venizelos meb'usluk için namzetliğini Giridin Hanya şehrinden koymuştur. Atina şehri şimdiki halde şüpheli bir vaziyette- dir. Burada muhaliflerin kazanacağını gösteren deliller daha fazladır. Herkes yarını sabırsızlıkla Başvekil Paşa Dün Tetkik Seyahatine Çıktı Ankara, 24 (Hususi) — Ba; vekil İsmet Paşa, rcfıkıtluin:[ı Sıhhiye Vekili Refik Bey, Umum Jandarma Kumandanı ve Kalemi Mahsus Müdürü Vedit Bey ol- duğu halde dün saat yirmiyi on geçe hususi bir trenle Şark ge- yahatine — çıkmışlar, istasiyonda Vekiller,' Meb'uslar, —askeri ve Şekei Fiat Yükselmesi İçin Sebep Yoktur Ankara,23— Yerli fabrikaların bu sene istihşal edecekleri şeker miktarının sene nihayetine kadar ihtiyaca kifayet edeceği söylen- mekte ve şeker Ffiatinin yüksek- mesine hiçbir. sebep görülme- mektedir. Hükümet, şeker üzerine takas — teklifleri almıştır. Bazı ecnebi fabrikalar Türk malı mu- kabilinde Türkiyeye şeker sokmak istemektedirler. İktısat Vekili Ankara 24 ( Hususi ) — İktı- sat Vekili Celâl Bey salı günü İstanbula gelecek, bir hafta kal- dıktan sonra dönecektir. İtalya Kralı Trablusta Roma 23 — ( A.A. ) — İtalya Kralı — Trablusta — kâin Eritre müstemlekesini ziyarte edecektir. mülkt erkân tarafından teşyi edilmişlerdir. Başvekil Pş. istasiyonda kabine arkadaşları ile ayrı ayrı görüş- tükten sonra kendilerine hayırlı yolculuklar — temenni eden Rus mütehassıs — heyeti reisi M. *Örlof,, a iltifatta bulunmuşlardir. Trenin hareketinden iki daki- deki ikameltgâhına — giderek — bir müddet kaldıktan sonra Tokatlıyan otelini teşrif buyurmuşlar ve - öğle || yemeğini orada yemişlerdir. Verirken Malatyada Bir Tacir Tevkif Edildi Malatya, 24 (Hususi) — Bir umumhaneci kadının — suiistimal- lerini örtbas ettirmek içi taya rüşvet teklif edilmiştir. Fa- kat derhal tertibat alınmış ve rüşvete vasıta olan - tacirlerden Karakaş zade Mehmet Bey cür- mü moşhut halinde — tutulmuştur. Mehmet Beyin evi de aranmış, kaçak ipekli kumaş, tüfek ve cephane bulunmuştur. Mehmet Bey tevkif edilmiştir. İSs TER İNAN İSTER Beyoğlu ve Kadıköyü santrallerine merbut telefon- lar evvelki geceden itibaren otomatik olarak işlemiye başladı. Buna bir diyeceğimiz yok. Bilâkis en son fon eserlerinden iıliiı.dsı i_kîık liıııııkı le.hydılryrz R | ka evvel Başvekil Paşa kendisini teşyi edenlere: — “Gidenler kalanlardan da- ha neş'elidir.,, demişlerdir, Elâziz, 24 (Hususi) — Yakın- da memleketimizi ziyaret ede- cek olan Başvekilimizi karşıla- mak için büyük hazırlıklar ya- pılmaktadır. — Mustafa M. Musolini Silâhların Mutlaka Tenzili Lâzımdır, Diyor Paris, 23 (A. A.) — Wolff Ajansından: Fransız gazetelerin- den Radikal gazetesi muhabirle- rinden birile yaptığı bir. mülâ- katta M. Musolini, Almanyayı tekrar silâhlanmaktan men için yegâne çare, umum teslihatı filt surette azaitmaktan ibaret oldu- ğunu söylemiştir. —— Komünist Memurlar | Bern, 23 (A.A.) — Maliye nazırı komünist teşkilâtına men- sup memurların azlini pek yakın- da hükümetten isteyeceğini bi dirmiştir. Deniz Talebemizin Seyahati Atina, 21 — Gelen haberlere göre, Türk Bahriye lardenizinde bir seyahat yapacak ve Türk talebeler Atinaya da uğrıyacaktır. İNANMA! Fakat bu münasebetle Telefon Şirketinde muhabere memureliği yapan 70 kadar genç kızın vazifesine ni- hayet verilmiş, bunlar şimdi açıkta kalmışlardır. İNANMA! Yarın Bütün Yunanistanda Fevkalâde Mektebi | son sınıf talebesi y.ıkımiı.A;aıf | | şova Sözün Kısası Bir Suiistimal Meselesi.. A E. Galiba beş sene kadar oluyor! Her hafta muayyen bir gün- de evimize gelerek ağır işleri ya- pan Gülsüm Hanım gecikti. Muta- dı hilâfına bir hareketti, merak ettik, sorduk, evinde de yoktu, fakat akşam geç vakit uğradı, elinde bir tomar kâğıt vardı. Hem mahcup, hem memnun, hem ağlıyor, hem gülüyordu. Anladık ki: Serezde bıraktığı evlerine mu- kabil kendisine başını sokabileceği bir yuva verilecektir. Vesikaları- ni toplamıştır, İskân dairesine götürmüştür, kalbi ümitle do- ludur. Sordum : — Ne vakit verecekler Gül. süm Hanım ? O, el'an birakamadığı Rumeli şivesile : — Ha... Beyciğim, dedi, ya bu hafta, ya gelecek hafta! Aradan be.ı*une geçti: Kendisine her rastgeldikçe sorarım: — Ne işin ? O, el'an ümitlidir. İşinden bahsedildiği zaman bütün yüzünü kaplıyan geniş tebessümü ile: — Yaklaştı beyim, der, ar- tık verecekler! Ve Mercanda metruk — bir hanın teneke ile kaplanmış yarı yıkık bir odasında oturur, konu komşunun işlerini görerek yetim çocuklarını yaşatmıya çalışır! * oldu Gülsüm Hanım okudum: Dahi- Müfettişleri muamelelerini Gazetelerde liye — Vekâletinin İskân Dairesinin tetkik —ederlerken, hiç hak- ları olmiyan bazı — kimselere ev verildiğini görmüşler, biraz tetkik —edince — bir suüstimal silsilesi karşısında kalmışlar, bir ikisi müstesna olmak Üzere dai- renin bütün memurlarını tevkif etmek zaruretini duymuşlar! * Derhal gözlerimin önüne, sa- ğgında, solunda iki yetim yavrusu ile Gülküm Hanım geldi. Bu hafta rastgelirsem, sormıyacağım: — İşin ne oldu? Demiye- ceğim! Biliyorum ki, kâğıtları kim- bilir hangi dosyenin içinde uyu- maktadır. ve yetim çocukları da viranelikte yatarken onların hak- kı olan evde hakları olmıyanlar oturmaktadır. * Bununla beraber ben hâdiseyi memnuniyetle karşıladığımı söyli- yeceğim: Suüstimal her memle- kette, az veya çok nisbette, fakat mutlaka yapılır, tabildir. Korkulacak nokta bahsedilme- mesinde, meydana çıkmamasın- dadır. Gazete sütunlarına intikal ettiği zaman bize bilâkis memnu- niyet vermelidir: Arayan, soran ve bulan var, demektir. * Sözün Kısası: Hastalığın teş- hisinden sonra tedavisi kolaydır, doktor ve ilâç bulmak şartile! Sefirler Arasında Ankara, 23 — Londra, Var- ve Bağdat sefirlerimizin değişecekleri hakkındaki haberler burada ademi malümatla kar- şılanmıştır. Bir Tahsil Rekoru Mehmet Suat Efendi isminde | bir genç 16 yaşında İstiklâl lise- sini bitirmiş, Darülfünuna — yazıl- miştır.