24 Eylül 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

24 Eylül 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

e Dünya İktısadiyatı Streza Konferansı Bir — müddettenberi — Stresa şebrinde Merkez! Avrupa ve Tu- na devletleri * murahhaslarından mürekkep bir iktısat konferansı, bir taraftan bu memleketlerin iktısadi — vaziyetini — düzeltecek tedbirleri, bir taraftan yakında toplanacak olan cihan iktısat konferansında konuşulacak me- seleleri tetkik ile meşguldür. Lozan ve cenevre konferans- larından sonra, şimdi de iktısadi konferanslar başlamış bulunuyor. Geçen gün bu konferanstan bahseden Yunus Nadi Bey, bizim de niye bu müzakerata davet edilmediğimizden şikâyet ediyor- du. Filhakika hakikaten merkezi ve şarki Avrupa — devletlerinin iktısadi dertlerini halle çalışan bir konferansa bizim de iştirak etmekliğimiz lâzım gelirdi. Fakat bu mütalea, bu konferansın ma- hiyetini bilmiyenler için varittir. Yoksa Streza könferansının içyü- zünü bilenler böyle bir sual sormıya lüzum görmezler. Filhakika Strezada güya Mer- kezi ve Şarki Avrupa milletleri- nin iktısadi vaziyetlerile meşgul olan bu konferans ne yapmak istiyor ? Bu milletlerin iktisaden uçu- - bulunduklarını | ram — kenarında söylemiye artık ihtiyaç kalma- mıştır. Bu devletlerin herbirinin bütçesi bozulmuştur ; işsizlik ve köylünün borçları mütemadiyen artmaktadır. Ticaret hiçe inmiş- tir. Hele Tuna devletlerinin iflâs halinde bulundukları - Cemiyeti Akvamın da tasdikına uğramıştır. Bunlara bir an evvel para ikraz etmek İâzımdır. Birkaç ay evvel, sabık Fran- sız Başvekili Tardiyö bu devlet- leri, Almanya ve İlalya hariç olmak üzere bir gümrük birliği aktetmiye —teşvik etmişti. Bu maksatla geçen ilkbaharda Lon- drada da aktedilen konferans muvaffakıyetsizlikle — neticelendi. Almanya ile İtalya, Fransanın bu projesine şiddetle muhalefet etmişlerdi. Tardiyö düşlükten sonra bu proje bir müddet uyur gibi oldu. Şimdi Heryo tarafından canlandırıldı ve bu defa bir Streza konferansı vücude getirildi. Streza könferans.nın gayesi, Tuna devletleri arasında licari alış verişe mâni olan engelleri kaldırmak, cenubu şarki devlet- lerinin zirai mahsullerine bir pa- zar bulmak, ve Avusturya ile Çekoslovakya sanayiine mahreç temin etimektir. Fransa, bu pro- jenin icra edilebilmesi için, kü- çük itilâfınm nüfuzu altında bir blok vücude getirmek lâzım gel diğini iddia etmektedir. itilâf ta Fransanın bir aleti oldu- ğu için, bu suretle bu blok ta Fransanın nüfuzu altma geçmiş | olacaktır. Zaten Fransa bu — gayeye doğru bir iki adım da atmış bulunuyor. Bükreşte tamamen kendi tesir ve nüfuzü altında bulunan bir hükümet — vardır. Ayrıca Romanya üzerinde mali kontrol yapmaktadır. Avusturya 300 milyon şiline Fransaya istik- lâlini satmıştır. Şimdi Stresa konferaunsile bu hâkimiyeti tevsi etmek bütün K | beyanname bulmuştur. tekrar Fransız Başvekili | Küçük | SON POSTA Dünyada Olup Bitenler Almanyada Mektep Çocukları Da Fır- Yegüne Deçdimiz ka Kavgalarına Karışmıya Başladılar | Mektepte Çocuklar Hitler Ve Komünist Kavgası Yapıyor Berlin ( Hususi ) — Almanya- da fırkalar arasındaki siyasi kav- ga mektep çocuklarının oyunla- rına kadar sirayet etmiştir. Gazeteler, ilkmektep mual- Timlerinin maarife verdikleri ra- porları neşrediyorlar. Bu rapor- larda muallimler, mektepte talebe arasında şahit oldukları vak'aları kaydediyorlar. Mualiimin biri 14 yaşında bir çocuğun sırası üzerinde bir sürü Beyanna- mede çocuklara sınıf kavgasını tes'it için bir şarkı öğretilmekte ve bayram günleri hep birlikte söylemek — üzere ezberlemeleri tavsiye edilmektedir. Beyanname- nin altında talebenin kendi im- zası, imzanın üzerinde de “ Kızıl cephe reisi , unvanı vardır. Muallim talebeyi — isticvap et- tiği zaman, çocük komünist ol- duğunu ve o kanaatte olmiyan arkadaşlarını sıkıştırdığını — itiraf etmiştir. Diğer bir muallim, Bunlar, bazan mektebe geç ge- lirler, mazeret olarak ta dışarda komünist — arkadaşlarile — kavga ettiklerini söylerler. Dükkânları Basan Çocuklar 13 mektep talebesi bir gün mağazalardan birini basarak 18 bıçak aşırmışlar. Talebe bunu mektepte iftiharla anlatıyor. Mu- allim sebebini sorduğu — zaman Hitlerin bütün küçük esnafı or- tadan kaldıracağını, binaenaleyh şimdiden dükkânların yağma edil- mesi İTâzımgeldiğini — söylüyorlar, bunu da babalarından işittikle- rini itiraf ediyorlar. Çocuklar sokağa zaman biribirlerine: — Yaşasın Hitler — Kahrolsun Moskova — Yaşasın Talman ( komü- çıktıkları Tuna ve şarki devletleri de kendi — nüfuzu —altına — almak | hevesindedir. Konferansta bu işin farkında olan Alman ve diğer milletler murahhasları bu projenin tahak- kukuna mâni olmak için her türlü müşkülâü ihdas etmekten geri kalmıyorlar. Bu sebepledir ki konferansın müsbet netice vereceğine ihtimal verilmemek- tedir. Ve böyle bir konferansa bizim davet edilmemiş olmaklığı- mız hiç to şayanı teessür değildir. Alman çocukları Götenin odasında: Büyük Alman şalrinin oturduğu yeri, kahve fıncanını görüyortar birçok | talebenin mektebe Hitler ünifor- | ması ile geldiklerini bildirmiştir. | nist reisi ) Nâralarile etrafı çınlatır. ve | biribirlerine girerler. Hitlerciler, ©on ile 20 yaşlar arasındaki — çocuklar — arasında neşredilmek Üzere hususi propa- ganda broşürleri bastırmıştır. Bu broşürlerde çocuklara şunlar tav- siye edilmektedir: “Hitlerci çocuklar, Hitlerci- lerden ölen her çocuğun intika- |ominı alınız, komünist çocukları | unutmayınız. Biz hürriyeti, onlar esareti temsil ederler, , Babalarını Taklit Ediyorlar Çocuklar sokaklarda mensup oldukları — fırkaların işaretlerile selâmlaşırlar. Naziler el kaldıra- rak, komünistler yumruk sıkarak. Çocuklar evde - babalarından ne işitiyorlarsa, sokakta onu tat- bika kalkıyorlar. Eskiden çocuk- lara hocalarına hürmet etmeleri telkin edilirdi. Şimdi çocuklar hocalarına düşman nazarile ba- kıyorlar. Alman çocukları “ttiği kukla tiyatrasunu | Bu resimde Ingilterede 1932 güzellik kıraliçesi intihap edilen Göteye ninesinin hediye seyrediyorlar Hatta Berlin işçi semtinde bulunan çocuklar, geçen — giün mektepte grev ilân ettiler ve babalarına aylıkları verilmedikçe mektebe gitmiyeceklerini bildir- diler. Şüphesiz bütün bunlar iktısad! buhranın birer neticesidir. Fakat bunun daha — fenası, — birtakım çocukların evde kalarak mektebe gidememeleridir. Bir anne mek- tebe gönderdiği bir mektupta “ Greta mektebe gidemiyecek, çünkü yiyecek ekmeğimiz yok. Hükümetin verdiği yardım para- sını almak — için de daha bir hafta var. O vakite kadar Gre- ta evde kalacak. ,, diyor. Bir çocuk mektep vazifesi olarak şu parçayı yazmıştır: * Babam sıkılıyor. Çönkü buh- ran bizim de — kapımızı çaldı. Eskiden neş'eliydi. Şimdi yalnız gazete — okuyor ve politikadan bahsediyor. Pazar günleri kıra gezmeğe giderdik, şimdi evde kahyoruz. ,, Defa Birinci güzel kızı görüyorsunuz. Mis İngiltere, geçenlerde yapılan bir plâj müsabakasında da cazibe ve zarafet noktasından da yine birinciliği kazanmıştır. tti —>>aumamanını Eylâöl 24 Kari Mektupları Tramvay Beklemektir Yedikule, Topkapı ve Aksa- rayda oturanların yegâne üzüntü- | leri tramvay beklemekten iba- rettir. Tramvay Şirketi her ne- dense bu semtlerde tramvayları pek fasılalı işletmektedir. Bazan 15-20 dakika tramvay beklediği- miz oluyor. Beyoğlu hattına na- mütenahi tramvay tahrik eden Şirket bizlere neden üvey ana muamelesi yapıyor. Bu hatiarda işliyen tramvayların hepsi çift arabadır. Şirket bir vatman isti- malile bu arabaları tek olarak işletse de tramvaylar biraz sık işlese ve biz de tramvay bekle- mekter kurtulsak ne olur? Onu Çeyrek Vapuru Kadıköy ve —Haydarpaşada oturanlar - bilirler. Seyrisefainin antika bir vapuru vardır. Saat- lerce bekledikten sonra ancak iskeleye yanaşabilen bu vapur bu semtin son vapuru olan onu çeyrek vapurudur. Her nasılsa vapuru kaçıran zavallı halk, bu vapurda sinir ve âsabı bozul- duktan sonra evlerine gidebil- mektedirler. Nazarı dikkati cel- betmenizi rica ederim. Haydarpaşalı Mengenin Tapu Kayıtları Gerede kazasına tâbi nahiye merkezleri ve bilhassa Mengen nahiyesi tapu meselesi halledile- miyecek — derecede — karışıktır. Arazi tahsildarı köylere tahsil için geldiği vakit vereselere tak- sim edilen arazinin vergi parasını tahsil için tahsildar ve karye he- yeti büyük bir müşkülât içeri- sindedirler. Tahsildar ayni parayı ayni şahıslardan tefrik etmek- sizin talep ediyor. Araya verese giriyor ve bu meseleyi halliçin günler geçiyor, bazan halledile- mediği de vakidir. Memleket ahalisini bu pek müşkül — vaziyetten — kurtarmak için tapu kayıt munmelesi mun- tazam bir hale konmalıdır. e Meugonin Beşler köyünden müreltip Mehmet Cemil Yusufpaşada Tırnak Kokusu Yusufpaşada Nalbantçılar so- ğında birkaç sira nalbant vardır. Bunların hepsi sabahtan akşama kadar ocaklara tırnak ve saire atarak pis ve muzır kokular neşretmektedir Sıhhati umumiye namına alâkadarların nazarı dik- katini celbetmenizi rica ederim. Yasufpaşada Osman Sadrettin Balıkçıların Döktüğü Sular Aksaray caddesinde polis ka- rakoluna gidecek yolda turşucu- larla, balıkçıların döktükleri sular birikmekte ve fona kokular neş- retmektedir. PN SÖON POSTANIN İLÂN FİATLERİ #—İlânın bir satırı gazotonin metin yazısile vasati 4 kelimedir. 2— Ayni yazının 2 satırı 1 santimdir. 3—Daha kalın ve daha ince yazılar santim İle hesap edilir. 4 — Sayfasına göre ilânlar aşağdaki fiatlere tâbidir: Sayfa dayle 1 İnci g.0 ct 250 « 304 200 « 4-5 « 100 « Diğor sayfalarla 50 « Son 2 zayfada