2 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

2 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

A ergün Mündericatımızın çoklu- dercedilememiş- gunden tir. Ça neetsüteresimi Japonyada Nüfus Miktarında Bariz Bir Fazlalık Var Tokyo'dan — bildirildiğine — göre, Japonyanın bir sene zarfındaki nüfus tezayüdü bir milyonu mütecavizdir. Resmi İstatistik dairesinin tebliğatına göre, son sene içindeki tevellüdat adedi 2,121,125 vefiyat adedi Tmilyon 193,916 dır. Mudanyalılar saamamn A ae Büyükadaya Bir Tenezzüh Tertip Ettiler Mudanya &uıuıî) - Gemliğe bir tetkik tenezzühü yapmıştır. Bu tanezzühe kadın erkek 750 kişi iştirak etmiştir. Vapurda Halkevi bandosu da bulanmakta idi. — Mütenezzihler Gemlikte eyi karşılandı. Kayma- kam Salâhattin Bey, —Halkevi Reisi Rıfkı Beyler belediyeyi ve fırkayı ziyaret ettiler. Halk güzel bir gün yaşadı. Mudanya ve Gemlikliler pek sıkı ve samimi olarak görüşüp eğlendiler. Gem- lik belediye bahçesinde Mudanya Halkevi bandosu müntehap klâsik parçalar çaldı ve çok alkışlandı. Gruptan sonra taşkın neş'e içinde ve Gemliklilerin yaşa sadaları arasındd —bandonun — ruhnevaz sadaları ile ayrılınd. Her iki memleket halkı Halkevinden bu gibi tenezzühlerin pek sık yapıl- masını ve samimiyetin ziyadeleş- mesmme vasıta olmasını candan dilediler. Buna güvenen Halkevi idare heyeti 26 temmuz perşembe günü Büyükadaya bir tenezzül yapmıya karar verdi. Esnaf Bankası Yapılan Tahkikat Sonuna Ermiş Bulunuyor İstanbul Esnaf bankası mua- melâtını. her safhadan — tetkik etmek Üzere hükümetçe memur edilen mülkiye baş — müfetlişi Tevfik Talât beyle iktisat vekâ- leti kredi işleri müdürü Cemal Ziya bey, yaptıkları tetkiklerin sonuna gelmiş bulunmaktadırlar. Bankanın faaliyete başladığı andan, yani 9 senedenberi yaptığı bütün muamelâtın idari, hukuki, iktisadi bütün safhalarını hem vesikalar ve defterler ve hem de u muamelâtla uzaktan ve yakın- dan alâkadar hususi ve resmi mülessesata teşmil suretile yapılan _hıı_ tetkikat, istiçvap ve tahkikata istinat edecek raporların süratle ihzarı mesaisine faaliyetle devam edilmektedir. . Raporların birkaç güne kadar ikmal edilmesi muhtemeldir. Yunanistanda Ticaret Odaları Birleşiyor , , Atina ticaret odasımın - sotu içtimalarında, Yunan ticaret oda- ııç:m;, ;uîrlh'qmlnuı takarrur etmiştir. irliğe Atina, Pire, Selânik, İ(ıııt'llye,i Midilli, Korfo, Alesandro, Volos ve Chios tica- ret odaları iştirak edecektir. Bundan maada, Patras ve Kalamatas ticaret odalarının tek- lifi üzerine, harici ticaret için bir Şube tesis olunacaktır. Sinemalar Ve Belediye Maliye Vekâletinin sinemala- rın kapanması dolayısile İstanbul belediyesinden sorduğu suallere dün Belediye Resi Muhittin Beyin reisliği altında toplanan bir ke- misyon - tarafından cevap hazır- lanmış ve gönderilmiştir. Muhiddin Bey sinamacıların D manevrâ — yapmak eli geu aa Halkevi istediklerini, | kabul” ve teslim etmedikçe | n açılmasına imkân o- | üt sük, 1 İnsan cemiyetleri namuslu, temiz yörekli, mert, bilgili ve iradeli şeflerin ellerinde terakki ve refah kazanırlar. Fakat tarih bize, yalmız kendi menfaatlezini düşünen bod- bin, namert ve bilgisiz kimselerin, kendi menfaatlerini te- min için cemiyet efradını biribirine kırdırdıklarını da göz- termektedir. Yeniçerilerin “İstemezük, istemezükl,diye biri- Resimli Makale — SON POSTA, —eT SK TE eT R K Hodbin Olmayınız Bi birlerini ve bu arada milleti de kırmaları, hep tu hödbin cahil ve namert kimaelerin yüzündendir. Bunlar sureti haktan görünürler. Fakat perdae arkasında milleti birbirine düşürmek için bin türlü entrikalar çevirirler.Hodbin olan- lar ve yalnız kendi menfaatini düşünenler, camiyet için daima zararlı kimselerdir. Siz onlardan olmayınız. Mısır Ve Türkiye Vapurculuk Faaliyeti Etrafında Ça- lşma Beraberliği Kahire, 1 (A. A.) Misir seyrisefain şirketinin 12 bin ton- luk tamamen yerli Mısır gemisi olan lüks “Nil,, vapuru Akdeniz- de ilk seyahatini yaparak avdet etmiştir. Uğradığı her Fransız ve İtalyan iskelesinde çok mühim maddi ve manevi muvaffakiyet Telefon Şirketi Türk lirası İle Tediyat Yapacak Telefon şirketi heyeti umumi- ! İngiliz | kararlaş- | tırıldığı esnada İktısat vekâleti | yesinde şirketin borçlarını Krası ile —ödemesi mümessili söz alarak tediyatın Türk parası ile yapılması icap ettiğini Türkiyede Türk parasın- dan başka para ile muamele yapılamıyacağını söylemiştir. İptidat Maddeler Tenzilâtı Ankara, 2 (Hususi) — Sınat müesseselerde vergiye tâbi mua- melâtın satış kıymeti Üzerinden yapılacak iptidai maddeler tenzi- İâtı cetveli Vekiller Heyetince kabul edilmiştir. Posta Ücretleri Hakkında Bir Teklif Ankara 2 (Hususi ) — Muş meb'usu Hasan Reşit Bey Meclise bir teklif yapmış, mekteplerde okutulan kitaplarla halka parasız tevzi edilen kitapların beher - elli gramından on para posta Ücreti alınmasını istemiştir. Ziraat Fakültesi Mezunları Ankara, 2 (Hususi) — Ziraat Fakültesi ilk mezunlarını vermiş- tir. Mezunlar Salih Cahit, Akif Turgut, Bahadir. Celâl, Reşat Hakkı, Tevfik Tahsin Efendis lerdir. İSTE Belediyenin ihtikâr mücadelesine girişmek - kararını werdiğini, hattâ bazı şekilde tatbikata da geçildiğini biliyoruz. Fakat Belediyo Daimi Encümen azasından Avni Böy, ihtikâr maddesine temas ederek diyor kit *— (htikâr vardır “demek exiz değildir. İltikâr tae 1STER İNAN 1STER INANMA! ye, Marsilya, Napoli servislerini yapınıştır. — Mısırllar. bu — mü- vaffakiyeti, — bundan — evvelki teşebbüsleriyle — Mısıra — birçok sınai — müesseseler — kazandı- ran ve aymızamanda Mısır ban- kasını da kurmuş olan Mısır şir- keti reisi Talât paşaya medyun- Gazi Hz. Reksioümhur Gazi Hz. muhterem uğurla- Ankaraya misafirleri Şehinşah Hz.ai dıktan birkaç gün sonra avdet buyuracaklardır. Gazi Hz. ağlebibtimal Temmuz sonlarına doğru Yalovayı şereflendi- resekler, ve Dil kurultayı - toplanması sıralarında İstanbulu teşrif edecek. Bursada Yerli Mallar Sergisi Bursa, ( Husust) — Beşinci yerli mallar sergisi vali - Fazlı Bey tarafından açılmıştır. Fazlı Bey bu münasebetle bir nutuk irat etmiş, sürekli surette alkış- lanmıştır. Akşama kadar sergi 3 bin kişi tarafından gezilmiştir. Muhtelif vilâyetlerden 35 — firma sergiye iştirak etmiştir. Ortamektep Muallim- liği İçin İmtihan Yüksek — mektep . mezunların- dan ortamekteplerde — muallim- lik yapmak için Vekâlete mü- racaat — edenlerin — 20 ilâ 30 temmuzda İstanbul Üniversitesinde imtibanlarının — icrası — tekarrür etmiştir. Bunlardan son on sene —— ISTE hammülsüzdür, demek dağrudur. Çüakü ihtikâr ancak bu tabirle ifade edilebilir.. Muhtekirleri kahredecek tedbirleri, salâhiyetleri Millet Meelisi alâkadarlara ver. miştir. İhtikârla mücadele hazırlığım anlamam. Bu bir istihzaya benzer. Kırk paralık bir gey ön karuşa satılıyor.,, Teklif Ediliyor Talât Paşanım yakın mesai ar- kadaşlarından birisi bu kendi şirketlerile deniz yolları işletme idaresi arasında teşriki mesai ümidini izhar etmiş ve İskenderi- yeye muntazam uğrıyacak Türk | D ili teşebbüsü konuşulurken: vapurları vasıtasile de seyyahların | Marsilyadan İstanbula gidip gelir- ken İskenderiyeyi de görmeleri kabil olacağını söylemiştir. Edirnede Türk - Bulgar Hudut Komisyonun Müzakerelere .» Başladı Edirne, 2 (Hususi) — Türk - Bulgar hudut komisyonunun Bul- | gar askeri murahhasları dün gel- mişler ve Türk heyeti tarafından karşılanmışlardır. İlk içtima Edir- ne belediye dairesinde yapılmıştır. Gazi kız yatı mektebinde şeref- lerine bir ziyafet verilmiştir. Seyrisefainin Tasfiyesi Ankara, 2 (Hususi) — Mülga Seyrüsefainin müddeti zarfında bitirilemiyen tasfiye işinin ikmali için ikisi maliye, biri Divamımu: hasebat, ikisi İktisat vekâletinden olmak üzere yeni bir tasfiye he- yeti teşkili için Meclise birlâyiha verilmiştir. içinde edebiyat ve fen fakültele- rinden mezun olmuş bulunanlar imtihana tâbi değildirler. İmtihanlar taliplerin müracaat- larına göre, tarih, coğrafya, yurt- bilgisi, fen bilgisi, biyoloji, riya- ziye zümrelerinden yapılacaktır. İmtihana gireceklerin lâzimgelen vesikalarla 17 temmuza kadar İstanbul Üniversitesi kâtibi umu- miliğine müracaat etmeleri lâzım- dır. İNANMA! TT Temmuz 2 Sözün Kısası Mahildez ” e Sulh İsteriz, Hariçte Sulh İsteriz ! AE — Bu sabah (75) yıldanberi süren hayatının sonuncu — basamağına çıkdığım söyliyen ihtiyar bir dos- tumdan İlk defa olarak tahakku- ku muhal bir temenmninin acılarını dinledim: — Hayata 25 sene sonra gel- miş olmayı isterdim, münhasıran şu içinde yaşadığımız hâdiselerin tarihe nasıl aksedeceğini görmek arzusile; dedi.Bilmem, arasıra kısa bir zamanda geçirdiğimiz tahavvülüs azametini düşünür müsün? İşte bir devlet ki üçyüz senedenberi has- tadır, ölmek üzeredir. Fakat bir- denbire silkiniyor. ve dünyanın hayretle açılan gözü onu ayakta, genç, dinç, neşe ile dolu bir sima altında görüyor. Bugün mazi ile alâkası yoktur, dünya devletleri- nin adlarını say, aralarında mem- leketimizle ihtilâfi olan bir tane bulamazsın. Merak ediyorum. Bu mucize 23 sene sonra tarihe nasıl geçecek ? * Fransız gazetelerinden birinin bir diplomat muharriri vardır. Daima yüksekten atar, mekaleleri uykuyu kaçırmak için mükemmel bir ilâçtır. Adamı şahsen tanımam. Birkaç sene evvel bir seyahat esnasında sırf merak saikasile idarehanesine uğramıştım, fırsattan bilistifade bazı yalnış fikirlerini tashihe çalı- şacaktım. Yaz tatiline çıkmış, gö- remedim. Buna rağmen ben onu kısa boylu, kara kuru, ekşi suratlı bir adam farzederim. İşte yine hatırıma geldi. Çocukluğum- da bir Fransız hocam vardı. Bir gün atlı tramvayların elektrikliye Olamaz, yapılamı. Bu memleketin eğri böğrü sokakla- rına yakışmaz, demişti. Bilmem neden Fransız muharririnin imza- sını görünce gözlerimin Öönünde bu sabık hocam canlanır: ö — Mutlaka ona benziyecektir, erdim. Yalnız bir yazısı hırıııııııımuhop :ıî':: — Türkiye sulh arzusunda | bütün devletlere nümüne olmuş- tur, bugün asırlardanberi uğraş- tığı devletler arasında dostluğunu kazanmadığı yoktur, diyordu. Başvekil Paşanın bir hayli evvel: — Dahilde sulh isteriz, harıçtea sulh isterz, diyeceğini işitmiş, hakikatı da görmüş nlınl:r Zaten bir bedahattir, — inkâr edilemez: Türk devleti kendisini ihata eden komşularile — birer birer anlaşmıştır, dost olmuştur. Dost olduktan sonra da herbiri- nin hükümdarını veya hükümet reisini burada karşılamak saade- tine ermiştir. Maamafih komşula- rımızdan bahsedilirken hatıra İran gelirse, münasebetimizin hususi- yeti üzerinde — durmak lâzımdır. ai Müşae Şebinşekiri " obde nin büyül ce dost bir devletin. hükümdarı olarak - karşılamadı. Onu kendi- sinden bildi, benimsedi. Ve kalp- ten gelen sempati ile sevdi. Ara- mızdan ayrıldığı gün içinde bir boşluk hissedecektir. Şehinşah Hz. nin konsolosha- nede , İran tebaasına karşı irat buyurdukları nutuk bizim için de aynen varittir: — İranı kardeş bilmek. vatan, — İranlıları Sözün kısası; İhtiyar dostuma hak veriyorum. Bugünün hâdiselerini 25 sene sonra yazılacak tarihte okur mak bugünün çocukları için haki- katen büyük - bir zevk olacaktır. Zaro Ağaya Mezar Belediye Zaro ağanın mezarını yaptırmıya karar vermiştir. Meza- rın Üstüne mermer bir sütun konulacak bu — sütuna — Zaro Ağanın doğüm ve ölüm tarihle- rinden maada hayatının kısa — bir tarihçesi hakkedilecektir. w gn (H, Si ue