4 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

4 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

K | B ü Halkın Sesi Harici Ticaretimiz Ve Halk Oahil ve para — düşkünü bir takim — kimselerin, — menfsat harsile memleket ticaretine ne büyük — zararlar — verdiklerini biliriz. Onun içindir ki etanda- rize olmuş (tpleştirilmiş) tica- ret eşyası ve dürüst muamole Türk ticaretinin bundun böyle şian olacaktır. Masmafih son zamanda geçen bazı büdisele- ti halk — arasında — biraktığı intibar da şöyle tesbit ettik: Ahmet B. (Unkapanı Atlamataşı 21) — Geçenlerde Marsilyadan — gelen Fransız tüccarları ihracat tacirlerimiz- den bazı şikâyetler yapmışlar. Güya banları — teahhütlerini yapmadıkları için Marsilyah —tüccarlar da zarar görmüşler. Ben bunun doğru olup olmadığını — bilmem, fakat ihracat ticaretimizin daha yakından kontrol edilmesi lânmdır. Herhangi bir adam İhracat taciriyim diye bir teahhüde girişebilir. Fakat bu adam acaba hakikaten sermayedar madir, ihraç edeceği malların taznifine ve amba- Müjına dikkat ediyor mu? Bunlar bizim dikkatle kontrol etmemiz icap eder. Sermayesiz ve kötü niyetli bir adamın teklif edeceği aşağı bir fiatla bülün ihracat piyasamız zarar gördüğü gibi, teahhüdünü yapmaz — veyahut ambalâjına dikkat etmezsa kirlenecek bizim mallarımızın göbretidir. * —Ömer B. (Kumkapı İbrahimpaşa mahallesi 1) — Bir gazete işporta- cılardan bile esnaf cüzdanı ve daha birçok vesaik arandığı halde her önü- me gelen ihracat taciri olabiliyor ve bunlardan hiçbir gey sorulmuyor di- yor. Bu hakikaten doğrudur. İktıst Vekâleti ve harici tcaret teşkilâtımz harice mevadı İptidaiye satan töcce- mmın adam akıllı bir tetkikten ge- girmelidir. Önüne gelen bir ihracat taciriyim derse bundan memleket iktısadiyatımız zarar görebilir. Filha- kika ticaret serbesttir. amma serma- yesiz kalkışanların herhangi bir. pey paramna tama' öderek İhracat male karımızın piyasasını bozmaları çok muhtemeldir. Ben o gazetenin endişes #ini haklı buluyorum. * Rıdvan Bey ( Divanyolu Klodfarer eaddesi 14 ) — Bu sene Üzüm, tütün mahsulümüz iyidir. Avustralya üzüm- leri bozulduğu için bizim üzümleri- miz İngiltere başta olmak şartile bü- tün dünya piyasasını tutabilir. Bu müstema fırsattan hakkile letifade edebilmek için me yâpmak lâzımsa yapılmalıdır. Çürüksüz koz olmaz. Eğer ihracat — tacirlerimiz arasında külâh kapmak, dalavere yapmak için müsteitleri ve sermayesizleri varsa bunları şimdiden ayıklamalıyız. Ge- genlerde İstanbula — gelen Marsilyalı- lar epeyce şikâyet etmişler. Bazı tüc> garlar taahhütlerini yapmamışlardır. Bazları da avans almak için malları- mazı çok aşağı fiatla teklif etmişler. © tüccar zakkımlanacak diye mem- leketin bütün ihraç emteasını aşağı fiatla satmıya mecbur etmenin ma- nâsı yoktur. Bir ihraç tacirinin aşağı Hiat vermesi bütün piyasamızı altüst edebilir. Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: — Kadınlar Birliği kadınların, | — ». Spora karşı rağbetini art- ee e gal e z SON POSTA Bir Milyon Lira Fazlalık Vergi Tahsil İşleri Daha Düzgün Bir Vaziyette Gidiyor İstanbul Maliye Tahsil Müdürlüğü geçen 033 mali senesine ait tahsilât istatistiğini hazırlamıştır. 933 mali senesinesinin tahsilât yekünü 932 senesine nazaran bir milyon lira kadar bir fazlalık göster- mektedir. Beyoğlu ve Üsküdar Tahsil müdürlükle- rinde de bukadar fazlalık temin edildiği takdirde İstanbul, 933 senesinde hazineye (3) milyon lira kadar fazla bir vergi vermiş demektir. 934 mali senesinin tahsilât istastistiği henüz tamamlanma- mıştır. Bu sene yeni Maliye teşkilâtı faaliyete geç- tiği için tahsilât yekünunun daha tahmin ediliyor. Yeni kazanç kanunu birçok mü- Küçük Ali Yattığı Odayı Soymuş, Amma Yakalanmış ŞAH isminde 19 yaşında bir delikanlı Beyazıttaki Sarnıçlı hana gitmiş ve bir oda kiralayarak yatmıştır. Ali gece yarısından sonra — odasındaki — karyolaların yataklarını odanın arka pencere- sinden arsaya atmış, kendisi de yavaşça dışarıya çıkarak yatak- lari alıp savuşmuştur. Ertesi sabah hancı oda kapı» sının açılmadığım görünce misafi- rin iceride öldüğünü zannetmiş ve polise müracaat ederek kapıyi kırdırmıştır. Polis içeriye girince odada kimsenin bulunmadığı ve karyolanın bomboş kalmış oldu- ğunu görmüştür. Ali kaçarken odayı da kilitleyerek anahtarını götürmüştür. Dün Sultanahmet Sulh İkinci Ceza mahkemesinde bu davaya bakıldı. Hâkim Salâhattin Bey suçluyu Üç ay hapse mahküm etti. Fakat yaşı küçük olduğu için iki ayımı indirdi. Ali bir ay hapishanede yatacaktır. 24 Saatin Hâdiseleri Köprü ve Adalar İskelesinde seyyar aimitçi Osman rekabet yüzünden çıkan kavga neticesinde Ayni- iskelede — simitçi — İsmaili bıçakla yaralamıştır. 34 Dün Arnavutköyde Har- putlu Mustafaoğlu Ahmet ismim de biri yıkanmak için denize girmiş fakat yüzmek bilmediği için boğulmuştur. çi x» Bez;'ıl;h'ndı seyyar dondur- macı Süleymanın dondurma san- dığı Alber isminde bir çocuğa çarparak yaralamıştır. * Kadıköyde Mühürdar cad- kabank - olacağı Kaçakçılık Değilmiş Şark Demiryollarının Va- gon Kaçırdığı Şayiası Tekzip Ediliyor Şark demiryolları idaresinin memleketimizdeki tesisati ceste geste söküp götlürmiye karar ver- diği ve 8 vagon malzemeyi ka- çırırken hâdisenin meydana çıka- rıldığı yazılmıştı. Yaptığımız — tahkikata göre ortada her hangi bir kaçırma hâdisesi mevcut olmadığı gibi te- sisatı söküp götürme vaziyeti de yoktur. Lozan muahedesi mucibince, hattın Yunanistandaki kısını için bir kısım malzemenin diğer kum- panyaya verilmesi tesbit edilmiş ve şimdi bu kararın tatbik saha- sına konulmasına — başlanmıştır. Bunun için, Şark — demiryolları idaresi, verilecek malzemeyi ha- zırlamış ve vagonlara İstif et- miştir, Bir kısmı da henüz hazırlan- mak üzeredir. Bu malzemenin kontrolu yapıldıktan sonra listeye Juyup uymadığı tesbit edilecektir. Halkalının Bu Seneki Mezunları Ziraat mektebi — imtihanları geçenlerde bitmiştir.. Bu sene mektep (37) mezun vermiş ola- caktır. nin yük arabası 13 yaşında Hüseyin isminde bir çocuğa çar- parak yaralamıştır. x4 Şoför Alinin idaresindeki kamyon Galatada Pandeli ismin- de birine çarparak yaralamıştır. l «« Tedbirler arıyormuş.. kelleflerden verginin Haziran içinde tahsilini emret- tiği için Haziran ayı bütün şubeler çok fazla tah- silât yapmışlardır. İstanbul mıntakasındaki Hocapaşa Tahsil Şubesi yalnız Haziranın 27 nci günü (128) bin liralık kazanç vergisi tahsil etmiştir. Mükellefler bilhassa son günlerde vergilerini vaktinda vermek ve cezadan kurtulmak için şubelere öyle hücum etmişlerdir ki hergün şubelerde yalnız bir memur makbuz keserken son günlerde beşer memür mak- buz kesmiye mecbur olmuş ve Haziranın son günü de bazı şubelerde memurlar gece yarısına kadar para almakla meşgul olmuşlardır. Sabıkalı İsak Bir Dükkânı Kurnazlıkla Soydu, Fakat Tutuldu Kurnazlığı ile maruf sabıkalı- lardan İsak evvelki gün büyük bir kese kâğıdı tedarik etmiş ve içini bir şeyler dolu gibi göstermek için şişirdikten sonra Beşiktaşta Çırağan caddesinde Emin Efendi- nin dükkânına dalmıştır. dükkâna girdikten sonra dükkâ- nın arka tarafında bulunan eşya- ları göstererek: “— Şunu göster bakayım, onu göster bakayım.,, Diyerek Emin Efendiyi meşgul etmiş ve meşguliyetten istifade ederek raf- larda bulunan sigara paketlerini kese kâğdına doldurmuştur. İsak bu suretle beraber ge- tirdiği kese küğdının içine 50 paketten fazla indirmiş, fakat tam kapıdan çıkarken yakayı ele vermiştir. * Bundan başka şehrin muh- telif semtlerinde 6 hırsızlık, bir dolandırıcılık iki yankesicilik, iki yangın, başlangıcı olmuştur. 8500 Lira Ne Olmuş? 1932 genesinde iflâs eden antikacı Hayım efendinin sendik heyeti, Yorgaki efendi isminde birisi hakkında - (8500) liralık bir alacak davası açmıştır. Dün bu davaya asliye ikinci hukuk mah- kemesinde - bakıldı. Sendik ve murakabe beyetine dahil 4 avu- kat şahit olarak — dinlendiler. lddia edildiğine göre — Hayım efendi sendik heyetinin masrafile Işoıknîgı:? m:ıük ncıeuunolırık orgal iye vere miştir. Yorgaki ım), böyle bir rayı almadığını de:n odı:l: itlerin çaj in muha- me talik JİI':IİL-.. »e Acaba S Günün Tarihi Artvinde Gazi Heykeli Artvin, 3 — Artvinin en muhti şem binası olan hükümet kon! Önünde vücuda getirilen Cümhuriy meydanına konacak Gazi heykeli kaldesinin temeli bugün merasimle atılmıştır. Trabzon Fındıkları Trabzon, 3 — İlk aylarda dev eden soğuklardan — mütcessir T findık mabsulü bu günlerde karam buk bastahğına — tutularak — kismel dökülmeğe başlamıştır. Bu sebepten mahsulün Trabron havalisinde geçen sene mahsülünden yüzde 30 noksa ve Çoruh havalisinde yürde 40 fazla, Görelede ise geçen seneki kadar olacağı tahmin olunmaktadır. Doçentler Ankaraya Mümessil Gönderecekler Üniversite rektörü Doktor Ömer B. bugün Ankaraya gidecektir. Neşet Ömer B. Ankarada, Doçentlerinin — maaşları — me T meşgul olacaktır. Doçentler arasında. istifalar devam etmektedir. Aldığımız malümata göre döri fakültenin Doçentleri perşembe günü umumi bir iİçtima yaparak maaşları- min yükseltilmesi için Ankaraya iki mümessil gönderecektir. Belediyeden Cevap Bekleniyor Sinemacıların asliye ikinci hukuk mahkemesinde — belediye — aleyhina açtığı dava henüz tebliğ safhasında- dır. Belediye tebliğ edilen dava arzı- hallerine dün de cevap vermediği İçin muhbakeme günü tayin edileme- miştir. Belediye Muhasebe Müdürü Belediye besap işleri müdür mua- vini Nail Bey, Periye Bankasile olan müzaktrelere iştirak etmek üzere dün Ankaradan gitmiştir. Muallimlik İmtihanı Orta tedrisat muallimi olmak iste- yenlerin dün de riyaziye zümresinden imtihanları yapılmıştır. Dünkü imti- hanlara 80 kişi girmiştir. Bozuk Teraziler Menşursuz - teraziler kullanan- lar hakkında, ölçüler nizamname- sindeki sarahate istinaden ölçüler ve ayar baş müfettişliği de hare- kete geçmişlir. Nizamnamedeki bu terazilere taallük eden madde şudur: “Kol- lardaki menşurlara asılacak yerde, kefeleri kollara bağlı olan bütün manivelâh terazilerin kullanılması yasaktır.,, t Bu terazileri kullananlar hak- kında zabıt varakaları tutulacak ve adliyeye verileceklerdir. Himayei Etfal Iyi Çalışıyor Ankara, 8 — Himayci Etfal Cemi- yeti Umumi merkezi 16 haziran 934 tarihinden 1 temmuz 934 tarihine ka- dar 15 gün zarfında 1468 çocuğa yardını etmiştir. Bunlardan 201 hasta gçocuk ve kadın umum! merkezin po- Hikiliniklerinde muayene ve tedavi Hasan B. — Niye bulamasın dos" t tum, bu senenin modası epordur di) bir gayia çıkarsın. Olur, biter.