4 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

DORE AF OR TT TI T AT Kayseri Müzesi İnkişaf Ediyor Kayseri, 3 (A. A.) — 1929 senesinde kurulan Kayseri müzesi faaliyet sahasını — mütemadiyen genişleterek komşu vilâyetlerdeki eserler ile de alâkadar olmak guretile çok zengin bir hale ge- tirilmiştir. Şimdiye kadar yalnız bir bina içinde toplanmış olan bu eserler ilmi bir tasnife tâbi tutulacağı gibi ayrıca " Kültepe,, hafriyatında elde edilen eserlere mabhsus bir salon tefrik edile- cektir. Şimdiki binada mevcut olan Selçukilere ait bütün eserlerin Maarif Vekâleti tarafından tamir ettirilen Sahabiye — medresesine taşınmasına başlanmıştır. Kayse- riye ait bir etnografya müzesi teşkiline lüzum hissedildiğinden bu hususun temini için teşebbüse girişilmiştir. Mahperi hatun medresesinde bulunan Kayseri müzesinin eser- leri içinde eski devre ait tabutlar ile Etilere ait Kıral arması ve bir muahedename sureti ve başkaca Gollu dağdan getirilmiş iki tane aslan heykeli ve iki kartal, bir Eti cengâveri ve çok kıymetli toprak mamulâtı, bilhassa hususi kıiymeti haiz olup beynelmilel şöhrete malik olan Arkeologlar tarafından her sene ziyaret edil- mektedir. Bugünlerde Horozni nammda bir zatin Kayseri ve bavalisinde ilmi mahiyette tetki- kata geleceği bildirilmektedir. Zonguldakta Halkevi Faaliyeti Ve Yeni Sene Bülçesi Zonguldak, 3 (ALA.) evinin bir yıllık masraf bülçeıl 11,000 lira olarak bağlanmıştır. Yeni yapılan Halkevi sinema ve umumi toplantı salonunun inşaat masrafı bunun haricindedir. mai yardım ve köycüler şubesin- den bir heyet vilâyetin en mühim köylü pazar yerlerinden biri olan prşembeye gitmişler. Heyet ara- sındaki doktorlar 450 köylü has- tayı muayene ve ilâçlarını heyetin beraberinde götürdüğü mualice- den meccanen vermişlerdir. Adapazarında Belediye Meclisi Su İşi İçin Fevkalâde İçtima Yaptı Adapazarı, 3 (A.A) — Bele- diye meclisi fevkalâde olarak | toplanmış, şehire bol su gelebil- mesi için şark deposundan şehir deposuna daha bir boru ferşi bususunun programlı işler tahsi- satından temini hakkında daimi encümene salâhiyet vermiştir. Adapazarında At Koşuları Adapazarı, 3 (A,A.) — Avcı- lar kulübünün tertip etttiği büyük at koşuları cuma günü yanılacak- tır. O gün İstanbul ve İzmitten Sapancaya işlemekte olan tenez- züh trenlerinin Adapazarına ka- dar temdidi Demiryolları işletme- sinden rica olunmuştur. Koşu için Bursa vesalir yerlerden atlar ge- miştir. Yaşililgaz Kulübünün Kongrasi Ilgarz (Hususi) — Bir yaşına basan “Yeşililgaz spor kulübü,, senelik — toplantısını kıymıkım beyin riyasetinde yapmıştır. Top- lantıda aza adedinin ve yardım kollarının çoğaltılmasına, kulübün yeni tahsiş edilen binaya taşın- masına karar verilmiştir. Kulübün —musiki, temsil ve avcı şubeleri mevcuttur. Temsil şubesi yakında halka bir müsa- mere vermek için bazırlığa baş- lamıştır. w % Emette MK SA SON POSTA Sınai Zirai Y_e İnkişaf Maden Damarları Hat Boyunda OIdugu İçın Çok İstifadeli Oluyor Emet (Husu- &) — Emet Kü- tahyanın 90 km. garbında, kendi adı. ile anılan ve membar ken- di arazisi için- den — kaynayan çayın 2 km. me- safesinde, bağ ve bahçeler ara- sında (3800) nü- fuslu güzel bir kasabadır. ! nahiyesi, 94 köyü vardır. Köylerile nt- fusu (39000) dir. et Aarazisinin mümbitliği, bâkir servet kaynaklarının çok- luğu, hava ve suyunun iyiliği iti- barile diğer kazalar arasında üs- tünlük gösterir. Halkı çalışkan ve müteşebbistir. Bilhassa Cüm- huriyetin ilânındanberi halk kendi varlığını, benliğini duymuş, gerek iktısadi ve gerek umumi! işlerde muvaffak olmıya azmetmiştir. Elli bin dönüm bağı filoksera imha etmişti, fakat on sene İçin- de halk bütün çay kenarlarını cennet asa bağ ve bahçe baline getirmiştir. Kasaba; Hamam, Kapaklıca, Kaynarca, Dere mahallesi olarak dört mahalleden ibaret iken bir de memleketin şarkına tesadüf eden bütün müecssesatı resmiye ve Gazi parkı etrafını kuşatan evler ve yeni yapılan hinalar ayrı bir mahalle haline gelmiştir, şimdiden adı (Cümhuriyet —ma- hrllesi) konmuştur. İnşa edilmekte olan iki şose- den birisi Emet - Çavdır yoludur. Bu yol vilâyete bağlanacaktır. Bunun içın lıııınmılı bir faaliyetle Üai e nn Emette taygare cemiyeti binası çalışılmaktadır. silindir ve bin beş yüz amele ilkbahar me- saisine el'an devam ediyor. Kütahya - Balıkesir hattı üze- rinde Emirler istasyonuma Emet'i bağlıyan bir yol daha vardır. Bu yolun da on beş kilometre kadar kısmının silindiraj ameliyatı yapılmış, diğer ©on kilometrelik bir işi kalmışsa da bu yolun inşa ve ikmali gelecek seneye terke- dilmiştir. î)çnncn bir. yol da Emet'in Simav kazasına bağlan- masını temin edecek yoldur. İstikşafı yapılmış İse de henliz inşasına başlanmamıştır. Kütahya-Balıkesir hattı Emet'e iktisaden çok fayda temin etmek- te olduğu bibi Emirler istasyo- nuna bağlanacak olan şosonin ikmalinde daha bariz faydalar görüleceği şimdiden kestirilmek- tedir. İşletilmekte olan Amerikan Semaltıng şirketine ait Krom, Hurşit ve rüfekası ile Acem oğulları şirketlerine ait kömür olmak üzere 5 maden ocağından bııh ı;lelılmlyeu ve lıeıını sontaj l vesalr —muame- leleri yapılmakta olan çok maden- ler — vardır. İşle- tilen ve işletik miyen madenler - içinde krom, de- mir, kömür, man: ganez, gibi sana- yide çok kulla- mılanları ve simli sıralanmışlardır. Eğrigözdağı göl- cük dağı, düşecik dağı, iki baslı dağı, gibi büyük ormanlardan başka birçok küçük ormanlar da vardır. Eğrigöz dağının üzeri çam ve meşe ermanlarile örtülüdür. (Emet) tarihi bir kaza olduğu için eski eserler cihetinden pek zangindir. Emet havalisi dahilin» de meşhur. — Çavdır. — hisar- kalesi eskiden Abazani şehri benien bu köyde bugün mahfuz olan Jübiter mabedi harabesi ile, Emede 15 km. mesafede Eğrigöz kalesi vardır ki eski Rum prens- lerinden Ağribozun isminden alın- dığı anlaşılıyor. İki sene evvel Emedin Işıklar köyü yakınında yapılan hafriyat neticesinde eski Romalılara ait ol- duğu anlaşılan iki heykel ve bir çok yazılı taşlar bulunmuştur. Bunlar Emet İlkmektep müzesine yerleştirilerek fotografları maarif vekâletine gönderilmiştir. Hafriya- ta devam edildiği takdirde daha bunlara benzer bir çok eski eser- ler bulunacağı tahmin edilmek- tedir. * Sapancada Bir Cinayet Sapanca (Hususi ) — Hacı- mercan köyünden Kabak oğulla- rından İbrahim ile kardeşi Hasan ayni köyden Kapat oğlu İlyasın babasını bağlıyarak kızını cebren kaçırmışlardır. Kızın babası İlyas hükümete müracaat ederek kızının iadesini istemiş ve Müddelumumi- lik te kızı tekrar babasına iade etmiştir. Fakat meseleden muğber olan İlyasın küçük biraderi köy- de gezerken kızı kaçıran İbra- himle Hasana rastgelmiş ve hamil olduğu çifte tüfeğile İbrahimi oldürmüştür. İbrahimin kardeşi Hasanı da — balta ile kolundan ağır surette yaralamıştır. Katil kaçmıştır. Tahkikata ve takibata başlanmıştır. Taklit Mühürle Hayvan Alıp Satanlar Konya Ereğlisi (Hususi) — Muh- tar mühürlerini takliden sahte vasika ile hayvan alıp, satmak cür'etinde — bulunan — Aksaraylı molla ve nafıa yol çavuşu Mus- tafa ve arkadaşları cürmümeş- hut halinde yakalanarak adliyeye teslim edilmiştir, Sokede Söke (Hususi) — Vekâletinin mezbabalar Asri Mezbaha Belediye reisi Eyüp Beyin gayretile, Dahiliye da - hazırlı adığı talimatnameye uygun olarak asri bir mezbaha yapılmıştır. Söke mezbehası 6500 İlraya çık- mıştır. ulıhıya? burada yıpılıulıbı' .Bafraya Dolu Yağdı Bafra 3 ( ALA ) — Bugün saat en sekiz buçukta ani olarak garp istikametinden gelen fırtına ile karışık fındıktan iri dolu düşmüş ve üç dakika devam etmiştir. Muğlada Badem Mahsulll Muğla, 3 (A. A.) — Bu sene vilâyette badem mahsulü İyidir, Vilâyete bağlı kazalardan Muğla 100 Milâs 750, Marmaris 150, Bodrum 100, Fethiye Köycoğiz 5 ton mabsul almışlardır. ehrin üç kilometre ilersindedir. Badema Sökeye ait bütün Ulgazda İmar Faaliyeti İgaz (Hususi) — Altı ay evvel zelzeleden n ve çatlayan hükümet ve mektep binalarile evler tamir edilmekte ve yeniden asri bir belediye binası ile hama- maın tamire muhtaç yerleri yapıl- maktadır. Sömi Kok Fabrikası Zonguldak, 3(A.A.) — Türk- iş müesseselerinde yapılacak “Sö- mi kok ,, fabrikasının yeri hazır- lanmaktadır. On beş güne kadar temel atma merasimi yapılacaktır. Toı_ıl Tuhaf Bir Mükâfat Nurullah Ata Fransada türlü türlü edebiyat mükâfatı olduğu malümdur, gün den güne de çoğalıyor. Okadar ki bir mükâfat kazanmamış mu< harrir nadir bir şey — oluyor. Bunların hiç şüphesiz zararları d& var. Bugün bu faydalardan ve zararlardan bahsedecek değilim; çünkü bu faydaları ve zararları şimdiye kadar çok söyledim. Yeni bir mükâfat daha kurulmuş, onu anlatmak istiyorum. Şimdiye kadar mevcut mükâ- fatları verenlerin hep muharrir olduğu düşünülmüş. Halbuki bir muharrir tamamile bitaraf olamaz, kendi zevki ile — mukayyettir; bundan başka kitapçılarla müna- sebetleri vardır, onları darıltmak istemez. Bunun için yeni mükâ- fatın muharrir olmıyanlar, ede- biyatı ancak birer muhip olarak takip edenler tarafından verilmesi doğru görülmüş. Yeni mükâfatı idare edecek heyette muharrir yok, fakat birçok mesleklerden adamlar var. İsmine de “ kariler. mükâfatı,, deniliyor. Sanatkârların çoğu bilhassa | kendileri için, sevip hürmet et tikleri için birkaç kişi — için. çalıştıklarını, — onların takdirine mazhar olduktan sonra şöhret kazanmasalar bile yııe kendilerini muvaffakiyete ermiş sayacaklarını. söylerler amma rağbet pmektoı’ gibidir. Ancak bayağı ııınıtkiı'-'ı ların beğenileceğini iddia edenler bile, bu hal kendi başlarına da gelirse her kaidenin bir İstisnasi olacağını söyleyip teselli bulur ve sevinirler. Demek ki her muharrir için en büyük mükâfat daima karlin vereceği mukâfattır. j Fakat bunun için bir heyet kurmanın lüzumu var mıdır? Zan- netmiyorum; çünkü o zaten mev- cüttur: Her kitabı on beş, yirmi bin nüsha basılan romancı o müs kâfatı alıyor demektir. Böyle olunca meselâ bugünkü Fransız muharrileri arasında M. Dekobra, dünyanın en büyük edebi mükâe fatlarından birini alıyor demckür.—' Amma deniliyor ki kari ı.kıe-w riya yanılıyor, iyilere değil, fenar lara, yahut az iyilere mukifıl' veriyor. O halde iyileri kim layiıır. edecek? Bana öyle geliyor ki bunun bir tek cevabı vardır: İşin ehli olanlar, yani muharrirler, edebiyatı — kendilerine — meslek edinmiş olanlar. Bir “Kariler müs kâfatı,,, bunun için tuhaf bir müessesedir. Cüdülde İmar Faaliyeti Güdül (Hususi) — Nıhlyey. merbut bilumum köylerin şoseleri yapılmaktadır. Keşanoz köyünde bulunan Ayaş, Güdül, Beypazarı ve Gerede yolcularının yegâne güzergâhı olan köprünün tamirine başlanılmıştır. Bu köprünün inşasi için Abdülhamit zamanında altmış bin lira tahsisat verilmiş, fakat © zamanın mürtekipleri tarafından altmış bin liranın otuz bin lirasi aşırilmış, otuz bin lirasile köprü yarı ahşap yarı kârğir olarak ini edilmiştir, Belediye de çarşı şose kaldırımlarının kasaba ha cine kadar tamirine başlamıştır. üaüi < -Seh