10 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Eskişehirden Bozüyüğe Oftobüsle Seyahat Besöyük (Hasusi) — Eskişehir köprübaşı meydanı, Anadolunun muhtelif yerlerine gidecek yolcu- | lara mahsus Otobüslerin, kam- yonların karargâhıdır. Sabahin beşinde bütün şoför- uyanmış, i yağlanmış, benzinle doldurulmuş, lâstikler şişirilmiş arabaların içleri süpürülmüş temizlenmiş, yolcula- rım rahatça binip gitmesine ha- zarlanmıştır. Akşamdan Eskişehir ve hava- lisine sürekli rahmetler düşmüştü. Kara yollarının fevkalâde batak- hk bir hale geldiği, gelip gidem- lerden işitildi. Söğüt ler makineler . silin kazasına giden hafif tertip şose yolu biraz | daha tehlikesiz ve çamursuz lâkin, yirmi kilometre fazla dolaşmak icabediyordu. Şoför cessur - oldu- ğu için © kadar uzun mesafeyi azıcık bir çamur için dolaşmaya Küzum görmedi. Eskişehirden Bo- zöyüğe doğru kırk elli kilemetre yol aldıktan sonra ovanın orta- sında, ve İnönü sahasında araba- mız koyu bir çamura Tekerlekler yarım metro yere gömüldü. Çok çürük bir toprak, aymı zamanda özlü mü öz- lü, Makine var kuvvetile işliyor. lâkin tekerlekler patinaj yapıyor. | Ne ileri, ne geri. Orada mih- | lanıp kalıyoruz. Ayaklarımızda üçer okkalık katı çamur kütlesi bir tarlanın kenarına çıkıp dinle- niyor ve bu bataklıktan — nasıl kurtulacağımıza dair tedbir düşü- nüyoruz. Artık her kafadan yolculardan biri : bir ses. — Geçen gün “Son Posta,, | | beton köprü bir aile parkı, yap- da bir seyyar muhabir Ankaraya seyahat etmiş de gördüklerini zeteye yazıyordu. Onları yaz- | Tik 'ei bi | zeni bozan yıkıklıklar kaldırılmış, mak marifet değil, o muhabiri buraya getirmeli de şu hali gös- termeli. Yazacak şey asıl bu manzaral! Yazmalı da Bilecik valisinin — nazarıdikkatini celbet- meli, Geçende de yine bu yolda bir harap köprüden bir kumyon yuvarlandı. Halbuki bu köprünün sağlam olduğuna dair bir gün evvelsi Bilecik vilâyet mühendisi rapor vermişti. Gelsinler de şu hali görsünler... Diye söyleniyordu. Ve o sa- tırları yazan ben de bunları din- Hiyordum. Karşıda — ağaçlık — içersinde İnönü kasabası. Yamacında, orada yapılan kanlı muharebede canla- rını vatan uğruna feda eden şe- hitlerimizin mezarları, önünde bir abide, Üüzerinde al bayrağımız dalgalanıyor. Bedii olduğu kadar lâhuti bir manzara, karşıdan kar- şıya kudsi bir panıltı. Nihayet, bir müddet sonra dinlenmiş birer bazu kuvvetile yine —arabayı omuzluyor ve o koskoca gövdeyi — oynatıp bir mucize kabilinden olarak birkaç hamle ile bataktan çıkarmaya muvaffak - oluyoruz, lâkin bizde insanlıktan ve birer kat elbiseden çıkıyoruz. Şoförümüz bu yoldan geldiğine bin pişman fakat iş işten geçmiş, sabrı tükenip te homurdanan yolculurın sitemli söz- lerine tahammülkâr bir vaziyette, önümüzde o0 dakikahk bir mesa- fede “ Poyra ,, isminde bir büyü- cek Çerkes köyü var. Burası artık Bilecik vilâyeti hududu. Köy kah- ( Devamı 11 inci sayfuda ) saplandı. | kadar | SON POSTA MEMLEKET HABERLERİ İzmir (Hususi) — İzmir halkı, Ü şehre yayılış noke biraz bir tasından, Aristokrat taksime — uğra- mıştır. — İngiliz tebaasından ©- lanlar ve İngiliz- ler toplu — bir halde Buca'da oturmayı — itiyat edinmiş erdir. Amerika kolonisi Bornova'da otu- rür. İtalyan te- bealılar — Alsancakta tercih ederler. On bini tecavüz eden Muse- viler, iki ayrı bölüme uğramışlar- dır. Birinci bölüm varlıklı olan- lardır. Bunlar Karataştan — başlı- yarak salhane caddesini takip ederek, Karantinaya kadar de- vam eden kısımda otururlar, Ka- rataştan Salhaneye kadar sırala- nan Musevi evlerinin arasına pek ender olarak bir Türk veya e- nebi evi sıkıştığı görülmüştür. İkinci Musevi bölümü Mezar- hkbaşı, Tilkilik ve Yıkıkminare oturmayt | semtine yayılmıştır. Bunlar nisbe- | tepeye yayılmışlardır. , Çeşme'de Belediye Çok Verimli İşler Yapıyor Çeşme, 9 (ALA) — Alaçatı Bleediyesinde çok verimli çalışma- lar vardır. On ay içinde Belediye kasabada fenni bir mezbaha, bir mış bütün sokaklar elektrikle ay- dınlatılmış, kasabanın içinde dü- 1700 lira borç ödenmiştir. Bele- diye kasabamın içinde görümlü | bir bir bina satın almış ve buraya taşınmıştır. Ayraca Belediyece bir | tevekkuf istasyonu kurulmuş, da- mızlık davar ve aygır satm - alım- mıştır. Bu yıl belediyece kasaba- daki kuyular temizlenecek, Cüm- huriyet — meydanındaki park büyültülecek, kasabanın göbeğin- | de parkla çocuk bahçesi yapıla- | cak, spor sahası satın alınarak düzeltilecek, caddelerdeki bozuk yerler doldurulacak, kaldırımlar yenilenecektir. Adanada Bir Hakimle İki Zabıt Kâ- tibi Mahküm Oldu Adana 9 (A.A.) — Vazifele- rini sulistimal ve zimmetlerine para geçirmekten suçlu ve meyv- kuf — sabık — zahit — kâtipleri Azmi ve Ahmet Efendilerle sabık sulbh hâkimi Tahir Beyin muha- kemeleri bitmiş, Azmi ve Ahmet Efendilerin beşer sene on birer ay ve on beşer gün, Tahir Beyinde beş sene on ay hapsine ve — zimmetlerine geçirdikleri aralarla birer misli cezaların da endilerinden tahsiline karar ve- rilmiştir. Kaş Gençleri Elmalılılarla Maç Yapacaklar Kaş (Hususi) — Üç scne evvel kurulan Gençler birliği son zamanlara kadar büyük mesai sarfederek — memleketi — harice, bilinmiyen yerlere kadar*duyur- mağa, tanıtmağa çalışmıştır. Bir- Göre Gece hayatı en fazla olan Karşıyakaedan bir manzara ten daha az varlıklı ve fakir olanlardır. Bu bölümlerin hari- cinde Karşıyaka ve — Reşadiye semtlerinde ecnebi ve musevilere tesadüf etmek mümkündür. Am- cak bunlar pek mahduttur. * Türk halkın şehirde yayılma şekli ise bilhassa dikkate şayan- dır. Locaya mensup olanlar ( Ma- sonlar ) , avukatlar, mühendisler ve mimarlar, bankacılar Karşı- yakada otururlar, Doktorlar ve bir kısım avukatlar Alsancakla Göz- Denizli Kazala- rından: Sarayköy Sarayköyden bir manzara ve Belediye rcisi Ihaan Bey Sarayköy, (Hususi) — Saray- köy kazası Denizli vilâyetinin en sakin ve en İşlek, münbit, şirin ve J1âtif kazalarından biridir. Aydın demiryolu üzerindedir. Denizliye 20 kilometrelik ga- yet düz. ve muntazam bir şosa ile bağlıdır. Kasaba: 1200 hane ve 4500 nüfustan ibaretlir. Aşağı ve yu- karı Turan namlarile üç mahallesi vardır, Kısmen alektrik ile aydın- latıhnıştır. İki İlkmektep, 1 oiel, 6 han 11 kahve, 13 çeşme, 4 manifa- turacı, 20 tuhafiyeci, 20 bakkal, 12 terzi, 10 kunduracı, 6 fırıncı, 4 lokanta, 9 berber, 7 helvacı, 8 kasap dükkânı vardır. Belediye bütçesi 14 bin lira raddesindedir. Beş senelik pro- gramda bir hamam, asri bir mezarlık, asri bir — mezbaha, müstakbel haritasının yapılması mütesavverdir. 200 den fazla mensucat tezgâhı vardır. lik şimdi de) Kaş gençlerini kom- şu kazalar gençleriyle tanıştır- maya karar vermiş — ve Elmalı Ayrılıyor | gokaklar kalabalıktır. wzmirde Elence Ve Yaşayış Şeil- leri Semtlere Büyük tüccar- lar Karantinadan başlıyarak Göz- tepeye — kadar geniş bir sahayı kaplarlar. Sadık Bey ve köprüde oturanlar, nisbe- ten ayrı — yaşa- mağı tercih eden- lerdir ki, bunlar arasındaki eğlen- ce ve yaşayış daha ziyade aile toplantılarına mün- hasır kahr. Bütün bu taksimin baricinde kalan yalnız memurin sınıfıdır. Bu sınıf şehrim muhtelif yerlerine yayılmıştır. x» İzmir şehrinin bütün canlılığını toplıyan ve biriktiren semtler şehir gazinosunun önünden başlı- yarak ( Güzel yere ) kadar olan kısmile, Karşıyaka kordonudur. Şehir gazinosu önünde akşamları saat — dokuza kadar — canlı bir kalabalık göze çarpar. Karşıya- kada yaşama daha toplu olduğu için gece saat on bire kadar Adana'da Ziraat Bankası Buğday Mübayaasına Devam Ediyaor Adana, 9 (A. A.) — Ziraat Bankası buğday ahlm işi hararetle devam etmektedir. Düne kadar akman buğdayların yekünu tah- minen iki milyon kilo idi. Banka- nın elindeki depolardan birkaçı tamamen — dolmuş ve yeniden | buğday koymıya elverişli depolar aranmıya başlamıştır" Satın alma işini sekteye uğratmamak, çiftçiyi darda bırakmamak için banka mevcut cami ve medreselerden de istifadeyi düşünmektedir. Fiatlerde yeni yükselişler yok- tur. Kıbris cinslerinin kilosu 3, yerli 2.75 kuruştar. Adanada Sıcaklar Adana, 9 (A.A.) — Üç dört gündenberi müthiş sıcaklar tekrar başlamıştır. Dün ve büugün sıcak- lk gölgede en fazla 38, en az 25 derece idi. Adanada Köylü İçin İki Değirmen Ayrıldı Adana, 9 (A.A.) — Buğday Koruma Kanununun tatbikından- beri şehre yakın ve ötedeberi buğdaylarmı şehir değirmenlerin- de öğüten köylüler halkı sikıntı içindeydi. Dün toplanan Buğday Koruma Komisyonu şehrin muh- telif yerlerindeki iki değirmenin yakın köyler halkına tahsisini kararlaştırmış ve keyfiyeti Maliye Vekâletine bildirmiştir. Adana Borsasında İntihap Adana, 9 (A.A.) — Bugün şeh- rimiz borsa encümeni intihabı yapılmış ve geçen seneki heyet azasından birisi değiştirilmiştir. Diğerleri tekrar seçilmişlerdir. kazasına giderek ora sporcularile futbol maçı yapmak için teşeb- büslerde bulunmuştur. —e Doktoru Perhiz Yemekleri Ve Usulleri Bazi karilerimiz perhiz ve b yemeklerin ne şekilde terlip ©© ceğini ve pişirileceğini soru Poliklinik mecmuasında çıksü ğıdaki yazı onların bu müşküll yerinde bir cevap teşkil Binaenaleyh, bu yanyı di okumalarını tavsiye ediyorum? Kavrulmuş Buğday Çorbası Niktarları: 20 gram kavi buğday unu, 960 S M M. sü süt, 10 gram tereyağ, 1 grai — İncü Hazırlanması— Küçük tava içinde (40 ) gram elefi buğday ununu kavurmalı, miktar kavrulunca (20) g iner) un kavrulurken yanmanf pembeleşmelidir. İntihap edi süt veya suyu kaynatmalı, nama başladıktan sonra ka' müş unu suyun içine atmali Hafif kaynama ile beş dak kadar karıştırarak - pişirmeliğ Daha koyu çorba istenirse bu; unu 25 grama iblâğ olunur. Daha Çok Besleyici Çorl! Prinçunu Çorbası Miktarları: 90gram Pirinçuna(2ç0 k, silme), 400 ». m. m. su, süt buyon, 6 gra tereyağ (veya 10 g 1 gram ince tuz. Bunda kalori, albiimin, ve maiyeti karbon çoktur. Hazırlanması — Un yapılan hafif çorbalar gibi pi lir, Çorba, lâpa ve bulamaçlar pişerse süzülmek istemez. Toptf lar bulunursa keten elekten ince maden süzgeçten süzülm ister. Yumurtalar Yumurtalarda başlıca albü fazlaca miktar yağla müşt! fosfor vardır. Perhizde ve alı yemekte yalnız tavak yumı kullanılır. Orta büyüklükte bir tavuk murtasi takriben 53 n Bu yekünden 6 gram gelen Wf buğu çıkarmalı, geri kalan gram tamamen kabili istifadı Bu besleyici kısım ikiye hr. Sarı ve beyaz. Sarı ile b zın aynılması kolaydır. Perhiz yemeklerinde başlıca murtamıa sarısını kullanırız. Yumurta akı: Bazı em ile karışık münhal albümindi mürekkep zülâli bir mayidir. iki kısımda da, sarı ve bey, albümin, yağ, kabilüstifade min vardır. Fakat yumurta akındaki ki yüksek değildir. Hassaları — Kaltı yum dediğimiz pişmiş yumurta $ hazmolunur. Bu sebepten, pe yemeklerinde yumurta akını mamile — pişirmemelidir. — Neti” itibarile yumurta akı fazla isti deli değildir. Çiy yumurta # açıkta dövüldüğü zaman çalköl mçılşkıu ve ııbış: gibi bir köpt yapar. Bu köpük şeker, kakao vösairenin hoş ve hafif V tarzda alınmasına yardım Yumurtanın sarısı daha zen ve daha hazmı kolaydır. Kütlesinin — azlığına — rağlif| termime yarayan azotlu maddei” ile temin edeceği kalori cihetfi den yumurta kuvvetli bir gıdı Bazı perhizlerde şayamıkayıt #i susiyetleri ve terkibinde fosfofi yağların bulunması cihetinden Ş kıymetli bir büyütme gıdas!' Yumurtanın yağları yüksek münebbihtir. Yağların mübadefş gedaiye ve imtisası kolaylaştırt malümdür. Bittabi, bu yemekli doktor tarafindan tavsiye edilif şarttır. — *