28 Temmuz 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

28 Temmuz 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

B SAÇ * Kıymetli Eserlere yi Bakalım İstanbulda çok zengin ve maddi değeri milyonlorı aşan külüp- haneler — ve kilaplar — vardır. Fakat bu kıymetli eserler icap ettizi şekilde muhafaza edilemi- yor. Bu husuta hallon fikirlerini ga satırlarda ökuyacaksınızı Sami Bey ( Fatih Atpazan 17 ) — Gazetelerde okuduk. Kütüphanelerl- mizden birçok kitaplar — aşırılmış. Bereketversin ki bunlar yeni değildir. Cümhuriyet idaresi irfan ve tarihe büyük bir yer vermiştir. Dede yadigür olan bu eserleri büyük bir kaskançlıkla muhafaza etmektedir. Yalnız kütüp- banelerimiz daha fenni ve ilmi bir şekilde tasnif edilse ve daha değerli ellere verilse elbette çok İyi olur. 4 İrfan Bey ( Beykoz Yaliköy 28) — Bizim kütüphanelerimiz çok zengindir. 'Türkler İrana, Turana ve Viyanaya kadar bütün topraklara hâkim olduk- ları için arabin, frengin ve İrânın bütün kütüphanelerini hükümet mer- kezi olan İstanbula — taşımışlardır. Bu itbar ile bizim kütüphanelerimizde çok nefis ve emsalsiz eserler - vardır. Yeni Maarif Vekilimizden İstanbulda bütün kitapları bir araya topluyacak asri bir kütüphane yaptırmasım — rica edeceğim. Benim kanaatime — göre bunun için de para bulmak çok ko- laydır. İstanbulda (S0)ye yakın kütüp- hane vardır. Bunların ankazı ve yerleri satıhrsa bedellerile tam — manasile modern bir kütüphane yapilabilir. * Hakkı Bey ( Divanyolu 25 ) — Kütüphanelerimiz ciddi bir tetkik ve tasfiyeye tabi tutulmamıştır. Henüz şark ve garp âlimlerinin tanımadığı bakir eserler tozlu raflarda uyukluyor. Ellörimizdeki fihristller kurunu - vüöstaf bir zibniyetle ve çok basit olarak ya. pılmıştır. Bütün kütüphanelerin birleş- tirilmesi de çok lâzımdır. Bir okuyucu bir kitap için Çarşamhadaki Murat Molla kütüphanesine kadar gidemerz. 24 Saatin Haâdiseleri Çatladıkapı açıklarında Ah- met kaptan isminde birinin 10 tonluk bir kayığı batmış, tayfası kurtarılmıştır. * Cideden Bursa vapurile Istanbula gelen yolculardan Musz- tafa isminde biri rıhtıma çıkar- ken düşmlüş ve belinde bulunan kılıfsız bıçak böğrüne saplanarak yaralanmıştır. İ k Bebekte — yıkanmak- için denize giren Ahmet isminde bi- risi yüzmek bilmediğinden bo- gulmak üzere iken kurtarılmıştır. * Şişlide arabacı — Alinin arabası — beygirlerin — ürkmesile devrilerek arabacı Ali ile arabada bulunan bir çocuk yaralanmıştır. Son Posta'nın Resimli Makalesi: 930 senesinde Kadıköy ve hat bo- yunda sivrisinek mücadelesine wermiştik | Hizmetçi Feryadı Bastırdı! İtfaiye Geldi, Fakat Ortalıkta Yan- gından Hiçbir Eser Bulamadı Dün Samatyada bir hâdise olmuş, bir hizmetçi- nin telâşı, itfaiyenin harekete geçmesine ve bütün bir #emt halkının beyecana kapılmasına sebebiyet vermiştir. Bu gülünç hâdise şu şekilde cereyan etmiştir: Samatyada Sulumanastırda oturan muhacirler- den Lazaros isminde biri, oturduğu odada yemek pişirmek -için mangal yakmak istemiş ve kömürleri tutuşturmak için üzerine kâğıt koyarak ateşlemiştir. dıktan “— Yangın var, yanıyoruz!,, diye feryat ederek buimdat feryadı etraftan duyulunca eşyasını kapan dışarı fırlamış, muhacirhane bir lahze içinde boşal- başka cıvar evlerde oturanlar da yanmak korkusile kendilerini dışarı atmışlardır. Bu sırada açık gözün birisi hemen polis karakoluna koşmuş ve mevhum yangından itfaiyeye de haber verilmiştir. Biraz sonra gelen itfaiye meydanda alev duman Muhacirhane hizmetçilerinden Margarit, Lazarosun | arayıp bulamayınca işin içyüzlü anlaşılmış ve he?k“ odasında alevleri görünce: tekrar evine dönmüştür. GĞi Tapu İşleri — |Afyon Dilsizler Yeni Kanun Geleck Sene ' Müzesi Bunlardan Muhtaç Olan- Tatbik Edilecektir Millet meclisinde tatilden bir- kaç gün evvel yeni bir tapu ve kadastro kanunu kabul edilmişti. Bu kanunun tatbik şekli ve za- manı şöyledir: Yeni kanun ile memleketin beş yerinde daha tapu ve kadastro grup teşkilâtı yapılacaktır. Fakat bu kanun bütçe kanununun kabülünden sonra çık- tığı için tahsisatsızlık yüzünden bu sene tatbik edilmesine imkân yoktur; ancak gelecek sene tatbik edilecektir. Merkezi Izmirde bulunan ve izmir, Manisa, Denizli, Aydın vilâyetlerinin tapu ve kadastro işlerini gören grup teşkilâtından çok istifade edilmiştir. Bu grup cüzütamlara ayrılmış ve muhafız- hk teşkilâtı yapılmıştır. Mubafız- hıklara da istıklâl verildiği için iş- ler çok çabuk ve muntazam yürü- mektedir. Gelecek sene - teşkil edilecek — grupların memleketin hangi mıntakalarında işe başlıya- cağı henüz tesbit edilememiştir. İstanbuldaki Emlâk Geçen sene tommuzda faali- yete geçen İstanbul kadasiro muhafızlığı bir sene içinde (1650) kadar satış ve ipotek işi yapmış- tır. Şimdiye kadar muhafızlığa (18) mahallede (9) bin parça em- lâk devredilmişti. Yeniden Emin- önü mıntakasındaki Tülbentçihü- samettin muhlesi de muhafızlığa verilmiştir. Teşki'âta bu sene bir kâtiplik daha ilâve edilmiştir. Ya- pılan satışlar içinde 40 bin ve (100) bin Hralık büyük emlâk te vardır. Kahveci İtince Beyoğlunda kahveci Safer ta- rafından itilerek yere düşen Ah- met isminde biri yaralanmıştır. 931 senesinde Kuruluyor Aldığımız malümata — göre, uyuşturucu maddeler inhisarı ida- resi, şehrimizde bir afyon müzesi vllcude getirmiye karar vermiştir. Bu müzede, Türkiyede yetişen muhtelif afyon cinsleri naturel vaziyelte ve tasnif edilmiş bir şekilde teşhir edilecektir. Ayrıca her mıntakada görülen afyon to- pakları ve çizme bıcaklarile af- yonculukta kullanılan diğer aletler de bir kolleksiyon halinde hazır- lanacaktır. Uyuşturucu maddeler inhisarı idaresinin, tetkikat yapmak üzere memleketin afyon yeliştiren mın- takalarına gönderdiği mütehassıs- lar ayni zamanda bu işle de meşgul olmaktadırlar. Aldığımız malümata göre; İn- hisar idaresi bu —mütehassıslar vasıtasile, muhtelif mıntakalarda mahsulün köylüye kaça mal ol- duğu hakkında da tetkikat yap- tırmaktadır. Almacak neticeler, yeni mahsul alımında gözönünde tutulacaktır. Vücude getirilecek afyon mü- zesi hazırlıklarile uyuşturucu mad- deler inhisarı umum müdürü Ali Sami Bey meşgul olmaktadır. Türkofisin Tebliği Türkofis tebliğ ediyor: Türkiye ile Yugoslavya arasında aktedilen tediye :muvazenesi- ve umumi kliring esaslhı ticaret mukavelesi Heyeti Vekilece tasdik edilmiştir. Yugoslavya bükümetince tasdik edilmiş olduğundan — mukavele mevkiitatbika girmiştir. Alâkadar tüccar mukavele tafsilâtını Tür- kofis şubeleri ve Ticaret Odala» rından öğrenebilirler. bu işe kemali ha- I 932 senesinde devam ettik. e SNDT Bi MY ÇŞ ÜŞE Ğ ĞAN ĞA ŞÜi b İA MA ÜR lara Yardım Edileck Dilsizler ve sağırlar cemiyeti, Istanbul sokaklarında sefil vazi- yette dolaşan azalarını bu halden kurtarmak için esaslı bazı teşeb- büslere girişmek üzeredir. Cemi- yet vilâyete müracaat ederek Şeh- zadebaşındaki İbrahimpaşa med- resesini istiyecektir. Fakir olan dilsiz ve sağırlar bu medreseye toplanacak, — bunların dilencilik yapmalarına meydan verilmiye- cektir. Cemiyet, burada, kör olan azaya musiki öğretecektir. Musiki öğrenen Amalar kahvelerde, sair yerlerde çalgı çalarak hayatlarımı kazanmak imkânını bulacaklardır. Cemiyetin, umumi menfaatlere hizmet eder mahiyette cemiyetler arasına girmesini tamin için ay- rıca teşebbüsat yapılacaktır. Terkosta Mikrop Kalmamış Terkos suyu, alınan son ted- birlerle, mikropsuz ve içilebilir bir hale getirilmiştir. Suyun içine atılan kimyevi bir madde suyun bütün — mikroplarını almaktadır. Yapılan tahliller çok iyi neticeler vermiştir. Hileli Ekmekler Alibey ki ki bazı fırin- ların ııohııııyv.:d:llıli ekmekler yaparak bunları Şişli ve Eyüp yollarından şehre soktukları ve ucuz fiatla halka sattıkları iddia edilmiştir. Filhakika yapılan mu- ayenede bu ekmeklerin gayri sıh- hi olduğu tesbit . Bele- diye bü ekmekleri şehre sokmıya- cağı gibi bu fırınlar hakkında da kanuni muameleye tevessül edil- miştir. Otomabil Çarpmış Kemal Efendinin idaresindeki 908 numaralı otomobil Dolmabah- çede Mehmet isminde bir çocuğa çarpara ağır surtte yaralamıştır. Pazar Ola Hasan senesinde sivrisinekten eser Şarki Türkistana Mektup Gitmiyor Şarki “Türkistanda — teşekkll eden yeni Cümhuriyet Reisinin şahsına ve Şarki Türkistanlılara gönderilen mektupların geri çeve rildiğini bazı — okuyucularımızı!! şikâyetlerinden öğrendik ve postâ müdürlüğünden!tahkik ettik. Posta telgraf ve telefon Umum Müdür” löüğünün 7 haziran tarihli bir tamimine göre Şarki Türkistank gönderilecek müraselâtın kabul edilmemesi - bildirilmektedir. —J tamimde şunlar yazılıdır : | “ Rusya yolu ile Çin Türkier tanındaki Kâşger eyaletine WW derilmekte olan müraselâtın, Fİİ idaresi posta memurları tarafın” dan alınmamasından dolayı So"l yet Rusya Çin hududu üzerinde biriktiği ve bu sebeple şim ) bu havaliye sevkedilmek üzere posta müraselâtı gönderilmemesi Iıl:ıuı:ııuıı bdildîrılâmi'tir. İkinci bir. 'ara kadar Kâ aleti İ posta müraselâtı =.ıı :âilmemü Mübarek Şehitlerimiz İçin Bir Âbide | Yozgat, 26 — Milli mücadele esnasında Çapanoğlu istasyonunda | Hacıköylü nâhiyesi mıntakasında eşkiya — tarafımdan — şehit edilen. yüzbaşı Galip Beyle yedi genç zabit arkadaşlarının kemikleri toplanarak nahiye — merkezinde namlarına yapılan abide salı gü- nü merasimle açılmıştır. Merasimde nutuklar irat edil- miş, şehitlerin hatıraları taziz olunmuştur. Yakalanan Kaçakçılar Ankara, 26 — Temmuzun dördüncü haftası içinde sekizi müsademeli olmak üzere 33 ka- çakçı vak'ası olmuştur. Bu vak- alarda biri ölü kırk üç kaçakçı, 1134 kilo gümrük, 1251 kilo in- hisar| kaçağı, 42 kaçakçı hayvam, S9 koyun ve keçi, 3 tüfek, 14 fişek, 76 gümüş mecidiye, 5 dinamitli kapsül, 1 çakmak İle 15 lira yakalanmıştır. . Je Mecidiye Köyünde Mecidiye köyündeki arazinin satışı için bir komisyon teşkil edileceğini yazmıştık. Bu komis- yon Beyoğlu Belediyesinden ve idare heyetinden birer aza İle Milli Emlâk Müdürlüğünden bir mühendis ve bir memurdan mü- teşekkil olarak yakında faalieyte başlıyacaktır. Kanunu Medeni- nin neşrinden evvel burada ev yaplırmış olanlara evleri ve ar-« saları bedel ile temlik edilecek Kanunu — Medeninin — neşrinden sonraki evler de tazminat muka- bilinde sahiplerine verilecektir. Bununla beraber yola tesadüf edecek yerlere yaptırılan — evler yıktırılacaktır. B. Diyor Ki: 934 senesinde de vaz geçiverdik. mücadeleded