9 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

9 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

“Armutlu Ile Gem- lik Arasındaki Sahil Köyleri Memleket Manzarası Armutlu — (Hususi) — Fıstıklı köyü kasabamıza bir saat mesa- fededir. Buranın başlıca idaresi balıkçılık, meyva ve zeytinciliktir. Bursa ve İstanbul havalisinde lik olarak karpuz yetişliren yer de burasıdır. Köy, sahilden 20 dakika İçer- de ve bir vadidedir. Evlerdeki kuyular sayesinde, yazın en sıcak günlerinde, iyi ve soğuk su içmek kabildir. Fistıklı etrafındaki çam- hıklar ve sahildeki yol kumlu tertemiz, pırıl pırıl plâjile derhal göze çarpar, Bu vasıfları sayesin- de, Fıstıklı köyü en güzel bir mesire sayılmaktadır. Fıstıklıdan sonra Kapaklı köyü gelir, bu köy de sahilden on da- kika içeridedir. Köy ahalisi ek- seriyetle zeytin ve — kozacılıkla geçinir. Kapaklıdan iki saat öte- de (Narlı) köyü görünür. Narlı; Gemlik körfezinin bir pırlantasıdır. Çünkü burası gayet zengin ve manzarası hoş, insanları da cana yakın ve gayet misafir- perverdir. Bundan sonra ( Kara- eaali ) köyü gelir. Bu köy sahilde olmasına rağmen okadar terakki edememiştir. Yunanlılar burasını yaktıktan sonra gayet basit şekilde evler yapılmıştır.. Mahsulün az olmasından dolayı halkın vaziyeti maliyesi düzelememiştir. Bu köyler Marmaranın en zengin, mamur ve manzaralı köylerindendir. Samsunda Halkevi Faydalı Köy Ge- | zintileri Tertip Ediyor Samsun ( Hususi ) — Halkevi tarafından bir kır gezint'si tertip edilmiş ve bu gezintiye yüzlerce Samsunlu iştirak etmiştir. Gerzinti mahalli Koymat köyünün altında Kavlağanlık tabir edilen bir me- siredir. Mesireye on dört muhtelif köyden yüzlerce köylü çağırıl- mıştı. Saat 12 de yemek yenildi. Halkevi Temsil şubesi tarafından ( İstiklâl ) piyesi oynandı. Köylü- ler bu milli piyesten ziyadesile mütehassis — oldular. Temsilden sonra Tütün spor kulübü atletizm takımı bazı müsabakalar yaptı. Birkaç amatör pehlivan alafranga ve alaturka güreşler yaptılar. Bu esnada Halkevi bandosuna davul zurna da iştirak ederek muhtelif havalar çalındı. Halkevi Köycülük şubesi beraberinde getirdiği dört sandık cins horoz vardı. Bir cins horoza mukabil, bir adi horoz alınıp kesiliyor ve yine köylüye fade olunuyordu. Bundan maksat adi nesali körletip cins bir nesil yetiştirmektir. Yine Samsunda Dede namile maruf bir zat arıcılık hakkında köylüleri birçok tavsiyelerile irşat etmiştir. Sam- sun lisesi Müdürü Adil B. hitabe nev'inden birkaç söz söylemiş ve müteakıben — Hükümet — Tabibi Veysi Bey de frengi ve belsoğuk- luğu hakkında uzun ve faydalı bir konferans vermiştir. Konlerans mevcut halk tarafından derin alâkalarla dinlenmiştir. Halkevinin bu müfit eğlentisi de bu suretle hitama ermiştir. Yaz münasebetile her cuma Samsun - Sivas demiryolunda, Samsun - Havza ve Samsun - Amasya arasında tenezzüh trenleri işlemektedir. Bu trenle Amasyaya veya Havzaya gidiş, günden güne rağbet bulmaktadır. n Bitliste Belediye imar Pro- gramını Tatbika Başladı Bitl.s, (Hususi) — Bitlis Şarkın | en güzel kasabalarından biridir. Kuruluşu dağınık olması itibarile kasabanın manzarasında bir başka güzellik, bir başka hususiyet var- dır. Son zamanlarda güzelleştirme faaliyeti de artmıştır. Yor, yer yeni binalar, yeni yollar yapıl- maktadır. Eşsiz bir su bolluguna ve su güzeliğine malik olan Bitlisin me- sireleri de, mesire âlemleri de, başka yerlere nisbetle ayrı bir hususiyet arzetmektedir. Son günlerde -Bitlisdeki imaz faaliyeti artmıştır. Hususi inşaat- dan başka belediye de tanzim ettiği İmar programını bir hafta- danberi tatbika başlamış bulun- maktadır. Şehir sokakları baştan başa kaldırımla döşenmektedir. Çarşı ve çarşı yolu pek güzelleşmiştir. Belediye asri mezbaha binasını da inşa ettirmek üzeredir. İcap eden hazırlıklar ikmal olunmuş- tur. Bu sene Bitlisin çehresi kıs- men değişmiştir. Gelecek sene buraya gelenler Çandarlıda Eski Devirlere Ait Gayet Kıymetli Âsar Bulunuyor Bergama ( Hususi ) — Pek eski bir tarihe malik olan Çandarlı nahiyesi Bergamadan ayrılarak Dikili kazasına bağlanmıştır. Çan- darlının biri lodos, diğeri poyraz rözgürma —maruz bir limanı var- dır, Fakat ikisi de işlememektedir. Çandarlının içme suları pek meşhurdur. ve bilhassa böbrek, mesane ve kum hastalıkları için. çok şifalıdır. İzmir doktorları bu nevi hastalarına Çandarlı suyunu tavsiye etmektedirler. ahiye 265 evli ve 1300 nü- fusludur. Çandarlıda bu sene bir mektep binası yapılmıştır. Şimdi de yol inşaatına başlana- caktır. Çandarlı-Bergama arasında gayet mükemmel bir köprü inşa edilmiştir. Çandarlıda — Cinevizlere — âit olduğu söylenilen eski bir kale vardır. Bu kaleye ait gayet kıy- metli kitabenin vaktile aşırılmış olduğu anlaşılmaktadır. Ada — mahallesinde — toprak altında kalmış ve bilâhere deniz dalgalarının tesirile meydana çık- miş mozayıklar bulunmaktadır. 4 İ Eski Bitlis kalesinden bir görünüş ve Bitlisi eskiden tanıyanlar ta- mamen bambaşka bir çehre ile karşılaşacaklardır. Şark - şehirleri içinde — eşsiz güzelliği — dillerde destan olan Bitlisin. imar — sahasındaki bu faaliyetten sonra vilâyet haline kalbi ihtimalinden de bahsedilmek- tedir. Bu ihtimal Bitlislileri çok se- vindirmektedir. Bu takdirde Bitlis daha işlek ve daha hareketli bir şehir haline gelmiş olacaktır. Taşköprüde Köy Tekkelerinin Eşyası Muhafaza Altına Alındı Taşköprü ( Hususi ) — Kasa- baya bir buçuk saat mesafedeki Aptal Hasan isimli köy tekkesi- nin eşyası kasabaya getirilmiştir. eşya meyanında — kıymetli oldukları tahmin edilen 2,5 metro boyunda ve fil dişinden ma'mul âıl.rip asâ, mezar kavuğunu an- an bir oyma taş ve cilâlı tah- tadan mamul bir gürz vardır. Bu eşya Taşköprü İlkmektebinde muhafaza edilmektedir. Yakında vilâyete nekledilecektir. Çorumda Mektep Sergisi Çoram ortamektebinden mezuan hanımların sergisi Çorum (Hususi) — Ortamektepten me'zun Hanımlar bu'sene gü- zel bir sergi Açmışlardır. İnce bir zevk. ve itina ile hazırlanan bu sergi bütün ziyaretçilerin rağbet ve takdirini kazanmıştır. Serginin ihtiva ettiği eserlerin hazırlanması için gerek muallimlerin, gerek ta« lebelerin ciddi gayret ve emekleri sebketmiştir. ——— PT “>Resimli Memleket Haberleri Kızılcahamamlıların Gazi Hı. ne hediye ettikleri saha Kızılcahamam (Hususi) — Büyük kurtarıcımız Gazi Hz. nin kazamızı teşrifleri hâlk Özerinde pek deria ve unutulmaz sevinç izleri bırakmıştır. Gazi Hr.nin kazamızı teşrif ettikleri gün milletin —al- linmez bir mefharet hatırası olacaktır. Hör sene bu met'ut günün tes'idi ve o güne Gazi günü İemi verilmesi, te- zahürat yapılması kararlaştırılmıştır. Gazli Hz. nin misafir kaldıkları ve çhdır. kurdukları çamlıklar arasındaki Soğuksu mesiresinin 2400 metre murabbatadaki sahası güzel bir sayfiye inşa edilmek Üzere Gazi Hz. aamına tapuya teseçili tekarrür etmiş ve muame- lesi Ikmal olunarak tapu senedi takdim edilmek Üzere Ankara Valisi Nevzat Beye gön- derlimiştir. Burası dört tarafı çamlıklarla çevrilmiş, gayet güzel bir yerdir. Bundan başka ahali yukarnı soğuk su İemi verilen me müşarünileyh Hr. ne asında aşağı ve r birleştirilmiş. heplsine birden Gazi çamlığı iaml verilmiştir. Halkin Gazi Hı. nin Kızılcahamamı - ziyaretlerindenii mütevellit sevinçleri hâlâ devam etmektedir. Torete Değer Bir Istatistik Ölüm, hayattır derler. Bu ve- cizeyi ilk defa işiten eski Alman prenslerinden biri, belindeki kı- hcın kabzesini okşayarak: “Har- bin bir zaruret oluşu da ondan- dır,, demiş, Geçenlerde Mösyö Musolini de aynı fikri, fakat baş« ka bir Üslüp ile ifade ediyordu. Bizce harp ölümdür. Tabil ölümün hayat için temel teşkil etmesi meselesi başkadır, İnsan« ların hakiki bir hikmete müste- nit olmadan kesilmesi yine baş- kadır. Kürede İnsanın yüz gös- terdiği günden bugüne kadar ölenlerin sayısı rakamlarla ifade olunamıyacak kadar çoktur. Bir istatistik meraklısının hesabına göre bu ölülerin yeniden canla- nıp ta yan yana durmaları müm- kün olsa tekevvün edecek bat, küreyi altı yüz defa çevirirmiş. Yine bu ölülerin teker parmak-» ları birbiri Üstüne konulursa hu: sule gelecek yükseklik aya varıp geçtikten sonra altı yüz bin mil daha ileriye gidermiş. Yine büu ölülerin sayılması için günde 19 saat çalışan bir adamın tam ü yüz sene uğraşması lüımgıliyuâ Hesabın feci ciheti nerededir, bilir. misiniz? Açlığın, fazla tok-« luğun, soğuğun, sıcağın, — zelzeles nin, yangının, hastalığın ortadan kaldırdığı insanlar içinde harbın sillesile vakitsiz ölenlerin mikta. rında, Bu rakam tam bir milyar dört yüz elli milyon olarak gös- Harbın hayat olduğunu iddia edenler veya etmek isteyenler acaba bu bir buçuk milyar harp kurbanı — yüzünden — beşeriyetit nasıl bir İstifade temin ettiğini tesbit edebilirler mi? Muhakkak olan şu ki küre, insan sesi işittiği gündenberi bir buçuk milyar adamin harp meydanlarında öl düğünü gördü, onların dul kalan karılarının, yetimliğe düşen çocuk« larının göz yaşlarile islandı, sön:! müş ocakların matemile karardı Buna mukabil beşeriyet ne ka: zandı?.. Bir istatistik mütehassı sının da bunu hesap edip göster. mesi cidden arzu edilmeye değerl.. M. T Boluda Nakiller Bolu, ( Hususi ) — Sıhhat ve imal muavenet müdürü Hamza İzzet Bey Antalya sıhhat müdür: lüğüne, orman müdürü Ali Rıza Bey Kars orman müdürlüğüne, Memleket — hastanesi başhekimij tör - Abdullah Fazıl Bey ;rıbıon hastanesi başhekimliğine, Vilâyet jandarma kumandanı bin- başı Kemal Bey Kırklareli jan« darma — kumandanlığına — tayin edilmişler ve hepsi bu hafta zarfında yeni memuriyet mahals lerine müteveccihen hareket ete mişlerdir. Doktor Hamza İzzet Beyden inbilâl eden Bolu sıhhat müdür- lüğüne — Afyonkarahisar — sıhhat müdürü Cemal Bey tayin edilmiş ve şehrimize gelerek vazifesine başlamıştır. oktor Mitat Bey« den — inhilâl eden Bolu Halk Fırkası Reisliğine encümeni daimi azasından Göynüklü Emin Necdet bey intihap olunmuş ve vazifeye başlamıştır. Akşehirliler Şerefine Ziyafet Afyon (Hususi) — İdman mm- takası kongresine iştirek — etmek üzere buraya gelen ÂAkşehirli apor- cılar şerefine bir ziyafet verilmmiştii.