9 Ağustos 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

9 Ağustos 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

Üzer. . - Mülrim Bir Keşif : Ağaçtan "je Gükoz Sunday Express gazetesi, Al- manyanın harp ha- zırlıklarından biri p olmak üzere ve him buluyor çok mühim olduğu beyanile şu haberi neşrediyor : Alman fen adamları mühim bir keşif yapmışlardır, Bu keşif odunun glikoz haline ifrağıdır. Almanyanın Manhaym Renav isimli küçük şehrinde, şimdi bu keşfin o tecrübesi yapılmaktadır. Bu tecrübelere Dr. Ormandy isimli bir İngiliz ve Frederik Ber- fyüs adlı bir Alman kimyageri itina ile nezaret etmekte imişler. Tecrübeler Alman hükümeti hesa- bına yapılmakta olup son derece gizli tutulmaktadır. Malüm olduğu üzere glikoz gayet kolaylikla nitrogliserin haline getirilmekte- dir. Nitro gliserin'in ise ne müt- hiş patlayıcı bir madde olduğu malümdur. Bu işe bir takım İngiliz şir- ketleri de para koyduklarından, bu keşif etrafındaki araştırma- lardan İngilterenin de istifade etmesi mevzuubahstır. Bu münasebetle doktor Or- mandy'ye müracaat eden Sunday Ekspres onun şu sözlerini kay- dediyor : Geçen harp içinde çok acı tecrübeler yapan Almanya bu keşfin ehemmiyetini ilk olarak anlamıştır. Çünkü o zaman, Al man ahalinin bir kısım yiyeceği harp malzemesi yapmakla kulla- mlıyor ve halk bu yüzden aç kalıyordu. Bundan dolayıdır ki M. Hitlerin son zamandaki şu beyanatı dikkate değer mahi- yettedir: — Alman alimleri, Alman malzemesile Almanyayı müstakil bir memleket haline koymakta” dırlar. * Ais haberleri kısaca bik dirdiler. Fakat malümat müphem olduğu için (o anlaşılmadı. an Son gelen Ame- rika gazeteleri va- ziyeti aydınlattıkları için biz de haberi tekrarlıyoruz. Amerikanın Dakota vilâyetinin merkezi olan Bismark şehrinden bildirildiğine göre cenubi Dakota vilâyeti valisi M. Langer memuw riyet nüfuzunu suiistimal ettiği ittihamile 18 ay hapse, 10 bin dolâr pars cezasına mahküm olmuş. Amerika 48 hükümetten mürekkeptir. Bu kırk sekiz hükü- metin müşterek kanunları federal kanunlardır. Ayrıca, her hükümetin maballi teşkilâtı vardır. M. Lam ger federal mahkeme tarafından cezalandırılmıştır. | Bunun bir neticesi olmak üzere mahalli devlet şürasının bir kararile vazi- fesinden azledilecekti. Fakat M, Langer daha evvel davranarak cenubi Dakotada Örfi idare ilân etmiştir. Bunun sebebi şudur: Örfi idare ilân edilmiş olan bir Amerika hükümetinde federal kanun tatbik edilemez. Voli Langer haksız olduğunu iddia eltöği bu kararı tatbik ettirmemek için bu çareye baş vurmuştur. Şimdi vaziyet şudur: Özfi idare kalkmadığı müddetce vali baklıindaki karar da tatbik edilemiyecektir. —— Dünyada Olup Bitenler ——— En Küçük Hükümet! Meb'usan Meclisinde Ancak 15 Kişi b Sandalye Bulunan Bir Devlet | Verginin Ne Demek Olduğunu rm Bir Halk (Edilemez Mi? | N Avrupanın (göbeğinde mini mini bir bükümet vardır. gazetelerde hiç görülmez, siyasi münasebetlerde hiç geçmez, bu- mumla beraber müstakildir, hattâ bir kıral tarafından idare edilir, bilir misiniz? Lichtensten Avusturya ile Ak manya ve İsviçre arasına sığışmıştır, arazisi 160 kilometre, nüfusu ise 10,000 dir. Dünyanın en mes'ut kıt- ası addedilir. Çünkü ahalisi, vergi namına hükümete hiçbir şey ver- mez, zira pul satışı, ecnebilere verilen ikamet tezkerelerinin hası- latı ve bilvasıta birkaç resim, bu memleketin 3Ü memurunu besle- meye ve yollarını tamir etmeye bol bol kâfidir. Lichtenstein meselâ gümrük işle- rinde ve bazı idari meselelerde İsviçre ile birlikte hareket eder, fakat müstakildir, hatta bir de kıralı ve 15 kişilik bir de meb'u- san meclisi vardır, * Lihtenstein istiklâlini 1858 ta- rihinde kazanmıştır. İlk hüklüm- darı ikinci Yohandır, memleketi 1858den 1929 tarihine kadar ida- re etmiş, hatta İnanır mısınız, büyük muharebede Almanyaya karşı - kâğıt üzerinde - harbe de girişmiştir. İkinci (Yohan)ı kar- deşi birinci Franz istihlâf etmiş tir, şimdi 81 yaşındadır, kışı, memleketin paytahtı olan Vaduz şehrinde yazı da bu şehire hâkim bir tepede inşa edilmiş olan Vaduz şatosunda geçirir. Şato deyip (o geçmeyininz, vakia orta asrın o Lihtenstein derebeylerin Zamanından kalma bir hisardır. Fakat son zamanlar- da esası tamir ogörmüştür. Elektriği, telefonu, sıcak, sovuk suyu ve kaloriferi vardır. » Lihtenstein halkı hiçbir zaman askerlik yapmamışlardır. Fakat icap ederse memleketlerini mü- dafaa için silâha sarılmıya bazır olduklarını söylemektedirler. Esa sen bu memleket te müdafaası için fedakârlık yapılmıyacak yer değildir. Tasavvur ediniz, bir yayla ki Balder civarında başlar, ağaçlar, çiçekler ve dereler için- de 20 kilometre kadar sürer, Is tanbuldan Küçükçekmeceye kadar bir yer diyerek istihfaf etmeyiniz, Lickteimtein hökümetinden birkaç manzara. içinde dört beş tane köy vardır. Otellerile, yazlık sayfiyeleri meş- burdur, bahar gelince Avrupanın kalabalığı sevmeyen zenginlerile dolar, cennet gibidir. Bu yayla bitince sol tarafta dağ başlar, tedricen 2200 metre yük- sekliğe kadar erişir, Triensberg; Kirchaur - Galei (o şehirleri (o bu dağın üstünde ve tepesinde kâindirler. Biraz daha ilerleyince güçük memleketin hududu biter ve âyağınız Avusturya toprağına basar, burada önünüze ilk çıkan Avusturya şebri Feldkirchdir. Bu mini mini memleket hiç heyecan geçirmemiştir, denilebilir. O kadar sakindir. Fakat son hafta içinde biraz sarsıldı, Avusturya sosyalistleri hükümeti ele geçirme teşebbüsünde muvaffak olama- yınca zabıta kuvvetlerinin önün- den kaçarken tek tük buraya iltica ettiler. Lihtenşteinde Almanca hâkim- dir, fakat Almancanın hâkim oluşu siyasi ve idari meselelerden hiçbir tesiri haiz değildir, (Hit ler) in fransızca konuşulan (Ce- nevre) şehrinde malik olduğu taraftarların miktarı, © almanca konuşulan (Zurih) şehrindekiler- den daha çoktur. Vaziyet Lih- temstein'de de aynidir. Bu mem- leket almanca konuşmasına rağ- men Hitlerin nufuzuna girmemiş ve Avusturyadan kaçıp gelen sosyalistlere yüz vermemiştir. Ne de olsa harsen İsviçreye tâbidir. İsviçreliler gibi düşünür. Bilirsiniz ki İsviçreliler pratik insanlardır. Hayalle hareket etmezler, hâdi- seleri neticeleri ile ölçerler. Sü- küttan ayrılmamalarının o sebebi budur. * İsviçre dünyanın bütün mem- kitleri arasında cinayetin en az irtikâp edildiği bir yerdir. Bure- da hırsın veya paranın insanları katle teşvik etmesi vaki değildir. Şahsi hürriyet mefhumu, şahsi mülkiyet mefhumu İsviçrelileri bü- yük cinayetlerin vukuunu işitmek- ten meneder. Siyasi cinayet ine işitilmemiştir, esasen diğer çeşit cinayetlerden farklı görülmez, işte bu sebepledir ki İsviçre Almanya karışıklıklarına hoş bir nazarla bakmamıştır ve bu görüşünü (Lihtenştein) de aşılamıştır. » Lihtenstein katoliktir, Hemde muteassıp katoliktir. 600 ve 1500 nüfuslü köyleri için inanılmıyacak kadar büyük kiliselere maliktir. Vaduz şehrinin sokakları ter temizdir, istediğiniz kadar araştı- nnız, bir kenara atılmış bir kâğıt Aç Kediler Himaye geçenlerin üzerine atılacak halde sürü ile duran kedile geçmek kabil değil, Biraz olan yerlerde de ayni bal ime de, adeta insanlara bü edecek kadar aç olan bu kedili bunları himaye ve biç de insani bir şekilde itlâf eti Üzere teşekkül etmiş olan cemi merkezinin yanıbaşında © şayamıdikkattir. Aç kediler e yetin yardımından uzak halde serbest hayata al'şan maymunu kedi veya köpek kafese bapsedilerek muhal bir azaplı ölüme sürüklenmekti Cemiyet nizamnamesinin ne receye kadar tatbik edildi hayvanların tarzıhayatını çok bilmesi icap eden mezkür yetin baytar Mustafa San Beyden sormak ve öğrenmi İstiyorum. Pangaltıda, Osmunbey civen! Neş'e apartımannda Halil Mahalle Arasında İnek Ah Bendeniz Küçükmustafa mahallesinde oturuyorum. Ma! İemizin Acıçeşme sokağında diye (o nizamnamesine omua olarak yapılan inek ve ahırları yüzünden sıhhatimiz 8d Ekededir. Harice sızan pis su ve kokular dolayısile ve bisi bu yaz günlerinde çekmediği azap kalmamıştır. Alakadar kamatın dıkkat mazarlirinin çi bini rica ederim efendim. di Küçükmustafapşa Şerefiye 22 numarada Selânikli; M. deniz mektebine gi nizin vakti ve zamanı ge miştir. İlk ve orta tahsilinizi tirmenizi arzu ediyorlar. E ilk ve orta tahsiinizi biti sonra meslek intihabına ka| Meslek intihahı için bir ana ve babasını terketmesi, ları darıltması hiç te doğru hareket değildir. * Sökede firma Hilmi Elendiyes — Fırmlardan monro tahsil edileceğine dair bir nundan haberdar değiliz. orman İdaresine müracaatla rüsumun mahiyetini (öğre maamafih her şeyden evvel buzu almadan biç kimseye Göztepede o Uzunçayır maş, şapka daha ziyade eşya meyanındadır. Bunun ucuzunu bulmak kabildir. mamak içinde pazarlık etmeyen, maktu fiatle satış mağazaları tercih etmek lâ e, parçası, 81 sıgara Kutusu voya va kabuğu bulamazsınız. sokağı kendi &vinin bahçesi der ve temiz tutar. Ernest”