August 19, 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

August 19, 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Kuruçeşme Depoları Kalkıyor Şehir mütehassıslarının rapor- Kuruçeşme kümür depo- Tarının — oradan — kuldırılmasını tavsiye ediyor. Bu tavsiye kat'i- dir ve bir lüzum ifade etmek- tedir. Halbuki ba gazete, vak- tile aynı hakikati hem sıhhat, hem.do iktısat ve estetik nok- talarından müdafaa etmişti. İleri sürdüğümüz bir hakikatın böy- lece — anlaşılmam bzi ayrıca memnun etil Diğer taraftan okuyucularımız arasında aşağı- daki intibar husule getirdi: Yakup Bey ( ressam Aksaray Ha- seki Sarımusa Halimbey sokak 10 ) — Kuruçeşme kömür depoları İstanbulun : gibi hâlâ duruyor. Son İ evvel bu de- anket açtı. Bü- vesihhat mü- tehassısları bu depoların fenalıklarını, zararlarını söylediler. Beledi ve mhhi mazarratlarından başka boğazın be- düliğini bozan bu kara maddelerin bir an evvel buradan - kaldıcılması icap ederdi. Marmaradan ve Boğazdan gelen vapur yolcuları evvelâ karşıla- tında bu sahili görürler. Bu çirkin manzarayı bizim bedil zevkimize ölçü saymak istiyenler bulunursa &- mız not sıfir olurdu. Şimdi şehir mü- tehasmaları da bu depoların buradan kaldırılmasını tavsiye etmişler. Ya- kında bu iş başarılacak ve belediyede burasını imar edecekmiş. Zaten bu fenalığı görmek için şehir ve İliman mütehassısı olmiya lüzum yoktu. Bunu Son Posta daha evvel görmüştü. Bu iş büyük para sarfedilerek elde edilen gebircilik raporlarından evvel yapılsa acaba ne mahzur vardı. * İamsil Hakkı Bey (Sirkeci Mesere tet kıraathanesi) — Kuruçeşme kö- Mmür depoları mütsrekedeki istilâ ordularının bu şehre bıraktıkları fena bir yadigârdır. Eskiden burc güzel bahçeler, köşkler ve yalılarla dolu idi. Zümrüt Boğazın tam başlamıgcı sa- lan bu yerde kara kömür barman- ları yapmak bizim zevk bediinden mahrum olduğumuza hükmettiriyordu. Son Posta gazetesi bu depolarla mü- eadele etmişti. Mahkemelere müra- gaat edilmişti. Ehlivukuf bu depo- ların buradan — kaldırılmasını karar« laştırmışlardı. Mahkemeler de depo- lar aleyhinde karar vermişlerdi. Ni- hayet biraz acı olsa da yazımız: bu işin halli için do müteksasnsı İüzum varmış galiba ki şehircilik müteham- gısları CI depoların kaldınlmamni tavsiye etmişler ve belediye de kal- dırmiya karar vermiş. Bu çirkinliği görmek için mütehassısa ve para Sarfına biç lüzum yoktu. Son Posta göezetesi ve ehlivukuf denilen müte- hassıslarımız bu fenalığı daba evvel- den görmüşlerdi. No yazık ki bazan buluş gereflerini Hizumsuz yere «cne- bilere kaptırıyoruz. Bu da öyle oldu. * Hulki Bey ( Avukal Kanhoa İskele caddesi) — İstanbulu #seyyah şehri apalım — diyoruz. Fakat — İstanbula Lıuiy.t weren güzel Boğaziçini çok Ahmal ediyoruz. İnsanlar dağ, taş, ada ve denizi ve ormanı her yerde görebilirler. Fakat Boğaz içini tabiat yalmız — İstanbula vermiştir. Boğaz asırlardan beri insanların, devletlerin Ahtiraslarını — üzerinde toplayan bir cennettir. Maalesef biz bunu takdir edemiyoruz. Boğazı öldürüyoruz. Ku- ruüçeşmedeki kömür depoları boğazın şökretini kundaklamak için toplanmış dinamit yığınlarına benziyordu. Çok şükür bunun fanalığı anlaşılmış. İnşal- İah biraz sonra kömürler oradan kal- dırılacak. Yerlerinde bülbül sesleri aksettiren bahçeler göreceğiz. Resim Sahtekârlığı Mı ? Darphane Müdürlüğü Bir İhbar Üze- rine Tahkikat Yapmıya Başladı Yeni gümüş Cümhuriyet paralarının üzerine basılacak yazı ve resimler için açılan müsabaka müddeti dün bitmiştir. Bu müsabakaya Güzel San- atler Akademisi hariç olduğu halde dün öğleye kadar serbest ressamlardan (16) kişi iştirak etmiş ve hazırladıkları alçı kalıpları Darphane müdürlü- ğüne vermişlerdir. Bugün saat ikide Güzel San'atler Akademisinde bir toplantı yapılarak jüri heyeti Bu jüri bu hafta içinde verilen alçı şekiller üzerinde tetkikat yapacak ve birinciliği kazanan eserlere dört bin lira mükâfat verilecektir. Müsabaka açılmadan evvel bunun beynelmilel san'atkârlar arasında açılmasını ileri sürenler ol- muştu. Alıman netice memleketimizdeki resim san'a- tinin ihmal edilemeyecek derecede ilerlediğini gös- seçilecektir. termiş, çok iyi dün tahkikata bulunmadığını eserler verilmiştir. Müsabaka şeraitine göre bu müsabakaya yalmız Türkler girebileceklerdi. Dün Earphane ve Damga matbaasına yapılan bir ihbara göre, bazı açıkgözler Avrupadaki ressamlara kalıp ısmarlamışlar bunları da müsabakaya sokmuşlardır. Darphane müdürlüğü başlamış ve gümrük idaresinden, iki aydanberi Istanbula sokulmuş alçı kalıpların bulunup sormuştur. Eğer bu ihbar doğra çıkarsa Türk san'atkârlarını istihkar eden bu açık- gözlerin eserleri müsabakadan çıkarıldığı gibi hak- larında da sahtekârlik suçile takibat yapılacaktır. | Bazı ressamların da alçıları heykeltraşlara yaptırdıklar ileri sürüldüğü için ayrıca tahkik edilmektedir. Istanbuldaki ecnebi Yumurtacılar Nihayet Birlik Yaparak Beraber Çalışmıya Başlıyorlar Nizamnamesi bir buçuk sene evvel hazırlanan ve kurulması için birhayli gayret sarfedilen * Yumurtacılar Birliği , nihayet teşekkül etmek üzeredir. Aldığımız. —malümata — göre, Vilâyet hazırlanan nizamnameyi tasdik etmiştir. Türk Ofisi Istan- bul şubesinin teşebbüsile netice- lendirilen Birliğin teşekkülü me- selesi, yakında faaliyete geçilmesi surelile tatbik sahasına girecektir. Ofis, Birliğin faaliyeti ile çok yakından — alâkadar — olacaktır. Yumurtalarımızın daha asri usul- lerle ve iyi mahreçler temini suretile ihracı zeminini hazırlamak için çalışılacaktır. Birliğe, bütün yumurta ihracatçılarımn ve yu- murta tacirlerinin girmeleri te- karrür etmiştir. ğ 24 Saatin Hâdiseleri Geçende moda - açıklarında bir sandal gezintisi yaparken san- dalın batmasile boğulan komis- yoncu Marko efendinin cesedi evvelki gün Fener açıklarında bulunmuştur. * Hayri isminde bir sabıkalı Çemberlitaş fırınında para sayan tezgâhtarın elinden bütün para- ları kapıp kaçarken yakalanmıştır. * Hayriye hanım isminde bir kadın, Beyoğlunda dostu Kezban hanımın cvinden para ve sair eşya çalmak suçile tutulmuştur. * Sarıyerde oturan Hüseyin isminde biri bir alacak yüzünden çıkan kavga neticesinde Ahmet isminde birini kolunden — yara- lamıştır. Konsolosun Kaçakçılık Muhakemesi Odesa Başkonsolosu — Rauf Hayri Beyin Muhakemesine dün 8 inci İhtisas mahkemesinde de- vam edilmiştir. Dünkü celsede suçlu vekilleri müdafaalarını yapmışlardır. Rauf Hayri - Beyin avukatı Sabri Bey, müekkilinin herhangi bir kaçak- çılık meselesile alâkadar - olma- dığımı söyliyerek demiştir ki: “ — Gümrük idaresi kanuna uygun olmiyan şekillerde zabıt yarakası tutmuş, anormal tahki- kat yapmış ve hâdise izam edil- miştir. Mahkemede iki kelimeyi bir araya getiremiyen diğer suçlu Mehmet Efendinin zabıt varaka- sında mevcut ifadesi de, tahk- katı yapan memur beyin kendi mahsul, kariha ve kanaatidir. Müekkilim evvel âhır söylediği gibi Odesadan dönmemek üzere gelmiştir. Ve eşyalarını da bera- ber git'emiştir. Gümrükten muaf olduğunu — zannediyordu. Fakat gümrüğünü vermiye de harzır bir vaziyelteydi.,, Sabri Bey bundan sonra iddia makamının — taleplerine — cevap vermiş, hiçbir. zaman kaçakçılık suçc olmadığımı, olsa olsa beyan- nameye muhalif eşya çıkmak vaziyeti görülebileceğini bunun tetkikine de İhtisas mahkemele- rinin — salâhiyeti — bulunmadığımı ilâve etmiştr. Sabri Beyden sonra Rauf Hayri Beyin diğer vekili de mü- dafaasını yapmış ve muhakeme, kararın verilmesi için başka bir güne bırakılmıştır. — Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: — Yine birçok seyyah gelmiş ——— — - — İstanbulun her yerini doe- | tü Yeni Ofis Yakında Yine Toplanarak Kararlar Verecek Çalışmıya — başlıyan Türk - Yunan ofisi önmüzdeki hafta içe- risinde ikinci içtimamı aktede- cektir. Ofisin bu toplantısında, her iki memleketi — alâkadar eden iktısadi meseleler etrafında bazı kararlar verilmesi muhtemeldir. Türk-Yunan ofisinin Bu seferki toplantısına Nemli zade Mithat Bey riyaset edecek, — Ticaret Odasından — murahhas azalar da iştirak edeceklerdir. Bir Ev Yandı Dün öğleden sonra Fenerde Nimet Hanımın 34 numaralı evin- den yangın çıkmıştır. Yangın Ust kat sofasına bırakılan mangaldan sıçırayan kıvılcımdan — çıkmış, ev tamamen yandığı — halde söndürülmüştür. İki Taksi Çarpıştı Evvelki gece saat 10 raddele- rinde — Çakmakçılar yokuşunda karşılaşan şoför Garibin idaresin- deki 1902 numaralı otomobil ile şoför Fazılın 1832 numaralı oto- mobili çarpışarak her ikisi de hasara uğramıştır. Müsademenin şiddetinden kırılan cem parçala- rile şoför Garibin otomobilinde bulunan İbrahim Bey isminde bir komisyoncu başından yaralanarak hastaneye kaldırılmıştır. Yeni Bir Teklif Bir Amerikan kumpanyası Ti- caret odaşına müracat ederek, ihraç, mallarımızı satmak için bazı te- şebbüslerde) bulunduğunu - bildir- miştir. mücssese, — tacirlerin fiat bildirerek nümune gönder- melerini istemektedir. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: ı / l — Memleketlerine gidecekler. l Vali Beyin Açtığı Dava Dün öğleden sonra Asliye Üçün. «ü Ceza Mahkemesinde Belediye reisi ve Vali Muhiddin Bey tarafından Milliyet gazetesi neşriyat — müdürü Etem İzzet ve mubharrir Burban Cahit lan davaya devam gönderilen ferazat istidam okundu. Muhiddin Bey Etem İzzet beyhakkın- daki davasıdan vazgeçtiğini — söy- lüyordu. Bundan sonra gazetenin (Tır- pan) sütununda iki yazı yazan Burhan Cahit Beye söz verildi. Burhan Cahit Bey diyordu ki: “— Esnaf Bankası münasebetile gazetede iki makale yazmıştım. Bu yazılarım samimi idi. Şahirli oldu- ğüm için içinde bulunduğum ve vergisini verdiğim bir gehre hakardt etmek —aklımdan geçmez Bunun başka suretle talâkki edildiğini haber aldım. Mütesssir oldum. Belediyenin şahsiyeti maddiyesini ve maneviyesinl kastetmedim. Arzuları — veçhile bu yazılarda bir kast ve hakaret olma- dığini alenen beyan eylerim. Tavzih ve itizarımın dayacı tarafından kâfi bir tarziye telâkki edilmesini temenni ederim,,, Bundan sonra Beled!yenin avukatı Feyzi Beyi — Bu tarziyo hakkında miülekki- limizin fikrini alımak için müblet ve- rilmesini isterim, dedi. Bu talep iki taraf avukatları ara- sında bâkimin müdahalesile nihayet bulan uzunca bir münakaşaâyı —mucip oldu. Müddeiumumi Ekrem Bey iddia- namesini söyledi: * »— Muhiddin Beyin istidası üze- rine ikame edilen davanın hakarete tanilük eden kısımının tarziye üzerine sukut etmesi Tâzımdır. Yalmız bu dava Belediye zabıtlarını tahrif sure- tile Matbuat Kanununun (34) Üncü maddesine göre açılmıştır. Forağatle kabili sukut değildir, âmme namına takip edilmesi lâzımdır, dedi. Bundan sonra meahkeme Etem İzzet Bey ile gazetenin sahibi Mah- mut Bey hakkandaki davaların tarziye üzerine düşmesine ve Belediyo avus katlarının — Belediye — riyasetinden müsande almaları için muhakemenin 23 Ağustosa talikine karar verdi. Bir Mecmua Mahkemede Müddelumumilik bir mecmua hak- kında Belediyenin manevi şahsiye« tini tahkir suçundan dava açmıştır. Ayni mecmua hakkında bir de şahal hakaret davam açılmıştır. Amasya Hattında Yağmur Amasya, 18 — Çok fırtınalı yağan yağmmur hattın Amasya « Hacıbayram kısmında tâhribat yaptığından Samsun tenezzüh treni geri gelmiştir. İzmir Panayırı Çalışmaları İzmir, 18 — Beynelmilel 9 Eylöl panayir komitesi vali Kâzım - Paşanın reisliği altında — panayir yerinde top- lanmaktadir. Geceyi düze katan bütün bir faaliyet, artık büyük eserl gösteriyor. Üç gün evvel İzmiri ziyaret eden Alman mühendisleri bu eserl çok takdir etmişler ve Avrupadaki- lerle mukayese yapmışlardır. Bütün işler fen ve ihtisas adamlarının elin- den ve nezaretleri altında çıkıyar. lerin kullan Siilari eşya diye yecakler. değli mi? Vah bize ve v j