13 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

13 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Lâdik Köyünün Tarihi Efsanesi Kadınhanı (Hususi) — Kadın- hanına üç saat mesafede Lâdik Bamile maruf bir köy vardır. Kö- ye eskiden kasaba yanında bir ya- nar dağ bulunduğu için Lâdik diyorlarmış. Köyün eski Yunanile- re ait bir kaza merkezi olduğu anlaşılıyor. Vaktile İskenderi ke- birin seferlerinden birinde uğrak yerdiği bu köyde bir mahzen vardır, Bir rivayete göre kasaba kab- lel milât inşa edilmiş ve dokuz kongıra zamanında da bu mah- zen İnşa ettirilmiş. Bu mahzenin köyden yirmi saat mesafeye ve hattâ Akşehir köylerine kadar imtidat ettiği — söylenmektedir. İskenderi kebir harbe başlayup İstanbul üzerine sefer ederken ordusunun İaşesini Lâdikten alma- yı kararlaştırmış ve köye gelme- den vaki olan şayla üzerine köy- de bulunan papa vekili bütün kura kalkını bilcümle yiyecek ve içecek ve hayvanlarila bu mah- zene indirmiş ve altı ay bu mah- zenden çıkarmamak - suretile İs- kendere yiyecek verdirmemiştir. O sırada gelen İskender kasaba- da hiç bir kimsenin olmadığını görmüş ve her tarafa baş vur- muşsa da hiç bir netice çıkarama- mış ve köyde halkın nereye git- tiğini bulamıyarak geri dönmüş ve halkta korkularından ileri gide- rek Akşehirin Bermende denilen k köyüne çıktıkları — söylenmiştir. Lâdik halen bu mahzen harabeyi taşıyan tarihi bir köydür. Burdurda Kaçakçı Kadın Antalya (Hususi) — Burdurda Bahriye Hanımın evinde kaçak rakı yaptığı haber alınmış, evi aranmış, birçok cibre, kaçak rakı soma bulunmuş, musadere edilmiş, Bahriye Hanım da mahkemeye verilmiştir. Kırkağaç Belediyesinin Mühim Bir Kararı Kırkağaç, (Hususi) — Bele- diyemiz bu sene Manisa orta- mektebine 13 talebe gönderme- ye karar vermiştir. Bu talebele- rin tahsilleri müddetince bütün masrafları — belediya tarafından ödenecektir. Balıkesirde Gazi Heykeli Bahkesir, (Hususi) — Şehrin tam ortasında bulunan belediye binasının yıktırılması ve buraya bir büyük meydan açılarak Garzl Hz. nin heykellerinin rekzedilmesi takarrür etmiştir. Bu karar üze- rine Evkaf oteli belediye tara- tından #atın alınmıştır. Meşhur Gerede Panayırı Gerede (Hususi) — Bundan sekiz yüz sene evvel ve Selçuk Türkleri tarafından tesis edilmiş olan Gerede panayırı 28 Eylülde açılacaktır. Bu Panayır ötedenbe- ri Anadolunun en meşhur pana- yırlarından biridir ve pek kalaba- hk olmaktadır. Belediye panayır için şimdiden hazırlıklara başla: mpıtır. Tokat İmar Ediliyor Gazi Hz.nin 35 Metre İrtifanda Ve Askeri Kıyafette Bir Heykelleri İle Şehir Bir Kat Daha Güzelleştirilecek Tokat, ( Hu- K susi) — Öteden- beri — bakımsız kalmiş ve mede- ni ihtiyaçları pek az — düşünülmüş bir vilâyet olan Tokat adeta münzevileşmiş bulunuyordu. Bir sene evvel İmar işinde geniş bir mesal sahası aç- mıştır. Tahmin edilir ki yeşil To- kat pek az bir zaman sonra ea — güzel — şehirler arasına geçmiş olacaktır. Tokatta yeni yapılmakta olan eserler şunlardır. 1 — Cümbhuriyet meydanında yapılmakta olan bulvarın münasip bir mahalline Gazi Hz. nin 35 metre irtifamda askeri kıyafetle heykelleri dikilecektir. 2 — Büyük ve her türlü şe- Aksarayda Bir Müsamere Hilâllahmer menfaatine temsil veren Akıaray gençleri Aksaray, (Hususi) — Eskiden vilâyet olan ve © zaman bir az imar edilmiş bulunan kazamızın 160 parça köyü vardır. Bütün köyler telefonla birbirine bağlı- dır. Sıtma mücadele heyetinin mesaisi — neticesinde — civardaki bütün — bataklıklar — kurutulmak Üzeredir. Yakında sıtmadan eser kalmayacağı şüphesizdir. Gençlik gok fa'al bir haldedir. Eczacı Vasıf Bey gençlik teşkilâtını or- ganize fetmekte büyük bir mu- vaffakiyet göstermektedir. Genç- ler bu zatı çok sevmekte ve dai- ma aralarında bulundurmaktadır- lar. Diğer vilâyetlerimizde yüksek tahsillerine devam eden gençleri- mizden — mezuniyetle — Aksaraya | avdet etmiş olanlar burada Hilâ- Hahmer cemiyet namına bir. mü- samere tertip ve Ergenekon pi- yesini temsil etmişlerdir. Anlalya Emniyet Müdürlüğü Antalya (Hususi) — Balıkesir Emniyet Müdürlüğünden - vilâye- timiz Emniyet Müdürlüğüne tayin edilmiş olan Tevfik Bey gelmiş vazifesine başlamıştır. Yalovadan Bir Tayin Yalova (Hususi) — Akınspor umumi kaptanlığını yaptığı esna- da gençliğe pek büyük hizmetleri dukunan sıtma mücadele memura Rıdvan Bey Kadıköy — sıtma mücadele — memurluğuna tayin | edilmiştir. Ktt . raiti haiz asri bir hastahane, Bu bina menileketin en güzel yerin- dedir. 3 — Pek büyük üç tane ilk- mektep. 4 — Cümhuüriyet meydanında bir vali konağı. $ — Yine ayni mahalde gayet güzel ve alt katı ziraat bankası olmak Üzere Tayyare C, binası, Anta lya; Zahire Mübayaası Antalya (Hususi) Civar adalardan ve Surye sahillerinden hububat ve zahire mübayaası için tüccarlar gelmiye başlamıştır. Antalyada Eğlence Yerleri Antalya(Hususi) —Kara Ali oğlu bahçesinde Hususi Muhasebe ida- resi taralından bir gazino inşa ettirilmektedir. Lara mevklinde de bir plâj yapılması tekarrür etmiştir. Güdülde Eti Meskeni Güdül (Hususi) — Nahiyeye | 3 dakika —mesafede Kamanlar köyü hududu dahilinde eski Eti Türkleri meskeni olan 46 ayaktan müteşekkil bir in vardır. Yapılan tetkikat neticesinde burada eski heykellere — tesadüf — edilmiştir. Devam eden tetkiklerden mühim neticeler elde edileceği kuvvetle ümit edilmektedir. Güdülde Kara Çamur Güdül (Hususi) — Nahiyeye bir saat mesafede Kara çamur denmekle maruf şifa hassaları tecrübe ile sabit olan bir çamur vardır. Bunlar göz arpacıklarını zail etmektedir. O civarda bulu- nan bir acı su da içildiği zaman mide ve bilhassa “Safra,, deni- len hastalıklarına eyi gelmektedir. Bu civar değil Bolu, Kastamonu vilâyetleri Beypazar, Karaşap kasabalarından da buraya hasta- lar gelmekte ve kudret doktoru İsmi verilmekte olan bu mahalden istifade etmektedirler. v -— TAKVİM —— Gün 30 PERŞEMBE 13 Eylül 934 Arabit Ruml 2 Cemahar 1853 | 31 - Ağustos - 1380 sörmlirürişü aamamındın Vakit |Ezanl Vasa 5 58 Akşam 12 — 11 40| Yatas O1 3S 15 44 | İasale İuı Hizir 131 Güseş | Öğle (N& Tkladi |9 20 1954 * 56 6 — Hayvan deposu. ( Bu in- şaat merkezi Zon- güuldak'ta — olan savaş yapı yurdu tarafından — der- uhte edilmiştir.) T — Geniş caddeler. 8 — Şehir meydanına güzel bir park. 9 — Örtmeli önü mahallesine ve en havadar yerine bir sifat 10—Şehre oldukça uzak geçen | istasyonu inşatı. Yeşilirmak mecrası Üzerinde mü- tenasip asri bir şekilde bir mez- baha inşası. 11 — Yeni elektrik fabrikası ve tesisatı. Bu saydığım işler memlekette şimdiye kadar tesadüf edilmeyen bir iş hayatı açmıştır. îayyareye He- diye Edilen Deve yeğü y Musa ağanın Tayyarae Cemiyetine hediye ettiği deve Akşehir (Hususi) — Kundulu köyü mahtarı Musa ağa Tayyare cemiyetine bir deve hediye etmişe tir. Bu deve süslenerek köyde dolaştırılmış - ve bütün halka teş- hir olunmuştur. Zonguldak Suyu Ankara (Hususi) — Zongul- dak belediyesi buraya dörder kiloluk şişeler içinde 9 çeşit su nümunesi göndermiştir. Bunlar Sihhat Vekâleti bakteriyolojihane- sinde tahlil edilecek, en iyisi belediye tarafından Zonguldağa akıtılacaktr. Muş Doktorsuzluktan Kurtuldu Muş (Hususi) — Tekirdağ Sıh- hiye müdürlüğünden tahvilen bura Sıhhat işleri müdürlüğüne tayin edilen Kasım Bey gelmiş ve vazi- fesine başlamıştır. Bu — suretle Muş halkı doktorsuzluktan - kur- tulmuştur. Bugün memleketin en büyük derdi ve arzusu; bir ecza- nenin açılmasıdır. Afyonda Badem Fidanlığı Afyon (Hususi) — Belediye tarafından Hızırlık dağında bir | badem fidanlığı tesis - edilmişti. | Fidanlar 30 santim kadar yük- selmiştir. - Hızırlk — dağının bir bir badem — korusu kısmı da hlrnı» ifrağ edilmektedir. T eli Füza !Bulgarlar İstanbulu İstiyorlarmış ? Bulgar komşularımız, bilinmez neden, son zamanda heyecana kapıldılar ve galiba günün mese- leleri — içinde bağırıp çağırmak vesilesi olacak birşey bulamamış olacaklar ki eski defterleri karış- tırmıya başladılar. (57) yıl evvelki Şipka muharebelerini hatırlama« ları da bu yüzden olsa gerek. Malum olduğu üzere Şipka geçidinde boğuşanlar Türklerle Ruslardı. Bulgarlar, o vakit Türk tabiiyetinde olup Ruslara yalnız dua ederek yardım - ediyorlardı. içlerinden komiteci ve çeteci olanlar ise muntazam — orduda hizmet etmeğe ehliyetli görülme- diklerinden Rus süvarilerine seyis lik ve mutfaklarda aşçı yamaklığı yapıyorlardı. Binaenaleyh Şipka muharebelerini anmakla orada besalet harikaları gösteren Türk« leri mi, binlerce ölü veren Rus- ları mı, yoksa ©o seyislerle aşçı yamaklarını mı tebcil ettiler, pek de anlaşılamadı. Fakat Şipka gürültüsü bittike ten sonra başka bir sahne açıldı, miting ve nutuk sahnesi. Şimdi sesler oradan geliyor. Bu arada kulağımıza garip garip leraneler de çarpıyor: Meselâ Yugoslavyas dan — Manastırı, — Yunanlılardan Selâniği isteyen nazik komşuları« mız bizden de Trakyayı ve İstan- bulu tasep ediyorlarmış. (1669) tarihinde (Karlofça ) muahedesi akdolunurken Avus- turya — murahhasları - o sırada tamamen Türk hakimiyeti altında bulunan - Sırbistanın, — ulahyanım ve bir kısım Bulgaristanın ken« dilerine terk olunmasını İstedik- leri vakit Osmanlı baş murahhası, mağlup bir devleti temsil etmesl- ne rağmen, yerinden fırlamış ve şu cevabı vermişti: , — Niçin İstanbulu — istemi- yorsunuz? Gözünüz bukadar aç, diliniz. bukadar uzun olduktan sonra onu da İsteyebilirsiniz. Ve sonra parmağı ile yolu göstererek ilâve etmişti: — İşte İstanbul yolu. Ordu« nuza emir verin de yürüsün | Galip bir ordunun (235) sene evvel isteyemediği bir yeri, Bul: garların İstemesi soğuk bir lâtifa değilse, dahili buhranlardan doğ- ma bir sapıtış olacak.Ne diyelim? Allah şifalar versin! Ödemişte Nüfus M.T İşleri Ödemiş ( Husust ) — Nüfus idaresinde çok hararetli bir ça“ lışma göze çarpmaktadır. Şimdiye kadar - tesçil edilen gizli nüfut miktarı 30 - 40 bin raddesinde tesbit edilmiştir. Nüfus Memurü Sait Bey eshabımesalihe karşi çok nüvazişkârane muamele yap* maktadır. Muhitinin sevgisini ka* zanmıştır. Taşköprüde Müsamere * Taşköprü, (Hususi) — Yenl teşkil —edilen gençler kaynaği ilk müsameresini vermiş ve çağlayan piyesini temsil etmiştir. Temslde başmuallim Hulüsi Be- yin büyük ııyıetluiKııöıhlm“l' Ahmet ve Hilmi Taş Kıran ler.de çok muvaffak- olmuşlardırı ö o — aç - rAaaAFE> .o. S v e —a Te vi