18 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Boldan Yaylâsında Köylüler Boldan, (Hususi) — Boldan yaylası kasabadan 8 kilometre ileride ve deniz yüzünden bin metre yüksekliktedir. Boldan yay- lasında 56 hanelik ve iki mahal- lelik bir. muhacır Köyün evleri bir - katlıdır. İki oda arasında bir ocak vardır. Bu ocakların — odaların — berisindeki cephesi yarım mikâp şeklindedir. Mikâbın üÜstü masa gibi kullanı:- makta, ve diğer yüzde yanan ateşin tesirile bu kümbet bir radyatör vazifesini görmektedir. Köyün buz gibi soğuk, temiz gayet gifalı suları vardır. Köylü- ler biühassa mektebe çok ehem- miyet vermişlerdir. Her mahalle- de ayrı ayrı mektepleri vardır. Karlıktepe denilen mahal Bolda- nın kar ihtiyacını karşılayan zen- gin kar kuyularına maliktir. Köyde doğum ölümden çok fazladır. Geçen bir sene zarfında 4 can ölmüş, buna mukabil 18 can doğmuştur. Köyde asayiş o kadar mazbuttur ki 10 seneden- beri kadınlar arasında vukua gelen iki, Üç komşu kavgasından başka hadise denecek bir tek vaka olmamıştır. Karadeniz Ereğlisinde — Mektep İhtiyacı Ereğli: Karadenizde (Hususi) — Ereğli'de ikisi üç ve biri beş sınıflı olmak Üzere üç mektep, bu mekteplerde de talebe — vardır. Tahsil çağında bulunan çocukların kısmı azamı mektepsizlik — yüzünden — tahsile devamedememektedirler. Mektep kapılarında çocukla- rını dolaştıran ana ve babalar yersizlik yüzünden çarnaçar geri dönmekte ve çocuklarını şuraya buraya çırak vermektedirler. Aşağı yukarı bir yekün yap- mak İâzımgelirse tahsil çağında mektepsizlik yüzünden sokaklarda dolaşan çocuk - adedi altı, yedi yüzü bulmaktadır. Çocuk — vellleri şaşırmiş bir vaziyettedir.. Bu — mekteplerden maada tam devreli bir İlkmek- tebe daha ihtiyaç vardır ve el- zemdir. Iktısadiyatı düzgün bir muhit bulunan Ereğlide evvelce dört mektep vardı. Bu mekteplerin biri kapatılmış İzdiham ve teha- elim büsbütün artmıştır. Köylerde senelerdenberi başlanan mektep binaları henüz ikmal edileme- miştir. Siverek'in Baytari Vaziyeti Siverek ( Hususi) — Siverek, vatanımızın hayvan yetiştiriclliği ile meşhur olan en mühim nok- talarındandır. Bu kaza Üç nahiye ve iki yüz altmış iki köyü bulu- nan geniş bir sahadır. Cihana şöhret salan Arap atlarının en asil tipleri ve koyunculuk, deve- cilik ve sığırcılık buranın belli- başlı verimlerindendir. Hayvan yetiştirmiye her cihetle elverişli olan kaza baytar daire- sini süsliyen ufacık ve seyyar bir lâboratuvarcık da vardır. Baytar müdürü Şükrü Şakir Bey her tür- ü hayvan hastalıklarının Amili bulunan mikroplar lzerinde esaslı tetkikat yapmaktadır. köyü vardır. | ancak 700 | Malatya Haberleri 8 Köyde Yeniden Mektep Açıldı, Maarif Kadrosu Genişletildi Malatya, (Hu« susi ) — Geçen yıl pek - darlaş- tırılmış olan ma- arif kadrosu bi- raz daha geniş- letilm'ştir. — Vali Ibrahim Etem Beyim Malatyaya gelişinden itiba- ren mâarif mes- elesine gösterdi- ği muhitte ir sevinç uyandırmıştır. Malatya - dahilin- deki ilkmektepler adedi 89 dan 97 ye çıkarılarak Kemaliyenin Gecegü köyünde, Hekimhanime *“Mezirme,, köyünde, Petürkenin * Babik ,, köyünde, Akçadağın “Ergenek,, köyünde, Akçadağın “ Kozbula ,, köyünde, vilâyete bağlı * Barguzu,, ve Tilek köy- lerinde Arapkirin Germişl köyün- de olmak Üzere yeniden sekiz mektep açılarak tedrisata başlan- mıştır. Kadro vekâletçe tasdik edilmiştir. Vilâyet merkezinde 6 mektebe de yeniden sınıf ve şube muallimi ilâve edilmiştir. Valimiz Etem Bey ve Maarif Müdürü Lütfullah Beylerin çalışmaları kar-- Armutluda Bu Sene Zeytin Mahsulü Orta Derecededir Armutlu, (Hususi) — Buranın başlıca istihsalâtı zeytindir. Hak kın ekseri kismı zeytincilikle ge- çinir. Evvelce Ikl milyon kilo da Gzüm çıkarmış. Bir hastalık neti- cesinde bağlar kâmllen kurumuş- tur. Ikincl derecede mahsul koza ve meyvacılıktır. Köylü son za- manda hevesini kozacılığa vermiş, fokat mahsulün para etmemesi yüzünden bu hevesi azalmıştır. Armutluda, hemen her nevi meyva yetişmektedir. Meyvalar- dan en çok, muşmuladır. Muşmula iyi bir mahsuldür. Dikkktli bakı- lırsa her sene mahsul alınır. Köylü bu mahsulden epey istifade görür, Meyvacılık, zeytincllik gibi ileri gitmemiştir; çünkü zeytincilik zor bir iştir. Senede birkaç defa bel, çapa ve ağaç dallarını ayıklamak (lüzumsuz dalları kesmek) lâzım- dır. Bu üsüllere riayet edilmediği takdirde, hem zeytinlik viran kalır ve hem de mahsul alınmaz. Mahsul, | inci Teşrinden Şubat nihayetine kadar devam eder. Hulâsa, halk, yaz ve kış bu işle meşgul olduğundan meyvacılığa bakamamaktadır. 1926 senesinde külliyetli mahsul olmuştu. Bundan sonra mahsuller azaldı. Bu sene de orta derecededir. 1926 senesi mahsulü çok olmakla beraber, fiatlar da düzgündü. O zaman 50 kuruşa kadar rzeytin satılırdı. Ge- çen sene 8 - 10 kuruşa zeytin satıldı. Bu sene para edeceğe benziyor. Eğer fiatlar ümit edil- diği gibi çıkarsa, halk bütün gay- retini ve hevesini — zeytinciliğe verecektir. Gerede Hükümet Doktorluğu Gerede ( Hususi ) — Kasaba- mız hükümet doktorluğuna Pulatlı sıtma mücadele doktoru Memduh Bey tayin edilmiş, gelmiş ve vazife- sine başlamıştır. Gerede doktor- suzluktan kurtulmuştur. | Malatyada ortamektop binası şısında yeni açılan mekteplerin köylerde bıraktığı sevinç ve sü- rur sonsurdur. Yeni mektepler köylerde büyük merasimle ve tezahüratla açılmıştır. Malatya Belediyelerinin Gümrük Hisseleri Dabiliye Vekâleti vilâyetimiz dahilinde Belediyelerin gümrük hisselerinden son Üüç aylık hisse- lerine düşen parayı vilâyete bil- dirmiştir. Diğer taraftan geçen seneden bakaya kalan Malatya Belediyeleri — hissesinden 1792 Hralık havaleyi de göndermiştir. Bu defaki taksitler geçen taksit- lere göre biraz azdır. Belediye- larin umumi hissesi 8717 lira Antalyada Saat Kulesi Işlemiyor Antalyada sant kulesi Antalya, (Hususi) — Burada ayarsızlığı birçok güçlüklere sebep olmaktadır. Devlet da- ireleri Konya — telgrafhamı den alınan —ayarla saatlerini tanzim oetmekte iseler de şe- hir bundan iştifade edememek- tedir. Asarıatikadan bir kalenin üzerinde bulunan saat kulesinin saati işlememektedir. Belediye bir memur tayin ederek bu saati işletirse şehir için bir ayar vası- tası elde edilmiş olacaktır. An- talya için bu ciddi bir ihtiyaçtır. Konya Ereğlisinde Çarşı Ortasında Bir Ot Deposu Var Konya Ereğlisi (Hususi) — Çarşının orta yerinde Selçukiler zamanında İnşa edilmiş kırk bin metre mik'abında büyük bir depo vardır son senelerde burası gaz- bane olarak kullanılmış, — 932 senesinde — binanın gar — ve benzinlerin — iştiali — düşünüle- rek — çarşının tamamen — mah- yolmak ihtimalleri göz önünde tutularak gaz ve benzin deposu şehir haricinde inşa edilen bir binaya nakledilmiştir. Selçukiler zamanından kalan depo muhasebei hususiye dairesi tarafından —İcara verilmektedir. Binayı isticar eden zat bu sene kurumuş ot doldurmaktadır. Şim- diye kadar depo edilen ot dörtyüz bin kiloyu gemiştir. Çarşının can değayğlkre eei ha İ l GA çi tutmuştur. Yapılan tak- simde — Malatya vilâyet —merkez ., Belediyesine 2651 p N, lira, Adıyamana Tp HY — 1123 lira, Besni u kazasına 911 lira, Arapkir kazasına 888 lira, Daren- de kazasına 780 lira, Kemaliye kazasına 453 lira, Petürke kaza- sına 268 lira, Hekimhan kazasına 268 lira, Akçadağ karzasına 230 lira, Kâhta kazasina 108 lira düşmüştür. Malatyanın İsmetpaşa nahiyesi Belediyesine 741 lira, eski Malatya köyü Belediyesine 349 lira, Akçadağın Pulatköy Belediyesine 286 lira, Petürkenin Keferdiz nalfiyesi Belediyesine de 264 lira isabet etmektedir. Ruam Mücadelesi Vilâyet Baytar Müdürlüğü tarafından mangafa hastalığına karşı yapılan ruam mücadelesine devam edilmektedir. Dört gün içinde — 137 hayvan edilmiştir. muayene Kızılcahamamda Bir Deli Kız Büyük Anasını Öldürdü Kızılcahamam, (Hususi) — Şi- veşeler köyünden Nazlı isminde bir genç kız büyük anası Fatma ile beraber ahlat toplamak Için sdağa gitmiş, topladıkları bir — çavala köylerine avdet ederken yol- da “Alakoç, — köyü civarında elindeki sopa ile büyük anasının başına vurmaya başlamış, bunun- la da kanaat etmeyerek yerden aldığı kocaman bir taşı başına vurarak öldürmüştür. Katil kızın isticvabında ne yapayım “ bana, cinler sen bu kadını öldürmessen sana yol ver- meyiz,, dediler. Cinler, üzerime silâh çektiler. Ben, bundan çok korktum. Ken- dimi cinlerden kurtarmak için öl- dürdüm demiştir. Vak'adan haberdar olan Cüm- huriyet Müddeiumumisi Vehbi ve hükümet doktoru İbrahim Beyler derhal mahalli cürme gitmişler ve tahkikata — vaz'ıyet — etmişlerdir. Nazlı tahtı müşahedeye alınmak üzere Ankaraya gönderilmiştir. Gemlikte Bir Çeşmenin Küşat Resmi Gemlik, (Hususi) — Askerlik şubesi ve hükümet konağı önüne kadar getirilen içme suyunun akıtma şenliği yapılmış, bu şen- liğe talebelerle muallimler de işti- rak etmişlerdir. Çeşme başında kurban kesilmiş, sonra Kayma- kam Gani Bey tarafından çeşme musluğundaki — kurdele kesilmiş ve herkes kana kana su içmiştir. damarı olan bir mevkide bulunan böyle bir yerde şimdi petroldan daha çok tehlikeli ve yanması çok ko- lay 400 bin kilo ot depo edilmiş- tir. Amelenin ufak bir dikkatsiz- liği her şeyi hattâ koca kasabayı mahveder. Bu işin önüne geçmek, doğması ihtimalı olan faciaya imkân vermemek lâzımdır. ahlatı koyduktan — sonra Birinci teşrin 18 gö Baba Katili Kız , “Violette Noziere , adlı bir Fransız kızının, mirasa konmak hirsile, babasını ve annesini ze- hirlemiye teşebbüs ettiğini ve yalnız babasını öldürebilip ana- sının zehirden kendini koruyabil- diğini, Paris mahkemesinin de ba- ba katili kahbe kızı ölüme mah- küm ettiğini gazeteler yazdılar. Baba ve ana katili insanlar, evvelleri bilhassa hükümdar taba- kaları arasında görünürdü, Şark ve Garp mitolojilerinde de insan- lığın herhangi bir ihtirası tatmin uğrunda bu çok şeni cinayetleri irtikâp etmekten çekinmiyecekle- lerini gösteren efsaneler - vardı. Neron ana katili idi. Osmanlıla- rın deli İbrahimi de anasını öldür- meyi bir an için düşünmüş ve sonra bu cinayetin — işlenmesini oğluna miras bırakmıştı. Fakat bu tarihi cinayetler, evlât öldürten babalarla analarımn edepsizliklerile muvazi yürür. Ba- ba ve ana, kendi çocuklarını sal- tanat hırsile öldürürken evlâdın da ayni şeyi yapmaları biraz ta- bil görünür. Öyle babalardan ve analardan elbette öyle evlât çı- kar, Binaenaleyh hükümdar ta- bakaları harıcındak — mümasil cinayetlerin fecaati daha ziyade- dir. Çünkü halk kütleleri insanlıgı, hükümdarlardan daha iyi bilirler ve aralarında yaşatırlar. O kütle- ler içinden böyle katiller türemesi insaniyeti bilhassa müteessir eder Hele şu Violette denilen kati! kızın işlediği cinayeti, doğrudat doğruya değil, dolayısile, Paris Üniversitesine mukayyat bir ta: kım gençlerin — teşvik ettiklerlne ne dersiniz/.. Adliye tahkikat gösteriyor kl Violette, bu genç lerle düşüp kalkıyor ve onlarır aşkını para İle satın alıyormuğ. Gençlik kudret ve taravetlerini bir kıza para ile satan ©o “mek- tepli gençler, bilmiye bilmiye onu gcinayet yoluna, ham de baba ve ana öldürmek yoluna sürüklemiş- leri.. Bu, Violette'in işlediği ci- nayeti bir kat daha ağırlaştıran birşeyl.. Yirminci asırda Neron'un dişisi rolünü oymyan Violette'i - idama mahküm eden kanun, onu baba katili yapan gençlere nedense bir şey demiyor. Fakat onların vicdanı, biz eminiz ki, yaşadık« ları müddetçe sızlıyacak ve ka- nayacaktır. M. T Muşta Hawam Ve Eczane Yok Muş, (Hususi) — Seneler geç tikçe daha çok güzelleşen vilâ«s yetimizde — mühim ihtiyaçlardan bulunan bir eczane İle bir hamam yoktur. Halk bu vaziyetten çok müteessirdir. Vilâyetin gösterdiği maddi fedakârlığa rağmen bugüne kadar bir eczacı bulunamamıştır. Sıhhiye müdüriyeti de bu mühim işle yakından alâkadardır. Hamam İişine gelince; vilâyette evkafa ait bir tane hamam vardı. Bu azbuçuk umumun - ihtiyacına tekabül ediyordu. Fahat kış ay- larında Üzerinde bulunan karları atmak üzere külhanın damına çıkan bir amelenin İş esnasında sikletine tahammül edemiyen dam çökmüş ve zavallı amele de ankaz altında kalarek ölmüştü. O güne denberidir halk hamamsız kalk mıştır. Evkaf dairesi de bugüne kadar hamamı tamir ettirmemiştir, Halbuki bu yıkıdan hamamdan daha az masrafla - yapılabilecek l müsait hamamlar da vardır,