22 Mart 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

22 Mart 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

MEML n y ae Kangal kazası Çetinkaya istasyonuna naklediliyor Bu suretle şimdiye kadar inkişaf edemiyen Kangal yeni bir hayata kavuşacaktır Çetinkaya istasyonun un umum? görünüşü Sivas (Hususi) — Vilâyet umumi İeclisi, kırk günlük son devre İçtima- Frım tamamlamıştır. Bu deyrede veri- ien kararlardan en mühimmi , Kangal fazasının Çetinkaya İstasyonuna nak- İ olmuştur. Meclisde Vali söz alarak kayanın Sivas - Erzurum ve Si - | Mersinde köy | işleri Yeni muhtar seçimi başladı ve köy büdceleri tanzim edildi Mersin (Hususi) — Köylerin büd - tleri tanzim edil ihtiyar heyetleri ine başlanmıştır. Ceyhanin 90 köyünde muhtar vardır. Bunlardan A6 inde köy kanunu tatbik edilmekte- ir, Fakir köylülerin hükümet dairele- tndeki İşlerini kolayca takip edebil- heleri için parti binasında bir köy bü- Tosu asına karar verilmiştir. Bu- İada, köylülerin - istidaları meccanen Yazılacak, çalışacak memurlar tarafın- dan devairde takip ve işleri intac edi- ktir, Bir çok köyler kazaya telefonla bağ- mıştır. Diğerlerinin de telefonla ka- Üya bağlanması için - çalışılmaktadır. 338 yılı içinde bu 'şin tamamlanmasına Pööyret edilmektedir. |. İlkbaharın ge'mesile, Halkevi, yeni- canlanmağa başlamıştır. Faaliyeti- M dört beş aydır tatil etmiş olan ve İkevinin en fas! kolu bulunan tem- kolu yeniden faaliyete geçecek, Kı- Tlay ve Çocüuk Esirgeme Küurumlari %nlsntine iki (emsli! verecektir, Haikevinde her cumartesi akşamı Ütnçlerin taplanarak konser vermeleri dinlemeleri de kararlaştırılmıştır. n_'lndan başka, her on beş yirmi günde biz de, kahvelerde, halka, konferanslar lecektir. Halkevi gencleri, Kızilay — kurumu faatine bir kenser vermişler, çok Uvaffak olmuşlardır. Belediye, yolları ağaçlandırma İşine ali faaliyetle devam etmektedir. vas - Malatya hatlarının iltisak noktası olmakla iktısadi ve askert noktadan e- hemmiyetini anlatmış, Bugüne kadar terakki eseri göstermiyen — Kangalın bundan böyle Çetinkayada modern bir kasaba olarak yeniden tesisini lüzumlu bulduğunu söylemiştir. Meclis bu fik- ri ekseriyetle tasvib etmiş, kasabanın nakline karar verilmiştir. Bu karar, Da hiliye Vekâletine bildirilecektir. Vilâyetin 938 yılı masraf ve ve va- ridat büdceleri, âdi ve fevkalâde olarak 727,000 lira olarak hazırlanmıştır. Bun dan 170,477 lira 24 kuruşu husus! ida- re, 257,824 lira nafia, 194.647 lira kül- tür, 13,803 Jira ziraat, 7620 lira bay - tar işlerine ayrılmıştır. Halkevine 22216, Vilâyet matbaa - sına 6395, muhtelif masraflara 313768 lira tahsisat kabul olunmuştur. Fevkalâde büdcede, Atatürk anıtı, kız enstitüsü, yeni yapılacak halkevi, yeni kurulacak mektebler ve stadyom için de tahsisat vardır. ç Vilâyet daimi encümeni seçiminde Sivas postası sahibi Kâmil, neşriyat mü dürü Nuri Çankaya, Şakir Uma, Ta - hir Divrik kazanmışlardır. SON POSTA T E BERLERİ İzmir hava seferleri İspartada iki mühim eser vücude getiriliyor Cuma ovasında modern bir hava istasyonu yapıldı İzmir, 21 (Hususi) — Ankara - İstan- bul - İzmir - Adana arasında hava sefer- lerine, nisan ayı içinde başlanması ta- karrür etmiştir. Ankara - İstanbul hattı nisanın on beşinde açılacak; İzmir ve A- dana kısa bir fasıla ile hava hattına bağ- lanacaktır. Cuma ovasında modern bir hava istas- yonu tesiş edilmiştir. Tayyarelerin mü- hafaza ve tamir edileceği geniş bir han- garla bir sivil hava istasyon binası inşa edilmiştir. İnşaat tamamdır, Binanın bu- günlerde kat'i kabul muartelesi yapıla- caktır. Tayyarelerin havalanma ve inme yer- lerinin âsfaltlanması muvafık görülmüş- tür. Bu hususta hazırlanan porje Devlet Hava Yolları idaresine gönderilmiştir. Buğünlerde inşaâta başlanacaktır. Moy- dan bügünkü halile de tayyarelerin in- melerine ve hareketlerine müsalddir. Hava yolculuğu yapacak yolcular İz. mirden, Hava Yollarının satın aldığı oto- büslerle Cuma ovasına gidecektir. Hava istasyonu, binasında, icabında yolcuların istirahat edecekleri yerler de hazırlan- mıaştır. Nafıa Vekili Ali Çetinkayanın, hava istasyonunun açılma töreninde bu- lunmak üzere nisan ayı ortalarına doğru İzmire geleceği anlaşılmaktadır. Nafıa Vekili bu münasebetle yeni Aziziye tü- nelini de gözden geçirecektir. Trabzon hastanesinin temeli atıldı Trabzon (Hususi) — Şehrimizde ya- pılacak 250 yataklı hastanenin temel ftma töreni bülün şehir halkının ve devlet memurlarının Iştirakile yapıl- mıiştur. Törende ilbay, şarbay ve mem- leket bastanesi başhekimi birer söy » dev vermişlerdir. İlbay ve başmüşavir tarafından temelin ilk harcı konulmuş ve kurbanlar kesilmistir. Bu hastanenin tahsisatı tamamen Sağlık Bakanlığı ta- rafından verilmiştir. Demircide bir cinayet Manisa (Husust) — Demircinin Kara. cahisar köyünden 3Ö7 doğumlu Halil oğ- lu İsmail kahveden evine dönerken ayni köyden Mustafa oğlu Süleyman tarafın. dan av tüfeği ile öldürülmüştür. Cinaye. tin sebebi eskidenberi devam eden bir münaferettir. Suçlu yakalanarak adliye- ye tevdi edilmiştir. Tavşanlıda tayyare kurumu faaliyeti Tavşanlı — (Husu- &I) — İki senedenbe- Ti Türk Hava Kuru. mu Tavşanlı - şubesi- nin başında bulunan İhsan Alper ile mesal arkadaşlarının — gay- retleri sayesinde şu- benin mesaisi artmış, bir de yeni bina yapı- larak şubeye ma' ©. dilmiştir. Tavşanlıda tayyare piyango biletleri sa. tışı da artmış, son ke- şidede 50 bin liralık büyük ikramiye ae suf Saçmaya çıkmıştır. Resimde Tavşanlı talihlisi Yusuf Saçma görülmektedir. Tavşalının Ulucamı mahallesinde Yu.- tayyare şubesi ve Tavşanlıdaki piyango Pazar Ola Hasan Bey Diyor ki: - e Aaman Hasan Bey, bu ki ürli iğ.. x»» Belediyemize bazı müte- istemişler, «« İstanbuldaki bütün çöp- ahhidler müracaat ederek... lerin kendilerine satılmasını — İstanbul Belediyesi para sıe. mamıştır. Yanan binanın kıymeti beş Halkevi salonunda aile toplantıları ya" İlk olarak mahkümlar için bir halı fabrikası yapıldı. Şimdi de 4 bin mahküm alacak bir cezaevi ile bir İspartadan İspartadan bildiriliyor: Adliye Vekâle, tinin, mahkümların ruhi ve maddi terbi- yesinin inkişafı ile muhtelif el san'atla- rına alıştırılması ve nihayet kendilerinin nafi bir unsur olarak yetiştirilmesi bakı- mından, programlı bir çalışma ile elde ettiği neticeler gün geçtikçe birer birer tahakkuk etmektedir. Birçok zamandanberi, İsparta vilâyeti cezaevi yanında, modern bir halı fabri- |kası tesisi işi ile uğraşılıyordu. Her türlü &srİ tesisatı ihtiva eden bu pavyon, mah- |kümlar elile işletilmeğe başlanmış ve küşad resmi de yapılmıştır. Bu fabrikada, şimdilik yüz elli mah- küm çalışmakta ve halıcılık vekniği çok ileri bir seviyede tutulmaktadır. Şım - diye kadar vücude getirilen halılara Tür- kiyedeki birçok müesseseler ile Avrupa ve Amerikadaki sayısız teşekküller tara. fından hususl! bir kıymet atfedilmekte- dir. Hassaten halıların kalite, desen, ve tezyin motifleri itibarile göze çarpan İn- celik, sağlamlık ve nefaseti, en müşkül. pesend insanları bile hayretler içinde bı- rakmaktadir. Cezsaevleri umum müfettişi Cemil Ata. mer, bu emsalsiz müessesenin açılma tö- reninde hazır bulunmuştur. Diğer taraftan önümüzdeki sene için- de gene İspartada mahkümlar için bir büyük terbiye müessesesi yâpılacaktır. Şimdilik dört bin mahkümu ihtiva et Musunda köycülük faaliyeti Doğu Beyazıd (Hususi) — Doğu Beya- zıdın biricik nahiyesi olan Musunda otuz üç köy vardır. Musun merkez kazaya yir- mi sekiz kilometre uzaktır. Halkı çiftçi. Jikle ve koyun beslemekle geçinir. Nahi- yeye üç sınıllı bir mekteb yapılmış, çeş- me muntaram şekle sokulmuş, meydan vücüde getirilmiş, fidanlık ve- nümune tarlaları yapılmıştır. Balıkgöl Musuna pek yakın mesafededir. Burası yazın çok güzel olmakta, civar köylerden yüzlerce halk göl civarına gelerek yerleşmekte, yaa aylarını geçirmektedir. Köyler, köy kanununun vecibelerine uydurularak yeni şekle gokulmuş, köy meydanları açılmış, bahçelerin etrafı du- varlarla çevrilmiş, yollar tanzim — olun- muştur. Eşkiya korkusu halkın dilinden tamamen silinmiştir. Nahiye —müdürü köylerin tanzimi ile yakından alâkadar olmaktadır. Pazar nahiyesi mektebi yandı 'Tokad (Hususi) — Pazar nahiyesi ilk okulu bir yangın neticesinde tama- men yanmıştır. Her ne kadar yangının söndürülmesi ve mektebin kurtarılma- sı için derhal itfatye izam edilmiş ise Hasan Bey — Oh... Oh...İde mektebi kurtarmak mümkün ola- kıntısından kurtuldu, desene.. |bin Uradır. adliye sarayı yapılacak bir görüumsiş mek üzere inşası hazırlıkları yapılmak. tadır. Bu müessesenin İspartanın birinci sınıf caddelerinden birisine nazır - olan cebhesi «İsparta adliye sarayı» nı teşkil edecek, arka tarafında terbiye ve san'at pavyonları yapılacaktır. Hazırlanmakta olan plâna göre, adliye sarayı ve diğer pavyonlar, İsparta hava- lisinde eşine rastlanması mümkün olmı- yan güzellik ve konforu cami bulunacak ve mahkümların üç yüzü halıcılık, boya- cıbk, iplikçilik san'atı ile iştigal ettirile- cektir. Bunda, dikkate şayan olan bir ci |het vardır. O da, müessesenin bir san'at |mektebi organizasyonuna malik — olma. sıdır. Mahkümlar burada halıcılık, boyacılık, ip ve iplikçilik san'atlarını hem nazari, hem ameli olarak öğrenecekler ve kendi- lerinin yetişmiş bir usta olduklarına ka- naat edildiklen sonra, Türkiyenin muh- telif yerlerindeki cezaevlerine san'at öğ- retmeni olarak sevkedileceklerdir. Bu müessese yeşil İspartada merkezi vazi« yette kalacak ve daima halıcılığın klâ. sik, modern ve kübik modellerle tekem- mül etmiş tekniğini yaşatacaktır. Kemalist Türkiyanin ferde verdiği kıymet ve ehemmiyeti pek canlı bir su- rette ifade eden bu müesseseler Mmevzit olarak kalmıyacak, Türkiyemizin hemen her tarafında yavaş yavaş emsali çoğa. laçaktır. Sami Hekimci ' Ürgübde Kızılay Kongresi ! F Ürgüb Kızılay idare heyeti Ürgüb (Hususi) — Kızılay kurumu yıllik toplantısını Halkevi — salonunda yapmıştır. Kurumun bir yıllık varidat, masraf ve faaliyet Taporu okunmuş, heyeti umumiye tarafından takdir e - dilmiştir. Yeni yıl büdçesi de tasdik olunmuştur. Kurumun yeni idare hey- eti başkanlığına bayan Leman Enön, kâtibliğe Mahmud Baltacı, veznedar- lığa Hasan An, azalıklara Zehra Ertürk, M, üroğlu, M. Çakır Akıllı, |M. Remzi Atay, K. Erdoğan seçilmiş- lerdir. Kızılay menlamiine ayda iki — defa (pılacaktır.