29 Mart 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

29 Mart 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Hergün İspanya meselesinin Girdiği yeni safha Yazan: Muhittin Birgenm alih Frankistlere yâr olmıya baş- ladı. İki haftadanberi yaptıkları taarruzlar, karşılarında zayıflamış ve battâ çürümüş bir hasım cephesinin ko - lay delinebilen hatlarını ve çabuk kırılan mukavemetini buluyor. Köyler, kasaba- lar, hattâ şehirler birbiri arkasından bun- ların ellerine geçmeğe başladı. Mühim strateji noktalarını zaptetmeğe, nehirleri aşıp öte taraflara geçmeğe muvaffak yorlar. Ellerindeki are — filolarının mikdarı artmış görünüyor. Bır suretle hasım şehirlerini, her (ıu Ü manevi kuv- vetleri kıracak bir bombardıman altına almıya da muvaffak oldular, Bugünlerde İspanyanın güzel incirlerile meşhur Le- rida mmtakası muharebe meydanı oldu. Eğer bu hal böyle devam ederse yakın bir zamanda hasım cephesi ikiye ayrıl « miş bulunacaktır. O zaman, hasım grup- Jarından birini bırakıp d, işini tamamlayıp diğerine geçmek Fran« c0 erkânıharbiyesi için büyük bir me - sele olmıyacaktır. Demek oluyor ki zafer perisinin elin- de gezdirdiği çelenk, nihayet General Franconun başına nasib olacaktır. Bu peri de insanlar gibi: Ancak kuvvetli o- lanlara gülüyor ve güzelliklerini ancak — yumruğu pek olanlara bezlediyor! Franco İspanyasının nihayet muzaffer — olacağı kanaati, hemen bütün Avrupayı âstilâ etmiş gibidir. İngiltere, şımdiden — bu muzafferiyete kanaat getirmiş iki İs- panyanın yeni hâkimi ile dostluk müna- sebetlerinin tesisine hazırlanıyor. — Eski İngiliz hariciye nazırının daima — hoşnudsuzlukla hatırladığı Franco ismi, ' şimdiki İngiltere hükümetine daha sem- /— palik gelmeğe başladı. Dünya hep o bil « — diğimiz dünya: Kesemediğin eli öp de ba- — Şına koy! Bu gidişle İspanya yenı bir hâkimin ve yeni bir rejimin elinde bü ün başka bir İspanya olarak Avrupa hayatına ye- niden karışacak ve yeniden Avrupa dün- yasında rol oynamıya başlıyacaktır. İki — geneye yakın devam etmiş olan acıklı ve h bir faciadan sonra, İspanyanın be- “lini toplıyabilmesi ve Avrupa siyasetinde mühim bir rol oynaması ihtimalleri elbet güçtür. Ancak, henüz zirai bünyesini kay- — betmemiş olan İspanya gibi bir memle « ketin az bir zamanda yaralarını sarması mümkün ve milletlerin hayatlarında bir /— kaç senelik bir devir, kısa bir zaman de- ——mek olduğuna göre İspanyanın yarın oy- mıyacağı rolü bugünden hesab etmek el- bet lâzımdır. n İşte, Fransa bir taraftan, İngiltere de — Öbür taraftan, şimdi yeni İspanyanın en- fternasyonal âlemde aoynıyacağı rolü ted. | kik ile meşguldürler. Bilhassa, tuttuğu ” favırla Hitler ve Musolini tarzında bir harcket yapmak istadiğini gösteren Fran- €o, bu bakımdan Fransayı da, İngiltereyi de pek çok alâkadar eder. ğ * — Müuzaffer olduğu zaman harab bit meme “İeket içinde yeni bir hayat uyandırmıya mocbur olmak vaziyetinde — bulunan tanco, unutmıyalım ki, elde ettiği mu- #afferiyetile mağrür bir kumandan ru - hiyatını taşıyacaktır. İki sene mütemadi harbe sevkettiği bir memlckete “karşı bütün bu faciayı beyhude yere ter- ub ve idare etmemiş olduğunu isbat et- mek bu ruhiyatın zaruri temayülleri için. de bulunacaklır. Bu temayül, onu, öte « kiler gibi, flili bir siyasete sevkedecek ve “muzafferiyeti müteakib işlerini biraz tan- zim eder etmoz, Franco'nun harici siya - | sette de bir rol oynamıya başladığını gö- ğiz. Demek oluyor ki İspanyanın bir “takım Avrupa işlerine söz söylemeğe baş- daması devri çok yakındır. Bilhassa ya- ibaşında kendisini muzafferiyete sevke- den bir çok yardımlarda bulunmuş olan memleketin, Almanya ile İtalyanın “Müzahareti de varken General Franco'. onun sakin bir siyaset takib edeceğin! ek yanlış olur. |— Ftransa fle İtalyayı şu günlerde çak iş- - gal eden meselelerden biri de budur. Bü-| a diğer meseleler yetişmiyormuş gibi T için gaile olan bu iİş, ötekiler için politikalarını ileri götürmek bakı - an, bir eyardımcı unsur» mahiyetini " Şu halde, İspanya meselesinin gir- üş bulunduğu yeni safha, Almanya ile Dimağ kapalı bir kutudur, içinde ne bulunduğunu tayin edemezsiniz. Mücevherle dolu olması mümkün olduğu gibi tarnamen boş bulunması ihtimali de vardır. Kanguru avlamak için Yeni bir usul Kanguruyu neden tüfekle —avlamalı? | * Madem ki bu hayvan kasap dükkânına gitmez, bir husust bahçenin ziyneti ola « rtak kullanılır, o halde şimdiye kadar kul- lanılmakta olan usul, vahşice bir usul - dür. Avustralyanın tanımmış avcılarından 'Tom Board böyle düşünmüş ve yeni bir metod bulmuş. Şimdi Kangurunun sık sık dolaştığı ovaya açık otomobili ile çık - makta ve hayvanı görünce arkasından koşmaktadır. Bütün gü otomobil Jle hayvan bir hizaya gelince Kanguruyu kuyruğundan yakalamakladır. Lehistanda yakalanan bir kaçakçı şebekesi Alman - Leh hududunda, Kattoviç şeh- ri zabıtası birçok zamandanberi hudud- dan Varşovaya cenaze nakledilmekte olduğunu tesbit eder. Bundan yirmi gün kadar evvel gene cenaze nakleden ara- balardan birini durdurur ve içini mua- yeneye koyulur. İçinde bir asker cesedi bulunur. Askerin mantosunun içinde ec- za, çatal, bıçak bulunur. Bunlar kaçak olarak Almanyadan Lehistana idhal e- dilmekte idi. Zabıta tedkikatını derinleş tirmiş ve cesedin balmumundan yapıldı- ğını içinin boş olduğunu ve envat mü- cevherat ile doldurulduğunu — tesbit etmiştir. Meğer bu «cenaze usulile ka- çakçılık» tam bir Benedenberi sürüp gi- diyormuş, İtalya için talihin bir nevi gülmesi daha demektir, Biz seyirciler için de, önümüzdeki s: nede bir aktörün yeni rolle sahneye çık- tığını görmek, tiyatroculukta <hareket» denilen şeyin artması bağımından hay: enteresandıf, Muhittin Birgen haber verdi: «— Mekteb müdürleri ders saatlerinde vakitlerini şurada burada geçiren talebeler hakkında daha şiddetli tedbirler İSTER | İSTER İNAN, Bir gazete kültür işlerimizden bahsederken dün şöyle bir SON POSTA de zarar verir, dim HERGÜN BİR FIKRA | Hacivad olacak İstibdad devrinde, Cevad ismindi birini Hicazda bir memuriyete teyin etmişler. Özür dilemiş: — Müsaade edin, demiş, oraya bir Başkasını gönderin. Merak etmişler: — Hicaza gitmeyi neye istemiyor - sun, hem yüksek bir memüuriyete ge- çiyorsun, hem de hacı olacaksın. — İşte ben de bumun için istemi. yorum ya! Hicaza gidince hact olaca- ğım, Bana Hacı Cevad diyecekler... Hacı Cevad dile güç gelecek. Bir müd- det sonra da Hacı Cevad, Hacivada kalbolacak. Cevadken Hacivad ol - mak istemediğim için Bicaza gitme- vi de istemiyorum. İngiliz - Amerikan dil müsabakası İngilizler ile Amerikalılar arasında es- kidenberi bir dil münazaası vardır. İngi, lizler, Amerikalıları Şekspirin li nı budamakla itham ederler. Amerikalılar ise İngilizlerin konuştukları külfetli li. sanla âalay edip dururlar. Bu münazaa- nın en son bir neticesi radyo ile yapılan mer- iki A merikalıya sualler sormuş. Bir Ameri- kan radyo merkezi de İngilizlere ayni sorgularda bulunmuştu. Neticede bu mü» sabakayı İngilizler kazanmışlardir. A. merikalıların daha ziyade i: yaptıkları anlaşılmı sımıflara mensub or Amerikada çıkan yeni ve garib bir moda Bugün Amerikanın Florida- şehrinde çok garib bir moda hüküm sürmektedir: Kadınlar, tuvalet odalarında çiçek do- metl yerine küçük timsahlar bulunduru- yorlarmış. Her zarif kadın, odasında camdan bir kab içinde su samuru gibi beşten on yaşına kadar Üç, dört timsah beslemektedir. Söylediklerine göre güya timsahların seyri ve hareketleri çiçekler. den, kırmızı balıklardan çok daha boş gö- rünüyormuş. Şunu da kaydedelim ki yüz. lerce sene yaşıyabilen timsahlar bu yaş- larda alelâde bir kertenkeleden daha bü- yük değillerdir. İngilterede satılık demiryolu İngilterede senede bir kere İşliyen bir bat, üzerinde bulunan bir istasyon bina- sı takımile beraber kiralık veya satılık- tır. Satanlar, yalnız, arada sırada-herhal Bi bir vagonun istasyona yanaşma: İSTER İ alacaklardır. Bu ara B Dil bir ölçüdür.. $8 Çok soyiemek daima tehlikelidir, fakat hiç söylememek ağın dolu veya boş olduğunu gösterecek ycgire vasıta insanın dilidir. Gazeteciler Kralının Oğlu evlendi Geçen hafta çıkah Amerika gazeteleri büyük harflerle ilk sayfayı baştan başa işgal eden bir sarlevha yapmışlardı: «Cennet> in en güzel kızı evlendi, di- yorlardı. Yukarıya aynen iktibas ettiği- miz resmi de koymuşlardı. «Cennet> Nevyorkun meşhur bir gazinosudur, bu gazinonun en güzel kızı da on altı yaşın. da bir genç kızdır. Adı Hop Chandierdir. Ve Hop Chandler 24 saat evvel meçhul bir kızken 24 saat sonra bütün Amerika- da şöhret kazanmıştır. Bunun sebebi genç -| kızla evlenen zatın meşhur Amerika ga- zete kralı Randolph Hearstın çocukların- dan David Hearst olmasıdır. Yeni evliler belediyede nikâhlarını tes- cil ettirir ettirmez Keen Mary vapuruna biherek balayı seyahatine çıkmışlardır. İngiltereden sonra Fransayı da ziyâret e- deceklerdir. Eniyi cins polis köpekleri En iyi polis köpeklerinin Labrador köpekleri olduğu tahakkuk etmiştir. Londra polisinin en yüksek müfettişi bulunan Albay Alan'a köpekler hak - kında tedkikatta bulunmağa memur e- dilmişti. Verdiği raporda polis hizme - ti için Labrador cinsinden daha mü - kemmeli bulunamıyacağını söyliyerek evsaflarını şu suretle tavsif etmekte - dir: «— Karakterleri en iyi, hâfızaları çok güzel, koku almaları fevkalâde ve çok kolay talim edebilmektedirler. Bu gün İngiltere en güzel talim edilmiş 40 Labrador istihdam etmektedir. Birkaç hafta sonra bunlara ııu köpek daha i - lâve' edilecektir. —emimiyetenmiz realişkmekarenin veya hat boyunda durmasına, burayı ki- ralıyanların mümanaat etmemesini ilk şart olarak koşmaktadırlar, NANMA! da devamsız talebenin velileri günü gü- nüne haberdar edilecek, ders saati az olan müallimler tara- fından da kahve v İNAN,İSTER e sinemlarda kontrol yapılacaktır. Bu haberin ikinci kısmının tatbiki mümkün olduğuna: İNANMA! "' hhr? 29 e ”. .. _“ Sözün Kısası Konuşan Çiçekler Ç enubi Amerikanın öbür ucunda, Patagonya denilen ülkede zam « bak fasilesinden bir nevi çiçek varmığ ki, yerliler ona Hablaflor - konuşan çi « çek - adını vermişler. Sabâh güneşinin ilk temaslarile tü « veyçlerini.aralarken, uzaktan insan sesle«- rini andıran sesler çıkaran bu çiçekleri dinlemek için dünyanın her bucağından bir çok seyyah, mevsiminde buraya akın ederlermiş. Şüphesiz ki tabiatin bu binlerce hari « kalarından birini dan müşah et- mek arzusu en meşru arzulardandır. Fa- kat, garabetinden sarfı nazar, bu çiçekle- rin ilâhi ahengini dinlemek, onun hazzı nı duymak için oralara kadar gitmi lüzum var? Tabiat, eşsiz bir cömerdlikle, cihan de- Ber güzelliklerini, nağmelerin:, renkle « rini, kokularını yer yüzünün her buca « ğına, her an bol bol bezletmektedir. Konuşan çiçekleri dinlemekten duya « cağım hazzı, her sabah erkenden — işime giderken, yolda kafilelerle rastladığım minimini mekteb çocuklarının şen cıvıls tiları bana burada temin ediyor. Çocuk!, Dünyada bundan güzel, bun « dan temiz, bundan iç açıcı ne var? Tevfik Fikret ki en paradoksal şairdir «Fakat o tıflı canrilba,» «Gülerken ağlıyor bana, «Bu en güzel teranedir!.> Diye, çocuğun sesini, sesindeki ruh ol şayıcı ahengi medhetmemiş midir? Konuşan çiçekler?. H ; Amerikaya kadar gitmeğe lüzum yok. Onları her' a« na, baba, her sabah, her akşam, her an, kendi muhitinde bulabilir. Güneşli bir günde, ufacık yavruların toplu bir halde oynamakta oldukları bir parka gidip oturun. İçinizi açacak manzaray., kulaklarınızı okşıyacak tatlı cıvıltıları, gönlünüzün pa-s gını gidererek samimi neş'eyi orada ya e kından müşahede edersiniz. Konuşan çiçekler, Amerikanın bilmem neresindeki taklidci nebatlar değil, ta « biatin her bakımdan birer şaheseri olan insan yavrularıdır!. E. Talu Bahar yağmurları başladı Şehrimizde iki gün evvel başlıyan yağ» müur dün de akşama kadar devamlı bir surette yağmıştır. Yeşilköy meteoroloji istasyonundan verilen malümata göre, son 24 saat zarfında şehrimize yağan yağ- murun metre murabbaina bıraktığı su mikdarı 18,4 kilogram olarak ölçülmüş « tür. Rüzgâr şimali istikametten saniyede 5-7 metre hızla esmiş, suhunet en yük « sek 9 ve en düşük de 5 santigrad olarak kaydedilmiştir. Karâdenizde yeniden hafif bir fırtına başlamıştır. Dün yurdun bütün mıniakalarında da hava kapalı ve yağmurlu geçmiş, rüzgür. lar Trakya, Köcaeli, Eğe bölgelerinde küvvetle esmiştir. Yağmurun daha bir müddet devam edeceği tahmın olunmak- tadır. Şimentdiferlerde muallim ve talebeler için tenzilât yapılıyor Nisanın birinden itibaren, devlet de « —miryollarının bütün hatlarında, muallim- ler ve talebeler için yüzde elli tenzilâtlı tarifenin tatbikına başlanacaktır. Doku« zuncu işletme hattında da bu yüzde elli tenzilli tarife tatbik edilecektir. Tenzilât talebe için daimi, muallimlez için de tatil aylarına münhasır olmak üe zere tatbik olunacaktır. TAKViM