29 Mart 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Mart 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Ki iils üi im 29 Manı b SON POSTA TELGRAF HABERLERİ Hatayda Türk unsuruna karşı tecavüzler yine başladı Bir Türk genci ile bir Türk kızı tecavüze uğrayarak yaralandılar, Fransız mümessili Cenevreye gidiyor İskenderun 28 (Hususi) — Kont döfeden bü gibi vak'alar yüzünden Türk Martel buraya gelerek delege Garonun evinde bir iki gece misafir kaldıktan sonra Lâzikiyeye hareket etmiştir. Ga- ro bir iki gün sonra Cenevreye gide - cektir. Bir tetavüz ve yaralama Reyhaniye 28 (Hususi) — Haydar da sabıkalı bir serseri Ömer is -| birile kavga etmiştir. ” Haydar | müteakib evinden gidip mav- halline gelmiş, ve Ömerin üzerine ate - şe başlamıştır. Çıkan kurşunlardan bi- ri Zehra isminde zavallı bir Türk kızı- na isabet ederek ağır surette yarala - mıştır. Tevkife gelen jandarmalara, İt- tihadı Vatani partisinin hüviyet vara- kasını gösteren Haydar serbest bıra - kılmıştır. Bir Türk genci daha yaralandı Antakya (Hususi) — Birkaç gün evvel Karbeyaz köyünde gene bir hâdI te olmuş ve hükümet partisine men - sup birkaç kişi, bir Türk gencini silâh- la ağır surette yaralamışlardır. Tevali baa İtalyanın Triyeste için halkı bu köyden hicret etmeğe mecbur kalmaktadır. Hükümet her şeye rağ - men lâkaydisini büyük bir metanetle muhafaza etmektedir. Suriye hükümetine tarafdar arab - ların alenen silâh taşımalarına müsa - ade edildiği halde Türk halkına bu hu- susta büyük tazyik yapılmakta ve mâ- nasız tevehhümler yüzünden sık sık ev leri ve üstleri başları aranmaktadır. Hatayın haklarını haykıran biricik Türkçe gazete olan «Yeni Gün» üç mü- diri mes'ul değiştirdikten sonra kapa - tılmıştır. İskenderunda çıkan “Vahdet gazetesinin kapatılacağı öğrenilmiştir. Yeni Gün gazetesinin ilk müdiri mes - ulü Şükrü Fehmi kaçtığı için hakkın - da isdar olunan müzakereye rağmen tevkif edilememiştir. İkinci mes'ul mü dürü Doktor Vedi Bilgin tevkif edile - rek sevkedildiği mahkemede 6 ay hapse ve 25 lira para cezasına mahküm edil - miştir. Mahkeme ancak iki saat sür - müştür. Ve cereyan tarzı itibarile adli endişesi devam ediyor Triyeste limanında Avusturyaya verdiği serbest mıntakayr Almanlara terke yanaşmıyor. İtalyaı_ıın İngiülereden sonra Fransa ilede bilhassa Suriye hakkında anlaşacağı bildiriliyor Paris 28 — Epok gazetesinden: «İtalyanın, Almanyanın cenuba doğru akmasından zannedildiğinden fazla en - dişesi olduğu görülüyor. İngiltere Ile ça» bucak bir anlaşma akdi arzusu ve Çe -« koslovakya hakkında vaziyet alınmasın« dan dolayı Romada pek ziyade memnu« niyet gösterilmesi bu hususta göze çarpan alâmetlerdir. Başka alâmetler de zikre- dilebilir. İtalya - Yugoslavya anlaşmala- rının Ük yıldönümü hususi bir hararetle tes'iâ edilmiştri. İtalyanın, Roma proto « kollarında Avusturya lehine olarak der- piş edilen Triyeste Hmanındaki serbest mıntakayı Almanya lehine olarak terke taraftar olmadığı bildirilmektedir.» İngiliz - İtalyan görüşmeleri Loandra 28 (AA) — Zannedildiğine göre hariciye nezareti mütehassısların - dan Rendel'in Romaya avdeti ve bu hal- ta başlıyacak olan ademi müdahale ko -l mitesinin — faaliyeti, — İngiliz - İtal « yan müzakerelerinin daha faal bir Bafhaya girmesine yardım edecektir. Ba- zi kimseler nisan nihayetinde bir itilâf ftmza edileceğini ümid etmekt: irler. İyi haber alan mahfeller müzakerele- rin şimdi bulundukları safhada aşağıdaki güçlüklerle karşılanacağını beyan etmek- tedirler: 1 — İngilizler hâlâ Habeşistanın ilha- kımı doğrudan doğruya tanımak isteme- mekte ve bu tanıma keyfiyetini Milletler Cemiyeti konseyinin kararına bağlamak istemektedirler. 2 — İngilizler, dahilt harbden — sonza İspanyada bulunan İtalyan — kıt'alarının geri çekileceği hakkında yazı ile teminat 1stemektedirler. 8 — İngilizler İtalyanlara Filistin hak- Kkında tam olarak âskeri malürhat vermek Astememekte, fakat şarki Akdenizin diğer kısımları hakkında malümat teati etme- Bi kabul eylemektedirler. Bunun neticesi olarak Filistin mesele - sinin bir tarafa bırakilacağı zannedil - Mmektedir. Propaganda meselesi ile Libyadaki İtalyan kuvvetleri hakkında sureti mah- Busada bir anlaşma hâsıl olacağı zanne- gilmemekte, fakat bu meselelerin de u - mumi bir itilâf akdi ile vaziyette hâsıl olacak olan salâh neticesi halledilmiş o- İacağı ümid edilmektedir. İngiliz - İtalyan görüşmeleri ve İngiliz gazeteleri Londra 28 (A'A ) — Bu sabahki ga- zetelerin dikkati Akdeniz meselelerine | çevrilmiştir. Deyli Telgraf gazetesinin siyasi mu habiri yazıyor: «İngiliz hükümetinin Fransa ile ya- kında yeni müzakerelerde bulunmak arzusunda olduğunu öğrendim. Bir ta- raftan da İngiliz - İlalyan müzakere - leri cesaret verici bir şekilde devam et mektedir. Yalnız, anlaşmanın evvelce ileri sürülen bütün meseleleri ihtiva etmemesi de mümkün görülüyor. Bu a- rada İngilterenin Filistin meselesini de anlaşmaya sokmakta ısrar etmiyeceği bildirilmektedir. İngiliz hükümeti, ken- disi bir karar vermeden önce bu me- sele hakkında bir müddet daha tedki - katta bulunmak lüzumunu hissotmiştir. Ve o zamana kadar Romanın temenni si vechile Fransız - İtalyan münasd - betlerinde vücud bulacak olan salâhın iki memleket arasında Suriye hakkır- da bir anlaşmaya imkân vereceği ümid edilmektedir. Hitler dün yeni bir nutuk daha söyledi Berlin 28 (A.A.) — Hitler bur akşam spor sarayında on nisan plebisit - ve se- çicilerine tahsis ettiği büyük bir nutuk söylemiştir. ç Göbbelsin kısa Dir hitabesinden sonra sürekli alkışlar arasında kürsüye gelen Hütler ezcümle demiştir ki: — Nasyonal sosyalist idealinin Al . manya hududlarını aşarak Almanların bulunduğu her yerde kök salmış olması- na hayret edilemez. Bu Almanlar tahri - kâtçılara kapılmıyorlar. Alman kanı bu insanları yalnız zahiren değil ve ruhan bile kanlarına hâkim bulunuyor. Onları millet ile devletin tek bir şahsiyet halini aldığı birliğe doğru götürüyor.» Hitler, Avusturya Almanlarının Şuş- nig idaresinde gördükleri zulümleri an - latmış ve Berhtesgden mülâkatından bahsederken aynen «bu mülâkatta Şuşni. iğe hayatında ümid edebileceği en yüksek şansı verdim» demiştir. [tarihde eşine tesadüf edilemiyecek de - recede gülünç olmuştur. Fransız yüce komiseri — Kont dö Martel de gizlice şehrimize gelmiş, bu- rada bir müddet kaldıktan sonra Kı - rıkhana ve İskenderuna geçmiş, bilâha re Halebe avdet etmiştir. Yüc İseç Kırıkhanda Gaziantep — müdafaası zamanında Fransızların «General» ün - vanını verdikleri Liyon — Adoryan ile görüşmüş ve evinde yemek yemiş Liyon Adoryan halihazırda Elittikadı | Vatani partisinin hususi kâtibidir. | Memleketin her tarafında âsayişsiz- lik ve emniyetsizlik devam etmekte - dir. Şam, 25 (Hususi) — Gazetelerin yaz dıklarına göre Hataylılar Garoya mü - racaat ederek gerek Türkiye Cumhu - İriyet bayramının ve gerek Hatayda ye- ni rejimin ilânı gününün Hatayhlar i- çin bir bayram günü olarak kabulünü Istemişlerdir. Söylenildiğine göre Bay Garo bu fikri tervice karar vermiş ve keyfiyeti yüksek komiserliğe - bildir - İmiştir. savesaasaaaaeAd Dört Balkan devleti İzmir fuarına iştirak edecekler İzmir 28 , (Hususi) — Hükümet, 1938 İzmir fuarının bu sene fevkalâde parlak bir şekilde açılması için icab e- den bütün tedbirleri almıştır. Bu sene fuara, dört Balkan devleti de iştirak e- decektir. Buna mukabil biz de Balkan- larda açılacak beynelmilel sergilere iş- tirak edeceğiz. Fuarda teşhir edilecek eşyaya ald kazanç ve muamele vergilerile döviz mMüssadesine aid kararnameler hazır - lanmıştır. Bu sene fuarda nafia, kültür ve ziraat vekâletleri birer pavyon yap- tıracaklardır. Bu pavyonlarda Türki - yenin külltür, ziraat ve bayındırlık sa- hasındaki ilerlemesi gösterilecektir, Fuar madalyaları Almanyaya şim - diden sipariş edilmiştir. Balkan dev - ketlerile Belçika hükümeti, İzmir fua - rına gideceklere nakil v yüzde 50 tenzilât yapmayı kabul et - mişlerdir. Amerika ticaret heyeti Ankarada Bu Sabahki Gazetelerde Cumhuriyet — Yunus Nadi «Küçük gemi- Sı H a Gördüğümüz Fikirler .jf AL E ı"— _E nin büyük manası» şerlevhalı başmakale- sinde cumartesi günü Gölcükte denize indi- rilen Atak gemisinden bahsetmekte, Türkün ezeli denizcilik sevgisinden, denizlere bâki- miyetinden söz getlrerek yaplığımız hamle- nin büyüklüğünü anlatmakta ve «<her türlü yoksulluk zorluklarını yenerek vücude geti- Tilen eAtak» bize tam teşkilâth büyük ter- sanomiz kurulduktan sonra — başaracağımıs büyük işlerin fili ilk müjdelerini veriyore de- mektedir. axa 'Tan — Ahmed Emin «Rahatı bozan çivi- bilhassa Almanyanın Brezliyaya — oradaki Almanların fena muamele gördüklerin! ileri sürerek çektiği protestodan bahsetmekte: «— Avrupanın tutluğu yol deve guşunun yoludur. 'Tehlike karşısında kafasını kuma meği saştyora demektedir. Nevyorkta yeni bir haydudluk vak'ası Nevyork 28 (AA.) — Maskeli dört gangster, Nevyorka yakın bir yerde otu- ran milyoner Şarl Milgrin'in yazlık evine girerek bütün hizmetçileri bağlamışlar ve milyonerin karısına, feci işkenceler, yaparak, para ve mücevherlerinin yerini göstermeğe mecbur etmişlerdir. Şakiler 100 bin dolar kıymetinde mücevher ala- rak ve kim oldukları tanınmadan kaç - mışlardır. Şuşnig Laypzig'de sorguya çekilecek Viyana 28 (A.A.) — Zannedildiğine göre Şuşnig, Laypzig'deki meşhur yük sek mahk ye sevkedilecektir. Ra - yiştagda çıkan. yangın hâdisesinde Di- mitrof ile Van der Lubbe'nin de bura- da muhakeme edildikleri hatırlarda - dır. Şuşnig yalnız plebisite hile karış - İtırmaktan değil, ayni zamanda Dol - fus'ü katletmekle itham edilen Pla - netta'nın muhakemesi esnasında adli - |ye nazırı bulunduğu için adliyeye at - fedilen bu hatadan dolayı da mes'ul tü tulacaktır. Türk Ticaret Bankasının senelik içlimal Ankara 28 (AA.) — «Türk Ticaret Bankası» hissedarlar heyett umumiyesi, bügün banka merkezinde idare meclisi reisi ve Ziraat Bankası umum direktörü Nusret Meray'ın riyasetinde senelik töpe lantısını yapmıştır, -i Umumi heyet, idare meclisi ve müre- kibler raporlarını, tasvib ve 1937 bilân - çosunu ve kâr ve zarar hesabını tedkik ve tasdik ettikten gonra müddetleri biten asıtalarında |iüare meclisi âzalıklarma Hakki Satfet 'Tarı ve Sald Hamid Başak'ı tekrar inti- hab etmiş ve Ankaradan ayrılan Kemal Ziya Eritman'ın yerine de Sümerbank muamelât direktörü Hilmiyi seçmiştir. Banka mürakibliklerine de tekrar Zi- Ankara (Hususi) — Amerika ticaret | raat Bankası hukuk işleri direktörü Maz. beyeti şehrimize geldi, heyet âzaları bu. gün İktısad ve Hariciye Vekâletlerinde bazı, ziyaret ve temaslar yaptılar. ar Nedim Göknil, Anadolu ajansı mu - hasebe direktörü Cemil Ökten'i seçmiş- tir. Nankinde muvakkat bir Çin hükümeti kuruldu Muvakkat mahiyette kurulan bu hükümet harbe nihayet vermek için Japonlarla müzakerelere girişecekmiş Şanghay 28 (AA.) — Sabık nazırlar - dan Lianhençi'nin imzası ile neşredilen bir beyanname, Nankinde yeni bir Çin cumhuriyeti hükümetini kunrulmuş ol « duğunu bildirmektedir. . Beyanname, bu hükümetin tamamile muvakkat mahiyette olduğunu ve Tsinpu ile Lung A demiryolları üzerinde mü - nakalât yeniden başlar başlamaz, şimali Çindeki Japon kuvvetleri ve mer- kezi Çindeki Japon kuvvetleri arasında irtibat temin edilir ödilmez, Pekin hü - kümeti ile birleşeceğini bildirmektedir. Beyannamenin tebarüz ettirdiğine gö - re, yeni hükümet muhasamatın başlama- sından evvelki Çin mülki yeniden tesise gayret edec Bu müak- sadla, ayni arktan — miülleti dostluk bağları tesis edilmesi ve ayni zamanda igünkü muhasamala yani mamiyetini | da bir nihayet ve- rilmesi için müzakereler yapılacaktır. Hükümet, Avrüupa ve Amerika ile iyi münasebetlerde bulunmakla beraber As- yanın şarkında da sulhü tesiş edecektir. Çinlilerin bir muvaffakiyet iddia'arı daha Hankov 28 (A.A.) — Şiyang-Kay-Şekin umum! karargühına Tiençin-Pukov — de- miryolu cephesi kumandanından bu gu- |bah telefonla aşağıdaki haber verilmiş « Ür:. «Bu cephedeki Japon kuvvetleri, Çin kuvvetleri tarafından tam bir hezimete uğralılmıştır. Çin kıtaatı, bütün cephe - lerde ilerlemektedir.» Çin akıncılarının faaliyeti Pekin 28 (AA.) — Binlerce Çin asko- ri Honan vilâyetinin şimalinden Sarıneh- ri geçmeğe muvaffak olmuşlar ve Japon. lavı iz'aç etmektedirler. A Cake' e aai ati B eli ğ Na ae M ç İ GNĞ DümRe F M AA e İngiliz - İtalyan görüşmelerinin güçlükleri Yuı&-_!ıllıı lım_!ıııg iyasi — vaziyı aydınlanmasıtı temin edeceği düşünülerek bü. yük ümidler bağlanan İngiliz - İtalyoz ler» başlıklı makalesinde dünya ahvalinden, | MÜzakeratından da bir şey çıkacağa ben. zemiyor. Son gelen haberler, nisan ay? başlarında, iki taraf arasında bir anlaş mıya varılacağını ve bu anlaşmanın her şeyden evvel psikolojik bir itilâf olaca sokuyor ve tehlikeyi böylece gözden kaybet- | ğini kaydetmektedirler, Şu hale göre, bu seferki müzakerat da, ameli bir neticı şöyle dursun, iki taraf münasebatını vak tile gitgide fenalaştırmış olan Centil menş agreman kabilinden bir pamukipli ğine müntehi olacak demektir. Çünkü müzakeratın halletmiyerek bir tarafa bı raktığı meselelerin içınde Filistinin va « ziyeti, Trablusdaki İtalyan kuvvetlerinin İçekilmesi, İspanya muharebeleri bittik . ten sonra ve şayed Franko kuvvetleri ga lebe ederlerse orada bulunan İtalyan - ların çağırılacaklarına dair tahriri vâd yapılması vesair diğer bir çok noktaların bulunması, birbirine karşı vaziyet almış bulunan bu iki devletin öyle kolay kolay anlaşamıyacaklarını göstermektedir. İtal. ya, hümmaâli bir faaliyetle tensik ettiği kuvvetlerinin taze randımanları korşı « sında, kendisini, İngiliz imparatorluğu « nun bir varisi saymaktadır. Bu telâkki neticesidir ki, İngiliz - İtab yan ihtilâfının hâd bir devreye girdiği ©- ralarda, İtalyayı, Süveyşe karşı tehdid . kâr gördük. Bütün bu davalar halledilse bile İngiltere ile İtalya arasında, mühim bir şeref meselesi haline gelen Habeşis. tanın vaziyeti meselesi, iki tarâafı yak « l laştıramıyatak kadar sert bir prensip dâ- vası hâlinde yükselip kalacaktır. İngil « tere, bu meselenin behemehal bir Cemi- yeti Akvam kararını iktiran etmesini istemektedir. Yani kendisinin tanımaktan sıkıldığı bu ilhak keyfiyetinin mahcu« biyetini cemiyete yüklemek istiyor. İtak — ya ise, buna ehemmiyet vermiyor. Onun için şayanı ehemmiyet olan realitedir. Habeş ilhakını tanısın da ne şekilde o « lursa olsun. Bu vaziyet, bizim daha evvel bu sütunlarda yaptığımız tahminleri te- yid etmekten Bir İtalyan - İngifiz aniaşmas, muhal de- gilse bile hakikaten güçtür. Yapılacak her hangi bir itilâf, vaziyetin ciddiyetini gideremez. Hâdisat, bu iki memleketi bire birine karşı çıkarıyor. Bu, öyle bir seyirz — ki, ancak mucize yaratabilen eller, bu mü. kadder âkibeti önliyebilir. Selim Ragıp Emeç Bir kaçakçılık şebekesi yakalandı İtalyan tebaasından Prefezoli — Ottav. ya isminde bir tüccar döviz kaçakçı- lığı suçile mahkemeye verilmiştir. Bu adamla beraber gene ayni işden dolayı Erdişli Mirza oğlu Mustafa, Kudüslü Hafız Hakkı oğlu Mahmud, Kudüslü Halil oğlu Ratip Göze, Mersinli komis- yoncu Feyzi Caşar, simsar Ömer Uya- nık, Kudüslü Yusuf oğlu Salih Dizi, Kudüslü Fuad Abdülkadir, Filistinli İbrae him oğlu Abdülfettah Megabi, komisyon- €u Jorj Hanna isminde dokuz kişi daha muhakeme altına alınmış bulunmakta- dırlar. Bunların bilhassa Mersinde fa- — aliyet göstererek koyun ticareti yap - mak ve satış bedellerini eksik göstere- rek bir kısım dövizlerini ecnebi memle- ketlerde saklamak suretile kanuna ay- kırı hareket ettikleri ve kara borsacı- lık yaptıkları söylenmektedir. Kaçakçı- lik mikdarının da bir milyon İiraya ba- liğ olduğu rivayet edilmektedir. İzmirde bir cinayet İzmir 28 (Husust) — Dün gece ya- rısından sonra Halkapınarda bir küllüe bede bir cinayet işlenmiştir. Rıza is « minae olan katil, sarhoşlukla — Ziyayi yaralamış ve Ziya az sonra ölmüştür. Katil yakalanmıştır. Bursada kar yağıyor Bursa 28 (Hususi) — Bugün havâ birdenbire soğumuş ve şehre kar yağ- mağa başlamıştır. * AU bir işe yaramıyor. .' | | İ |