1 Eylül 1938 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Eylül 1938 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SEHıR HABERLERİ Esnaf kooperatifleri tevhid edilecek Tek esnaf kooperatifinde esnafa aid eşya bulunacak ve esnafı tatmin edecek her türlü yardımlar yapılabilecek Sanayi umum müdürü Reşadın şeh- rimizde yapmakta olduğu tedkikler de- yam etmektedir. Ege mıntakasındaki tedkiklerini ikmal etmiş olan umum müdür, İstanbulda çok esaslı tedkikler yaplıktan sonra Ankaraya dönecektir. Umum müdür İstanbulda bulunduğu müddet zarfında muhtelif sanayi mü- esseselerini gezmekte, sanayi erbabı i- le görüşüp izahat almakladır. İktısad Vekâleti sanayi sahasında çak mühim yenilikler yapmak istemektedir. Sanayi umum müdürünün tedkikleri bu mü- nasebetle ehemmiyetlidir. Esnaf arasındaki kooperatifler mat- | Tel lüb neticeyi vermekten uzaktır. tük'şahsi teşebbüslerle vücude ge! miş olan kooperatiflerin esnafa yapmış olduğu yardım mevzildir. Vekâlet, bu yardım şeklini şümullendirmek ve e- saslandırmak istemektedir. Sanayi u- mum müdürlüğü tarafından ha: makta olan projeye göre kooperatifler tevhid edilecek ve tek kooperatif halin- de çalışacaktır. Bu tek kooperatifte her türlü esnafa aid eşya bulunacak, her esnafı tatmin edecek yardımlarda bu- lunulacaktır, Pendik hayvan sergisi bugün açılacak Hayvan sergileri sayısının altıdan ona çıkarılmış olduğunu yazmıştık. Beykoz sergisinden sonra Pendik hayvan sergi- &i de bugün saat on dörtte Vali ve Bele- diye reisi Muhiddin Üstündağ tarafından merasimle açılacak ve vali tarafından bu esnada bir nutuk söylenecktir. Davet- İiler, saat on biri elli geçe Köprüden kal- kan Akay vapurile sergiye gideceklerdir. Merasimde, İstanbul Belediye reis mua- vini Rauf, baytar müdürü Etem, Kartal kaymakamı, Parti ve Belediye erkânı, halk bulanacaktır. Zirnat Vekâleti, hay- van neslinin ıslahına büyük ehemmiyet | vermektedir. Birkaç senedenberi İstan- bul vilâyeti sınırları içinde açılmakta o- lan hayvan sergilerine getirilen hayvan- | Jarın, her sene biraz daha inkişaf ettiği görülmektedir. Poliste : Bir sarhoş arkadaşını yaraladı Evvelki akşam, Kadıköyünde ağır bir yaralama vak'ası olmuştur. Bahariyede bir inşaatta çalışan Osman Âşık bekci sevdiği kızı vurmak istedi Ortaköyde bekcilik yapan Hüsamed- din isminde biri, Bostanbaşında sevdiği Sotirna isminde bir kıza, kendisine dai- ma yed cevabı vermesine hiddetlene- rek, dört el ateş etmiş, fakat kurşun- lar isabet etmemiştir. Genç kız, bu su Ka retle tesadüfün güzel bir cilvesi, lümden kurtulmuştur. Suçlu yakalan- mıştır. Müteferrik : Davudpaşa kışlası masrı tamir edilecek Müzeler idaresi Davudpaşa kışlasının cebhe kapısına nazır bina müştemilâtın- | dan tarihi kasrı meydana çıkarmağa ka- rar vermiştir. Bu kasir kiymetli çinilerle süslü oldu- Bu gibt önünde bulunan çeşmenin kita- besinde şair Bahtinin tarihi mevcuddur. Sıva ile örtülmüş olan çiniler meyda- na çıkâfılacak ve kasrın harab olmak- tan kurtarılması için tedbirler alına- caktır. ile, marangoz Hüseyin. bir alucak mese- Sugi müteheassısı şehrimize geldî lesinden kavgaya tutuşmuşlar, Osman bıçağını çekerek, arkadaşını — muhtelif yerlerinden ağır surette yaralamıştır. Yaralı Nümune hastanesine kaldırıl- mış, suçlu Osman Üsküdar müddeiumu- miliğine verilmiştir. Ankara borsası Açılış- kapanış fiatları 31 -8- 938 Paris sergisini hazırlıyan Fransız mü- tehassıslarından Gotiye İzmirden şehri- mize gelmiştir. Fransız mütehassısı bu- rada Nevyork gergisi için hazırlanmış o- lan dekorasyon projelerini tedkik ede- cektir. Gotiye daha evvel Mısıra davet e- dilmiş olduğundan, evvelâ Mısıra, bilâ- hare Nevyorka gidecektir. Şehir işleri: Konservatuvar binası münakasaya konulacak Şehzadebaşındaki yeni konservatuar binası projelerinin, Güzel San'atlar Aka- demisi profesörlerinden Arif Hikmet tâ- rafından hazırlanmasına Nafıa Vekâleti müsaade etmiştir. Arif Hikmet bu hu- sustaki etüdlerini evvelce tamamlamış olduğundan keşifname yakında münaka- saya konacaktır. Apartımanlara kat ilâve edilirken kanuni eşkâle riayet edilecek katlarda bulunan merdiven vesaireyi de kanunda gösterildiği şekilde tadile mec- bur tutulmaktadırlar, Şehircilik mütehassısı Prost, İstanbul- daki mesaisine tekrar başladığı zaman, bu hususu da, tedkik edecektir. Külbür işleri: Yardımcı muallim imtihanlarına bugün başlanacak Lise mezunları arasında, liselere yar- dımcı muallim olmak Üzere açılan imti- hanlar çok rağbet görmüştür. İmtihan- Jara bugünden itibaren başlanacaktır. Bugün edebiyat, tarih, coğrafya yardım- cı muallimliğine talib alanların tahriri âmtihanları yapılacak, bu derslerin çifa- hileri eylülün sekizinde olacaktır. Tabiye ve yabancı dersler imtihanı eylülün üçünde, riyaziye grupunun tah- riri imtihanı altı, şifahi imtihanı şekiz eylülde yapılacaktır. Apartımana kat ilâve edecekler, diğer | | mübedlerinin en | Tarih kurumu tarafından yeni istikşaflar yapıldı Muhtelif sahalarda yapılan hafriyatlardan mühim neticeler elde edildi Türk Tarih Kurumunun Türkiyede yapmakta olduğu istikşaflar ve hafriyat- lar bu yıl da mevsiminde * başlamıştır. Mesai bu sene daha geniş bir ölçüde ve Sanayiciler daha kesif bir şekilde devam eltmektedir. Son zamanlarda muühtelif sahalarda hafriyat ve istikşaflar yapılmış, mültim neticeler elde edilmiştir. Preistorik araş- tırmalar Ankara Tarih, Dil, Coğrafya Fa- kültesi antropoloji profesörü ve Türk Tarih Kurumu üyesi Dr. Şevket Aziz Kansunun başkanlığında bir heyet tara- findan yapılmıştır. Bu heyet Polatlı, İnönü ve Kütahya hava'isinde Tuzgölü- nün şimal, şark plâjlarında mühim eser- ler toplamıştır. Çorum vilâyetine bağlı Pazarlı mev- klinde yapılan hafriyatta Firikyalılara aid üç mimari katı ihtiva eden çok mü- him bir site bulunmuştur. Türk Tarih Kurumu tarafından — 933 tenberi Alaca-Höyükte yapılan ve Ana- dolu tarih ve kültürüne dair fevkalâde mühüm belgeler veren Alaca-Höyük haf- riyatına bu sene de devam olunmaktadır. Geçen sene beliren Eti mübedinin bu se- ne depolar kistm açılmış ve sfenksli kapıya doğru uzanan kale duvarları bu- lunmuştur. Mübed mütehassısların ifa- desine göre şimdiye kadar malüm Eti büyüklerinden sayıl- maktadır. Ankaranin Göülbaşı nahiyesine — bağlı Karaoğları köyünün ” yanındaki höyükte geçen sene başlanan hafriyata bu sene de | devam edilerek höyüğün mühim bir kıs- mı açılmıştır. Geçen sene Kurum adına Arkeolog Remzi Oluz tarafından Ankaranın içinde, Çankırı- kapı'da başlanan hafriyata bu sene gene Ku- rum adına olmak Üüzere Ankara Turih, Dil ve Coğrafya Fakültesi Arkeoloji Enstitü- sü profesör ve talebeleri tarafından devam edilmektedir. Bu seneki hafriyatla klâsik devre âaid büyük bir hamam meydana çıka- rılmıştır. Hafriyat devam etmektedir, Ankara mâbedi Ankara belediyesi çok isabelli bir kararla Ankaranın içindeki moşhur Ankara mâbedi- nİn etrafını açmıya başlamıştır. Türk Tarih Kurumu bu açılan sahada müâbedin hakiki hüviyetini meydana çıkarmak maksadile haf- riyat yapmaktadır. Şimdiden müâbedin et fındaki Inşaatın temelleri ve sütun ayakları meydana çıkarılmıştır. Teknik sebebler do- layısile müvakkaten tatil edilen bu hafriya- ta tekrar başlanmıştır. Trakya ve İzmirde 1936 danberi Trakya höyükleri üzerinde yapılan hafriyata ağıslaş ayı içinde tekrar başlanmıştır. İzmir müzesi tarafından İzmirin içerizin- deki Namazgâh mövkiinde başlanmış — olan hafriyat orada mevcud ve klâsik devre ald büyük bir çarşıyı meydana çıkarmağa başla- miştı. Tarihi kıymeti kadar İsmir için turis- tik kıymeti büyük olan bu hafriyalı sona er- dirmek için Türk Tarih Kurumu geçen yıl kafriyata nakden yardım etmiş ve bu tene bu hafriyatı himayosine alarak daha büyük faaliyetle çalışılması imkânlarını vermiştir. vrersereseeeeernanE DA Ce KAne BöneceeLeLALE LA AELELERAeLEsERLAne TAKViM dün mühim bir toplantı yaptılar Sanayi umum müdürü sanayiin inkişafı için vergilerden üç buçuk milyon lira fedakârlık yapıldığını söyledi Dünkül toplentıdan bir intıba Şehrimizdeki küçük sanayiciler ve|Sanayiciler bu husustfa tedkikat yapa- fabrikatörler, dün Ticaret Odasında |rak listeye idhali unutulmuş ham mad« İktısad Vekâletj Sanayi Umum Müdü-|de ve makineleri tesbit edecek ve İkti- rü Bay Reşadın riyasetinde mühim bir /sad Vekâletine bildireceklerdir. Bunlar toplantı yapmışlardır. Ticaret Odası u- mumi kâtibi Cevad Nizami ile şehri- zır bulundukları bu toplantıda evvelâ Sanayi Umum Müdürü Reşad teşviki sanayi kanununda yapılan son tadiller etrafında sanayicilere izahat — vermiş- fir. Bu izahata göre, hükümet sanayi kanununda yaptığı tadillerle sanayie yeni bir takım inkişaf imkânları bah- şetmiştir. Teşviki sanayi kanununda mevcud eski bir takım lüzumsuz formaliteler kaldırılmış, hariçten getirilecek mevad- dı iptidaiye ve makineler için de birer ik resimleri as- gari bir hadde inı ir, Getirilecek makinelerden kıymetinin yüzde bir buçuğu nisbetinde gümrük alınacaktır. Her müessese, ham madde ihtiyacını senelik cedvellerinde İktısad Vekâleti- ne bildirecek, Vekâlet 0 müessesenin gösterdiği maddelerin en tenzilâtlı gümrük resmine tâbi tutulmasını güm- rTüklere bildirecektir. Bundan sonra fabrika tesis ve istih- solâtı artırmak maksadile mevcudüu tev- si edecekler, İktisad Vekâletinden mü- saade almıya mecbur tutulmuşlardır. Buna rlayet etmiyen sanayicilerin, ge- tirtecekleri makinelerden gümrük res- minin ve munzam vergilerin 25 misli nisbetinde ceza alınacaktır. Sanayi umum müdürünün bu izaha- tindan sonra birçok sanayiciler söz a- larak muamele vergisinin sanayi inki- şafına engel olduğunu ileri sürerek, muamele ve istihlâk vergilerinin ya büsbütün kaldırılmasını veyahud da tenzilât yapılmasını, yazlık keten ayak- kabılarda vergi müsavatının teminini istemişler ve mevaddı iptidaiye ve makinelerin muafiyetleri hâkkmda ba- zı temennilerde bulunmuşlardır. Sana- yicilerin bu istek ve dilekleri umum müdür tarafından teshit edilmiştir. İki saat kadar devam eden toplantı sonunda sanayi umum müdürü hükü- metin sanayli teşvik yolunda almakta olduğu tedbirlere tekrar temas ederek, son mevaddı iptidaiye ve makine mua- fiyeti şekillerinin kabulü ile hüküme- tin vergilerden üç buçuk milyon lira bir fedakârlık yaptığını söylemiş ve sa- nayicilerin de memleket sanayiinin in- kişafı yolunda iyi bir şekilde çalışmala- rını temenni etmiştir. Sanayi umum müdürü 'bu akşam An- karaya hareket edecektir. Sanayicilerden listeye konulacak ham madde ve makine olup olmadığı soruldu Teşviki sanayi kanununda — yapılan son değişiklik üzerine sanayicilerin ge- tirecekleri mevaddı iptidaiye ve maki- neler için tenzilâtlı birer liste neşredil- diği malümdür. İktısad Vekâleti sana- yi umum müdürlüğü sanayicilerden bu Hstede unutulmuş mühim ham madde ve makine olup olmadığını sormuştur. Heyeti Vekile kararile listeye idhal e- dilecektir. Fabrika tesis mülsaadesi satılamıyacak Bazı sanayiciler İktısad Vekâletin- den fabrika tesis müsaadesi aldıktan sonra bu müsaadeyi spekülâsyon mev- zuu yaparak sattıkları görülmüştür. İk- tısad Vekâleti bunun önüne geçmek i- çin tesis müsaadesi isteyen kimselerin behemehal kurulacak müessesede yüz- de 25 nisbetinde hissedar olmaları lâ- zım geleceğini ve müsaade almak için Vekâlete müracaat ettikten sonra, te- minat vermelerini kararlaştırmıştır, Bu gibi kimseler tesis müsaadesini al- diktan sonra altı ay zarfında fabrika- yı kurmağa mecbur tutulmuşlardır.. Marangozlar kooperatifi kurulacak Sanayi umum müdür! muhtelif sanayi koopüratifleri tesisi etrafında tedkikler yapmaktadır. Bu arada 34 şubesi bulunan marangozlar cemiyeti: nin de, bir kooperatif kurması için ha zırlıklara başlanmıştır. Kooperatifiz nizamname esasları tesbit edilmiştir Marangozlar kooperatifi kurulduktan sonra, geniş mikyasta şubeleri bulunan bu zümre san'atkârlarının bütün ihti- yacları karşılanmış olacaktır. Yazma ve dokuma tezgâhları ıslah edilecek İktısad Vekâleti sanayi umum mü- dürlüğü memlekette mevcud el tezgâh- larının ıslahı etrafında tedkikler yap- Maktadır. Şehrimizdeki yazma ve dü- kuma kooperatifinin tezgâhları geçen yıla nazaran daha modernleştirildiği i- çin çok Iyi neticeler alındığı görülmüş ve Anadoludaki el tezgâhlarının da ay- ni şekilde ıslah edilmesi kararlaşkırıl- miştir. Sanayi umum müdürlüğü, bu maksadla tezgâh sahiblerine yardımlar- da bulunacaktır. İSTANBUL Ticaret ve Zahire Borsası 31/8/938 Buğday yumuşak » öerk » kızılca Arpa Anadol Yavdar. Bakla Yulaf Kuşyemi çuvallı Ketentohumu Yapak Anadol » Çanakkale