10 Nisan 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

10 Nisan 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Dâhi Tür k mimar Sinanın hatırası dün merasimle taziz edildi Koca S'nanın ölümünün 351nci yıldönümü münasebetile dün mezarı başında hararetli nutuklar söylendi Dün, Koca Sinanın (hatırasını andık. Büyük Türk mimarının 451 inci ölüm yıldönümü münasebetile saat 1430 da Sü leymaniyedeki mezarı başında bir ihtifal yapılmıştır, Eminönü Halkevi tarafından tertib o- lunan bu ihtifale muallimlerile birlikte oria mekteb ve lise talebeleri, Üniversi. teli gençler, Yüksek (o mühendis, Güzel San'atlar Akademisi talebeleri ve büyük bir halk kütlesi iştirak etmişlerdir. İhtifalden evvel saat 13.30 da Evkaf mimarlarından Mustafa (Rona tarafın - dan Süleymaniye camiinde (toplanan gençlere dâhi san'atkârın hayat ve eser- lerine dair izahat verilmiştir. Daha saat 14 de Sinanın mezarının et- rafı san'atsever bir kalabalıkla çevrilmiş bulunuyordu. Mezarı İstanbul Belediyesi, C, H. Par- tisi, Halkevleri, Güzel San'atlar Akade- misi, Yüksek Mühendis ve tekmil okul - lar, Vakıflar Başmüdürlüğü, Yüksek mi marlar birliği, tekmil okullar mezunları birliği tarafından gönderilen çelenklerle bezenmiştir. Nutuklar r Saat tam 1430 da gençler ve halk ta- ralından hep birlikte söylenilen İstiklâl marşıl ie ihtifale başlanmıştır. Bundan sonra, Yüksek Mühendis mek- tebi san sınıf talebesinden Fakih Özlen kürsiye çıkarak, gözel biz nutuk söyle - di. Bir adamın sırtındaki ceketi ile birlikte $I lirası çalındı Müddeiumumiliğe garib bir sirkat vak- “ası intikal etmiştir. Mimar Sinan ihtifa - ini seyretmeğe gelen Ali Adında birinin, kalabalıkta sırtındaki ceket ile cebinde bulunan 91 Hrası kaybolmuştur. Ali, «pa- * ralarım!, feryadını koparımca (hadiseye zabıta memurları vezıyed (o elmişler ve Alinin etrafında bulunan o20 den fazla adam kısmen suçlu ve kısmen de şahid olarak adliyeye getirilmişlerdir. Ali, kendisile beraber adliyeye getiri - len şahıslardan o hiç biri hakkında «fal budur!» diyememiş ve: — sAllahtan korkarım, ceketimle pa- ram çalındı amma bu adamiardan hiç bi- rinin bu işi yaptığını iddia edemiyece - Bim, gibi sözler söylemiştir. Neticede, Ali şikâyetinden feraget et- miş, Alinin parasını ve ceketini kaybet- mesi yüzünden adliyeye getirilen şahıs - Jar da serbest bırakılmışlardır. Bir Ermeni vatandaş Bulduğu 120 lirayı Polise teslim etti Osmanbeyde Kır sokağında 47 nu- maralı evde otunan Beruhi Haçadur - yan, dün, saat İl de Osmanbeyde çi çekçi Nacinin sergisi önünde 120 ira bularak polise teslim etmiştir. Paranın sahibi aranmaktadır. yangın esnasında birberber kalb sektesinpen öldü Dün Bakırköyüne bağlı Mahmudbey nahiyesinde bir yangın olmuş. Yusuf Kocanm kahvehanesi yanmıştır. Yangı- nın zuhurundan haberdar edilen itfalye ateşin etrafına sirayetine mahal bırak- madan yalnız bir dükkân yandıktan son- Ta ateşi söndürmüştür. Bu sırada yanan dükkânm karşısındaki dükkânda berber- ik yapan Kadri Turan adında biri büyük bir teliş ve heyecana kapılmış ve birden- bire yere düşerek ölmüştür. Yapılan muayenede Krdrinin kafb has- telığma müptelt olduğu ve kapıldığı be- yecanm tesirile kalb sektesinden öldüğü tesbit edilmiştir. Hatib, nutkunda Osmunlı İmparator - Tuğunun Kanuni Süleyman devri gibi en İparlak bir devrinde yaşamış - olan Dahi İmimarın Kayserinin «Çizlavük; bugün: kü adile «Sinan köyü > nde doğduğunu .söylemiş, Osmanlı İmparatorluğunun ge- niş bududları dahilinde dolaşarak, Arab, İİran, Selçuk ve Yunan eserlerini titiz bir dikkatle tetkik ettiğini tebarüz ettir. miştir. İ Fakih Özlenden sonra, Üniversite E - debiyat Fakültesinden Ekrem Üçyiğit kürsüye gelerek, Sinanın obüyüklüğünü tebarüz ettirmiş ve şunları ilâve etmiş - tir: «Sen İstanbulun çehresini değiştirdin; ona Türk ruhunun orijinalitesini ve asâ- letini getirdin. Onu Türkleştirdin. Bu - gün surlarımız dışında kalan eserlerin, oralarda Türk devrinin hatıralarını ya - şatıyorlar.» Sular İdaresi direktörünün nutku Gençlerden sonra kürsüye (Belediye Sular idaresi direktörü Yusuf Ziya Er - dem gelerek, Mimarlar ve Mühendisler namına söylediği mutukta Osmanlı har - sının Atmeydanı sarayında (yetiştirdiği Sinan yüce şahsiyetini tahlil ederek, de- miştir ki: Biraz evvel söylediğim gibi Sinan, ilk san'at ilhamlarını, Acem, Arab, eski Yu- nan ve Garb medeniyet eserleri gibi bir- birlerinden tamamen başka sat'at eser - (Devamı 10 uncu sayfada) Dün bir otomobil bir , Çocuğu çiğn.yerek kaçtı Şehrimizde dün feci bir otomobil ka - zası olmuştur. Kasımpaşada Dereboyun «- de 13 numaralı evde oturan ve Beyoğlu beşinci ilk mekteb (talebelerinden olan 497 numaralı on yaşlarındaki (Hamid, Gümüşsuyu caddesinde karşıdan karşıya geçerken bir otomobil sademesine mâruz kalmıştır. Şoförü meçhul olan ve yalnız numarası tesbit edilen 2045 numara hı 0- tomobil zavallı çocuğa çarpmış ve çocu- ğu bir müddet (o sürüklemiştir. Baygın bir halde sokakta yatan çocuğun bu ha- linden istifade eden şoför otomobili dur- durmıyarak vak'a mahallinden kaçmış - tr. Kazayı uzaktan görenler | çocuğun imdadına koşmüşlar ve zavallının Bey - oğlu hastanesine nakledilmesine yardım etmişlerdir. Kaçan şoförle otomobili a - ranmaktadır. Dün Şehremininde bir genç yarslandı Dün akşam saa: ZI de Şehremininde bir yaralama vak'es: olmuş 16-17 yaş- larında beş altı genç kavgaya tutuşa - rak, bu kavga esnasında Emin edında bir genç bıçakla ağır surette yaralan- mıştır. Şehremininde Taşmekteb tramvay durağında henüz mahiyeti metâm ol- miyan bir meseleden dolayı Cemel, Emin ve arkadaşları “arasında kavga çıkmış ve altı grkadaş birbirlerile bo. ğuşmağa başlamıştır. Bir aratık Cemalin arkadaşlarından biri Eminin ellerini tutmuş ve Cema! de biçağını çekerek arkasından ağır v ji teMlikeli surette yaralamıştır. Hâdis* mahalline yetişen zabıta memurlar Emini Güvebı hastanesine kaldırmış lar Cemal ve #rkadaşlarını yakalıya rak tahkikata başlamışlardır. Yediği baldan zehirlendi Üsküdarda Hâcıcâsfer mahallesini” Bostan sokağında oturan o Allmhverfi Üsküdar vapur iskelesinde dolaşırken | bir kutu hal bularak yemiştir. Az sonra, Allahverdi zehirlenme alâ- imi göstermiş, hastaneye kaldırimış- ır. Tahkikat yapılmaktadır. | Karaya otnran Trak vapuru kurtarılamadı Dün Trilye sahillerinde karaya otur- duğunu yazdığımız Deniz bankın Trak vapuru evvelki - gündenberi yaplan kurtarma çalışmalarına rağmen henüz kurtarılamamıştır. Deniz bunk gemi kurtarma idaresi - nin gönderdiği Hora tahlisiye gemisi 'Trak vapurunu yüzdürmek için büyük bir mesai sarfetmiş, müsbet bir netice alınamamıştır. Bu vaziyet karşısında Çanakkalede bulunan Alemditr tahlisiye gemisinin de kaza mahalline giderek kurtarma ameliyatına iştiraki bildirilmiştir. Kazanın vukuu akabinde motör ve sandâ'larla sahile çıkarıldığını bildir- diğimiz yolcular otobüslerle Bursayı; gitmişler ve ilk defa kurtarma işile meşgul olan Üs yapuru seferine devam etmiştir. Fırtına çıkmadığı ve deniz sakin ol- makta devam ettiği takdirde 'Trakm bugün kurtarılmasına imkân elvereceği tahmin edilmektedir. Poliste : 24 sanite 6 kaza oldu Dün. şehrin muhtelif yerlerinde 4 çocuğun ve bir amelenin yaralanmasi- le neticelenen 6 kaza olmuştur. İstanbul Balıkpazarında Kanaat ha- rında 16 numarada demirci Bedrosun oğlu 12 yaşında Havık Perapalas ar - katında, Cümhuriyet bahçesi yanın - dan Tozkoparan uçurumuna yuvarla - narak ağır surette başından yaralan *« mıştır. © Fındıklıda Kazancı mahallesi Pür telâş sokağında 28 numarada oturan inşaat kalfası Artinin oğlu 13 yaşında Markiz ye koşarken ayağı kayarak düşmüş, yüzünden ve dudaklarından yaralanmıştır. © Kuledibinde 32 numaralı evde ©- türan terzi Menahim oğlu 12 yaşında Leon Luna Parkta oynarken, salmcak- tan düşerek, vücudünün muhtelif yer- lerinden ağır surette yaralanmıştır. © Büyükderede Dere mahallesinde 10 numaralı evde oturan gemici Galib oğlu 10 yaşında Ali de, sokakta düş - müş ve sağ kolu kırılmıştır. © Fener caddesinde Bedrosun 236 numarelı kereste deposunda Çalışan Osman oğlu Bekir, rıhtıma yanaşan motörden kereste taşırken ayağı kaya- rak iskeleden düşmüştür. Bekir, baygın bir halde Cerrahpaşa hastanesine gönderilmiştir. © Şişli - Tünel hattına işliyen ve vatman Âdemin idaresinde bulunan 145 numaraftı Iramvay, şoför Haçiğin kullandığı 3430 sayılı kamyona çarp - mıştır. Hırsızlıklar Göztepede Bağdad catidesinde 254 numaralı odun deposunda Yatan Yu - sufun pardesüsünü, iskarpinini ve bo - yunbağını çalan sabıkalı hırsız Edir - neli Niyazi yakalanmıştır. Niyazi mab- kemeye verilmiştir. © Kacıköyünde Söğüdlüçeşme cad - desinde 312 numaralı Necatiye aid bi - sikletçi dükkânından bir aded Alsyon marka bisikleti çalan Fikret adlı bir çocuk yakalanmıştır. Yapılan araştır - ma sonunda Fikretin çaldığı bisiklet bulunmuştur. © Uzunçarşıda 272 numaral: Meh - medin tornacı dükkânının kilidini kı » rarak sirkate teşebbüs eden !5 yaşın: da Hasan edi: bir çocuk yakalanmış - tr, Satılık apartıman ve arsa istiyorum Taksimden Şişlive ve Maçkaya ka. dar tramvay yolundı veya nihayet *kinai caddede biri çif* daireli, diğeri tek daireli iki tene apartımar ile iki tane arsa ist yorum. Apartımanların tem konforlu, -mo- dern olması, arsaların geniş yüzlü ol- maları lâzımdır. Son Posta idaresi vasıtasile Yorgo Mişelidis adresine yâzmız EKONOMİME / Zahire borsasında bir haftalık vaziyetinhülâsası Tiftik ve yapak piyasaları durgun geçmiştir, fiatlarda ehemmiyetli bir değişiklik olmamıştır Hafta içinde piyasa umumiyetiz sakin alâkadar olmaktadırlar. PFiatlar oğlak geçmiş, muhtelif omtia fiatlarında ehem- | malları 133-135, Karahisar, Kütahya ay* miyetli bir değişiklik olmadığı gibi kay- da değer mahiyette bir muamele de ol- mamıştır. BUĞDAY: Geçen hafta zarfında devam eden fiat yükselmeleri sebebile İstanbul değirmencileririn vaki müracaatları ü- zerine. Toprak Mahsulleri Ofisinin piya-! saya şehrin ihtiyacını karşılamak üzere 700 ton buğday arzetmesindenber fiatlar istikrar peyda etmiştir. Bilhassa yumu- şak buğday fiatlarında 15 para kadar bir gerileme kaydedilmiştir. Ofis 4-5 çavdarlı yumuşak buğdayler için 5 kuruş 90 para ve sert buğdaylar Için 5 kuruş 20 para fiat tesbit etmiştir. Hafta içinde piyasaya 1350 tor buğday gelmiştir. Fiatlar 1-2 çavdarlı ekstra ekstra Po- latlı malları 6,10-6,15, 4-5 çavdarlı Anka- ra ve ayarı mallar 6-, 9-10 çavdarlı Kon- ya ayarı mallar 5,25-5,30, 1-2 çavdarlı ekstra Anadolu sertleri 6,10, 9-10 çav- darlı Trakya malları 5,05-5,10 kuruştur. ARPA: İhracat az miktarda yapılmak- rı mallar 119-120, Ankara ve Bolvadii” ayarı mallar 117.118. Konya damgalı Ilgın ayarları 110-115, Çengelk 105-104 muhtelif deri malları 75-78 kuruştur. $ YAPAK: Hafta içinde ihracaı için #94) tışlar olmamış, yerli fabrikalar 400 balyf” miktarında mübayaatta bulunmuşlardın” Bu mallar ince Anadolu ve Trakya ayari” mallardır. i Fiatlar Trakya, Bandırma, Bursa ayari mallar 63-83, Çanakkale, Gelibolu, İzmit. İzmit ayarı mallar 58-60, Karahisar, Kü tahya ve benzeri mallar 52.54, yıkanmığ yün 75-78, tabak yünleri 53-56 kuruştun. DERİLER: Yeni mevsim için ihracat © alıcıları kuzu ve oğlak derilerile alâkâs! dar olmaktadırlar. Meşin ve sahtiyanlağ üzerine de munmele olmakta ve yüzde 20 ikincili mallar kilosu 103.106 kuruştan satılmaktadır. i Keçi derisi çifti 190-200, oğlak çifti 123p, 133, kuzu çifti 140-150, sığır kuru kilosü. 5760, sığır salamura kilosu 40-42, koyun. hava kurusu kilosu 55-60, koyun tuzlu kilosu 43 kuruştur. KEŞİF ALAYI Tarihten bir altın sayfa, en kud. retli aşk, en büyük hareket kaynağı» dır. Milyonların hazırladığı san'atın yarattığı bir şaheser, tarihte parli yan zafer destanı, kalbierde gizlenen bir aşk hasreti, yıldızların yarattığı bir san'at eseridir. ta ve Anadoludan gelen mallar dahili is- tihlâkât için satılmaktadır. Fiatlar Anadolu malları dökme Hay- darpaşa teslimi 4,15-4,17, Marmara ve Trakya malları çuvallı iskele teslimi 5,20 kuruştur. PİRİNÇ: Piyasa durgun geçmiş, kayda değer muamele olmamıştır. Fiatlar Orhangazi malları 29.30, maki- neli Tosya melları 28.5, Mersin cinsleri 22423 kuruş arasındadır. TİFTİK: İngiliz Whracatçıları fatları yüksek gördüklerinden mübayaata de- vam etmemişler ve piyasada durgunluk hâsıl olmuştur. Hafta içinde 780 o balya tiftik satışı olmuştur. Ankara ve Bolvadin omıntakalarının yeni yıl kırkım malları üzerine satışlar olmuştur. Alman ve Sovyetler piyasa ile m mmm m a m m iktisat Vekâleti Murakip Komiserliği imtihanı Teftiş ve Mürakabe Hey'eti Riyasetinden : Teftiş ve Mürakabe Hey'eti kadrosunda münhal rhürakıb komiserlikler için 20/ Mayıs/1939 Çarşamba günü müsabaka imtihanı yapılacaktır. Bu imtihanda kas zanarak murakıb komiserliklere tayin edilecek olanlara ayda «150» lira ücret verilecek ve bunlar, münhal vukuunda ayrıca imtihana tâbi tutulmadan ve mu- rakib komiserlik imtihanındaki muvaffakiyet derecelerine göre «35, ira maaşlı İkhsad Müfettiş muavinliklerine tayin olunacaklardır. Aramlan şartlar şunalrdır: A — Memurin kanununun «4» üncü maddesinde ya- zılı evsafı beiz olmak; B — Yaşı yirmi dörtten aşağı ve «30: dan yukarı olma- mak; C Mülkiye mektebinden «Siyasal! Bilgiler Okulus, Hukuk Fakültesin- den, Yüksek İktısad ve Ticaret mektebinden veya bunlara muadil derecedeki ecnebi mekteblerinin birinden mezun olmak; D — Yapılacak tahkikat neticesin- de şahsi vasıfları ve seciyesi müsaid bulunmak. İmtihans talib olanlar 20/Nisan/1999 terihine kadar Ankarada İktisad Vekâ- leti Tefliş ve Mürakeba Hey'eti Riyasetine arzuhal ile müracaat edeceklerdir. Arzuhale şu evrakin bağlanması lâzımdır: A — Nüfus hüviyet cüzdanı ve ad- res; B — Kendi el yazılar tercümeihal hülâsası; (o«Memuriyette bulunanlar müddet ve sureti hizmetlerine dait resmi vesika, müesseselerde bulunanlar ora- dan alacakları bonservisleri rapledeceklerdir:; C — Askerlik vazifesini yaptığına dair resmi vesika; D — Mekteb şahadetnamesi veya tasdiknamesi; E — Sağlam bünyeli ve yolculuğa dayanıklı olduklarına dair hükümet tabibinin raporu, Talibler tahrirt ve şifahi olmak Üzere iki imtihana tâbi tutulacaklardır, Gerek. tahriri ve gerek şifahi imtihanlar Ankara'da yapılacaktır. İmtihan programı: a 1 — İktısad ilmi «İstihsal, tedavül, nakid, itibar, banka, borsa, inkisam ve 1s 4 ; tihlâk bahisleri; 2 — İktisadi meslekler tarihi «Umumi malüâmatı; 3 — Ticari hesap, bas't ve mürekkep faiz, iskonto, faizi hesabı cariler; 4 — Hendese «satıh ve hacim mesâhaları»; 4 5 — Usulü defteri .Ticari ve sınai muhasebeler hakkında nazari ve ameli mü lümatı; 6 — İlmi mali «Umumi malümat.; 7 — Huku ilmi: A — İdare hukuk «idari kaza dahildir; B — Ceza hukuku «esaslar ve memürinin vazifeden mütevellid suçlar»; C — Ceza muhakemeleri ısulünden ssasa müteallik hükümler ile hazırlık tahkikatı ve ilk tahkikata aid kısımıar, memurin muhakematı hakkındaki kanun hükümlerile «1809» numaralı kanun bükümleri; Ç — Medeni hukuk «kanunu medeninin umumi hükümleri. hükmi şahıslarla feri eyni haklara müteallik hükümler ve borçlar kanunu abs kâmı üzerme umumi mslümsis; D — Ticaret hukuku «Kara ve deniz ticaret ka” numlarının ahkâm esasiyesia; B — Ecnebi lisan «Fransızca, İngilizce, Almanca isanlarından biri». li Müfettiş Muavinliğinden sonra bilimtihan isbatı ehliyet edenler İktısad Mü fettişi tayin olunurlar. «10435 o «1959» mi