1 Ocak 1941 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

1 Ocak 1941 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Makineye ingiliz donanması Adriyatikte dört yemi batırdı Bunlar İtalyan iaşe gemileri idi, Arnavud- uğa harb malzemesi naklediyorlardı Belgrad | (A.A) — Belgrad nden çıka; haberlere göre harb gemileri bu sabah Adıl â onlar nakletme! Rmektedir. İngi j mu Arnavudluk ve Yuonlav hu- ağır toplar © vapurlarm mürettebatı salimen raya çıkmışlardır. Yuyoslavyada ekmek yüzünden nümayiş'er Belgrad | (AA) — Bu sene ahsulünün alı milyon kental açığı . Fazla miktarda ih ili #ükünü- & ihiâl edeb'iscek müşkül bir va - yet doğurmuştur. Bazı muzır un * urlar bu vaziyet tib etmişlerdir. Hükümet gasb ve yösikâra karşı şiddetli tedbirler öl - İL ihtikâr yapan fırıncıların tevkifi | » tedbirin başında gelmektedir. Di bakkında vesika usulü tâtbik edile” tektir. Ekmek vesikalarmın 15 receği ve adam basına günde 500 grain ekmek verileceği ve vesika u- yağa da teşmil edileci övlenmek- tedir. Bazı mıntakalarda petrol E tadır. ; Lihi “e i ibşsda vaziyet taki İngiliz hava kuvvetleri kuman- danlığının resmi tebliği: hava kuvvetleri Gazala ve Tobruğa um etmislerdir. Gazalada müh'un Yan hava Hafi toplarının ateşine rağ Men İngiliz toyyareleri hedefleri Diğer tarıan Bardiyada vaziyet gittikçe inkişaf etmektedir. itün Yuzoslavyada nümayişler ter- ya karar vermiştir. | ğer tasaflan bazı girin © maddeleri "iyete gi | slünün yakında sekere, tuza ve ti esnın veşjkayı tâbi bulunmal Kahire 1 (A.A.) — Ortaşark - 29-30 Birincikânun gecesi İngil ribat yapılmıştır. Tobruktaki İtal müuvaffakiyetle bombalamışlardır. erikanın ingiltereye k'ra ile vereceğ harb malzemesi , Vatington 1 (A.A) — Ruzvek tin hususi kâtibi Early bugünkü ga- towlartımnaa o beyanasta Pazartesi zeteciler bulunarak © önümüzdeki Ankara, 3! (A.A.) — Askerle- rimiza yapılan kışlık hediys tebezrü- atı etrafında bugün bize verilen ma- lümata göre, Ankara halkının son günlere kadar 40.000 parça muhte- İif cins pamuklu ve yünlü eşya ver- diklerini Ankara defterdarlık ime- murları da hediye temin edilmek ö- zere aralarında topladıkları 400 İi- rayı Kızılay Kurumuna tevdi eyle- diklerini bildirmekte idi. Ankara - İstanbul hattında bayram trenleri Ankara, 31 (A.A.) — Hab aldığımıza göre, şimdiye Okadar Mersin - Adana - İskenderun - Fev- zipaşa - İslahiye wrasında işliyen 1520/521 numaralı ve bunların de- ın trenler 3/1/1941 tarihin- y in istasyonları olan ve Narlıya kadar uzayacıktır. swretle beş vilâyetimiz arasında her- gün bir servis tesis ve temin edil miştir. Bu trenlerin Toprakkale ile İskenderun arasındaki sefer müdde- tinin daha ziyâde kısaltılmasına sid tedbirler de alınmağa aşır. Bayram dolayısile Ankara - İs tanbul arasında attacak olan yolcu ihtiyacını korslamak ve halkın isti- rahatini temin etmek için 2/1/1941 tarihinden itibaren on gün müddet- İe Ankaradan sabahleyin 9 da bir gündüz treni tahrik edilecektir. Egede oyaları istilâ eden sular çekiliyor (Baştarafı 1 inci sayfada) Tuzlaya da gidip gelmek kehil olamamaktadır. Sular Ciğli - Tuzla şosasinin bu mecraya isabet eden kısmı üzerinden akrsaktadır. Mene- men kasabasına şarb o kısmındaki mahalleye dolmuş olan sular elin çekilmemiştir. Menemen - Berzama şosesinin. ufak bir kısmı harab ol muştur, Pamuklar hâli su oltinda- dır. Sürekli yağmurlar ve seylâb yüzünden kışlık zer'iyat durmuştur. Sular çekilmediğinden pamukların maruz kaldığı hasar henliz tesbit e- dilememektedir. Manisadan alınan haberlerde su- ların mahefis derecede çekildiği bil dirilmektedir. Hava açıldığından o- valardaki kulelerde arama faaliyeti başlamıma Oda şimdiye ka» dar kimseye tesadüf O ed'lme- miştir: Torbehda da bir köy- rü serlâhdın yıkılmıstır.. Emira. lem ve Murndiye ötasındaki demir. Bir motör dün gece Üskudarda karaya oturdu Henüz xahibt anlaşılamıyan kömüz yüklü bir motör dün gece sabaha karşı, Üsküdar.Salâcık srasından geçerken sulürm cereyanına kapılmış ve 6 ci. yardaki kayalıklara oturmuştur, Motörden vukubulan istinmdad üre. öne, kazaztdelerin kara ve denizden günü aktedilseek kongre İ uzveltin, İngilteteys kira ile harb malzemesi verilmesi hakkında ha - zırladığı projeden bahsetmesirin muhtemel bülunduğunu söylemişti: eminem ren san mesmenarersasen yardımlarına koşulmuş ve bu moiör batmâklan kurtarılmıştır. Kuzs esnasında motör ehemmiyiti surelte hasara uğramış, nülusça zayi at olmamıştır, YILBA verilirken | askerlerimize hediyeleri Ayaş kazası halkı da 1572 çift yün çorap, #53 çift yün eldiven ve 50 parça da muhtelif cins esya te- berrü eylemiş, Kayaş köyünden 74 ve Kosunlar köyünden ds 18 parça esya verilmiştir. Gerede halkı du 5700 çift yün çorap, 2200 çift yün eldiven ve 1000 tane pamuklu ve fanilâ teber- rüeylemiztir. Paris matbuatı Peten hükümeti aleyhinde Londra, 31 (A.A.) — Lyon rad- yosu, bugün yaptığı neşiiyat sırası da bazı Paris gazetelerinin oPetain hükümeti aleyhinde o bulunmalarını takbih etaistir. Mezkâr gazeteler Petain hükümetini irticala itham et- mektedirler, Lyon radyosu spikeri, Petain hü- kümetinin hiç kimsenin emtinde ol madığını beyan etmiş ve şunları ilâ- ve eylemiştir: Hükürnet, her türlü manevi kuv- vetlere ve itikadlnra hürmet edilme- sini ve herkesin, devletin yeniden kurulması uğrunda işbirliği yapma- sını taleb etmektedir. Fetsin hükü- meti, gittikçe daha fazla içtimai ve halkçı bir karakter iktisab eden bir hükümettir. Atlantikteki korsan gemis- nin Jepon bayrağı taşıdığı tahakkuk etti Canberra $i (AA) — Avustralya bahriye nazırı Hughes, deniz komis- yonundan saldığı malümata istinaden Pasifik denizinde kdz manda altın - daki müdafaarız Nauru adasını bon. bardıman eden korsan gemisini pon bayrağı altında dolaştığır hakkuk etmiş bulunduğunu öö Sr. Korsan gemisi hücum anins dar Japon bayrağını muhafaza et - miştir. Geminin taşıdığı Japon ismi ise bombardıman esasında bile gö - rülmekte idi, Huzhes, bu suretle, Avustralya ie münasebetlerini takviye etmek isli - yen Japonyanın müşkül mevkie düş. İlğünü beyan elmiş ve Almanların Japonlara birçok geyler hakkında İ- rahat vermek mecburiyetinde olduk. larım dâve eylemişür, Londranın tarihi kısırının bombardımanı Amerikada akis'er uyandırdı Nevyork 31 (AA.) — Nevyorg gaze- teleri, Londra şehrinin tarihi kısmı - me tahribine geniş sütunlar tahsis ediyorlar ve Çörçüin şu cümlesini ha. trintyorlar: Harb, düşman mağlüb olduktan sonra bitecektir, Nevyork Daily Miror, şa başlığı kul. lanmaktadır: Londra sarsılmış, fakat boyun eğ- memiştir, Nevyork Times gazetesinin Londr& muhabiri diyor ki; Şehrin bu bölgesini ortadan Kal - durmak için Almanlar tarafından ya- pılan teşebbüs itfaiye teşkilâtının Y9 hâlkın fedakârane çalışması sayesin. — ancak kısmen muvaffak olmuş - UR, ŞI HED © Mister Roosvelt'in Bize öğrettikleri Yazan: Selim Ragıp Emeç | marka Birleşik devletleri re » isi Bay Roosevelt'in O evvelce vereceği bildirden nutkunu radyolar-| dan dinledik ve metnine yakın hülâ.| sasini da ajans telgraflarından oku -| duk. Bay Rooseveltih nutkunda A - merikanın vaziyetine dair malüm ol. myau yeni o bir chet opek yoktur. Fakat ihtiva eylediği bazi tbarde Amerikanın Avrupa harbi kar #isindâki kananlerini bir defa daha Hade etmesi bakımından büyük bir ehemmiyeti haz bu maktadır. N Şimdiye kadar Amerikanın İngiliz mukadderatile sırf iş ve hisicabi 0 - İlarak alâkadar olduğunu sananlar bu lunuyordü, Bay Roosovelvin — sözleri evvelâ bu zehabi (tashih ediyor. Bu İsuretle ve vüzun de anlutilmiş olu - yor ki Amerikan yardımı, her şeyden! evvel Amerikan askeri mütehassısla..| rinin tavsiye: eyledikleri realist as - keri siyasetin bir neticesidir. Gene Mister Roosevelt'in sözü den öğreniyoruz ki Amerikanın bu - güne kadar İngiltereye serkettiği top,! tayyare, tank ve her nevi harb mal| zemesi mevcud ihtiyaci okarşılamağa kâfi gelmiyor. Amerikan Birleyk der. etleri reisi istiyor ki, Amerikanın em. niyetini temin edecek miktarın üstün. deki bütün silâh ve cephane istihsa - Mia İngilterenin emrine ve dliyacına tahsis olunsun. Mister Roosevelt, bu- nu, bugün (Amerika ve İnşüterenn kontrol etmekte bulundukları Okya -! İnusların emniyeti ve binmetice Birle. şik Amefikanın hayali o menfaatleri namına büyük Amerika demokrasi - &pden taleb etmektedir. | Gerek ifade tarzından, gerek muh. tevam bakımından Roosevelt'in nut - kunu, Amerikanın OAvrupa harbine İfilen bir müdahalesi şeklinde telâk - ki etmekte ösasli hiç bır mahzur yok. tur. Şu farkla ki, bu müdahale, şim- dilik yeni dünyadan eskisine bir se - fer kuvveti izamını derpiş etmemek. -İtedir. Faxat Faşist ideoloji le demok. rat Zhniyetinin ebediyen anla yacaklarının bir defa daha tebarür ek tirilmesi Ye İngilterenin davayı kay. bedebilmesi etrafında serdedilen endi. İgeler, icabında Amerikanın böyle bir fedakârlığı dahi güre slabümekten u. zak duramıyacağı kanaatini uyandı - İrıyor. Maamafih mücadelenin henüz böyle bir safhaya intikal etmekten bu İgünlük uzak bulunduğunu tereddüd - #üz kabul edebiliriz. Amerikan hattı İ hareketini izah sadedinde Sovyet Rüs- p le İsveçin Almanyaya yaptıkları yardıma rağmen Litaraf sayılmakta İderam edilmelerin'n bir misal olarak deri sürülmeleri bu tellkkiyi takviye edei başlıca âmil olarak gösterilebi - lir. Bu nufkun hülüsası şadur ki Bir. leşik Amerika, İngüberenin yapmak. ta olduğu harbi kendi jdeolojisiâin ve emniyetinin bir garantisi olarak kaba) ediyor ve bunun behemehal muvaf. fak bir neticeye iklran eylemesnde büyük alâka ve sebebler buluyor. De- ndebilir ki bu yüzden, bu nutuk, va- ziyette henüz peni inkişaflara yol aç. mış olmuyor, amma şündiden bunun Galon) işaretlerini rekzelmiş oluyor. Selim Ragıp Emeç Tayinler Ankara 31 Olusus) Kirkağa; bükümet. tabibi Nedim Bird Sıhhat Müdürlüğüne, Kırklareli eski Vakıf. lar müdürü Ferid Trabaon müdürlü. güne tayin edilmişlerdir. ni | ve mamulâtn lisansa tâ jran İYELERİ. Ankaralıların kalıraman | &24ğ7$e İhrac edilecek mahsulâtın lisansa bi tutulmasına dair talimatnama Ankara, 31 (Hususi) -—— Yaba dair talimatnama Almanya ve Bulgaristan Berlin-Sofya arasında diplomatik faaliyet devam ediyormuş Bâl, 31 (A.A.) — Royter: Basler Nachrichten gazetesinin Berlin muhabiri, Alman basınının, ngiltereye yardımı fazlalaştırmama- sı bahsinde B. Ruzvelte karşı yap- makta olduğu ihtar neşriyatına niha- yet vermiş bulunduğunu bildirmek- tedir. Muhabir, ayrıca diyor ki: Halen Berlinin siyast mahfellerin- verici bir sükât hüküm Diplomatik mahleller, dikkat na- zarlarını. yeniden cenubu şarki Ay- rupasına, bilhassa Bulgaristana çe- iş bulunmaktadır. Alman hari- Berlin ve Sofya aramndaki ühim diplomatik faaliyetin devam etmekte olduğunu telmih eylemek- tedir, İngiliz topçusu İta'yanları izaç ediyor (Baştarafı 1 imei sayfada) Sudan ve Kenya cephelerinde, devriyelerimız yeniden Faaliyet gös- termişlerdir. İtalyan tebliği İ İtalyada bir mahel, 31 (A.A.) — İtalyan ordulası umumi karargâhı- 207 numaralı tebliği: Bingazi hududu O mintakasında topçu kuvvetlerimiz ve avcı tayya- relerimiz faaliyette bulunarak düş- manın silâhlı araba gruplarını zırhlı otomobillerini ufak çapta bom balarla bombardıman etmişler ve İ mitralyöz ateşi altına o almişlardır. | Bu vesait, mevzilerimize yaklasmak isterken tardedilmiş ve hasara uğ ratılmıştır. Bundan baska Sollum üssüne karşı uzun menzili: topları- miz ateş açmışlar ve bombardıman tayyarelerimiz harekete © geçmisler- Bingazideki kamplarmızı borsbar- dıman etmişlerse de zayiat ve hasar yoktur. Yunan erph: zil mahiyeti haiz muharebeler de bilhassa inev- ek ramis, tarafımızdan silâklar ve esir. ler alınmıştır. düşmanım iase merkezlerini siddeti» İ bombardıman etmisler ve batiz le- İ sirler husule getirmişlerdir. Selânik ve Preveze İtmanları ve askeri hadeflerile Yanva ve Görice hava o maydanları muveffakiyetle bombardıman edilmişti Düşman tayyareleri üsleri birini bombarmar ederek bir twr- yaremizi yakmıslardır. Avcılarımı- zın taarruzuna uğriyan iki düşman tayyaresi düşürülmüştür. 30/31 gecesi düşmen & cenubi İtalyanm baz, sehirleri üze- rinden uçarak hava fişekleri atmın- lardır. Bu tavvarelerder biri alevler icinde Müsürülmüstür. tâbi tutulması hakkındaki kararnainenii bugün neşrolunmuştur. Yarın tatbikıma geçilecektir. .l 29/30 gecesi düsman tayyareleri| muştur, Düşman büyük zaviata wğ-| Deniz cüzütamlarımız Yunan ve) Aravudluk sahilleri uzunluğunda acelesi | ncı ülkelere ihraç edilecek mahsulât tutbikina Ruzveltin nutkunun Roma ve Berlinde akisleri (Baştarafı 1 inci sayfada) ve imalâtı şimdiye kadar görülme. müy derecede artacak olan bir fab- rika haline şeticmeğe yeni bir kuv- vet ve azim ile çalışacaktır. İngilterede Londra, 31 (A.A) — Landra gazeteleri, Rüzveltin gece geç vakit neşredilen nutku hakkında mütalea yürütmek için dün vakit bulamadık- larından, bu sabah, birçok sütunle- rını mezkür nutkun tefsirin: tahsis etmişlerdir. Times ils Daily Telegraph, baş- makalelerinde reisicümhurun sözle. rinden çok memnun kaldıklarını iz“ | har etmektedirler. Fransada Londra, 31 (A.A.) — Berlin, B. Ruzveltin nutku hakkında sükü- tu muhafaza etmektedir. Gayri meşul Fransada İyon radyoau, B. Ruzveltin nutkunu tef- sir eden nesriyatında, bu notkur B. Ruzveltin bevanatında kuvvet, resmi öslüb hududlarını çok aşmış» tır. Bu nutuk, herhalde bütün di yada heyecanlı tefsirlere yol & caktır. İtalyada Londra, 31 (A.A.Y — Afi: Dün gere varılan İtalvan radyo rrwivatının bir cümlesi, Ruzvelt ta- safından *övlenen rutkan Mihverei- İer üzerinde yaptığı tesiri tamamile söstermeğe kâfirlir. İtnhran radvorü Rurvelt tarafından takib edilen sivas satin Amerikayı harbe Klediği- ni ve reisicümhunun Ayvrunsun karş i #İrlia enretesinde Cavda, Ruvveli İnciltese ile birlik. te Mihver devletlerin: ve Japonya» va ili haiherlen bir adam olarak #östermektedi Japonyada Tokyo, 31 (A.A) —D.N.B. ajansının hususi muhabiri bildiiyor! iri Şimbun gazetesi, B. Ruz- yo ile neşrolunan nutku» nu tefsir etmekte ve Birleşik Ame- rika devistleri reisinin bugün tatbik etmekte olduğu siyasetin Amerika milletini gittikçe harbe doğru sü- rüklemekte bulunduğunu — yazmak» tadir. Almanyada Berlin 31 (A.A) — Yari resmi b kaynaktan bildiriyor: > | Berin siyasi mahflellermin fikrine göre, Ruzveltin «Ocak başı müsahabe. fında şimdiye kadar ileri sürdüğü mai talealardan pek farklı değildir. Yal. nız şu kadar denilebilir ki, bu nutuk. ta bariz hatalar ve siyasi bitaraflık noksanlığı bu sefer izam edilmiştir. Bitaraflığa riayet etmiyerek Rugvel. İtin yaptığı hakaretler burada bir ne- vi asabiret tezahürleri olarak telâk kı edilmektedir. Bu asabiyete sebeb de | İngilterenin içinde bulunduğu ömd. si? vaziyetten mes'ul olduğunu Ame, rikanın. gittikçe masıdır, İsis nde söpledikleri, dış siyaset etra 5” anlamakta Yulun -