16 Mart 1937 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

16 Mart 1937 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

İEDĞKĞLÜÜ İYĞİ 5d vi ae : Şarktaki büyük kal D Ka kın- ma programı (Birinci sahifeden devam) İRAN TRANSİT YOLU Şırkın başlıca ticaret ve ihra- cat yolu olan İran transit yolunun mühtelif ve mühim parçaları ihale edilmiştir. Bu yaz yolda mühim bir faaliyet görülecektir. Avrupa a ısmarlanarak gelen otobüsler Arabzona çıkarılmışlar. dır. 1 mayıstan ilibaren bu yalda l işlemeğe başlayacaklardır. DEMİRYOLU FAALİYETİ Memekelimizi — çekk — aflarla örmek ve Şarkı garba bağlamak için demiryolu inşaatı hummalı bir fanli etle devam etmektedir. Ke- mah-Erzürum — arasında be yaz demiryolu fsaliyeti en geniş mk- yasta devam edeceklir, Hat Erzin- cana 938 Eylülünde varacak 939 Eylülünde de Erzurum yeni dem.r ağlara kavuşıcıktır. tır, Bütün İstanbul halkı ile be - raber her Türkün kalbinde de- | müddet istirahat ettikten sonra, Tin ve acı bir sızı bırakan bu fa- | Sâyın Hariciye Nazırı vali ve bele. cianın şehitleri Eyüp mezarlı - bahtan, bir kısım mektepler de saat 11 den itibaren otobüs ve vapurlara binerek Eyübe akın etmeğe başlamıslardır. Saat 14 te Eyünteki şehitle - rin mezarları baslarında binler- ce İstanbullu toplanmış bulu « nuyordu. Evvelâ bir munllim kürsüye gelerek 16 mart vak'asını an - latma - ve o gün şehit edilen er- lerin hatıralarını canlandırmış- tır. Bundan sonra ilk mektenten bir çocuk 16 mart şehitlerine it- haf edilen bir manzumeyi oku - Mmüştur. Bir saatten fazla süren bu merasimden sonra celenkler şehitlerin kabirlerine konularak ihtifale son verilmistir. Bu akşam da İstanbul Halk- evlerinde muhtelif — taplantılar yapılarak aziz şehitlerimizin ha- tıraları yadedilecektir. Türkkuşu filosu Pazar günü yapılan büyük taye yare bayramına iştirak etmek üze- Te İzmir ve Ankaradan şebrimize gelen Türkkuşu filosu bu sabah Ankaraya hareket etmiştir. Filo mensupları sabahleyin Ye. şilköyde toplanmışlar ve saat ön buçukta başta muallim yüzbaşı Zeki ve Vecihi olmuk üzere teşyie gelenlerin alkışları arasında hava- lanmışlardır. Filo ile beraber plânör ve pa- fâşütçüler de şehrimizden azrılmış- lardır. Türkkuşunun kabraman genç. leri, birkaç hün sonra tekrar şehri mizden geçerek orada bayrama iştirak etmek neye yapılacak üzere Edire mek üzere mektepler açılacak - tır. İğdır, Pazar, Sarıkamış ka- zaları da bu yıl orta mektebe kavuşacaklardır. Töindbere 18 martta Gelecek Tayyareci — Lindberg, — karısile beraber, 18 martta memleketimiz- den geçecektir. Adanada, Gümrük meydanında — yere inip gümrük Bundan maada Trabzonda ye- Muame esini tamamladıktan sonra ni bir lise binası inşa ettirile - cektir. ZİRAİ KALKINMA Doğunun terakkisi için çalı » şan Vekâletler meyanında Zi - rant Vekâleti şarka çok ehem - miyet vermiştir. Vücut haraları tevsi ve yeniden ıslah ettirmek- tedir. Harman mevsimine ka - dar, köylüye verilmek üzere ye- ni makineler gönderilecektir. ŞEHİRLERE İCME SUYU GETİRİLİYOR. Ekseri şark şehir ve kasaba - Tarının civarında iyi ve tatlı su- lar mevcuttur. Bunları şehre ka- dar getirmek bir tahsisat işi ol- duğundan uzun senelerdir bazı yerler içme suyuna kavuşama - mışti. Şimdi; Erzurum ve Erzincan icme sularının Devlet Demir - yolları - tarafından — yapılması deruhde edildi. Nafın Vekâle - tinin bu büyük himmeti bu iki memleket halkını çok sevindir- mistir. DOĞUDA YENİ BİR GAZETE Sarka ve memlekete ait mü - him haberleri günü gününe ver- mek ve okuma zevkini arttır - mak üzere mühim bir gündelik yeni alınan matbaa makine ve levazimatı tahrir heyetile bera- ber Erzuruma bareket etti.> l çüldı. Rihtimi kalabalık bir halk kitllesi doldur- muş bulunuyordu. Halkın coşkun alkışları arasında —misalfirimiz ve ma yetleri hazırlanan - otomobillere binerek Perapalasa gittiler ve ken- dilerine ayrılan hususi dairede bir diye reisi Muhiddin Üstündağı ve İstasbal kumandanını ziyarel etti, Antonsko bu akşam Haydarpa- şadan Ankara ekspresine bağlana- cak olan husust bir vagonla Anka« rTaya harek t edecektir. Misafirimiz, Askara a üç gün kalıcak ve önümüzdeki cumarlesi günü sabahleyin şehrimize döze- cextir. ANTONESKO B. Victor Antonesko, Romanya siyasetini idare eden mühim şah- siyetlerden biridir. Azası bulun- duğu nasyonal liberal fırkasında büyük bir nüfuzu vardır, Geçen yazdanberi -Romanya Hariciye Nazırı olan M. Antönes- ko'nun nezaret mevklini ilk işyal edişi bundan yirmi evvel olup, iki defa tayin edildiği Maliye | Nazırlığında, Romanya maliyesini esası sürette islah etmiş ve mali. yecilikteki ihlisasını ve değerini isbat eylemiştir. Mumaile;h iki defa da Adliye Nezeretine gelirilmiş ve diplomasi hayatına Romanın Paris sekniğile girmiştir. M. Antonesko, diplomatik ha. | yatında birçok muvallakıyetler ka- | zanmışlır. So : zamanlarda muhtelif Avrupa hükümet merkezlerine yap- tıgı ziya etlerde aldığı meticeler bunu isbata kafi bir delildir. Romen gazetecileri de beraber geldiler Dost ve müttefik Romanya - Tun hariciye nazırile beraber Ro- men bir grup şehrimize geldiler. Bi ; Rador Neşesti ve refikası ve B. Mpeocan ibarettir. bu akşam Ankaraya hareket et- mektedirler. Şereflerine Ankarada mat - buat umum müdürlüğü tara - fından zıyafet ve süvareler ve « rilecek enstitüler, mektepler, Çubuk barajı, Orman çiftliği Bi- bi yerler gezdirilecektir. tekrar havalanıp Yeşilköye ine - cek, oradan, benzin alacaktır. Hindistandan gelen meşhur tay- yareci, İstanbulda çok kalmıyacak, hemen seyahetine devam cdecek- tir. Havacılarımız kendisini Yeşil - köyde karşılıyacaklar ve Bayan Lindberg'e Türk Hava Kurumu mamına bir buket verilecektir. Kömür Sergisi Devlet Demiryollarında kolaylıklar Ankara beynelmilel kömür ser. gisinin açılması tehir edilmiştir, Bu tehire sebep, bazı fınglınn teşhir edilecek bazı maddelerin vaktinde yetişmiyeceği yolundaxi iş'ar ve müracaatlarıdır. Bu se » bepten sergi, 23 nisanda açılacık « fir. Sergiye Iştirak ve sergiyi ziya » ret edeceklerin kalacak yer bula - bilmeleri için de ayrıca meşgul o- lunmaktadır. Otellerin Kâfi gelmi. yeceği gözönünde tutulmuş, bir i- ki büyük müessese ve mektebin bu işe vahsisi muvafık bulunmuş- tur. Sergi cevam ettiği müddetce, Devlet Demiryolları idaresi, Hzk trenleri tahrik edecek, bu trenler. le gelenler Ankarada kalacakları Beceyi isterlerse trende geçirebi - leceklerdir. Sergi içinde, sun'i bir kömür v- cağlı yapılmıştır. Bu ocak, ziya - retcilere, kömürün yer altından nasil çıkarıldığını, dışarıda kül - lanılma şekillerini, salha safha gösterecaktır. Cenevredeki heyet geliyor Cenevreden — gelen — haberlere göre Hatay ana yasasım tedkik etmekte olan komite ayın seki. zinde 20 gün tatil yapacaktır. Bu münasebetle murabhasları- mız Cenevreden geleceklerdir. Murahhaslarımızın cumartesi sa- bahı harcket ederek pazarlesi sa- bahı İstavbula gelmeleri bekleniyor. Harcırah tehakkukları Bundan sonra barcirah tahak - kukları tçin Nafıa Vekâletinin ha- zrladığı harcirah —mesafe haritası esas tutulacaktır. Cumnuriyet Hava bayramının büyük mânası Bu sabahki “Cumhuriyet,, te A- bidin Daver Yeşilköyde yapılan Türkkuşu — bayramının — manasını tahlil ediyor: Bütün İstanbulun ev- velki gün Yeşilköye koşuşu, Türk milletinin havacılığa ne kadar bü - yük bir ehemmiyet vardiğine en büşük bir delil sayılınalıdır. 'Türk Hava Kurumu ile, Türkku- şu, zaten içimizde mevcut bir aşkı Pazar günü yapılan bayram müna « sebetile büsbütün tazeledi. Milletlerin medeniyet ve kudret derecesini havaciliktaki mevkli ile ölçmek yanlış ölmaz. Türk milleti bu hakıkati kavramış ve onun için M mart 1937 günü coşkun bir de - niz gibi, Yeşilköy kıyılarına koş - muştur. Halkın bu heyecanını ya - şatınak, idare etmek gerektir. Açık Söz Şehrin mühlm bireksiği *Açik Söz de Şakir Hazım Ergök- men Türkkuşu bayramımn, İstan - bulda mühim bir eksikliği ortaya attığını söylüyor: Bu eksiklik nedir? Büyük toplantılarda intizamsızlık, disiplinsizlik!. bu toplanti bir teç « Tübe olmuştur. İstanbulun — mes'ul makamları bu tecrübeden derx ala- rak, elbirliğile bu eksiği tamamla - malıdır! < | aza t || Beş idam Sabah ve akşam başmuharrirleri çeride öldürmüştür. © Ankara Halkevi 20 Mart akşamı için büyük bir balo hazır- Tamaktadır. © Meyvacılık mutehassısı Ciay- oberg tetkiklerde bulunmak üzere cenup vilâyetlerimize gitmiştir. v Persembe günü Atinada top - lanacak clan Balkan antantı, Eko- nomi kunseyinde hükümetimizi temsil edecek —murahhaslar dün gece Yunanistana gitmişlerdir. *k Aksarayda Taşkasap mahal - Tesinde oturan ve beş gündenberi kaybolduğu yazılan Muhterem is- Mmindeki 17 yaşındaki kızın, Tak - simde bir doktarun yanma hiz - metci olarak girdiği anlaşılmıştır. * Manrif Veklleti, kıdemleri i- tibarile hirer derece terfi etmeleri iktiza eden ilk mektep mucllimle- rinden 770 inin terfil için bir Jiste hazırlamıştır. * Karmutay 26 mart pazartesi günü toplanarak ziraf kalkınma, Su işi, yeni memurlar kanunu pro- jelerini tetkik edecektir. v& Motör ve deniz inşaiye müte- hassısı Asafın kızı Leylâ vefat et- mişlir. * Şehir meclisi 937 mezbaha vwaridat bütçesini 1,607,000, masa - rif bütçesini 1,607,000 olarak kabul etmiştir. *& Üsküdar — hapishanesindeki mahkümlardan bir kısım Kocaeli hapishancesine nakledilmişlerdir. Dışarda: —H e Danımarka kralı Berline git- miş ve Htlerle görüşmüştür. ** Lübnanda kabine ile muha - Kitler arasındaki ihtilâflar yeni hir kabine teşkili ile halledilmiştir. * Amerika hava inkişalı cemi- yeti kâtibi Şu raporu vermiştir: Sovyetlerin 7500, Almanlacın 5500, İtalyanın 5000, Eransanın 4000, İn- gilterenin 3500 tayyaresi vardır. x 20 temmuzda Moskovada top- lanacak olan üçüncü beynelmilel jeoloji kongresine hükümetimiz de murahhas gönderecektir. * Cumhuriyet Halk Partisi memleket dahilindeki bütün Hal- kevlerinde radyo bulundurulması- nı kararlaştırmıştır. ** Karabükte kurulacak - olan Demir ve Çelik fabrikalarında ça- hışacak olan Türk mühendisleri Ankaradan hareket — etmişlerdir. Fabrikada şimdiden en aşağı 1200 amele çalışacaktır, Tan Kıymetli misafirlerimiz Dost ve müttefik Romanya Ha- riciye Nazırı Viktor Antonesko ve Hariciye Müsteşarı Badutesko, bu- gün öğleden sonra şehrimize geldi- Jer, Akşam Ankaraya gidecekler - Gir. Bu haberciği TAN da Ahmet E- min Yalman, bu ziyaretten bahse- derken diyor ki: «Balkanlarda yeni bir yapı ku- Tülüyor, Bu yapı üzerinde devamlı surette yapılacak işler vardır. Bu- mun için Balkan devlet adamları - mın ve muhtelif Balkan mümessil- lerinin ya umumi surette veya yalnız iki Balkan memleketini temsil suretile bir araya gelmele- Tini tabii ihtiyaçlardan doğmuş bir zaruret diye karşilamak icabeder. Avrupanın en kıymetli iki ada - Te bugün aramızda bulunuyor. Hoş geldiniz. Kurun Öküz olmak isteyen kurbağa «Kurun» da Asım Us Lafonten- in meşhur bir hikâyesini misal gösteriyor: Bir kurbağa öküzü kıs- kanmış, onun kadar büyük olmak istemiş. Büyük olmak için de ye - miş, yemiş, en sanunda da patla - Tauş ve ölmüş. Hatayda aylardanberi yapılan ve şimdi de derecesini ve haddini büsbütün aşıran tahrikâta bakılır- Mahkümu ile Evlenen kadın hükümetl kadını hudut haricine çıkardı Çok zengin olduğu söylenen Bayan Silvan isminde gü - zel bir İngiliz kadınını Ameri - ka hükümeti hudut haricine çı- karmıştır. Bu kadın, idam mah- kümu erkeklerle evlenmek me- rakında olup bunlardan beş ki- şi ile evlenmiştir. | 1934 yılında —Amerikanın Sing-Sing hapishanesini ziyaret eden güzel İngiliz kadını idam | mahkümlarının bulunduğu hüc- reye girmek arzusunu izhar et - miştir. Arzusu yerine getirilen kadın, idam mahkümlarile tatlı, tatlı konuşmağa başlamış ve bunlardan birisini, kendisile ev- Jenmeğe razı etmiştir. Halbuki koca olerak aldığı adam iki gün sonra elektrik sandalyesine o - turtularak öldürülmü: y Bundan sonra başka bir ha - pishaneye giden kadın, karısımı | öldüren idam mahkümu bir zenci ile evlenmek istemiş, zen- ci bittabi derhal muvafakat et- miştir. Fakat güzel İngiliz ka - dınımn ikinci kocası da yirmi dört saat sonra idam edilmiştir. Üçüncü, dördüncü kere hep idam mahkümlarile evlenen fa- kat evlendikleri adamlarla an - eak birer, ikişer gün yaşayabi - len kadım, beşinci kere evlen - mek üzere Marfi namında bir idam mahkümu ile anlaşmıştır. Fakat, kadın, yaşamağa mey - dan bulmadan mahköm öldü - rTülmüştür. Kadının idam mah - kümlarına karşı olan bu meclü- biyeti Amerika hükümetinin nazarı dikkatini celp icin, İngiliz kadını, geçen gün hudut harici- ne çıkarılmıstır. İngiliz hava bütçesi Londra, 16 (A.A) — Evvleki gece Avam kamarasında hava bütçesi hakkında — yapılan — müzakereler, amele hırkası takririnin 119 reye karşı reddi ve hükümet tarafından tevdi olunan takririn 94 reye karşı 210 rey ile kabulü suretile hitama ermişlir. Pamuk satış kooperatifleri Ankara, 16 (Hususi) — Izdırda, pamuk mintakası olan Tuzluca ve Iİgdır kazaları ve Yaşköy Taşburun nahiyelerinde birer satış koopera» Üfi ihdası kararlaşlırılmıştır. Bu işlerle meşgul olmak üzere döre düncü umumi müfeltişlik iktısat müyaviri Şükrü, İktisat Vekâletince İgdıra gitmişlerdir. Bundan başka, bir de satış bir. ilği kurulacaklır. ne yazıyorlar? sa, bu adamlar hakikaten şaşıtmış- lardır. Vataniler iyi bilsinler ki, Tür - kiyenin bir Roma siyaseti yoktur. Türkiye sömürge arayan ve isti - yen bir devlet değildir. Fakat ken- di hudutlarına bitişik olan Hatay Türklerinir. henüz istiklâlini bile almamış olan Arap Suriye tarafın- dan sömürge olarak istenilmesine asla tahammül edemez. Şayet Su- riyenin başına geçenler böyle bir fikir kurarlar da, mecnunane bir maceraya kapılırlarsa, Lafonten » in efsanelerindeki «Öküz olmak istiyen kurbağanın âkıbetine uğ - rarlar, ! | Son Posta: Dö Martel kaş yapayım derken göz çıkarıyor *Son Posta,, da Muhittin Birgen Suriye ile aramızdaki dostluk mü« nasebetlerimizi bozmamak için ne kadar dikkat ve gayrel gösler. diğimize işaret ediyor : Hatayda arap milliyetperverle. rinin yaptıkları tahrikât malümdur. Oradaki Fransız makamları da bu tahrikâta göz yummaktadır. Taşe nak ermeniler ve araplar Sancağın huzur ve rahatını bozmak için bir vasıta olarak kullanılmaktadır. Hem de silâhlhi ve gayri mesul bir vasıtal Fakat Türk - Fransız dostluğu namına bu, insanlık namına hareketin | icap etmez mı? l Ak sam Başmakalesi yoktur. H——oış : SİYASA Fransanın Rusya- dan ayrılmasını İstiyorlar. Bir garp paktı yapılması İç İngiltere hükümetinin, Alman ya vo İtalyaya yaptığı teklife, iki hükümet geçen gün cevap Tarım verdiler. Verilen cevab meali henüz malüm olmamak la beraber, Rama gazetelerin neşriyatından İtalyanların ver dikleri cevap hakkında bir fiki | hasıl etmek mümkündür. İtalyanlara göre, Avrupadal arsıulusal sivasada, buecün icii halli icap eden en mühim siy! meseleler şunlardır: Birincisi: Beş büyük hükü met arasında kollektif emni) namına bir pakt akti için olunan Fransız arzusu, ikinci si: Mütekabil yardım ve emni” yet namına, üç taraflı anla lar yapılması hakkmdaki terenin teklifi, üçüncüsü: Bel cikanın bitaraflık teklifi. dör düncüsü: devletler arasın silâhlanma yarışı meselesi, Be şincisi: Sovyet Rusya F'a paktı, altıncısı: Mütecavizin yini ve İngiltere Fransa askerl ittifakı. .. İtalyan gazetelerine göre. paktlardan bilhassa ikisi, hay' ehemmiyeti — haizdir. Birin Fransavı Lokarnodan — ayıra Rus - Fransız paktı, ikinci, A rupanın bugünkü vaziyetini € niyet altına almak üzere İngil tere ile İtalyayı ön plâna koy ve üç taraflı anlaşma yanılma sı hakkındaki İngiliz teklilidir. İtalyanlar, İngilizlere verdi leri cevaplarile, yeni teklifler de bulunmakta ve 1936 vılın İngiliz hariciye nazırı Eden yaptığıteklif mucibince yeni zakerelere baslamağa amade ol" duklarını bildirmektedirler. Bir notanın kaydettiği en him bir mesele de, bevnelmi! bütün konferans ve toplanmalı esnasında Âvrupaya ait görü şülecek siyasi bütün meseleler" de İtalyanın Almanvadın bir suretle ayrılmayacağının b dirilmesidir. İtalya ile Almanyanın Fran saya, Rus dostluğundan sarlı nazar etmesi için son defa ola Tak bir kere daha teklifte bulu nacakları zannolunmaktadır. sasen, İtalva ile Almanya, gaft paktı hakkındaki İngiliz tekli fine verdikleri cevabı ayni gü tesadüf ettirmişlerdir ve nota larım mealleri birbirine çok ya kın olduğu da söylenmektedir" Henüz resmen ilân edilme yen notalardan münderecat öğ renildikten sonra İngilizlerin © hususta ne düşündüklerini an Jamak mümkün olabilecektii Fakat, (görünen köye kılavi istemez) dedikleri gibi, İngil İtalyan rekabeti ve Alman$ Rusya ve düşmanlığı göz önü de dururken kolay, kolay bir Taşmaya varılabileceğini zanı nîukıe.ükrimîıcc,bqhirh R olur, Mahsulleri Hasara Uğrayanlar Maliye - Vekâletinin aldığı bir kararla, mahsulleri basara rayan mıntakalarda vergi yacaktır. Ancak, bu kararın harı, hulâsaten şunlardır: Ekilen tohum mahsul ve vergi alımmıyacaktır. Tohum dan evvel olan arızalar için V€? silinmiyecektir. Eğer hasar ve fındik ve _-İ“ kendiliğinden mahsul den mütevellit ise vergi tır. Bu cihet tahkik ed Verginin takdir ve teyini beklenecektir. sul zamanı ü Japon elçisi (t mesini verdi Ankara, 16 ( Husust ) — yanın yeni büyük elçisi To Taketomi, dün saat 16 da Ci Başkanımız Atalürk tarafından F, dim Ba kabulde, Dışişleri B Rüştü Aras d"'l;""'“