20 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

20 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

20-2-938 AN Gündelik Gazete —— 'TAN'ın hedefE Haberde, fikirde, her- gayda “temia, dürüm, samimi olmak, karlin © gezetesi olmıya çalışmaktır. iş ABONE BEDELİ Türkiye Ecnebi 1400 Kr 1 Sene 200 Er. 180 » BAŞ 10 » 400 33» 200 » 8 1» 0 » Miletlersrası porta #ttihadına dahil ol- miyan mervlekotler içim 30, 16. 9, 3.5 H- radır. Abone bedeli peşindir. Adres de- iştirmek 25 kuruştur. Cevap tçin mek- toplara 10 kuruşluk pul ivesi Tarımın. | sonun MESELELERİ lane Böyle mi Toplanır ? (Yazan: M. Zekeriya) İahe toplama şekli bizde halkı yar- dım zevkinden uzaklaştırıyor. Yar- dım yapmak istiyenleri bile soğutu- yor. Takvim satışı, mecmunlara abone Yazışı büyüklerin resimlerini şu veya bu hayır milessesesi nâmına İstismar vasıtası yapanların hareketleri hem 0 müesseselerin halk nazarında itibarı- 31 Kırıyor, hem de hakikaten yardım yapmak istiyenleri para vermekten alikoyuyor. Bir de bekçi ile, polisle yardım top- Tamıya kalkışılırsa iş bütün bütün fena netice verir, Kasımpaşada otu- ran Mehmet Arola adında bir okuyu- €umuz yazıyor: “14. 1. 938 cuma günü saat on altıda bir polis ve iki memur evi. me gelerek Asker Analarına Yardım teşkilâtı namına iki lira! boretım olduğunu tebliğ ediyor ve bu paranın derhal tediyesini | istiyorlar. Ben evde yoktam. Re- #ikam hasta yatıyor. Parayı ver- mek mümkün olmuyor. Fakat müracaat edenler bu mazereti kâfi görmüyorlar. Paranın der- hal ödenmesinde ısrar ediyorlar. Eamervlerrım , aesvarler barın vaziyetten o kurtarmak için çıkarıp iki lirayı veriyorlar. Kendilerine aidiyeti belli olmt. yan bir makbuz veriyorlar. Eve dönünce vakayı öğreniyor ve s0- ruyorum: Asker analarına yar- dım namı altında bir vergi var mıdır? Varsa bunun tahsiline böyle mi başvurulur?,, Bu zatın adresi bizde mahfuzdur. Bu işte bir yanlışlık olduğunu zanne- diyoruz. Bir hayır Omilessesine (o yardım Banı altında para toplamak için poli- $in İşe karışacağını aklımız almıyor. İane için vatandaşların bu şekilde ra- hatsız edilmelerini de doğru bulmu- Yoruz, Bu meselenin tahkikini ve hakika- tin meydana çıkarılmasını Fica edi- Yoruz, . Orta Avrupada Orta Avrupada heyecan var, yanın Avusturyayı avucu İ- Sine aldıktan sonra takip edeceği si- Yeset orta Avrupa devletlerini endi- veye düşürmüştür, Yuğoslavya ses çıkarmıyor, hâdi- Selerin seyrini takip ile iktifa ediyor. dostluğuna güvenen Polon- Ya telâş içinde, Almanya Dantziz me mi de halle kalkarsa Polonya Me yapacak? Antant sarsılmış bir vazi- Yette. Almanyanın Avusturyayı isti- karşısında sesini çıkaramıyor. le, <oslovakya heyecan içinde, Hit- Yaş erin kendisine de Avusturya; Aptığı teklifi tekrar ederse ne yapa- ? Avusturyanın istiklâlini tekef- #den devletler bu tanhhüflerini Yemen unutuverdiler. Çekoslovakya- ün da daha enerjik davranacak- ie 1 kim temin edebilir? bna Orta Avrupanın mukadde- tehlikede görünüyor. Onun için , © merakla Hitlerin ( bu akşam *deceği nutku bekliyor. mary, nutuk ortalığı aydınlatacak ia bu yerimi ufku üzerinde ka td ; çoğalmasına mı yardım Yi imi mak ue saat sonra ie anla zısında da "Balıkçı,, kendisine verilen bir cevabı karşılamaktadır. alıkçılıkta av tarzımıza dair yazdığım son makaleye (x) cevap vermişler. (xx) Okudum. Bü ses doğrudan doğruya gırgırcılardan çıkmış olsaydı hoş görecek- tim. Fakat hitap “Balıkçılar Cemiyeti, gibi mesul bir teşekkülden geliyor. Allah çok hüzünlendim. İzaha hacet görmem ki, milli damga al- tında taazzuv eden cemiyetlerin faziletleri memleketin umumi menfaati namına göste- rebilecekleri hassasiyet ve nefislerinden ya- pabilecekleri feragatle ölçülür. Terazinin ibresi hususi müdahaleler veya teşviklerle oynar veya oynatılabilinirse o teşekkülün iletinin asaletinden şüp- helenmekte pek haksız olmayız! ciddiyetinden ve fi Balıkçılar cemiyetinin tesisinden maksat, zannederim, balıklarımı- zın kiymetlerini ve kalıkçılarımı- zın menfaatlerini korumak gaye- sine matuftu. Bu duruma göre, ce- miyetten şöyle bir cevap bekler - dim; “Makale dikkatimizi celbetti. Tetkikata giriştik, İddia edilen za- rarlar tahakkuk ederse lâzım ge- len tedbirlerin alınacağından şüp- he edilmemelidir. Alâkadarların neticeye intizar elmelerini ve müs terih olmalarını tavsiye ederiz.,, ye bir mukabele beni cid- den sevindirecek, cemiyet hakkındaki hürmet ve itimadımı da bir kat daha artıracaktı. Ne ya- zik ki, initzarım hayal bozgununa uğradı. Verilen cevapta munhası- ran, o da pek falso bir mantıkla gırgırcılık müdafaa ediliyor; âyan beyan da görünüyor ki, cevabı im- zalıyan heyeti idare azaları, ya ma- kaleyi okumamışlar, telkine kapıl- #ışlardır; yahut munhasıran gırcıcırlâr, çunku, mevzus WU tabana zıt bir anlayışla beni “gır- gırcılığın ilgasını istihdaf,, ile it tiham ediyorlar. Halbuki, ben böy le bir arzu izhar etmedim. Boğaz ağzında, yani methalde yapılan av- tılığın fen kadar mantığa da uy- gunsuzluğunu; elektrik lâmbala- rile balık avlanmasından tevellüt edecek meşum neticeleri izah et- mekle beraber, volicilerin, dalyan- cıların, voltacıların haklarına ya- pılan tecavüzü anlattım. Aksini id- dia eden varsa hudri meydan! Balıkçılarımızda daha fazla re- fah iddiası da maalesef hiç doğru değildir. İhtimal beş on girgirer vaziyetten mütena'imdirler. İhti- mal ki, bunlar da mektuba imza koyan zatlerdir. Fakat hakikat şu- dur ki, Boğaziçi ve Marmarada ba lıkçılık öldürülmüştür. Bütün ba- ıkçılar perişan bir halde bulunu- yorlar. Bir anket yapılsin, hakikat meydana çıkar evlete farla rüsum kazan - dırmak bahsine gelince: Bu iddia da çok yanlıştır. Eski kayıt- lara bakılsın, iş kendini gösterir. Evvelce taze ve salamura balık ihracatımızdan başka milyonlarca çiroz satardık. Altın para ile alınmış rüsum bir iki senedir ziyankârlik- la utulan torik ve palamut satışından hâsıl olan resim ile kıyas edilirse dolu olduğu id- dia olunan terazi kefesi ha- vada sallanır! Unutmıyalım ki, bu memleketin balığı sa- de palamut değildir. Ondan kıymetli marya, uskumru, te- kir, sardalya hâsılı birçok balıklarımız var. O balıklar nerededir? o Senelerdenberi voliler, ağcılar. voltacılar ni- ilir Bindikleri Dalı Nasıl Kesiyorlar? çin balık tutamıyorlar? Ba- lıklarımızın her sene biraz daha (Nuh) un çorbasından beter halde bulunuşlarına se- bep nedir? Akın intizamı ne- den bozulmuştur? “Modern gırgırcılık., tabirine de doğrusu çok güldüm. İnsanlar için modern, yani daha sıhhi, daha fen- ni apartman yapılabilir amma ba- lıklara modem katliam yapıla - maz. Hele böyle; tut, denize at. Elektrik yak, hayvanı kırgına ver! Tarzında modern avcılığa dünya - rın hiçbir köşesinde tesadüf ede- meyia, Bu işin modern ciheti ar a esir Yeme ge düsturu şudur: Çanlısını koruyup çoğaltmak, tutulanı kılçığına ka- dar paraya çevirmek. Beriker cemiyeti heyeti i- dare azası gibi hürmetli ve hürmeti cazip bir unvanla imza- lanarak gönderilmiş mektupta en ziyade gücüme giden ve hüznüme dokunan cihet istinat edilen man- tığın munhasıran “rüsum,, zihni- yetine müstenit bulunması oldu. Vesile düşmüşken sayın azalara TAN Bu sütunlarda balık servetimiz hakkında "Balıkçı, İmza sahibi, bazı unsurların balık servetimizi nasıl imha ettiklerini anlatıyordu. Bugünkü ya- rr Balıkç amam şunu da anlatayım ki: Devletin gözettiği ve gözeteceği rüsum de- gildir. Rüsumu temin eden mem» badır. Devlet, memba tahrip © dilmemesini ve mahsulün fenni te- kâmül kaidelerini takip oederek- ten daima artmasını ve İlelebet inütezaylden devam etmesini dü- şünür ve temine çalışır. Bu gaye icin yalmz alacağı resmi feda de- gil, onun birkaç yüz, hattâ birkaç yüz bin mislini sarfetmekten çe- kinmez. Esası yıkan resme göz di- kecek devlete “hükümet,, değil, “çapulcu, derler. Tanrı, Cümhuş riyeti bu kara bahttan ve kara le keden saklasın. B" daha tekrar ediyorum: Boğaz ağzında, yani balık methalinde gırgır avcılığı coğra- fi vaziyet itibarile fenne aykırı - dır. Bu mevsimde balıkları elek- 4MUVAEFAK Xxx *O LMANIN SIRRI* Dünyada En Çok Satılan Kitap ünyada en çok satılan kitap derler ki İncildir. Şimdiye kadar on beş milyon nüsha satılmış tır, Fakat bu satış zoraki satıştır. Papas ve misyoner gayretinin mah- sulüdür, Bir de sırf halkın bir ihtiyacına cevap verdiği için çok satılan ki- taplar vardır. Her sene bunlardan hiri moda olur, bütün dünya dille- rine çevrilir ve milyonlarca nüsha satılır, Ba yıl en çok satilan kitap Ame- rikada Dale Karneyie isminde biri tarafından neşredilen “Dost nasıl kazanılır?,., kitabıdır. Altı ayda yalnız Amerikada 500 bin nüsha satılmıştır. Şimdi İngilterede ayni büyük rağbeti görmektedir. Bu kitabın bu kadar satılmasına sebep nedir? Bu kitap Amerika üniversiteleri- nin halk terbiyesi için 40 bin lira sarfederek iki sene yaptırdığı tet- kikat üzerine yazılmıştır. Bu tetki. kat şu neticeyi vermiştir ki, her Dormal insan şunları ister: 1 — Sıhhat ve hayatın muhafa- zası, 2 —Gıda, 3 — Uyku, 4 — Para ve paranın getirdiği şeyler, 5 — Ahrette huzur, 6 — Cinsi ihtiyacının tatmini, 7 — Çocuklarının refahı, 8 — Mühim görünmek arzu ve ihtiyacı, Bütün bu arzular şu veya bu şe- kilde tatmin edilir. Yalnız sonun- eu ihtiyaç ihmal edilir. İşte bu ki- tap İnsanın mühim görünmek arzu ve ihtiyacı üzerine kurulmuş bir e- serdir. Bu esasa dayanarak dost ka zanmanın yolunu göstermektedir. Müellif dost kazanmanın ve baş- kaları üzerinde milessir olmanın sırlarını arayıp bulmuş, bunları kaide haline koyarak tespit etmiş- tir. Bu eseri okuyan yüz binlerce insan hayatlarında büyük değişik- likler vuku bulduğunu görmüşler- dir. Bugün Amerikada, Dale Karne- gie'nin açtığı derslere devam eden- lerin miktarı birkaç bini bulmak- tadır. Bu kaideler nelerdir? Çok mu merak ettiniz. Yarından itibaren size bunları bu sütunlarda nakle galışacağım. PSİKOLOG nın çok vukuflu yazılarını okumuştuk. trik gibi muzır vasıtalarla ihtiyar- lari hilâfına soğuk tabakalara ha- valandırmak çok muzırdır. Milli servete hıyanettir. Bilhassa bu - nun derhal menedilmesi iktiza © der, s —— İŞLERİ EVLİLİKTE MESUT OLMAK İÇİN (Yazan: Gönül Doktoru) Hepimiz evlenirken mesut olmak ümit ve hayaliyle evleniriz. Fakat şok geçmez bu hayal hakikatle çar- pışır. Ve sandet rüyalarımız birer bi- ter, sönüp gider, evlilikte saadete e- renler nadir bahtiyarlardır. Amerikada birkaç üniversite pro- fesörü evlilik hayatları yedi seneyi doldurmıyan bin kadar aile arasında uzun bir tetkik yapmışlar, Vardıkla- rı neticeleri tesbit etmişler: Diyorlar kiz 1 — Koca karısını ne kadar çok se verse aile o kadar mesut ehir. 2 — Aile dostları ve akrabalar ara- sında fikir mutabakati ailede saadet temin eder. 3 — Aileleri mesut gençlerin me sut bir aile kurmaları ihtimali daha çoktur. 4 — Karı ve koca aflelerine ne ka- dar bağlı olurlarsa, biribirlerine o de- rece kuvvetle bağlanırlar. $ — Aile seviyeleri müsavi insan- ların biribirleriyle evlenmeleri saa“ det temin edebilir, 6 — Paranın sarlı Üzerinde karı koca arasında mutabakat olması saa dete yardım eder. 7 — Ailenin saadetinde paranın gokluğundan ziyade varidatın mün- tazam oluşu rol oynar, 8 — Hayatta çalışan kızlar daha mesut yuva kurarlar, 9 — Öğretmenler ve zabitler | iyi kocadırlar. 10 — Mütemadiyen iş ve meslek Sayın gırgırcılar; sözüme inan- nı avcılığınızın bügünkü şekli sizin de aleyhinizedir. Esbabını an- lamak isterseniz yazacağım diğer makaleyi bekleyiniz. Vazıhan is- pat edeceğim ki, oturduğunuz dalı « kesmektesinizi (x) Tan: 7 - 2. Balık servetimiz nasıl İmha ediliyor? (xx) Tan: 10 - 2 Okuyucu mektupları. Kongres Tekirdağında toplanan Trakya #- rıcılık kongresi çalışmalarını bitire- rek dağılmıştır. Kongreye Trakya u- mumi müfettişliği ekonomi ve ziraat müşavirleri, Tekirdağ valisi, Trak- Ya vilâyetleri ziraat müdür ve mu- Javinleri #le 45 arıcı murahhas iştirak İetmiştir. Kongrede Trakya umum! müfettişi Kâzm Dirik te bulunmuş tur, Kongrede alınan birçok mühim ka rralar arasında şurlar da vardır: Fen İni arıcılığın gelişmesi ve yayılması tesbit edilen arıcılık bölgelerinde arı- cılık nebatlarının ekilip çoğaltılma- sı, arıcılar birliğinin kurulması, arı hastalıkları ile ve arılara zarar ve- yen hayvanlarin ssücadele edilmesi, kovanların asrileştirilmesi, köylüye mahsus arıcılığa alt neşriyat yapıl ması, temiz ba) alanların devlet mer- kezinden teşvik görmeleri, kendile- rine prim verilmesi, kurak mevsim- lerde arıcılara şeker tevzii, arıcıların kredi kooperatiflerine yazdırılması, balların dıs biyasalarda kıymetlen. değiştiren erkekler iyi koca olamaz- 11 — Karı koca, evlenmeden evvel biribirlerini ne kadar fazla ve iyi ta- nırlarsa evlilikte de o derece iyi ge- ginebilirler, 12 — Arkadaşlık ve sempati üze- rine yapılan izdivaçlar, aşk üzerime vuku bulan evlenmelerden daha iyi netice verir, 13 — Çocuk nilede saadet temin e der. Fakat çocuk doğduktan sonra karı koca arasındaki sevgi azalır. Trakyada Arıcılık i Dağıldı Trakya Umumi Müfettişi Kâzem Dirik, arıcılık mütehassısları ile berabe: mesi için Türkofis kurumunun nâ- zım olması, arıcılık birliğinden satış kooperatifleri teşkiline doğru 'gidil- mesi, Trakyada bir Beyarı istasyonu kurulması, her vilâyette bir aricilık müzesi tesisi, İtalyan arılarının Trak- yada tecrübe ödilmesi, ikinci kongre nin ağustosta Edirnede toplanması, İlk defa toplanan bu kongre Trak ya arıcıları üzerinde çok iyi bir tesir uyandırmıştır. Kongrede alınan ka- rarların derhal tatbikine geçilecek» tir, NAZİLLİDE: Yeni Köy Bütçeleri Nazilli, (TAN) — Köy meclisleri. nin son yılı olan 938 senesi çoktan başladığı halde Nazilli mıntakasında hâlâ köy bütçelerile meşgul olunmi- ya başlanmamıştır. İlkokul kitapları gibi köy bütçeleri işi de her sene ge- cikmektedir. Alâkadarların bu işleri düzeltmesi lâzımdır.