25 Şubat 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

25 Şubat 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

© Netice Nasıl Çıkacak İtalya İngiltere Ile Müsavi Olmak Istiyor (Başı 1 incide) meden evvel anlaşma şartlarını tes -| pit etmek istedi, Hükümet ise bu Şurtların tespitini sonraya bırakmak ta beis görmüyor. Aradaki fark bun dan ibarettir. Ve hiç şüphe yok ki bu iste haklı olan taraf Mister Eden - dir.,, Buna Lort Halifax hükümet namı ra cevap vermiş ve Başvekil ile Mis- ter Eden arasındaki ihtilâfın tâli ma- hiyette olduğunu anlatmış ve Fran- sanın vaziyeti hakkında sorulan su- sle cevaben de Fransanın her şeyden | haberdar edilmiş olduğunu söylemiş | tir. Chamberlain sarayda Başvekil Mister Chamberlain bu- gün de kral tarafından kabul olun- muş velLort İlalifax ta, meclisihas içtimamda bulunduktan sonra kralın huzuruna çıkmıştır. Yeni Hariciye Nazırı henüz tayin edilmemiştir. Lort Halifax nezaret iş lerini idareye devam ediyor. Daily Telegraph gazetesine göre, Lort Hali- #ax İngiltere - İtalya müzakerelerini idare edecek, s0 hemen çekilecek tir. İngilterenin Roma #sefiri Lort Perth talimat almak üzere Londra yö Tundadır. Lort Perth talimat aldıktan sonra geri dönecek ve İtalya hükü - meti ile müzakereye girişecektir. İtalya ne istiyor? İngiliz mahafilinde şayi oldu - ğuna göre, İtalya, Habeşistan ilha- kının tanınmasını, o Habeşistanı imar ve istismar için kendisine kre diler açılmasını, İtalyanın Akde nizdeki hâkimane nüfuzunun ti nınmasını, Süveyş kanalının ticari | ve adli rejiminin tadil edilme- sini istemektedir. Fransa mahafiline ve Ocuvre ga- zetesinin neşriyatına göre, İtalyan talepleri tavazzuh ettikçe, bu talep- lerin Akdenizdeki İngiliz menfaatle- rine uymadığı daha fazla göze çarpı- tere ile müsavi deniz silâhlarına ma- Jik olmak hakkım istemekte, Süveyş kanalının kontrolüne iştirak ile Ba - Jear adalarında bir kaç yıl daha kal- mak kifrini beslemekte ve otuz mil- yon sterlin borcun teminini dilemek tedir. Bu yüzden İngiliz — İtalyan müzakerelerinin pek çetin olacağı tahmin ediliyor. Bu yüzden Echo de Paris gazetesi Chamberlain'in anlaş- | ma hakkında beslediği ümitlerin bi- Taz azaldığı fikrindedir. İngiltere ne istiyor? Londra mâhafiline göre İngilizler, Libya'daki İtalyan kıtalarından bir kısmının çekilmesini, İspanyadaki gö nüllülerin geri alınmasını, Bari rad- yosunun İngiltere aleyhindeki neşri- yatını kesmesini, İtalya ile Avustur- yanın daha $ıki mesai birliği tesis €tmesini, ve Sicilya ile Tunus ars- sındaki Pantelleria adasında bulu - nan İtslyan istihkâmlarının yıkılma sını istiyecektir, İngiliz mahafili İtalyanın Avustur- yaya karşı vaziyeti, Pantelleria ada- sındaki tahkimatın yıkılması mesele- leri üzerinde şüphe göstermektedir. , Grandi Romaya gidiyor Bir rivayete göre, İngiliz - İtalyan müzakereleri dolayısile toplanacak olan yüksek faşist divanmda hazır bulunmak üzere Romaya hareket e- decek olan Kont Grandinin Taondra- ya bir daha dönmemesi muhtemeldir. Kendisine Londrada yaptığı hizmet dolayısile kabinede yüksek bir ma-| RESİMLİ 9 e z 3 m şı Yolma; |, dap 4» İbuat bürosunun İkem verilmesi bekleniyor. Londra gazetelerinden New Chronicle'in verdiği malümata gö- re, bugünkü hazırlıkların hepsi dörtler misakına müncer olacaktır. Ayni gazeteye göre Mister Edeni kabineden atmak bir sulkasttir. Mister Eden geçen Sonkânunda A- merika tarafından müşterek bir hatlı bareket için Chamberlain nezdinde bir teklif yapmış, fakat bu teklif Başvekil tarafından red- dolunmuştur. Müfrit solların gazetesi olan The Week tarafından verilen malümata göre, Chamberlain Harieiyedeki mat faaliyetini tahdit edecek ve Başvekâlete merbut bir matbuat bürosu vücuda getirecektir. Dominyonların vaziyeti Maliye Nazırı John Simon Başv müdafaa eden bir nutuk söy İmiş ve İtalya ile yapılacak ölan müza- kereler iyi bir netice verirse umumi memnuniyet hösil olacağı, bugünkü vaziyet yüzünden hâsıl olan zararla- rın ve tehlikelerin bertaraf edilece- ğini anlatmiştır. Cenubi Afrika Başvekili bugün be yanatta bulunarak, Mister Chamber- İin'in siyasetine müzaheret ettiği- ni söylemiştir. Kanada gazeteleri ve parlâmentosu da Chamberlain'i teyit ediyor. Fakat efkârrumumiye hi münü neticeye bağlamaktadır. Fransanın vaziyeti Fransa meclisindeki radikal sösya- Yistler grupu İngiltere ile Fransa ara sındaki sıkı teması idameye, Fransa milli müdafaasının özami derecede takviyesine karar vermiştir. Muhtelif mebuslar son hâdiseler arasındaki ir- tibatı tavzih etmişler ve kollektif em- nyiet mevzuu üzerinde söz söylemiş - lerdir. Bugün Fransız komünistleri de top ve mütecavizlere karşi bir a- TMEK, KuleKT1 emniyete, DEY mushedelere ve bilhassa Fransa — Sovyet Rusya misakına ri- ayet lehinde karar vermişlerdir. Epogue gazetesi diyor ki: Eğer Fransâ Avrupadaki dostları- nı bir kenara bırakır, Polonya ve Çe- koslovakyaya © karşı muahedelerle gösterdiği taahhütlere ihanet eder, küçük milletleri Hitlerin ezmesine — vaktile Danimarkanın Bismark te rafından ezilmesine muvafakat ettiği gibi — müsaade ederse, yarın bütün kendisi de günün birinde tamamen yalnız başına kalarak ezilir, gider. Halbuki Avam Kamarasında dün | Churchill'in dediği gibi kuvveti et - rafa korku telkin ettiği bu sırada Fransa Avrupadaki hayati menfaat- lerini müdafaaya azmetmiş gözükür- se sulh ta dahil olmak üzere her şe- yi kurlarmak imkânı hasıl olur Amerika gazeteleri Amerikalılara göre İngiliz siyase - tile demokratların manevi cephesi bozulmuştur. Bu yüzden Amerika, yalnız Amerika işlerile meşgul ola- caktır ve Amerika ittihadını takviye edecektir. Amerikaya gelen haberlere göre, bu son hâdiselerden sonra Almanya, İspanyaya 200 tayyare göndermiştir. Bu haber üzerinde mütalca yürüten Amerika mahefili,, Chamberlain'in yabancı gönüllüleri geri alma siya- setinin, İspanyaya harp malzemesi Şuşning Nutkunu Söyledi (Başı 1 incide) lini korumak olduğunu söyliyerek A- vusturyanın bu yoldaki özmüni değiş tirmiyeceğini, Avusturya Almanla - rının iyi Alman, ve kendi hududu dahilinde sadık Avusturyalı olarak yaşıyacaklarını anlatmış, daha son - ra yeni hükümetten bahsederek, bu- nun bir temerküz hükümeti olmadı- ı, bilâkis memleketteki bütün müspet kuvvetleri toplıyan ve bun- ların hepsi arasında iş beraberliğini ve birliğini temin eden bir hükümet olduğunu İzah etmiştir. Dr. Sehusch- nigg Hitler ile olan son mülâkatının tafsilâtını vererek, bu mülâkata e- hemmiyet verdiren en mühim ömi- Vin, anlaşmak için vuku bulan teşeb- büslerin akim kalması olduğunu te - barüz ettirmiştir. Avusturya Başvekili daha sonra “Avusturya, Almanlık namına Üzeri- ne aldığı misyon ile ya düşecek, ya kalkacaktır. , demiş ve Avusturya -| nın harpten sonraki vaziyetini mu - fassal surette anlatmıştır. Avustur - ya Başvekiline göre: “Beş senedir Avusturyalılar arasın da mücadeleler devam ediyor. Artık bunlara katiyetle son vermek lâzım| dır, Her Hitlerle görüşmek bu sulhü sağlamliyacak bir hâdise olmuştur. Almanya, Avusturyanın istiklâlini ta nıyor ve Avusturya içişi Avusturya halkıma ait olduğunu ka - bul ediyor,, demiştir. Viyana Belediye Reisi de bir nutuk söyledi Bugün Viyana belediye reisi Sch- mitz'de bir nutuk söylemiş ve Avus- turyanın istiklâli uğurunda kanın son damlasını da feda etmekten 66 - kinmiyeceğini, Avusturyanın daima Alman olduğunu, fakat Pan Cerman olmadığını izah etmiştir. Bel isi zabıta ve jandarmaya verdiği ta- Umatta: “Gamalı haç tukmak, Al- man selâmı vermek, Alman marşı 0- lan Doyçlandı söylemek, hususi evle- bayrağı çekmek yasaktır.,, demiştir. “ Çekoslovakyadd Prag, 24 (Hususi) — Bugün Çek ta babünemeli Çekoslovakyanın Din edilmiyecek bir harbe maruz kala- cağını, fakat gafil avlanmıyacağını, Çekoslavakyanın böyle bir harbe ha zır bulunduğunu ve ani her taarruza karşı tedbir aldığını, motörlü ve mi- haniki vesaitin memlekete karşı bir muvaffakıyet kazanması için hudut boyunca tahkimat yapıldığını, bu tahkimat sayesinde memleketin ra- bat rahat seferberlik yaparak mütte- fiklerinden yardım bekliyeceğini ve dünyanın nefretini kazanır ve bizzat İsanayi le gıda kaynaklarını seferber edeceğini söylemiştir. Paris, 24 (A.A) — Arşidük Otto annesile birikite Brükselden dün bu- raya gelmiştir. Annesi akşam üzeri tekrar Brüksele dönmüştür. yığmakla tesirini kaybettiğini söy yorlar. Veda edemedi Berlin, 24 (A.A.) — B. Ribben - trop, İngiliz buhranı ve kendisinin yeni nazır sıfatile olan meşaleleri |” sebebile İngiliz makamatına veda et- mek için Londraya icra edeceği se- yahati bir kaç gün tehir edecektir. Mumaileyhin dün hareket etmesi icap ediyordu. Fransa - İtalya Paris, 24 (A-A.) — Ticaret anlaş- maları direktörü Alphand'in riyase- tinde bir Fransiz heyeti 8 martta Ro maya kiderek yeni Fransız — İtal - yan ticaret mukavelesini müzakere İZE Klan 44 TAN Göring Varşovada Ne Görüştü? (Başı 1 incide) larda mühim miktarda polis müfreze- leri refakat etmekte dii. İyi malümat almakta olan mahafil, mümaileyhin, Leh zimamdarları İle yapmış olduğu görüşmelere siyasi bir ehemmiyet atfetmektedir. B. Beck tarafından verilmiş olan bir ziyafetten sonra B. Goering hu « susi trenle Bialawecza'ya gitmiştir. Orada buyün ve yarın uvlandıktan sonra doğrudan doğruya Berline git- mek üzere cuma akşamı hareket ede cektir. Dün akşam nöşredilmiş olan resmi tebliğ, Alman Nazırının dünkü günü hasıl geçirmiş olduğunu bahsetmekle iktifa etmektedir. Dr. İhsan Sami < MMA, TIFO- AŞI Tifo ve paratifo hüstalıklarma tu İl tulmamak için tesiri kat'i, muafi- yeti pek emin taze aşıdır.Her ceza İİ nede bulunur. Kutusu45kurustur İstanbul Asliye Mahkemesi İkin- ci Ticaret Dairesinden: Necati Pehlivan tarufından Ha'iç te Süreyya Paşa mensucat fabrika- sı muhasebe servisinde memur Safa Nafi aleyhine bin üç yüz liranın fa- hakeme masraflarının tahsili hakın- daki davanın coroyan eden mühake mesi sırasında: Müddeasleyh Safa Nafinin ika- metgâhının o meçhuliyetine binaen İkukuk usul muhekemeleri kanunu- nun 401 inci maddesine tevfikan gi- İyap kararı ittihazile ilânen tebliğ ne ve muhakemenin 8—4—938 Cu- ma günü saat 15 e talikine karar ve- rilmiş olmakla keyfiyet tebliğ ma kamına kaim olmak üzere ilân olu- nur. (5305) —— -— —-— İstanbul 5 inci İcra Memurluğun- dan: Bir borçtan dolayı mahcuz © lup paraya çevrilmesine karar veri- len 30 sundık elma, 4 sandık armut, kasa ve yazı masası vesaire açık ar- tırma suretile 2—3—38 tarihine mü sadif Çarşaniba günü saat 9 da mer Jseeklur: limak istiyenlerin: mex- kür mahalde gösterilen saatte hazar bulunmaları ilin olunur. KARADENİZ | ORMAN İŞLETME Türk Anonim Şirketindi Şirketimiz — hisserlarları Umumi Heyeti 18 Mart 938 Cuma günü Saat İl4de İstanbul Bahçekapı 4 üncü Vakıf Han 4 üncü. kat 36—37—38 numaralı şirket İdare merkezinde adiyen toplanacağından dahili — ni- zamnamenin 24 üncü maddesi muci- bince en az dört hisseye malik hisse- idarların içtimaa gelmeleri ve top- lantıya iştirak edecek oratkların da- hili nizamnamenin 26 ıncı maddesi- ne göre toplantıya takaddüm eden on gün zarfında hisse senetlerini şir- ket veznesine tevdi ile dühuliye va- rakası almaları rica ve ilân olunur. İDARE MECLİSİ Ruznamei Müzakerat : 1 — İdare Meclisi künması, 2 — Murakıp raporunun okunma- sı, 3 — Bilânço ve kâr ve zarar he- saplarının tasdiki ve İdare Meclisi- nin ibrası, 4 — Müddetleri bil raporunun 0- iz avukatlık ücreti tazminat ve mu-| (Hikâyeden Mabaat) Köyü Kirleten Ölü giri Karşısında Selmayı gö rür gibi oldu. On sene ev- velki zamanı hatırladı. Geceleri o- nun yanma gittiği vakit göğsüne sokulur, sıcak nefeslerile onu 1si- turdı. Selmayi baştan çıkaran '0y- du. Yıllar nasıl akıp gitmişti. Seyh Süleyman bu hâtıraları kovmak is alnına vurdu, Fakat nafi- le. Hâtıralar biribiri arkası sökün ediyordu. Bir gün ağlıyarak ona gelmiş ve : — Korkuyorum Süleyman! de- mişti. Babem beni bir öküzü dö- ver gibi dövüyor. Ağabeyim yüzü me tükürdü . Ne yapayım? Bu işin çaresine bakacağım demiştin. Kar nım günden güne büyüyor. Ne ya- pacağım ben?.. — Ağlama sevgilim ağlamal.. Seni seviyorum. Yaklaş bana da gözyaşlarını dudaklarımla kuruta yım... Şeyh Süleyman bunları hatırla- yınca sendeler gibi oldu. İki adım geri çekildi. Biraz durdu.. Fakat sonra tekrar elektrik lâmbasını yaktı. ve tabutlara sokuldu.. İşte onun tabutu. Çelenkler, çiçekler henüz terü taze duruyor. Gözleri- ni kapadı.. Buradan koşa koşa kaç. mak istedi. Yapamadı. N ihayet bıçağını çıkardı ve tabutun kapağını açtı. Yü- n bulunduğu yere eğildi. Diş- lerini sıkarak bıçağı buzlaşmış ve donmuş parmağın üstüne bastırdı. Parmak demirden bir külçe gibi yerinde kaldı. Halbuki bütün gün bıçağı bilemişti. Ve parmak kop- tu. Şeyh az daha arka Üstü düşe- cekti. Keslik parmağı cebine koy- du. Sevinçle koşmak istedi. Fakat dizleri titredi, Sonra silkindi. Kalk tı. Gaz şişesini alıp çelenklerin ve haçın üstüne döktü, kibriti yaktı. Kırmızı bir alev birden yayıldı. Bu ande bütün ölülerin isyan ederek kemikten vücutlarile üstüne yü- rüdüklerini görür gibi oldu. He- men arkasını döndü ve bütün kuv ümam veya meeayammmen kasından (o kovalıyorlardı Yüzlerce kuru kafa sırıtarak ba- şının etrafında uçuşuyordu. Yolda koşarken üç dört defa yuvarlan- Daşı 6 ıncida) üzel bir sabah köyü aydın» latmıştı. Güneşim ilk ışık- ları muhtarın kırmızı tuğlalı evi- ni yıkamıştı. Çünkü muhtarın evi köyün en yüksek ve güzel binasıy- dı. Sabahın erken saatinde on yaşin da bir çoban davarlarım almış ot- lağa gidiyordu. Yolu kabristanın yanından geçerdi.. Küçük çoban ku Tu incir ve ekmekten ibaret olan komanyasını elinde sallıyarak yü- rüyordu, Tam bu sırada yerde kop muş bir parmak gördü. Kesik par- makta pırıl pıril yanan bir yüzük vardı. Birden korktu, şaşırdı. Par- mağın üstüne basarak onu toprak- la örttü ve kendi kendine söylen- di: — Rahmetli ninem söylerdi. Bu- ralarda cinler, periler yaşarmış diye.. Perinin birisi parmağını dü- şürmüş olacak... Sonra İstavroz çıkardı; bir dua okudu ve yoluna devam etti, ————— lisi azalarının yerine yenilerinin in- tihabı, 5 — Müddetleri hitam bulan müu- rakıplerin yerlerine yenilerinin in- 'n idare mec-|tihabı ve Ücretlerinin tayini. İhissei menfaat hesaplarının İten içtimada hazır bulunmaları 25-2-938 Ç— İhtira İlânı sa, 'Seleloz ile mevaddı mümasile- nin Şekere tahvili usulü” hak- kında alınmış olan 24 şubat 1929 günlü ve 981 sayılı ihtira beratı bu defs mevkdi fiile kon- mak üzere 'ahere devrüferağ veya icar edileceğinden talip olanların Galatada, Iktısat Hi mında, Robert Ferri'ye müraca- atları ilân olunur. mma mmm KİLİMLİ KÖMÜR MADENLERİ Türk Anonim Şirketinden: Alelâde Heyeti Umumiye İçtima Şirketimizin 1937 hesap senesine sit alelâde heyeti umumiye içtimat 28 Mart 1937 tarihine müsadif Pa- zartesi günü saat 144 da İstanbulda Galata Perşembe Pazarı İş Hannda akdedilecektir. Ruznamei Müzakerat : 1 — 1937 senesine alt Meclisi İda- re ve Murakıp raporlarının kugat ve tasvibi. 2 — 1937 senesi bilânçosunun ve kâr ve zarar ve fsizi muhasssas Ve tetkik ve kabulü ile Meclisi ildarenin ve Murakıplerinin ibrası, 3 — Temettüün sureti tevzii hak- kındaki Meclisi İdare teklifinin tas- diki, 4 — Nizamnamel esasinin 12 ve 16 ıncı maddeleri mucibince müd- deti biten azaların yerine yenileri- nin intihabı, 5 — 1938 senesi tayini. 6 — 1938 hesnp senesi alelâde he yeti umumiyesine kadar muteber olmak üzere Meclisi İdare azaları- nın hak huzurlarile 938 senesi Mu- rakıp ücretlerinin tesbiti. Ticaret kanununa ve mukâvelena memize tevfikan sahibi rey hisse- darlarımızın asaleten veya vekâle- ve bunlardan hamiline ait hisse sahip- lerinin hisselerini lâakal bir hafta evvel şirket merkezine tevdi ile mu- kabilinde rey pusulası almaları lü- zumu rica ve ilâh olunur. İdare Meclisi KİLİMLİ KÖMÜR MADENLERİ .T. A, Şirketinden : Şirketimizin umumi heyeti 28| Mart 1938 terihine müsadif Pazarte si günü saat 16 da İstanbulda Gela- tada Perşembe Pazarı İş Hanındaki Merkezinde aşağıda yazılı işleri mü | zakere için fevkalâde olarak topla- nacağından ve Ticaret Kanunu mu- cibince şirket nizamnamesinin bir maddesinin tadiline müteallik bu iç- timaa bir hissesi olanın dahi iştirak etmeğe hakkı bulunduğundan bü- tün hissedarların mezkür gün ve sa- atte içtimaa gelmeleri ve içtima gü- nünden evvel hâmil oldukları “his- se senetlerini şirket merkez ve Şü- belerine tevdi ederek dühuliye vara- kası almaları ilân olunur. Ruznamei Müzakerat : Kilimli Kömür Madenleri T. A. Şirketi nizamnamesi 3 üncü madde- sinin tâdili; Yeni şekil: 3 üncü madde — Şirketin merke zi Ankarada olacak ve "Türkiyenin! sair bir mahallinde veya memalil ecnebiyede dahi şubeleri bulunabi lecektir, Esk, şekil: 3 üncü madde — Şirketin merki zi İstanbulda olacak ve Türkiyenli sair bir mahallinde veyâ memalil cenebileyede dahi şubeler bulunabi lecektir. İdare Meclisi Murakiplerinin KUZUM BANA KIYMA | DERHAL İLERİ GİRELİM VE DA KIKA KAYBETMİYELİM. N in