19 Şubat 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

19 Şubat 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

— 4— VAKIT 19 ŞUBAT 1932 - Adliye Haberleri Vapurcuların Davas: i Tahkikat hâkimleri hasta ol- duğu için başka güne kaldı Gümrük idaresiyle milli vapur- cular arasmda, 340 senesinden evvel satm alınan vapurlar için gümrük tarafından istenilen re -| #imden ihtilâf çıktığını ve milli vapurcular tarafından gümrük ida reisi aleyhinde ikamei dava edil- diğini yazmıştık. Beşinci hukuk mahkemesind- görülecek olan davaya dün sabah başlanacaktı. Fakat tahkikat hâ- kimi tayin edilen iki aza, Mehmet Ali ve Hamdi beyler rahatsız bu- lundukları cihetle mahkemede bu- lunamamışlar ve dava (22 şubat pazartesi günü saat on dörde bı - rakılmıştır. Öğrendiğimize göre vapurcu- lar, itirazlarmı havi (o bir lâyihayı dün gümrük idaresine vermişler -. dir. Lâyihada bilhassa iki esas ileri sürülmektedir: 1 — 2 şubat 340 tarihli bir ka-| nunla Türk şirketlerinin ve Türk-! lerin mübayaa edecekleri buharlı sefain gümrük resminden muaf tu Bu kanundan evvel Türklerin aldıkları vapurların bir kısmı mütareke senelerinde ithal! edilmiştir. Bir kısmı da doğru - dan doğruya şimdiki sahipleri ta - rafından getirtilmiyerek sair kim- seler ve vasıtalarla İstanbul lima- nma ithal edilmiştir. İstanbul li- manında satın alınan bir malın| gümrük resminden muaf tutulma- sı gayet tabidir. 2 — Gümrük idaresi, 340 tan evvel satın alinan vapurlar için 929 tarihli şimdiki tarifeye göre) resim istemektedir. Halbuki o | zaman mef'i olan 10 mart 923 ta- rihli tarifeye göre resim istemesi lâzımdır. Diğer taraftan vekâletin güm- rük idaresine verdiği (emirde d- 340 senesinden evvel alınan va - purlara muafiyetin teşmil edile: mwiyeceği, alınacak resmin şimdi | ki tarifeye göre alinması zaruri bu lunduğu, yalnız mütareke sene - lerinde başkaları tarafmdan İs - tanbula getirilip onlardan şimdi sahipleri tarafından satın alına vapurlardan istenilen resmin eve ki sahiplerine verdirileceği bildi - rilmektedir. Arslan nihayet beraet elti Epey bir müddet evvel Üskü - darda bir cinayet olmuş, Teofan isminde bir bakkal öldürülmüş ve Aslan isminde biri maznunen mu- hakeme edilmişti. İstanbul ağır ceza mahkemesi, keşif neticesinde cinayetin işlen- diği Bağlarbaşında geceleri lâm - balar yandığını, ölenin kendisini vuranı teşhis edebileceğini tesbit etmiş, maktulün ölmeden evvel bir kaç defa (Beni Aslan vurdu!) demesini de nazarı dikkate alarak cürmün faili Aslan olduğunu sabit görmüş, hakkında mahkümiyet kararı vermişti. Aslanla Teofan arasında bir ortaklık meselesinden ticaret mah kemesinde bir dava (bulunması, Aslanın bu davadan teessüre ka- pılması, cezayı azaltacak sebep olarak kabul edilmiş, Aslan on sene ağır hapse mahküm edilmiş- ti. Temyiz mahkemesi bu kararı bozmuş, ağır ceza eski kararında ısrar etmiş, temyiz ikinci defa o- larak kararı bozmuştu. Son nakz mucibince, yeniden! keşf yapılmış, ve yeni keşfe göre o yerde gece karşılaşan iki şahsın birbirini seçemiyeceği neticesine varılarak Aslanın beractine karar verilmiştir. Karardan sonra As - lan derhal salrverilmiştir. İ gözlerini açan Şemsettin, koluna! | satanın arabacı Nazmi olduğunu İ taları'arasında torba torba esrar Evkafın | Davası Terkos şirketinden elli bin lira zarar va ziyan isteniliyor | Öğrendiğimize göre evkaf mür| dürlüğü terkos şirketi aleyhine 50 bin liralık bir zarar ziyan dava - sı açmış ve bu dikkate şayan da -! vaya beşinci hukuk mahkemesin- de başlanılmıştır. Davaya sebep, terkos gölü ci- varında bulunan evkafa ait arazi nin suların istilâsına ve netice iti- bariyle tahribata maruz kalmış ol-| masıdır, İlk celsede keşif yapılmasına karar verilmiştir. Motörle terkos sölünün etrafı gezilip tetkik edi - lecek, bent sularının vekaf ara- zisini istilâ edip etmediği ve eğer ettiyse bu istilâda terkos şirketi » nin bir kabahati olup (olmadığı tahkik olunacaktır. İ Keşif yapılması için havanın düzelmesi beklenilmektedir. Esrar vs heroin kaçakçılığı meselesi Dün ağır cezada arabacı Nazmi ve karısı İclâlin esrar, heroin ka- çakçılığından maznun olarak mev kufen muhakemelerine başlanıl - mıştır. Hadise şöyle olmuştur: Bir gün, Üsküdarda bir kah - vede Şemsettin isminde bir genç ansızın yere düşp (o bayılmıştır. Şemsettin derhal tıp fakültesine kaldırılmış, ve zehirlenme alâimi gösterdiği için icap eden tedbir - ler alınmıştır. Bilâhara kendisine gelen ve heroin etmiş, şiringa eltiğini itiraf ve heroini (kendisine söylemiştir. Çok geçmeden polise haber ve- rilmiş, muavin İsmail Hakkı e€- fendi yanıma kâfi miktarda me - mur alarak arabacı Nazminin evi- ni basmıştır. Evde yapılan ta - harriyat neticesinde, döşeme tah bulunmuş, ve esrarkeş karı koca vakkında kanuni muameleye te - vessül olunmuştur. Dünkü ilk celsede maznunlar evvelâ cürümlerini inkâr etmişler, valnız İclâl, esrar torbalarmın çe- | lıştırmayı teklif etti ve alıp götürdü. Bu tecrübe, bir | te diye anılan Mehmet isminde bi- ri tarafından: > Şunları saklayıver,ablacı - Ricasiyle kendisine bırakıldı - ğını itiraf etmiştir. Şahit olarak dinlenen muavin İsmail Hakkı ve memur Hidayet efendiler vak'ayı olduğu gibi an - latmışlar, fakat maznun karı koca sabitlerin ifadelerini kabul etme- mişlerdir. Arabacı Nazmiye göre bu ifa- deler, hakkında beslenilen eski bir iğbirarın neticesi ve serâpa iftiradır. Diyor ki: “— Evvelce ben aşçılık yapı - yordum, merkezin bütün (efradı benden yemek yiyordu. Şimdi hepsi de bana borçlu. Bu yüzden bana garaz bağladılar. İfadeleri yalandır, kabul etmiyorum...,, Mahkeme, zehirlenmesine se - bep olan esrarı Nazmi efendiden aldığını söyliyen Şemsettin efen- dinin celbi için on marta bırakıl- mıştır. Erzurum meb'usu aleyhine açılan dava Erzurum meb'usu Asım beyin aleyhine açılan bir davanm rüvet edilebilmesi için Başvekâlet tara- fından mumaileyhin tesrii masu- niyetinin ref'i (o talebiyle usulen Büyük Millet Meclisi © riyasetine| müracaat edildiğini Ankara tel -| grafı olarak yazmıştık. | Asım bey gazetemize gönder - diği mektupta keyfiyeti şu suret- le izah etmektedir: “Büyük Millet Meclisi zabıt kale mj ikinej mümeyyizlerinden Ekrem © fendinin bana icraen tahsiline giriş- tiğim 300 lira borcu vardır. İcra Ekrem efendinin maaşına ha- ciz koymustur. Ekrem efendi de bur- dan muğber olarak aleyhime bir hakı- ret davası ikame elmiştir. Meselenin icyürü brndan ibarettir efendim... Ilk sesli ve sözlü Rus filmi Dün sabah saat “11, de, Glorya sinemasında ilk sözlü Sovyet filmi olan “Mustafa * Ha- yat yolu,, eseri, İstanbulun resmi şahsiyetlerile ecnebi sefaretler erkânı, matbuat mümessilleri ve münevverlere gösterildi. Gazete- miz karilerinden olup ta ilân et- tiğimiz veçhile bu filmi görmek istiyen zevat da bu hususi se- ansta hazırdılar. Henüz pek genç bir rejisör olan Ekk isimli bir san'atkâr tarafın- dan yapılmış olan bu filmin tezi şudur: “İş insanı fena huylardan vaz geçirir ve doğru yola sevke- der.,, Mevzu da şudur: Bir za manlar Rusyada aç, sefil kalmış | bir sürü çocuklar vardı. “Çocuk komitesi,, bu çocuk- ları toplattı: Bu esnada, bir genç muallim, komiteye çocukları ça- onları çok müşkülâtla karşılaşmakla be- raber nihayet (o muvaffak oldu. Fakat, evvelce çocukları hırsızlı- ğa teşvik ederek istismar eden bir haydut çetesi tekrar çocuk- ları baştan çıkarmak istedi, w- zun bir mücadeleden sonra mu- vaffak olamadı, fakat arada, Mus- tafa isimli flimin ve vak'anm kahramanı ölmüştü. Dün bu hiç te şimdiye kadar gördüğümüz danslı yıldızlı flimlere benzemi- yen flimi gören zevat, flim biter bitmez, onun güzelliği ve aza- meti karşısında o hayran kalmış- lardı, Bir filmin beyeti umumiyesini teşkil eden unsurlardan ses, fotoğraf, musiki, san'at ve oyun bu filmde müttehiden mevzuun ve sahnelerin kuvvetini arttır- mak için kullanılmıştır. Bir dilenci ki.. Bursada Hatiçe isminde zen- gin bir dilenci meydana çıkarıl- mıştır. Verilen malümata göre zengin dilencinin faizde işleyen bin liradan fazla pazası ve iki evi vardır (Hatice Omahke- meye verilmiştir. Bugün saat 1 de İstonbul Büledişesi talebe ve zabia- ŞehirTiyatrosu na tenzilâtlı ma- in tine e Ve bugün Saat 13,30 da akşam (| “MN aat 21,30 da EdiNDE SOHUNDR Komedi 4 perde Yazan: L, Vernewil Tercüme E.: Bedia M. Vasfi R. Salı günü tenzilâtlı talebe ge- cesi, Raşit | Rıza Tiyatrosu Sehzadebaşı Bugün matine sat 15 de (Yekta Etendi) vodvil 3 perde. Nakleden : | Mahmut Yesari 8. Akşam saat 21,30 dı (Beşte ge len) vodvil 3 perde Nakleden : Kemal Rağıp B. Zabitana, musilimlere ve talebeye bi rinci 40 daheliye 30 Şehzadebaşı Ferah Sinemasında Bugün gündüz ve gece komik şehir dümbüllü İsmail komik Ahmet beyler heyeti - Anasras Dale heye ve büyük güreş müsabakaları, gündüz lubiat #ltin çaylak oteli cinayeti cinal komedi dram 7 perde, Gece: Düyünde mabkü miyet duhuliye 25 Jocalar 900 İzmirdeki Rıhtım dalaveresi İzmirdeki rıhtım şirketi suüisti- mali tahkikata devam olun- maktadır. On beşer bin lira kefaletle tahliyelerine karar ve- rilen şirket müdürü M. Gifre, muhasebeci Yordan Ef, parayı bulamadıkları için henüz tahliye edilmemişlerdir. Maznunlar Pa- rise telgraf çekerek bankedan para istemişlerdir. Şirket omukavelesinin tabriri ve uydurulan bir açığın hükü- İ mete yükletilmesi için 70,000 lira zerilen şahsın, Emin bey is- minde biri olduğu yazılıyor. Imha edilen evrak Fransız konsoloshanesinin kalörifer ka- zanlarında yakıldığı sırada zabıta fotografla esaslı delil olabilecek gayet mühim pozlar tesbitine muvaffak olmuştur. Tabkikat ta- cil edilmektedir inhisar İdareleri: Ankaraya nakli meselesi İnhisarların nakil ve tevhidi hakkında tetkikatta bulunan in- hisar umumi müdürlerinden mü- teşekkil komisyon dün de içti- malarına devam etmiştir. Komis- yon reisi tütün inbisarı umum müdür vekili Hüsnü B. komisyo- nun mesaisi hakkında şu izahatı vermiştir; — İnhisar idareleri merkezle rinin Ankaraya nakilleri tevhidi hükümetçe esasen ta- karrür Oetmiş bulunduğundan komisyonumuzun naklin ve tev. hidin lehinde ve aleyhinde ka- rar vermesi mevzubaks olamaz. Biz yalnız inbisar idarelerinin birleştirilmeleri oOve Ankaraya nâklini kabil gördüğümüzşubele- ripin bir cetvelini tesbit ederek vekâlete bildireceğiz. Gelenler, gidenler Arnavutluk © maslabatgüzarı Nezir Remzi bey dün akşamki trenle Ankaraya' gitmiştir. İngiliz sefiri Sir Corç Klerk dün sabah Ankaradan şehrimize gelmiştir. $ Bir müddettenberi şehrimiz- de bulunan Maarif müsteşarı Sa- lih Zeki B. bugün Ankaraya gi- decektir. $ Muhtelit mahkemeler umumi ajanı Emin Ali B. bu mahkeme. lere ait bazı hususat hakkında bükümetle temas etmek üzre bugün Ankaraya gidecektir. ve | Abbas Hilmi Pş. Bu sefer de Filistin kral! olacağı söyleniyor Vaktile Suriye tahtına namzti gösterilen Abbas Hilmi paşam şimdi de Filistin hükümetine ki ral olacağı söylenilmektedir. Be” ruttan gelen haberlere göre Ya hudi liderlerinden sabık Hint umumi valisi lort Riding de bü işle uğraşmak üzre Beyruta e | miştir. Abbas Hilmi paşanın | riye tabiiyetine gireceği de riV#” yet edilmektedir v ———— Nurettin Paşa öldü Iki aydan beri rahatsız bulu” nan Nurettin Paşa, Kadıköyü” deki evinde irtihal (o etmişti” Nurettin Paşa umumi bharpi9 Kütülâimare müdafaasında bU” lunmuş, İstiklâl harbinde birind kolordu kumandanlığı yapı millet meclisinde Bursa meb'u9 olarak bulunmuştur. Bu kıym askrin Cenazesi bugün kaldır” lacaktır. Maarifte Yüksek beden terbiyesi mektebi Ankarada tesisine başlanıla” yüksek beden terbiyesi meki£ binin inşaatı bitmiş, muallim kad rosu hazırlanmıştır. Mektep müzdeki tedris senesi biday€” tinde açılacaktır. Ders levazımını iyi muhafaf? etmek için N Bütün mekteplerdeki harit? ve sayir levhaların duvarlara maması, yalnız olduğu ders s8# tinde sımflara götürülmesi Mas” riften mekteplere tamim edilmi” tir. Bu suretle bunların çab eskimemesi temin edilmiş caktır Traş bıçaklarını nasıl bilemeli ? Lokantacılar cemiyeti umu8i kâtibi Zeki bey, traş bıçak daimi surette keskinliğini mi faza ettirecek bir usul bulduğ” nu iddia etmektedir. Zeki beji bulduğu usule göre, bıçağı bile mek için su bardağının iç ur fını ıslatarak bıçağı iki ağzı bardağa temas edecek çeki ıslak yere koymak, üzerine tırarak sağa sola oynatmak fidir. Bu usulle bir bıçakla 189 60 defa mükemmelen traş olu! bilecekmiş... 2 Meydancının marifeti Meydancı Celâl isminde biri “ gece sarhoş olduğu halde (o Gals' bir kahvehaneye giderek orada ©”, Mustafayla kavga etmiş ve taban” siyle Mustafayı Yarma Bugün bütün Istanbul halkı MELEK VE ELHAMRA Sinemalarında dünyanın en muazzam filmi K ongre E ğleniyor Fransızca sözlü ve şarkılı şayanı hayret şaheseseri görecektir Heyeti temsiliyesi başında LİLIAN HARVEY - HENRY GARAT Armand Bernard- LilDagover ve Pierre Magnier MELEK'te saat 11 de- ELHAMRA'da saat 10,45 te tenzilâtlı matineler mam BUSTAPA (HAYAT YOLU) Dün sabah matbuat erkânına taktim edilen, bu birinci Ruse sözlü filminin “Evve'ce görülmüş,, sınıfından hariç olup haki” katen yeni ve şimdiye kadar görülmemiş bir eser olduğ müttefikan beyan edilmiştir Tecrübe makamında bu fi vücude getiren Nicolas EKK maharetle neticelendirmiştife Kevkalâde bir fotoğraf, Rus şarkılar, Rus dansları İşte yarın akşam GLOR YADBA mua İracsinc başlanacak bu filimde bunları göreceksiniZ