15 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

15 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

DÜNYADA OLUP BİTENLER Fotoğrafçının çaresi Cenevrede — Rusların köşkten resim almak ikamet ettiği için tek çare 2) Fransanın Hindiçiniyi muhafaza e- debilmesi; 3) Ve ihayet Hindiçininin komünist olmam dAmerıka ıçın ise ehemmiyet sırası şu 1) Hindiçininin komünist olmaması; 2) Harbi durdurmak... O kadar Cenevre — konferansında Hindicini meselesinin müzakeresine başlanacağı sırada, ayısta Fransız Hükümeti- nin Hindicini meselesinde meclisten i- timat istemek zorunda kalmasının se- bebini de meclisin, Cenevrede Hindi- çini meselesinde 'Amerikan İistesinin kabul edilmesi ihtimali karşısında gös- terdiği endişedir. AMERİKA Me Carthy Rezaleti en 22 Nisandan beri, Amerika aleyhtarı faaliyetleri tetkike me- mur Kongre tâli tahkikat komisyonu, yani herkesın bıldıgı meşhur "Komü- nist avcısı" Senator Mc Carthy'nin başkanlık ettiği komısyon bızzat baş- kanı ile Ordu arasında zuhur eden bü- yuk bır ihtilâfı ınce]emekt dir. sin hatta Başkan EFisenhower'in dahi uz zaman "ida- re" etmek luzumunu hıs ettıgı Wis- consin'li ayan üyesi Mc Carthy şimdi ordu ile olan ıhtılafında yemin etmek sı.âr_etiyle ifade vermeye davet edilmek- edir. 14 Yalnız Amerika'da değil, — yabancı memleketlerde de bilhassa — Amerika- nın dostu ve müttefiki olan memle- ketlerde, komünist aleyhtarı faaliyeti alâka ile takip edilen, fakat aşırı hır- çınlığı, hataları, bazan ve dü- rüst insanlara da yoneltmekten çekin- mediği çırkın ittihamları ile infial ve endişeye de yol açan Mc Carthy ve iki genç yakışıklı müşavirinin ordu ile o- lan ihtilâflarının kısa bir tarihçesini veriyoruz. Hadise Başlıya 5 Ekim 1952 tarihinde New York- lu bir dişçi olan Irving Peress normal terfi müddetini doldurmuş ve Amerikan ordusunda ihtiyat yüzbaşı- lığa yükselmişti. Fakat, Peress, — dol- durması lâzım gelen bir beyannamede siyasi kanaatlerinin ne olduğu hakkın- daki bir suali cevaplandırmadı. Ame- rikan Anayasası vatandaşlara bu gibi suallere cevap vermemek hakkım ta- nır. İhtiyat yüzbaşının bu hareketi der- hal netice doğurmadı. Ancak, 3 Şubat 1953 de bir tahkikat açıldı ve Peress'in ordudan çıkarılması kararlaştırıldı. Fakat karar derhal mevkii tatbika kon- madı. Aradan — aylar geçti ve Peress kendi sınıfından — diğer 7000 dişçi ve doktorla birlikte bir üst dereceye ter- 1 etti. Bu sefer Peress'e doldurması için yeni bir beyanname gönderdiler. Fakat — Peress yine, siyasi kanaatleri hakkındaki sualin — karşısını boş bı- raktı. Bunun üzerine yedek dişçi su- bayın ordudan çıkarılmasına katı ola- rak karar verildi. Fakat nasıl Bir ay evvel, — başka bır subay Peress' ınkıne benzeyen bir meseleden ötürü harp divanına verilmiş ve... be- raet etmişti. Ordu, yeni bir baş agrısı istemiyordu. Peresse emir veri "İstifa et... Ya derhal yahut en geç üç ay zarfında. İlk Çatışma O sırada - 30 Ocak 1954 - Mc Carthy, Peress'i meşhur tahkikat ko- misyonuna celbederek sigaya — çekti. Peress, yine Anayasa maddesine daya- narak siyasi kanaatleri hakkında so- rulan sualleri cevaplandırmadı. Fakat, Mc Carthy tarafından öylesine haşlan- dı ki nihayet, derhal istifa etmeyi tek- lif etti. verılmesını istiyordu. Ordu ise istifayı ileri s Mc Carthy nin fena halde canı sı- kılmıştı. Yakışıklı Shine da askere alınıyor kat "Komünist avcısı" bir mesele daha vardı: 26 yaşında çok güzel bir delikanlı olan muavini David Shıne nin askere alınmış olm avid Shine, tahkikat komısyonun— da Mc Carthyye muavinlik eden iki delikanlıdan bırıdır y Cohn ve David Senine... ikisinin yaşları ceman elli. Fakat, bu çoc klar McCarthy adı- na etrafı tırtır titretirler. 1953 de Av- rupaya yaptıkları tetkik seyahatinde O zamanlar bir ok Amerikan kütüphanelerinden ko- münist şaibeli diye nice edebi ve si- yası degerı olan kitapların kaldırıldığı memurun uzaklaştırıldıgı ha- tırlardadır David Shine ve Roy Cohn, cepleri para dolu, sırtlarını patronları— na dayamış, curetkar hattâ küstah ta vırlarla Avrupadaki mahalli teşkilât— ları kasıp kavurmuşlardı. İşte bu David Shine askere alının- ca, arkadaşı Roy Cohn paçaları sıva- dı. Bidayette Shine'in askerliğini New York'ta yapmasına ve her gece izinli çıkmasına musaade edildi. Fakat son- radan işler sarpa sardı. David'e ordu- da hususı bir durum temin etmek İçin Cohn'un baş vurduğu bütün teşebbüs, ihtar ve hattâ tehditler boşa gidiyor- du. Boşa gitmekle kalmıyor, fakat ay- nı zamanda, Mc Carthy aleyhine bü- yük bir dosyanın da hazırlanmasını sağlıyordu. Filhakika Ordu. — David Shine hakkında yapılan bütün tazyik ve tesir teşebbüslerini tesbit ediyor, telefon muhaverelerini ses makinesi ile zaptediyordu. u arada Mc Carthy "Fort Mam- mouth muhabere merkezıne el atmış- Orduya ait olan zin bir komunıst yuvası halıne geldıgını iddia ediyordu. Ordu ise elinde bulunan meselede tarafsız kalması, Mc Cart- hy'ye ihtarda bulundu. Orduya karsı bu sert ittihamlardan vaz geç- mesini istedi. Fakat, bu muslihane te- şebbüs kâr etmedi Mc Carthy muavi- ni Cohn'un ısrariyle, yukarıda sedilen dışcı Peress davssına el attı. at bu sefer Peress'i de onun âmiri olan General Ralf Zwiker'i sigaya çekti. Ordu Vekili Müdahale Ediyor c Carthy, bizzat Başkan Eisen- hower'in en sevdiği ve güvendi- ği generallerden biri olan Zwiker'e Öylesine ağır muamele yaptı ki, Ordu Vekili Stevens müdâhaleye mecbur kaldı. Müsaadesi olmadan hiçbir ordu mensubunun Mc Carthy komisyonu huzuruna çıkmıyacağını ve ifade v mıyecegını teblıg etti. Gerekirse butun eti adına Stevens ce- Vap Verecektı Ordu bayrakları açmıştı. Matbuatın büyük bir kısım — Ste- vens'i — destekliyordu. Fakat, — bizzat Başkan Eisenhower'in, seçimlere çok yakın bir tarihte, Cumhuriyetçi Parti- de ikilik çıkarmamak mülâhazası ile heselede tarafsız kalması, Mc Cart- hy'nin Başkan tarafından korunduğu Stevens mağ- intibaını uvandırmıştı. lüp oluyordu. rdu, bu sefer bütün bataryaları i- le ateş açtı: David Shine dosyası neş- redildi. Eisenhower Stevens'i destekliyor fından neşredilen (Devamı 34 üncü sayfada) AKİS, 15 MAYIS 1954