15 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

15 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

dakikada yaptınız mı, hayat dolu elli tane dakika kazandınız demektir. Elli dakikayı meselâ beş bin 1liralık bir sermaye ile mukayese ederseniz, bu vaktinizi saatin akreple yelkovanını seyretmekle geçirmeniz o beş bin lira- yi bir kibritle tutuşturmanız kadar münasebetsiz bir hareket olur. Sene- ler boyunca vâki icadların, makinele- rin, elektriğin ve diğer keşıflerın sırf size bu israf imkânını sağlamak için gerçekleştirildiğini zannediyorsanız, pek yanılıyorsunuz. Erkekleri kızdıran da, galiba bu- r. Moda Bir de Rus Modası Varmış er memleketin modası az çok bilinir. Her memleket kadınının nasıl giyindiği, nasıl süslendiği ve bu işler için ne gibi imkânlara malik bulunduğu az çok bilinir. Demir perde gerisi memleketleri müstesna! Şimdi bu perde aralanmış vaziyettedir ve Ruslar, Moda sahasında ne vaziyette bulunduklarını nihayet faşetmişlerdir. Bu vaziyetin pek parlak olmadığını hemen söylemek lâzım. Ama, hiç ol- mazsa anlaşılmıştır ki, Rus kadını da giyinme merakım muhafaza etmekte- dir. Tabit —"standardize" bir merak! Demir Perde gerisinde her şey gıbı zevkler ve da "marksizme" uymak zorundadır. Bundan bir müddet evvel York'un en büyük magazalarından biri olan "Bonwit Teller", sekiz came- kânının her birinde fıyatlarıyle birlik- te birer Amerikan ve birer elbiseyi yanyana teşhir etmiştir. Mü- esseseye bu — mukayese fikrini veren Moskovadaki Amerika Büyük Elçisi- nin refikası Mrs. Kirk olmuştur. Mrs. Kirk Moskova'da hazır elbise satan büyük — mağazalardan birinden bir tayyör, bir manto, bir yün kazak ve çocuk elbiseleri almış. Bir Ameri- kalı sekreter haftada 47 dolar, Rus sekreteri ise bunun yarısı kadar para kazandığından, Rus sekreterinin Ame- rikalı meslekdaşı ayarında giyinmesi- nin imkânsız olduğuna hükmetmiş, iş- te bu elbiselerdir ki Bonwit Teller'in camekânları önüne yüzlerce meraklıyı toplamıştır. Bonwit müessesesinin hesapladığı - na göre, Amerikalı bir sekreter, bir tayyör almak için bir bucu hafta, bir manto almak için de iki haftalıgı— nı harcar, Rus sekreteri ise tayyör çin beş haftalıgından fazla, manto ıçın de altı haftalığından fazlasını sarfet- mektedir. Bonwit mağazalarının önü bu müd- det zarfında o kadar kalabalık olmuş- tur ki 2 polis daimi surette intizamı muhafaza etmekle Vazıfelendırılmıştır Dükkânın birçok müstahdem temadiyen halka, Moskovalı sekrete- rin bütçesini nasıl tanzim ettıgını — daha doğrusu edemediğini — izah e- den muhtelıf matbua dagıtmışlardır AKİS, 15 MAYIS 1954 Rusyadaki Sergi on zamanlarda Rusyada istihlâk maddelerinin sürümünde bir ar- tış da müşahede edilmemekte değil- dir. Ama, ellerinde işçi bonoları ol- mayanlar için bu maddelerin fiyatları öylesine yüksektir ki, yanlarına yak- laşmaya imkân yoktur. New.York Times'in — Moskovadaki hususi muhabiri Harrison E. Salis bury'nin bildirdiğine göre geçenlerde Rus başkentinin bütün sokaklarını do- natan afişler ve tekmil gazetelerde çı- kan kocaman ilânlar sayesinde Kızıl Meydandaki büyük devlet mağazaları- na mahşeri bir kalabalık celbedilmiş- tir. O kadar ki, intizamı temin için si- lâhlı muhafızlar her an müdahaleye hazır Vaziyette — tetikte bulunmuşlar- ır. Bir hadise olmadıysa, bu, pırıl Rus Modası Moskovada da defile yapılıyor pırıl satenlerin ve ipeklilerin — gözleri kamaştırmış bulunmasındandır. Ka- maâna Ruslara bir de ürkeklik ver- 1T. İşte, New.York Times muhabirinin anlattıkları: Büyük salonun şeref mevkiini Rus- yanın medarı iftiharı olan ipeklerle sarılmış mumdan mankenler işgal edi- yordu. Bunların birine, bedeni beyaz, yere kadar uzun eteği herbiri ayrı ayrı renkte plilerle süslenmiş bir ge- ce elbisesi geçirilmişti, öyle,bir elbise iÖönünden geçen halkın üzerine bir huşu çöküveriyordu. Elbisenin kuma- KADINLAR ARASINDA şının Moskova Kızıl Roza Mensucat Fabrikasının mamulâtından olduğu da tasrih edilmişti. Beden, metresi 131 rubleye mal olan bir satenden yapıl- mıştı; eteğin krep dö şin'inin metresi ise aşağı yukarı 115 ruble ediyordu. Halkın nazarı dikkatini çeken bir elbise daha da, mor ipekten mamul, V şeklinde çok derin dekolteli, geniş etekli bir gece tuvaleti olmuştur elbi- senin belie de lila ve yeşil renkli yap ma bir çiçek oturtulmuştu. Kumaşlar Kuzak ipek kombinasının malı idi; bu müessese, boya vermez krep dö Ş - rinin metresini 110 rubleye satmakta, dır. Teşhir edilmiş eşyaların arasında görülmeye — değer bir de ev kıyafeti vardı. Ustü eflâtun, astarı beyaz ipek, yakası kalkık bir fırfırdan ibaret, be- linde — muazzam bir beyaz kamelya' Sırtına deri bir ceket gıymış, ayağı ça- rıklı ihtiyar bir köylücağızın gözleri, bu ev kıyafetine baktıkça nerede ise yerınden fırlayacaktı. Ağır ve kalın kadifeler 140 ilâ 210 ruble arasınd ydı. NCi katt hususi bir surette lavanta ve allıklar satılıyordu; — hattâ ve hattâ, isteyen müşterilere burada, bedava olarak bu — malların kullanış tarzına dair mütehassıslar tarafından bazı izah ve tavsiyelerde de bulunu- luyordu- Tezgâhların — üstünde lavanta, tuvalet suyu, podra, allık, du- dak boyası çeşitleri, duşta kullanılacak mavi lâstikten başlıklar bile mevcut- tu düzinelerle Malların bir çoğu çok süslü kutu- larda ve şişelerde takdim edilmişti. Meselâ "Kızıl Ordu Jübilesi" — isimli lavantanın şişesi kırmızı ve yaldızlı idi. Leningrad Itriyat Müstahsilleri Birliği mamulâtından "Bekle beni" he- dıyelık allık takımının fiyatı 6 ruble 0 kopek! "Altın Yıldız" ismindeki içi kırmızı kadife, üstü altın yaldızlı he- diyelik kutunun fiyatı 173 ruble. Di- ğer çeş itler de "Kızıl Moskova'nın ruhu", "Balıkçının Peri Masalı" ve "Uç Git" idi. Hepsi iyyidi de, halk için bunları satın almak imkânı yoktu ve işte, bu fena Ecnebi Âlem Amerikan Sefiresinin kabulü skiden, sefir, sefire denildi mi insanın gözünün önüne debdebe- li, tantanalı, adeta başka bir âlemin malı olan yanına varılmaz birer mah- lük, sefaret binası deyince de koca duvarlar arkasından esrarengiz bir saray gelirdi. O zamanlardan beri, dünyada bir haylı degışıklıkler oldu, telâkkilerimi- zin büyük bir kısmı degıştı mesela sürat telakkımız 11 lâkkimiz, avatı cumhurıyetlerın krallıklara tercıhı V.s. v.s.. Saysak sonu gelmez, iyi, kötü (Devamı 33 ncü sayfada) 23