15 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

15 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 34

Seçimde bahis mevzuu edilen meseleler Baş tarafı 15 incide) d gelecek imkânları — hazırlamak ge- ektir. H ayat pahalılığı — mevzuu, he- men her memlekette seçim mücadelelerinde ele alınan bir mese- ledir. Çünkü fiyatlar hemen he memlekette — düşmemekte bilâkis, az veya çok farklarla, yükselmek- tedir. Fiyat hareketleriyle bütün vatandaşlar, alâkalanmak ta, fiyatla- rın yükselmesinden her sınıf haklı şikâyet etmektedir. Bu şikâyetler ne- dense hep hükümete tevcih mektedir. Öyle sanılıyor ki mekanizması hükümetlerin elinde, hükümetler isterlerse fîyatlarm yükselmesine — mâni olabilir, — fakat beceriksiz olurlarsa, fiyatlar alabil- diğine — yükselir!! O halde iktidarı alaşağı etmeli ve enerjik bir hükü met getirmeli ki, fiyatların yuksel mesine, hayat şartlarmm güçleşme- sine mâni olabilsi - Siyasi partilerin bu parolaları bir çok vatandaşlar taralından vip bulmaktadır, çünkü hayatın u- cuzlamasını kim arzu etmez! Müte- addit parti sistemine girdikten soru ra bu meşhur mevzu, bizim parti- ler tarafından da ele alınmış ve siya- si mücadelede kullanılmağa başlan- mistir. Hakikat halde, mesele iktisat il- minin en güç, en çetin bir mevzuu, dur. Bunun izahı ise iktisat ılmınm kanunlarını, kaidelerini anlamakla, öğrenmekle mümkün olabilir! Dr. Muhlis Ete Mc Carthy Rezaleti (Baş -tarafi 14 üncüde) sını görünce, Roy Cohn'un komisyon- daki müvaşirlik vazifesinden — derhal istifa etmesini istediler. Fakat Mc Carthy, Cohn'un da bildiği bazı şey- ler bulunduğunu, ordunun ittihamları- na cevap vereceğini söyledi. Şimdi komisyonda bu iş incelenmektedir. Fakat nasıl?. Bu iş tetkik edilirken Mc Cartny komisyon başkanı değildir. Başkanlığı muvakkaten Karl Mundt almışt y Cohn da baş müşavir olarak degıl ancak şahit sıfatiyle dinlenecek- tir. Pek çok kimse, senatörün ve sev- gili müsavisinin bu sefer de işin için- den sıyrılmasının — çaresini bulacak- ları kanaatindedir. Gerçekten, Mc Carthy ve muavini daha şimdiden baş- ka yollardan Ordu aleyhin e bir takım Iddialar ileri sürüyorlar. Fakat artık hava hissedilir derecede Mc Carthy ve Sayfası — aleyhine dönmüş bulunuyor. Hele Başkan Eisenhower'in Ordu.Mc Carthy ihtilâfında Stevens'i açıkça destekledıgını söylemesi bu değişik- liğin en bariz arazı sayılabili 34 Kanserin (Baş tarafı 20 incide) sarkom veya kanser, teşekkülüne se- bep oluyor. Hayvanların kanında bu virusa karşı antikorlar da bulunmuş- tur. Bittner de 1086 da farelerde meme kanseri yapan bir virüs buldu. na sütiyle geçen bu virüs follikül — hor- monu ile beraber ve verasetle ilgili o- larak ödev yapmaktadır. Bu virus me- me höcrelerine giriyor. Orada çok uzun müddet sessiz kalıyor Fakat gü- nün birinde veraset, hormonlar ve besi şartları bu virüsün faaliyete geç- meşıne müsait durum alınca ortaya çı- kıyo Bu buluşlardan önemli sonuçlar çı- karmak mümkündür: Kanser virusu sütle geçmektedir. Uzun müddet latans halinde ka- labilir. Birçok nesilleri atlayabili Elektron mikroskobu ile farelerdekı meme kanserlerinde virüsa benzeyen korpüsküller tesbit edilmiştir. Özet olarak şunları soyleyebılırız Bugün virusdan ileri geldikleri bili- nen bir çok neoplazmalar vardır. Bun- lariyi, kötü tümörler olabilirler. Bu Kitaplar Aleminde EUGENE LABİCHE (Bas tarafı 24 üncüde) ilk bölümünde Labiche'in bir güldür- me ustası olduğunu, çağının insanları- nın bütün çirkinliklerini, gülünçlükle rini gösterdiğini, oyunlarının başından sonuna kadar bütün eksiklik - lerini, kötülüklerini yüzlerine vurduğu halde seyircilerinin biç alınmadan, içten güldüklerini anlatıyor Bu acı, kaba oyunların yazarı bir gün Fransız Akademisine üye oldu; fakat eserlerini bastırması istendiği Zzaman dil il- gisiyle söz diziminin kendisinden şikâ- yetle dava açacaklarından korktuğunu söylemişti. Kışılerı hep birbirinin eşi, durumları aşağı yukarı hep aynı olan bu oyunların gücünü, çağını bütün güçlüğüyle gostermesınde böylece «Klâsikleşmesinde» — bula Soupault, kitabına Labiche'in, kullıyatına alma- yı kabul ettiği elli yedi oyunun per- delerine, başlıklarının alfabe sırasına göre sınıflandırılmış — listelerini ekle- mis, Labiche'in yardımcılarım ortak- larını kişilerini, "nükte ile gaddarlık, sanatı metodu ve niyetleri", "Labiche ve ıkıncı imparatorluk devrı cemiye- ti" gibi çeşitli yonlerını ayrı bölüm- lerde incelemiş. Eseri çeviren Safiye Sarp da gerek Soupault'nun gerekse Labiche'in kıvrak dilini Türkçeye ak- tarmış. Halbuki bu güçtür ister dilin nakli ve çok emek, hakikaten çok Zzahmet Mahi arada kanserler, sarkomlar, lösemiler sayılabilir. Bu tümörleri ortaya çıka- ran virusların öbür bildiğimiz virus- lardan hiçbir farkı yoktur nazariye — aleyhine gosterılen delıllerın başında kanserin sari olma- ması gelir. Fakat bir intanın sirayeti yalnız hastalık âmilinin sirayet kabili- yetine değil, onun bulaştıracağı orga- nizmanın virüsü kabul şartlarına ve dış muhitin özel durumuna bağlı bir iştir. Başka mikroplar için de hâdise böyledir. Bunlar da vücudun misafiri oldukları halde hastalık yapmıyabilir- ler. Ancak özel bazı şartlar — altında intan tevlid ederler. Kanser virüsü için de belkı aynı durum vardır. Bu- n da vücudda — sadece bulunması kanser teşekkulu için kâfi olmıyabilir. Fate meme kanserinde bu clay tesbit edilmiştir. Bu meme kanserinin ortaya çıkabilmesi için veraset, follikül hor- monu ve virüsün müşterek çalışması lâzımdır yeti Kanser höcresini karakterize eden gelişme — istiklâli ve hudutsuzluğunda belki de henüz belli olmayan bir meç- hul faktörün rolü vardır 1954 Genel Seçimleri üzerinde düşünceler (Bas tarafı 5 incide ) rulmuştur. Bu da para etmemiş ve halkımızın sağduyusu bu saçmalara kulak asmamıştır. ) Seçimde en ağır basan düşün- celerden biri D.P. nin giriştiği bü- yük ekonomik hamlelerin sonucuna beklemek — gerektiği — düşüncesidir. Bir çok toplantılarda dolaştırılan ve üzerinde: "Biz palavra atmayız, tel- mel atarız" gibi yazılar taşıyan lev- halar, halkın adlan bu temellere bü- yük ümitler bağladığım — gösteriyor- du. Vardığımiz sonuç sudun Dev- let islerinin öbür kısımlarında aşırı bozukluklar ve aksaklıklar ol- madıkça yakın gelecekte yurdumu- zun siyasal durumu ve türlü parti- lere, halkın itibarı, girişilen büyük ekonomik işlerde gorulecek basarıla- ra bağlı olacaktır. Hikmet Bayur İsraile iktisadi yardım merikanın F.OA. idaresi, Isra- ile, içerisinde - bulunduğumuz mali yılın son üç aylık devresinde ye- niden 13.125.000 dolarlık iktisadi yar- dımda bulunmuştur. Böylece 1953-54 mali yılında israil, 52.500.089 dolarlık iktisadi bir yardım gormuş bulunmak- AKİS, 15 MAYİS 1954