15 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

15 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

ASKERLİK Karmakarışık Harita Amerika'nın Havacılık Hava — hatları Amerikada merikada askeri hava nakliyatı son senelerde o kada genış bir ilerleme kaydetmıştır ki, resmi ma- hava nakliyat teşkılatları ayrı bulunmaktaydı. Bu durumun, zengin Amerikan bütçesi için bile bü— yük israfa yol açtığı müşahede diğinden üç teşkilâtın ve tek elden idaresi kararlaştırılmıştır. Halen, hava nakliyatı tevhit edilmiş- Bu nakliyat, sadece — Amerikaya münhasır değildir. Dünyanın her kö- şesi hava hatlariyle Birleşik Devletle- re bağlanmış vaziyettedir. Amerikanın hemen her tarafta askeri üsleri veya askeri personeli bulunduğundan bura- larla — irtibat, böylelikle temin edil- mektedir Bahriye Gemide Helikopter EFagle Uçak Gemisi İngilterede avacılık sahasında, bilhassa tep- kili uçak bahsinde dünyanın Amerika dahil - bütün memleketlerin- AKİS, 15 MAYIS 1954 SAHASINDA Mili müdafaa davamız irinci dünya harbi sonunda başlıca milletlerin birlikte ça- lışmaları ile devamlı bir dünya ba- rışı kurulmasına teşebbüs edilmişti. Bazı milletlerin umumi menfaatler üstünlüğü prensibinin örtüsü- altında egoist düşünce ve emellerinde İsrar- ları, memnun olmayan ve haksızlığa ugrayanların çokluğu harp sonu ni- zamının çürük temellere — dayan- mış olması gibi sebeplerle çok geç- meden bu umumi barış düzeninin temin edemiyeceği anlaşıl- dı. Milletler, umumiyetle müşterek barış fikir ve müessesesine zahiren sadık kalmakla beraber klâsik mev- zit ittifaklar sistemine rücu — ettiler ve barışı milletler arasında umumi bir anlaşmadan ziyade — menfaat gruplarının ittifaklarına ve muvaze- nesine dayayarak koruma — yoluna gittiler. Bu vetire hemen ikinci dünya — harbinden sonra da tekerrür etti. Önce birleşmiş — mil- letler muessesesı içinde bır hemen aynile ugün birleşmiş milletler ve müessesesine bağlılık ve sadakat izhar edilmesine rağmen gerçekte dünya barışı ittifaklar — muvazenesi- ne dayanmaktadır. Bu çeşit barış- lar, tarihteki birçok — örneklerinde görüldüğü gibi bir tarafın hareket ve teşebbüsü ile bozularak harbin çıkmasiyle sona Dünyanın bugunku politik — du- rumu, umumi hatları itibariyle iki dünya harbi arasındaki durumun karakteristiklerinden man zaman iyice görünür veya uzak- laşmış gibi olur; fakat gerçekte var- dır ve devam ediyor. Böyle olduğu içindir ki bütün milletlerde milli müdafaa gayretleri, barış devirlerin- den daha ileri durumda bulunan İn- tayyare gemilerinde helikop- başlamıştır. Helikop- er istimalinin — büyük faydalar sağlayacağından şüphe yoktur. Kulla- nılan helikopterlerden piri 173 Mark I'dir. Bu, Eagle üzerine — yerleştiril- ö B Seyfi Kurtbek de nadir tesadüf edilen yuksek bir seviyeyi muhafaza etmekte Bir milletin müdafaa gayreti sa- dece butçesının büyük bir kısmını asker işlere ayırması ve silâhlan- ması ile kâfi bir, emniyet derecesi temin etmez. Bütün nizmasının, politik, türel her türlü resmi ve şekküllerin faaliyetlerinde milli mü- dafaa icapla gözönünde bulun- urmak ve bu kadar çeşitli çalışma- ların çok ıkı ve kuvvetli surette mahiyette bir milli müdafaa sistemi- dir ki milletin kendini koruma ve dayanma kudretini azami haddine çı- karır. Bu gayeye erişmek için de ilk şart milli müdafaa fikrinin bu şekil- le değil, milli davaların başında ge- len büyük ve müşterek bir millet meselesi olduğunun herkesçe — iyice anlaşılması ve kabul edilmesidir. Bizde Cumhurıyet devri, milli fi v dar konuşmayı âdet edinmişlerdir. Milli müdafaa literatürümüz — pek çok fakirdir ve mevcut olan da yal- ız askeri mevzulara — inhisar eden yazmak hususunda kingenlik ve korku kette yerleşmış olması gıbı bizde de mılletın varlığı mese- nomik, politi yalnız kendi hususiyetleri içinde de- ğil, aynı zamanda milli müdafaa ba- kımından da ele alınmak ve bu gö- rüşle üzerlerinde — işle nmek lâzım- dır. Çünkü milli faaliyetlerin hepsi de bu milletin — korunması, uv- vetlenmesi, inkişaf ve refahını he- def tutar. Bugün, bu yazımızla bu sütunlarda açtığımız çığırın mâna ve gayesi işte budur. mistir. Bu usulün pek kısa bir zaman- da diğer memleket donanmalarında da tatbik edileceğinden şüphe ö tur. Zira her terakki derhal taklit olunmaktadır. Yirminci asır bu! 21