15 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

15 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

Hipertansiyon yenilecektir Dr. Esat Eğilmez on zamanlarda artık tıbbi bir konu olmaktan M her muhitte sık sık üçte bili hipertansiyon veya hiper- tansiyonun sebep olduğu kalb, böbrek, beyin veya damar hastalık- larından ölmektedir. Bu miktar seneden seneye de artmaktadır. Tansiyon yükselmesi çeşitli se- heplerle olabilir. Bazan da hiç bir sebep olmadan ortaya çıkar. Hiper- tansiyon şimdiye kadar birçok yön- lerden tetkik edilmiş ve her naza- riyeye uygun bir takını tedavi ça- releri ileriye sürülmüştür. Bun- lar tıbbi veya cerrahi olabilir. Tıbbi tedbirler arasında — başta rejimi gelir. kullanılacak diyet maddeleri dır. Bir de kitaplarda pirinç-mey- va-şeker diyetinden bahsetmekte- tedir. Hastalara bol sebze, bol mey- va, az yağ, az protein verılecektır lan bütün spesyaliteleri bir tarafa bırakarak son zamanlarda büyük önem kazanan bir kaç ilâcın ismini hatırlatmakla yetineceğiz: Veratrin, veriloid, vertavis, po- tasyom sülfosiyanat, — potasyom ti- yosiyanat, hiderjin, — tetraetilam- monyom, dibenamin, pentakin. Bu ilâçlardan n çok hexame- tonyom veratrum derıvelerı, apre- zehirli tesirleri azalmakta, hem de ilâçların özel ve hayırlı etkileri birbirine eklenmektedir Hipertansiyonu yenmek ve her yıl bir çok insanın hayatına kıyan bu önemli hastalığa bir çare bular bilmek için insan zekâsı ilâç fir- malarına önderlik etmektedir. He- yıl içinde muhakkak bulunacaktır. 20 TIP DÜNYASINDA Tıp Tarihi İlk İnsan, Kalbi Biliyordu 30.000 yıl önce, Avrupa'nın batı kesımlerınde yaşamış olan Cro - mag- non ırkı zeki ve dikkatli insanlardı. Bunların artistik kudretlerini ve mü- şahede kabiliyetlerini, yaşadıkları ma- ğaraların duvarlarındakı resimlerden r leke koymuştur. kalbi göstermek istemiştir. Sigerist tıb tarihi kitabında, bu resme bakarak şunları yazıyor: "Bir organ, bir n eski ın— sanın dikkatini çekmış olmalı bu kalb, o insan hayatta olduğu müd- detçe çarpmaktadır, insan, bir hayvanı kolayca oldurmek 1ç1n kalbınden vur- bir kalbi göstermek için çizilmişse bu- nu- biz ılk anatomi buluşu olarak ele alabiliriz." İlk insan, kalbi siyah çizmekle neyi kastetmişti? Acaba, ihtiraslarımız, aşk- larımız, elemlerimiz, üzüntülerimiz ve kinlerimiz yüzünden bu et parçasının başına gelecekler daha o zaman sezil- miş miydi dersiniz? Kanserin mahiyeti Bir Virüs Hastalığı mı? anserin mahiyeti üzerinde ya- ılmış bir çok araştırmalar vardır. Bir Fransız âlimi olan Borrel, 1906 da kanserin bir virüs hastalıgı o- labileceğine dikkati çekmiş, fakat zaman kendisi bir fantazıst olarak ala- ya alınmıştı. 1953 de Oberling büyük bir tez halinde şeyi yeniden ele almış bulunuyor. 1910 da Rous, tavuk sarkomunu canlı höcreye aşılamakla değü, canlı höcre bulunmıyan bir süzüntüyü şı- rınga etmekle hayvandan hayvana geçirmeğe muvaffak olmuştu. Murphys ve Sturm 25 sene çalıştıktan sonra bü- tün tavuk sarkomlarının virus hasta- lığı olduğu neticesine vardilar. Kuş lö- semısının de vırustan 1ler1 geldıgı bılı— Bu emi arko teşkıl ettiği de muhakkaktır. Bu sar- komlarla aşılanınca hayvanlarda yeni- yona müsait uğrayan lösemi virusları sarkom, kan- ser gibi çeşitli neoplazmalar teşkil edebiliyorlar. Yine Rous, Shope ve arkadaşları, tavşanlarda, süratle büyüyen gerile- meğe de istidatlı, fibrom yapan, bir virüs buldular. Katran sürmekle ha- zırlanmış hayvanlarda ise aynı virus 34 üncü sayfada) (Devamı Pindal Mamutu Not: Bu resmin orijinalinde kalb — yerinde — bir sıyah sekil vardı. Fakat bizim klışecıler bile ilk insanın kalbi — bileceğine — İhtim: vermediklerinden onu 'eke — zannedip silmişler. — Artık — anlayınız!. AKİS, 15 MAYIS 1954