15 Mayıs 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

15 Mayıs 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Diğer taraftan, hükümetin her mü- racaat sahibine, hattâ aranılan vasıf- ları haiz bulunsa bile mutlaka müsaa- de vermek mecburiyeti yoktur. Hâki- miyet ve takdir hakkı tamamiyle dev- letimizindir. Fakat bir anlaşmaya va- rıldıktan sonra buna karşılıklı olarak riayet etmek de en basit dürüstlük kaidesidir ve böyle olmasaydı — zaten yabancı firmaların memleketimize gel- mesi de beklenilmezdi. Halen sırada üç yabancı firma da. ha vardır. Bunlara da, gerekli müsa- adelerin yarın, Öbür gün verilmesi beklenebilir. Bundan sonra, — toprak- larımızda hummalı bir faaliyet başla— yacaktır. Tek temennimiz, bol miktarda pet- rolün bulunmasından başka bir şey değildir. İç haberler Çimento İhtiyacı Artıyor irişilmiş olan büyük kalkınma G hamlesinin tabii neticesi kendisi- ni geniş bir çimento darlığı — şeklinde hissettirmeye Gerçekten, bir yandan devlet, diğer yandan da hu- susi şahıslar elıyle yapılmakta olan in- piyasada bir darlık istihsal yetmediği i- çin İsrail ve Mısır'a büyük siparişler verilmiştir. Çimento ithali hususunda Yugoslavya ile de anlaşmaya varılmış- tır. Bu sıparışlerle ilgili partiler gel- mevcut çimento —meselesi de kendılıgınden halledılmiş olacaktır. Hele temelleri atılmış olan yeni çimen- to fabrikalarımızın inşaatı sona erince memleketimizin yıllık çimento ihtiya- dahilden — sağlamak olacak; bu sayede de her adde için ödediğimiz külliyetli döviz masrafmdan kendimizi kurtarmış olacağız. Milânodaki Kongrey Müşahit Olarak Katıldık ayış ayının ikisi ile onu arasın- Milano şehrinde — toplanmış olan Beynelmilel Hububat ihracatçıla- rı Kongresine Türkiye, müşahit devlet olarak katılmıştır. Memleketimizi Tür- kiye Hububat İhracatçılar Birliği U- mumi Kâtibinin temsil eylediği bu kongrede, dünya buğday, arpa, yulaf liki olan memleketlerin yıllık ihtiyaç miktarları bahis mevzuu edilmiştir ularımızın da malü ol- alen dü nyada genış bir devretmiştir. lâk yekünu ise, sadece, dur. Aynı hal Kanadada da mevcuttur. Bu bakımdan Milano Kongresi büyük bir önem taşımaktadır Müşahit dele- gemizin vereceği raporda, hükümeti- AKİS, 15 MAYIS 1954 miz için kıymetli mütalâaların bilhas- sa yer alacağım ümit eylemekteyiz. Pamuk Piyasaları Durgun Geçiyor Bellıbaşlı pamuk piyasalarımızda bu ada bilhassa İzmir Pamuk Borsasında büyük bir durgunluk göze çarpmaktadır. Geçen hafta, pamuk fi- yatları gene istikrarım muhafaza eyle. . Hazır birinci pamuk 270 - 275 kuruştan; düşük birinciler ise 267-270 kuruştan muamele görmüşlerdir. Ma- yıs vadeli birinciler 275 kuruştan sa- tılmış; yeni pamuk mahsulü üzerinden yapılan alivre satışlar ise 250 kuruş üzerinden mele görmüştür. İkinci kalite pamukların İzmir Bor- sasındaki fiyatları 248-250; şampanya- larınla 167 - 170 kuruştan satışa çık- mıştır. Şeker Fiyatlarında Artma Olmayacak Su son haftalar zarfında dolaşan bir takım rivayetler, şeker fiat- larının arttırılacağı noktasında ısrar eylemekte idi. Umumi efkârı üzen bu rivayetlerin doğruluk derecesini tahkik için malümatına müracaat ettiğimiz Türkiye — Şeker Fabrikaları Anonim Şirketi Müdürlüğü, bu haberleri kati- yetle tekzip eylemiş; böyle bir fiyat artışının katiyen varit olmadığı yolun- da bize teminat vermiştir. Fındık Rekoltemiz Bu Sene Çok Yüksek n ve ha valısınden gelen se- saitt mahsul sayesinde geçen yılın is- tihsal noksana da kapatılabilecektir. Halen müstahsilin elinde 250 vagon kadar cüz'i bir stok vardır. Bu küçük stokun önümüzdeki günlerde süratle erimesi de beklenilmektedir. İ piyasasında — yükselmeye başlıyan findik fiyatları, müstahsillerin cesaretını arttırmış, yüzlerini güldür- müştür. ndık piyasasındaki bu can- lılık karşısında ilgililer, bu yıl. İstan- bul'da bir de Fındık Kongresi akdede- rek fındık ziraat, satış ve ticareti ile ilgili kararlar alınmasını temine gayret etmökiâdirler. Dış haberler Kalay Fiyatları Düşüyor ğ K a — B R .- B < k- | < 5 n D B 3 a D z 5 D d gü ir Aaralık yükse fıyat salı günü yeniden 8 sterlin 15 şilinlik bir düşüş göstermiştir. Bö peşin muamelelerde kalayın tonu 752 sterlin, 10 şilin; üç ay vadeliler ıçınse 746 sterlın üzerinden muamele gör- müştü Kızıl Çin Dle Ticaret C enubi merika devletlerinden Arjantin, Kızıl Çin ile arasında- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA ki ticari temasları arttırmak üzere ya- kında bu memlekete Arjantin devlet ve iş adamlarından ibaret bir heyet göndermeye karar vermiştir. Aynı ar- zuda olan Kızıl Çin de Buenos Aires'e bir Çin heyeti gönderecektir. Arjantin Kızıl Çine et, hububat salıp karşılı- ğında Cinden maden evheri, petrol ve sınat mamuller almak istemektedir. Batı Almanyanın Otomobil İhracatı ederal Almanya İstatistik Büro- şunca yayınlanan rakamlara na- zaran, Batı Almanya'nın 1953 yılında- ki otomobil ıhracalı 1962 senesine na- salar teker teker Almanya'nın eline geçmektedir Dünya Nüfusu Artıyor irleşmiş Milletler Teşkilâtı Nü- fus İstatistikleri Bürosunca ya- yınlanan rakamlara nazaran, 1952 yılı ortalarında 2.469.000.000- olan dünya nüfusu, bu günkü artış temposunu mu- hafaza eylediği takdirde, y sonra tam iki misline baliğ olacaktır. 1951 ile 1952 yılı arasındaki artış 30 milyon idi. Büronun verdiği diğer en- teresan haberlere — göre, dünyadaki genç kadınlarda doğum mabetleri art- makta; buna karşılık yaşlı kadınlarda ise hızla azalmaktadır. rakkisi sayesinde lerdeki ölüm nisbeti çok azalmışsa da kalb ve kanser hastalıklarından ölen- lerin nisbetieri pek çoğalmıştır. Avrupa Tediyeler Birliğinde Avrupa Tediyeler Birliğinin son aporu yayınlanmıştır. Bu rapora nazaran geçen ay zZarfında Birliğe âza olan 15 memleketten dokuzunun 'acık miktarlarında mühim artışlar olmuş- tur. Ezcümle, Danimarka'nın açığı 4.300.000 dolar, Fransanınki 11.000000 dolar, İslandanınki 500000 dolar, Yu- nanistanınki 3.900.000 dolar, Hollanda nınki 0.00) dolar, Italyanınki 24.000.000 - dolar, İsveçinki 22.400.000 dolar, Norvecinki 1.200.000 dolar ve ni- hayet Türkiyenin açığı da geçen ay zarfında 5.600.000 dolarlık bir artış gös- termiştir Geri kalan altı devlet alacaklı rumdadır. Bunlardan Batı Alm çok alacağı olan devlettir. manyanın geçen ay, Birlik nezdindeki alacağı tam 53. 600000 dolarlık bir ar- tış daha göstermiş; böylece bu mem- leketin alacağı yekünu 898.400.000 do- ları bulmuştur. du- 17