11 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

11 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

DÜNYADA OLUP BİTENLER kümeti için iki bakımdan son derece mühimdir. Bu, hem iç hem de dış po- litikada bir faktördür. Eğer S. E. A- T. O. (Güney Doğu Asya Andlaşması Teşkilâtı) sağlam — temeller üzerinde kurulabilirse Eisenhower idaresi başla- yan seçim kampanyasında Cumhuriyet- çilerin komünistleri bölgesinde de durdurdukları ilân edecekledir Bilindiği gibi Başkan Eısenhovver kendi seçim kampanyasının esasını ko- münizmle mücadele teması olarak seç- miş, demokratları — kâfi derecede sert davranmamakla — suçlandırmıştı. Şimdi, kendisi bu neviden hücumlara maruz kalmaktadır. Bunların Almerikan efkâ- rında reaksiyon husule getırdıgıne en güzel delıl ke ndı zaf d Elbette ki g. Kongre- deki ekseriyeti elden kaçırmak isteme- yecekti Bır garip pazarlık ngılız <<ıyı niyet heyeti» nin De- e yeni tâbirle Bam- bu perde arkasında yapmış olduğu se- yahat sona ermiş bulunuyor. Heyet, bilindiği gibi, İngilterenin mes'ul de- ğil gayrı mesul kabinesinin başkam ve azala_rından müteşekkildi. İngiltere'de , daha doğrusu Avam Kamarasında iki tane kabine mevcut- tur. Bunlardan birincisi, seçimlerle ik- tidarı alan partinin kabınesıdır Bugün bu kabineye Sir Winston Churchiıll ri- yaset etmektedir. Fakat bir kabine da- ha vardır. Adı «Gölge kabine»dir. Se- çimlerde kaybeden ve muhaletefi mey- dana getiren partinin kabinesi. Her iki kabine Avam — Kamarasında yan yana oturur, — meselâ fiili sağlık — bakanını tenkid etmek gerekti mi Gölge kabi- nenin sağlık vekili kalkar ve tam bir vukufla partisinin tenkidini yapar Ha- lici işleri muhalefet adına hep aynı kabinenin — hariciye vekili, dahilî işle- ri dahiliye — vekili deruhte eder. Bu- nun faydası aşikârdır. İşte evvelâ — Rusyayı, oradan Ko- münist Çim zıyaret eden İngiliz iyi ni- yet heyetine Gölge kabınenın başkam Mr. Attlee riyaset etmekteydi ve aza- ları arasında gölge kabınemn gölge muhalefet lideri Mr. Bevan da Vardı Elbette ki Majestenin başvekili Ma- jestenin — Muhalefet lideri gibi serbest değildir, sözü Ingıltereyı ilzam eder. Ama serbest olan ve sözü İngiltereyi ilzam etmeyen Muhalefet liderinin de bir mühim zat olduğunu kurnaz Çinli- ler bilmez değillerdir. İşte bu yüzdendir ki Mr. Attlee ile Komünist Çinin lideri Mao Tse Tung arasında cereyan eden ve sabık İngiliz Başvekili — tarafından Hong - Kong'ta yapılan bir basın toplantısın- a ortaya atılan pazarlık son derece alâka uyandırıcıdır, hele muhavere ge- rek Çinlilerin gerekse İngilizlerin ka- rakterini gösterm bakımından haki- katen eğlencelidir Mao Tse Tung muhatabına, aşağı yukarı demiştir ki <— İngilterenin Ana — Muhalefet partisini teşkıl ediyorsunuz, büyük bir 14 nüfuza sahip bulunduğunuz muhakkak Amerıkan sıyasetını tasvıp etmedıgını— de biliyoruz. Bu siyası sulh içi teklıkelıdır O halde, sızden istediği- miz bu siyaset uzerınde tesir icra edip Amerikalıları daha mutedil davran- maya sevketmenizdir. Amerikalıları yo- la getiriniz, her şey düzelecektir.» Attlee'nin verdiği cevap da aşağı yukarı şöyledir; Komünist âlem içinde, dan sonra en büyük kuvvetsiniz. imin siyasetini her bakımdan etmediğinizi de biliyoruz. — Bu sulh için tehlikelidir. O halde sizden istediğimiz bu siyaset — üzerinde tesir icra edip Rusları daha mutedil davran- maya sevketmenizdir. Rusları yola ge- tiriniz, her şey düzelecektir..» Mao Tse Tung, fikrini daha da et- raflı şekilde izah etmekten çekinmemiş- tir. Kanaati şudur : «Amerika her şeyden — evvel For- moza adasını Çin ana vatanından ayı- ran bogazdan demz kuvvetlerini çek- li ve bu a: n komünistler tarafın- dan işgaline bu suretle fiilen müsaade etmelidir. Formoza, — aslında Cinindir ve milliyetçi Çin bir hortlaktan başka şey değildir. Sonra, Amerika da Almanyayı Asyada Japonyayı si- lâhlandırmak sevdasından . sureti katiy- yede vaz geçmelidir. Bu iki memleket sulh için daima — tehlikeli — olmuştur. merika onları rahat bırakırsa, dünya da rahata kavuşacaktır. İşte İngiliz sosyalistleri, Amerikaya bu fikirleri tel- in etmelidirler.» Buna mukabil Attlee de kendi fi- kirlerim şoyle anlatmıştır. : «Evvelâ Ruslar Demir Perdeyi kaldırmalı ve Rusyada yaşayan vatan- daşlarına daha fazla hürriyet Vermelı— dirler. Dünya barışının en sağ lu budur. Bir devlet kendi toprakların— da yaşayanların haklarına riayet etmez- se, başkalarının itimadını nasıl isteye- bilir? Sonra ugün Rusyanın bir ço peyki, hattâ tâbi memleketleri vardır. Bunlar üzerinde çok sıkı bir kontrol ve tedhiş havası mevcuttur. Baskı ha- fıfletilmeli, nihayet — ortadan kaldırıl- malı Rusya diğer hükümetleri içten yıkmak sevdasından vaz geçmelidir. Sovyetler silâhlarımda — azaltmalı, Rus- yayı bir cephanelik halinden mutlaka çıkarmalıdırlar. İşte Çin komünistleri Rusyaya bu fikirleri telkin etmelidir- muhaverelerden biç bir şeyin çıkmayacağı aşikârdar. Nite- kim Mr. Attlee teklifler hakkında ne kendisinin, ne o'nun her hangi bir vaadde bulunmadıklarını — sözlerine ilâve etmeyi lüzumlu görmüştür. Bun- n da anlaşılıyor ki — taraflar konuş- muşlar, nihayet hiç bir mutabakat te- min edemeden ayrılmışlardır. — Ziyare- tin faydası daha ziyade batılıların ko- münist liderlerin fikirlerini Ööğrenmele- mıştır. Bu neviden rinden ibaret kalmı Buna rağmen zıyaretın istifadeli olduğu ve. Attl ee ile diğer sosyalistle- rin hadiseleri daha iyi anladıkları aşi- kârdır. Nitekim Hong - ng'daki ba- sın toplantısında Ingılterenın eskı baş- vekili komünist âlem kana- atlerini ifade ederken şöyle demıştır. «— Göz boyamacılık var...» Sonra ilâve etmiştir: «— Ama o kadar aşırı değil..» . Göz boyama dediği, komünistle- rin kendi diyarlarını bir cennet olarak tarif etmeleri olmalı. Attlee -Çu En Lai Kim kimi kandıracak? AKİS. 11 EYLÜL 1954