11 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

11 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

Yoshida pazarlık yapacak Şark - işi caktır. Ziyaret edeceği başlıca memleketler Kanada, Fransa, Al- manya, İtalya, lngıltere ve ÂAmeri- ka Birleşik Devletleridir. Başvekil bu memleketleri yukardakı sıraya göre ziyaret edecektir. Bu sırada da — görüldüğü gibi İngiltere ve Amerika Birleşik Dev- le leri en sonda yer almaktadır. Bu acaba Japon başvekilinin bu dev- letlere karsı duyduğu bir gönül kı- ifadesidir, diğer dev- evvel ziyaret etmesini makul gösterecek sebepler mi var- dır, yoksa Japonya kurtuluş yolu- nu İngiltere ve Amerika Birleşik Devletlerinden ziyade — yukarda i- simleri — gecen devletlerle işbirliği yapmakta mı bulmaktadır? Bunları bize hep zaman gösterecektir. Ja- yeni olarak ziyaret etmiş olan ve hâlen beynelmilel Roma nüfus konferansına iştirak — etmek üzere memleketimizde bulunan bir Amerikalı Japonyada — ekonomik durumun cetin meseleleri olduğu- nu soyluyor Japon Başvekiline Ja- ponya için semereli seyahatler di- lemek lâzım. Çünkü bugün Japon- yayı tehdit eden iktisadi bir tehli- kenin yarın hür ünyayı — tehdid etmiyeceğini kimse temin edemez. Avrupa Beynelmilel nüfuz hareketleri B ir çeyrek asır müddetle Avru- payı harpleriyle inletmiş olan AKİS. 11 EYLÜL 1954 Napolyon, kurmayı tasarladığı bü- yük imparatorluğunu — Avrupa'dan ziyade — Asyada kurmak istiyordu. Çünkü kendı ifadesiyle küçücük Avrupada 150.000.000 insan yası- yordu. O zamandan bugüne kadar 140 sene geçti ve Avrupa'da nüfus üç kat arttı. Napolyonun zamanın- da 25 milyon olan Fransa bugün 40 milyon, İngiltere 50 milyon, Alman- ya Doğu Almanyayla — beraber 75 milyon, İtalya 45 milyondur Na- polyon harpleri zamanında ise İtal- ya 15 milyon (yarımada İtalyası). küçük Alman dükalıklarının hepsi ise 25 milyon, İngiltere de 15 mil- yon kadardı. Artan bu nüfus karşısında es- ki Avrupa kıtasında geçim şartları ağırlaşan aileler bu şartların daha ehven olduğu memleketlere doğru hicret etmekledirler.. Beynelmilel nüfus hareketleri- ne tarihin muhtelif devrelerinde yeni kıtaların keşfiyle birlikte rast lanır. Bu hareketler bilhassa un- cu asırda büyük önem kazanırlar. 19 uncu asırda devre devre nüfus hareketleri vardır. — Bunlardan so- nuncusu 19 uncu asrın sonuncu kıs- mındadır. Yirminci asrın başların- da Birinci Cihan Harbinden önce ve sonra da büyük muhaceret ha- reketleri olmuştur. İkinci Cihan Harbini müteakip eski kıtadan yeni dünyaya doğru büyük bir nüfus akını belirmeğe başlamıştır. Son seneler zarfında da Amerikaya dogru bir nüfus ha- reketı vardır. iki sene zarfın- a 237.000 Avrupalı Amerikaya hic- ret etmiştir. Muhacirlerin yerleştikleri mem leketler miktarlariyle birlikte şöy- edir Kanada 60.000 Amerika Birle- şik Devletleri — 50.000, — Avustralya 45.000. Brezilya 34.000, Arjantin 000. muhacir gönderen memleketler de şunlardır Almanya 100.000, ltalya 70,000, Avusturya 20. 000 Belçıka 13.000, Yunanistan 10. akamları tetkik eden bey. nelmılel nüfus hareketleri müte- hassısları Yeni Dünyaya muhacir gönderen memleketlerin — değişmiş olduğunu söylemişlerdir., Artık di- ğer kıtalara en fazla muhacir gön- deren memleket eskisi gibi Alman- ya değildir. Almanya bu mevkiini İtalyanlara ve Yunanlılara vermek üzeredir. Ocak ayından itibaren Almanya dışarıya 21500 göçmen gönderdiği halde İtalya 35.500. Yu- nanistan 5.2000 göndermiştir. Başlı- ca — hicret edilen memleketler de değişmiştir. Lâtin Amerika — Cum- huriyetleri tarafından alınmış olan kolaylık tedbirleri muhacirleri bil- hassa bu memleketlere doğru çek mekt cret etmiş olan bu nüfusun yerleştıgı yerde iş ve güç sahibi ol- İKTİSADİ VE MALİ SAHADA masınıtemin etmek sosyal güven- lik için alınması gereken birinci tedbirdir. Gıda Beynelmilel Gıda ve Tarım Teş- kilâtının yıllık raporu B irleşmiş Milletler Teşkilâtının ihtisas organlarından biri olan Milletlerarası Gıda arım Teş- kilâtı senelik Taporunu —yayınla- mıştır. Bu rapora göre 1953 . 1954 mahsul yılında istihsal 1952 - 1953 mahsul yılı istihsalini' aşmıştır. İs- tihsalde kaydedilen artış nüfus ar- tışlarında kaydedilen artıştan daha fazladır. Fakat rapor bir noktayı daha belirtmektedir, o da Kuzey Amerik me mleketlerının istihsal fazlasını nereye koyacaklarını bile- miyecek derecede — fazla istihsalle karşılaşmış olmalarına, mukabil ba- Uz - Doğu ve Lâtin Amerika memleketlerının az istihsalle karsı karsıya bulunmaları keyfiyetidir. Bundan sonra raporda — bölgelere göre su malümat vardır Balı Avrupa ; İstihsal artmış- tır. Mahsul fiyatlarını indirmek için uzun vâdeli tedbirler alınması gerekmektedir. Batı Almanya, Yu- nanistan, İtalya, ekmeklik buğday ithalâtını azaltmağa muvaffak ol- muşlardır. Fransa ve İsveç bu buğ- dayları ihraç edebilecek hale gel- mişlerdir. Fiyatların inmesine mâni olan şey küçük zirai isletmelerin yaygınlığıdır. Zirat — istetmelerde temerküze — yalnız İsveç muvaffak olmuştur. Rusya ve Doğu Avrupa : 1953 senesindenberi — Rusya ve peykle- rinde refah ekonomisine doğru bir ilerleme vardır. Bataklıkların ku- rutulmasına büyük gayretler sarfe- dilmektedir, ekim — evvelki yıllara nazaran daha fazladır. Zirai koope- ratiflere büyük krediler açılmakta- dır. Gıda maddeleri için ithalâta büyük önem verilmektedir. Ferden çalışan köylülerle, kolektifleştirme dışında kalan zirai isletmelere lü- zumlu kredi verilerek arzın talebe uyması temin edilmektedir. Lâtin Amerika : Ziraatlerini modernleştirme hususunda ellerin- den gelen gayreti sarfetnektedir- ler. Şili daha fazla şeker sanayiine ehemmiyet vermektedir. Brezilya ve Meksika buğday istihsalini art- tırmağa çalışmaktadır. Lâkin nüfu- sun bu memleketlerde istihsalden daha fazla artması adam başına düşen istihsali azaltmaktadır. Klâsik iktisatçılardan Malthus nüfusun gıda maddelerine nazaran daha fazla arttığını iddia ediyor ve insanları aşırı nüfus artmasının teh likelerinden korumak için mânevi zecre davet ediyordu. Halbuki ra- por gösteriyor ki, gıda maddeleri- nin istihsalindeki artış insan nüfu- sundaki artmalardan daha fazladır. 19