11 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

11 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

avyera — okullarında ders veren Bprofesörlerin milli kıyafetleri olan kısa pantolon ile sınıfa gelmeleri yasak edilmiştir Bu yasağın konulmasına se- öğrencilerin kısa — pantalonlu profesor]er ile alay etmeleridir. merika demıryolları memurların— dan J mış ve sağa sola tır Derhal hastahaneye kaldırılan King, yine birdenbire ıyıleşerek akıllanmıştır. ew York'un en büyük haydut şe- bekesi, geçenlerde bir bankayı soymağa teşebbüs ederken, yakalanarak adalete teslim edilmiştir. Şeb ke nin suç hakika- şebekede haydutluk ettiği görülmüştür (New York Times) Nbır kadın mahkemeye müracaat Wassler adında red etmiş, ve hâkim kararında karı kocaya, gece- leri karanlıkta yatmaları tavsiyesinde bulunmuştur. (New York Times) * lorida şehrinde bir memur Küba- l bir kızla evlenmek için on beş günlük bir izin alarak Kübaya gitmiş- tir. Jack Linton ismindeki bu genç, o- ranın en büyük otellerinden — birinde, evlenmek isteyen her kızın gelebileceği mükemmel bir kokteyl parti tertibetmiş- tir. Binlerce genç kızın koştuğu kokteyl partide tombul bir Kübalı kızı beğene- rek evlenmiştir. (Riders Digest) S erde Patisteki, — «Folies ilân af'ışlerınm arasında «Stalin» ismi- nin de kocaman harfler ile yazıldığını hayretle görmüşlerdir. İlk önce, Stalin izafeten bir temsile bu adın verıldıgı düşünülmüşse de Stalin adının dansöz- lerden birine ait olduğu görülmüş ve bandan dansözün Rus diktatörünün ak- rabası olduğu kanaatine varılmıştır. Hakikatte ise Tahitili bir dansöz o- lan Stalin, çok yakın zamana kadar ada- da olan Rus diktatörünün varlığından dahi habersizdi. Dansöz ismini değiştir- mek için mahkemeye müracaat etmiştir. * (New York Times) Msır gazetelerinin yazdıklarına gö- e Kahirede bulunan Sadık Ahmet isminde bir adam Amerikalıların dahi kıramadıkları bir dünya rekoru kırmış- tır. Şimdiye kadar kırk iki kere evle- nip boşanmıştır. (A. P.) Bergere» in Önünden — geçenler, 28 BANKACILIK Çıktık açık alınla Mıllı kurtuluş savaşımızın iki mutlu gününde — ekonomik kuruluşumu- zun iki büyük öncü müessesesi de yıl- dönümlerini kutluladılar Bütün milli bankalarımızın ağabey- si olan «İş Bankası» 30 yaşını doldur- du. Memleketimizde hususi teşebbüsün en parlak Örneklerinden biri olan <«Yapı ve Kredi Bankası» da 9 Eylül'de 10 ya- şını tamamlamış oluyor 6 Ağustos 1924 de, yâni Cumhu- riyetin ilânından hemen on ay sonra ku- rulmuş olan «İş Bankası» nın en mü- him hiz Türkleri ekonomik saha- daki <<aşagıhk duygusu» ndan kurtar- mak olmuştur. Türklerin askerlikten başka bir işe yaramadıklarım ve askeri mükemmel bir tarzda yalanladı şte, bu Zzaferlerin hazırladığı mâ- nevi iklim içindedir ki, bundan on yıl önce «Yapı ve Kredi Bankası» doğdu. Onu kuran adam, ve bir kimya mü- hendisi, o zamana kadar, sadece şeker endüstrimizin muvaffak lideri olarak ta- nınmış Kâzım Taşkent'di. Yâni banka- cılık ile hiç ilgisi olmıyan bir sanayici, bir teknik adamı. İşte bizce, Yapı ve Kredi Bankası- nın bu 10 yıl içindeki büyük hamlele- rinin sırrını da ancak bu «bankacı ol- fakat yüksek tevettürlü bir te- Eğer Kâzım Taşkent, «klâsik» bir bankacı olsaydı, Yapı ve Kredi Banka- sının — bankacılık, sahasında getirdiği biç cesaret «yenilikler» e — belki de edemiyecekti. - Kredi götürdü Kumkapıda Yapı Bankayı mahalleye Kâzım Taşkent İş adamı Bankaların büyük şehirlerde, bü- yük şehirlerin de muayyen caddelerin- alarır açmak fikri, ancak bir sa- nayıcının «işletmeci» zekâsından çıkabi- lirdi. Yapı ve Kredi Bankası olmasaydı hattâ bugün bile, Eyüp, Balat, kapı, Pendik gibi ücra sayılan semtler— de banka şubeleri açmak akla pek gel- mezdi sanırım. Bankayı halkın ve iş yerlerinin ayağına götürmekle Yapı ve Kredi Ban- kası, bankacılığımızda âdeta bir «de- mokratik çağ» du, diyebiliriz. p Kredi Bankasının aydınlık, dışardan içe- risi görünen âdeta şeflaf ve mütevazi binalarına çabucak ısındı. apı ve Kredi Bankası, bankaları- mızın — çalışma saatlerinde de inkilâp yaptı. Eskiden iş adamları, esnaf ve halk kendilerini — bankaların ekseriya öğleye kadar devam eden iş saatlerine uydurmak zorunda idiler. Yapı ve Kre- di Bankası, bu sahada da iş hayatının ihtiyaçlarım düşünerek kapılarını ve gi- şelerini günün geç saatlerine kadar, hat- tâ bazı bayram günlerinde bile, hızmete açık' tuttu. Bu da sanayici zihniyetin bir tecellisidir. Yapı ve Kredi Bankasının tasarru- fu teşvık yolunda yaptığı en büyük ye- ve en hayırlı hizmet biç şüphe ikramiyeleri» ni ihdas et- mek oldu. Önceleri, bu yenilik de, bü- tün yenilikler ibi, «istihfaf> edıldi. Hattâ bankacılığın şanına yakışmıyan AKİS. 11 EYLÜL 1954