11 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

11 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

TIB Kongreler Hematoloji kongresi: B eşinci hematoloji (kan hastalıkla- Tı) kongresı, b 1, Parisde, orijinal filimler gösterile- dolaylarında — gezintiler, pariler, miştir. Bu kongrenin ilmi programında aplaziler, akyuvarların fizyolojisi, boplastin ve kendinden önceki ler, dalağın fizyolojisi üzerinde yeni fi- kirler, immüno - ematoloji ve bir çok da, serbest mevzular vardır Beşinci transfüzyon kongresi kongre de Prof. Benhamou'nın başkanlığında Parisde 13 - 19 Ey- lül tarihleri arasında toplanacaktır. Bir çok doktorlar, teknisyenler, — her- hangi bir transfüzyon merkezine uzak- tan yakından bağlıaraştırıcılar bu kong- reye davet edilmişdir Evvelce Akis dergi sinin iki sayısında kan — gruplarından, bunların öneminden Ve son zamanlarda oji ye birbirlerine çok bağlı bilgiler oldukla- rından her iki kongrenin birbiri arka- sından toplanması faydalı ve zaruri, gö- rülmüştür. Bu kongrenın ilmi etüdleri arasın- da immüno ematoloji, insanda kan gruplarının jenezi, kan grubu antijenle- rinin immüno - şimisi, kan gruplarının Tı, transfüzyon — maddele normalizasyonu, rinin milletler transfüzyonun killerinden Dr. cı, Halid Kamgözen, ve Fethi T iştirak edeceklerdir. Yurda hayırlı bil- gilerle dönmelerini ve gördükleri ye- nilikleri gitmiyen — hekimlerin faydala- rını sağlamak üzere yayınlatmalarını temenni ederiz. Türkiye'de hekimlerimiz için bu «temenni» her zaman olagelen bir me- seledir. Gorduklerını öğrendiklerini he- kimlerimizin kendisine saklamaması lâ- kendine has «kıs- kanç» tabiatı vardır. Bunu saklamamak elzemdir. Fakat; kıskançlık Tıb gibi be- ser için çalışan bir ilimde yaşamamalı- dır. r mesleğin 22 kurtarmak, korum dir. Hekimin bilgisi ses dalgalan gibi, meslekdaşlarına yayılmadıkça, bu mem- le müzikal konserler de tertiblen- Hekim, bildiğini, verecektir. öğretecek, öğren- Bu kütle sıhhatini ak bakımından elzem- kette, insan sıhhatini de <<tehlıke» Ye sokmuş olacağız un için tekrar ediyoruz : Ve : Bu kongreye iştirak edecek olan hekimleri- miz, Öğrendiklerini, için— yeni bir şey yınlamalıdırlar. Beynelmilel Teşkilât O. M. S.in 1953 yılı çalışmaları M. S. (Dünya Sağlık Teşkilâtı) 1953 çalışmalarının bilançosunu, Dr. Candau'nın hazırladığı bir raporla yayınlamış bulunuyor. ni biridirine — eşit iki bölüme lâzımdır. Birinci dönemde Dr. bilgilerini bizler atan her şeyi ya- Brock Hekimlik Devletleştirilmeli midir? B u fikir yeni değildir. Refik Say- dam zamanındanberi bu yolda çalışmalar vardır. Esasen bu iş biraz da başarılmıştır. Bugün devlet mües- seselerinden başka yerde çalışan kaç hekim vardır? Hekimliğin devledeştirilmesi ko- nusunu devlet, halk ve hekim bakı- tmek yerinde olur evle kendi müesseselerinde e imi en ucuza çalıştırmak amacındadır. Halk - 250 hastaya polik- yaptıgımız halde muhteşem vO o - müş ve bu yüzden kapı önle- rinde bekleşen hastaların ıstırabını çok çekmişizdir. de artık, Wkaennec ve devirlerinin — fevkalâde altrüvist insanı değildir. — İktisadi, mali, sosyal zaruretler faziletlere, in- sanlıklara, kahramanlıklara sınırlar çizmekte ve başka istikametler ver- mektedir. Bugün artık orta çağın ve- ya Haçlı ordularının şövalyelerini ve ufak şeref kırıcı bir hâdisede başım arkaya atıp burnunun ucundan el- divenini karşısındakinin suratına fir- latarak onu Bolonya ormanına düel- bulamazsı- Hekim Hippocrates mış du- yaşayamaz, barınamaz, gelişemez ve yükselemez. Maddi menfaatler onu da tesiri içine almıştır. O halde bu menfaatlerin halkın ve devletinkiler- le uzlaştırılması lâzımdır. 1948 de — Cenevre'deki genel toplantıda dünya tıb birliği on iki prensip kabul etmişti. Bunlar heki- min hürriyetini sağlayacak temel un- Dr. Esad EĞİLMEZ surlardı. Aralarında: Hastanın kendi hekimini ve hekimin kendi hastasını seçme hürriyeti, tıbbi müesseselerin kontrolünün sadece hekimler eliyle yapılması, hastanın yatacağı hastaha- neyi kendisinin seçmesi, hekimin di- lediği ve seçtiği yerde ve beğendiği ihtisasta çalışması, hekimin dilediği tedaviyi ve lüzumlu gördüğü ilâcı kullanma hurrıyetı hekim ucretlerı— hasretmeleri — serbestliği, hekimlerin, hükümet veya sosyal emniyetin hiz- metkârları durumuna getirilmemeleri gibi hayati maddeler vardı Bütün hekimlerin elbırlıgı ile bu hakları elde in çalışmaları zaruridir. Hekimlerin bu ana hak ve hürriyetlerini tahdit etmek için bir- çok memleketlerde çalışmalar vardır. Bu arada İngilterede yapılan tahdit- leri öne sürenler de bulunmaktadır. Yurdumuzda da bu cereyan, İs- tanbul Tabib Odasında — 25/26/27 haziran tarihlerinde üçüncü toplan- tısını yapan Tabib Odaları büyük kongresinde genç bir hekimin konuş- koymaktadır. min dış tesirlerden uzak, araştırma, öğretme, yayınlama hürriyetlerinin bayrağı altında çalışması — lâzımdır Hasta ile hekimin arasına şahıs ola- rak, müessese olarak, şirket veya devlet olarak hiç bir şeyin girmeme- öğrenmeğe ve araştırmağa yetkisi yoktur. Bizim böyle hürriyetler sınırlan- dırıcı bir konuyu de me kanın durumunu gö lâzımdır. Orada, hekimlik serbest re- kabet, ferdi teşebbüs, hudutsuz hür- riyet sayesinde gelişmiştir. ve bütün dünyaya önderlik eder duruma gel- miştir. eçırmemız AKİS. 11 EYLÜL 1954