11 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

11 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER elbet- memleketimiz için en hayırlı yol- tâ iktidarla konuşup görüşmeleri te ki dur.» Ahmet Tahtakılıçın fıkrı şuydu : Rejim âvasını itün memleket meselelerinin üstünde ilk mücadele mev ZI rına göre bütün — muhalefet partilerinin a mesele üzerinde gö- rmemeleri hattâ müşterek hareket et- meleri kadar tabitf hiç bir şey - olamaz. Fakat hu fikri ortaya atan başyazarın liderlerinden bulunduğu umhuriyet Halk Partisi rejim mücadelesinde liğinden, beraber hareket sini verecek olan mahalli rılmemesı Kurultayındaki memleketin içinde bu- baltalamıştır. Halk Partisi'- yer - alabilme- istikbale matuf bir rejim mücadelesi yapabilecek hale —getirmesine — bağlıdır: Nihayet Tahsin Demiray diyordu- «Partilerin sında garuş]ermı koymaları ve bu —mevzuda fikir bugünkü rejim - dâva- sa/larmda yer alan par lâvası ve memleketin umumi meselelerde — görüş birliğine sahip olmalarına karar veril- miştir. Şimdi iş, bize göre, Cumhuriyet Halk Partisi idarecilerinin — diğer iki m de aldıkları - ka unun nticesini bulunmaktadır.» uhaliflerin birleşmesi elbette ki Muhalefet için bir kuvvet olacaktır. Ama memlekette «Bir şeye karşı birleş- görmeğe kalmış li altındayız, na mukabil lâzımdır. Eğer Demokrat Partiye karşı bir- leşmezlerse, Cumhuriyet Halk Partisi mhuriyetçi Millet Partisi ne için birleşebilirler? O Cumhuriyet Halk Par- tisi ki lideri İsmet İnönüdür, o Cumhu— riyetçi Millet Partisi ki lider Ahm Tahtakılıçtır ve Ahmet Tahtakılıç Ismet İnönüyü Dömokrat Partiye — muvazaa halinde olmakla itham eder... Üstelik iki parti arasında İliderleri bakımından anlaşma liderler arasında olacağına gö- re hiç bir müşahebet ve fikir birliği yok istenilirse i «Bir şey için birleşmek» da bir yakınlaşma bundan çok daha ak- la yakındır. Anlaşılıyor ki bunlar ciddi fikirler ol- maktan ziyade, bir takım zorlamalardır ve neticesi boş çıkacaktır, taşanlar şüp- hesiz konuşa konuşa — anlaşırlar. Ama, eğer, aynı dili konuşuyorlarsa.. Aksi halde hayatınızın sonuna ka- dar ugraşabılırsınız Partisi ile Cumhuriyetçi Mil- let Partısı liderleri başka diller, konuş- maktadırlar. Kasım Gülek dolaşıyor umhuriyet Halk Partisinin teorid- leri İstanbulda Dragos tepede, Ankarada Denizciler veya Paşa cadde- lerinde fikirler üzerinde tartışırlarken Partinin Genel Sekreteri mutadı veçhile dolaşıyor. Parti Meclisinin İstanbulda yaptığı top- lantının sonunda vapura binmiş ve Ka- radenize açılmıştır. Kasım Gülek vapur- dan inmeden nutuk söylemenin yolunu bulmuştur. «Vapurdan inmeden» bir lâf gelişidir, zira Genel Sekreter her is- kelede karaya çıkmakta, oradaki parti- lilerle görüşmekte, kendilerine - partisi- nin mi, kendisinin mi belli değil - fikir- lerini sert cümleler halinde anlatmakta- dır Samsunda Bu nutuklardan birini Kasım Gülek Dolaşan söylemiş ve Halkçıda nak]edıldıgıne gö- re seçimleri Halk Partisi kazanacakken Demokrat Partinin ortaya para dökerek bunları kazandığını bildirmiştir. Anla- şılan Genel Sekreter nutuklarını bir alaylı hava içinde veriyor. Zira kendisi, Hopada da Kıbrısın statüsünde bir de- ğişiklik olursa bunun, adanın Türkiye- ye ve erilmesi suretiyle — olacağını beyan a ciddi bir tarafı yok- partisinin ciddi bir Genel Sekreteri tara- fından söylenilmesinde fazla mana a- ranmamalıdır. akat Kasım Gülek, Karadeniz sa- hillerinde keyif surmekıen ziyade yak- laşan Belediye seçimlerine partisini ha- zırlamak 'gibi bir gaye gütmektedir ve konuşmalarını bu mânada anlamak icap eder. Halk Partisi teşkilâtı Belediye se- çimlerinden yer yer ümidlidir umumi- yetle belediye seçimleri büyük şehirler- de muhalefet için elverişlidir. Meselâ Ankarada ve bilhassa İstanbulda beledi— yenin faaliyetinden memnu pek kimse gösterilebilir. Eğer seçımlerde be ledi faktörler siyasi faktörlerden büyük rol oynarsa Demokrat Partinin bu iki büyük şehirde dört senelik «kötü taktik» inin, cezasını çekeceğinden şüphe edile- mez. Bu kötü taktik, beledi vazifeleri si- esaslarla görmektir. Demokrasiyi rey avcılığı, rey avcılığını da taviz ver- olarak telakki etmekti" Cumhuriyet Halk Partısının Mecli- 10 — Eylülde yeniden stan- bulda toplanacak ve mahalli seçimlerde kullanacagı taktiği tesbıt edecektır panyaya girişmeyeceği anlaşılıyor. Partisi ağır toplarını daha sonralara sak- lamaktadır Dış Politika Bir başarılı seyahat en, iki tarafı dolduran halkın al- li, sıcak bir gündü. çocuklar sıra olmuşlar, ve Yugoslav bayrakları coşkun şekilde tezahürat yapıyorlardı Sahne Yugoslav- Saray Bosnaya doğru gidiyor- lradı. Bayar, Mareşal Titonun refaka- tinde Yugoslavya içinde bir gezi yapa- caktı. Tren Belgraddan hareket ettikten lardan birinin balataları dise küçüktü ama, Yugos let reisinin zırhlı arabalar içinde dolaş- tığı ve emniyet tartibatının her şeyden üstün tutulduğu — memleketlerde bunun büyük akisleri olur. yonda değiştirildi, zetecilerle ufak ları derhal tahkikat açtılar, bunun bir kaza mı, yoksa fesat neticesi mi olduğu- nun araştırmasına başladılar. Katar Saraybosna rerken toplar atılıyordu. ziyade Türkler vardı. istasyonuna gi- İstasyonda en gösterdiği ve resmi mahiyetten çıkan alâ ka ve hüsnükabuldu. Son durak gene Adriyatik sahilleriydi. Celâl Bayar ora- AKİS. 11 EYLÜL 1954