11 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

11 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Seyahat devam etmektedir. He- yet Hong - Kong'tan Japonyaya geç- ve oranın sosyahst partisine misa- fir olmuştur. Japon — sosyalistleri hiç şüphe yok Çin komünistlerinden çok fark]ıdırlar ve Amerıkaya telkin edilmek Bevan'a (Mr. Attlee Hong Kong a kalmıştır ve heyete Mr. Bevan riyaset etmektedir) telkinlerde bulunma- | ya kalkarlarsa her halde bu telkinle Mao Tse Tung'un telkinlerinden hayli değişik olacaktır en mühim tarafı Işçıw heyeti Londraya döndüğü Zzaman Hü- kümete vereceği rapor üzerine Muha- | fazakârların tutacakları hareket tarzı olacaktır. Zira hiç hatırdan çıkarma- mak gerektir ki muvafik yer yüzündeki her İngiliz önünde so- nunda Majesteyi temsil eder ve onun menfaatine çalışır. Avrupa Suya düşen plân 8 2 yaşındaki ihtiyar lıder Hernot söze başladığı zaman, a Or- dusunun en hararetli taraftarları bıle da- varım kazanılmasından — ümidi erlekli iskemleyle — dolaşmaktadır - ve uzun zamandan beri rahatsızdır. Bu- na ragmen mutlaka konuşmakta ısrar etmiş V. erini evvelâ Meclise, do- layısıyle de Fransız Umumi efkârına duyurmakta fayda görmüştü. Meclisin eski başkanım yerine kadar iki hade- me götürmüştü., İhtiyar politikacı ko- nuşmasını yerinden, ayakta yapmayı Edouard Herriot 1 numaralı aleyhtar AKİS. I1 EYLÜL 1954 veya muhalif | İ kesme- (f gerektiğini anladılar. Herriot te- | DÜNYADA OLUP BİTENLER Fransanın ordusu İllâ müstakil kalacakmış düşünüyordu. Gene iki hademenin yar- mı ve desteğiyle doğruldu, — fakat farketti ki durmasına imkân yoktur. O zaman, oturarak konuşmasına karar ve- rildi. TiOt - evvelki yıl en güzel plâk musabakasımn nutka ait kısmını kazanmıştır - o malüm hitabet kudreti- le Avrupa Ordusunun — aleyhinde bu- lundu. Temsilciler Mec- nma Camiası and- sırasında — cere- Hâdise Fransız lisinde, Avrupa Savu laşmasının — müzakeresi yan ediyor. Mesele daha evvel görüşülcekti. Mendes - France'in ele almayı arzu- ladığı davaların başında bu iş geliyor- du. — Başvekil, Fransız Meclisinin and- laşmayı mevcut şekliyle kabul etmeye- ceğinden emin bulunduğundan Brüksel konferansında matasavver paktın diğer partnerlerine — (Almanya, Belçika, Hol- landa, İtalya, Lüksemburg) bir takım tâdil tekliflerinde — bulunmuştu. Fakat partnerler — bunlara iltifat etmemişler, Mendes - France'in teklifleri kabul olu- nursa Avrupa Ordusunun manası kal- mayacağını belirtmişlerdi. İtiraf etme- li ki Fransa da güç durumdaydı. Av- rupa Ordusunu piyasaya çıkaran ken- dısıydı ilk plânlar ondan gelmişti, hat- u, — Pleven plânı diye anılıyordu. Pleven memleketin eskı başvekiliydi. Nasıl Kömür ve Çelik — andlaşmasının isim babası gene Fransanın eski harici- ye vekili Sehuman ise, Pleven de Avru- avunma Topluluğuna adım vermiş- Sonradan yeni müzakereler olmuş, Parıste uzun toplantılar yapılmış, Ro- malara gidilmiş, neticede elde bulu- nan metin üzerinde mutabakat hasıl ol- muştu. Hatta taraflardan bir çoğu bu- nu tasdik bile etmişlerdi. sa hükümeti andlaşmanın altına sını basmıştı, yapılan muzakere Mec- lisin tasdikini almak içindi. Diğer mem- leketlerde âdet, bunun bir formaliteden ibaret kalmasıdır. — Fakat Pariste asıl hükmeden Hükümet değil Meclis ol- dugundan tasdikten evvel imza hiç bir mâna ifade etmiyor. eclisteki cereyan Andlaşmanın tasdikinin aleyhindeydi. Fakat düpedüz reddedilmesi de istenilmiyordu. İste- nilen, müzakarelerin kış devresi başına bırakılmasıydı Bu ise fiilen Tedden başka mana taşımıyordu. Müzakereler — hararetli — geçmişti. Muhtelif hatipler söz — almışlar, leh- te ve aleyhte konuşmalar olmuştu Sı- ra Herriot'ya gelınce itirazlar yüksel- di. Fransız Meclis hri ka bulunan ihtiyar pohtıkacımn Savunma Birliğinin reddi için cephe aldığı ga- yet iyi biliniyordu. Eğer 'nuşursa, mutlaka diğer mebustan tesir altında bırakacaktı. Buna rağmen Herriot 'nun halefi selefine söz verdi ve Herriot : Eğer bu andlaşmayı tasdik edersek bu Fransanın sonudur » dedi. Müthiş bir, alkış yükseldi. Elleri- ni en ziyade hareketle çırpanlar Mec- lisin en sağında oturan komünist düş- manı De Gavlle'cüler ile en solunda oturan De Gaulle'cü düşmanı komünist- lerdi. Herriot'yu alkışlamak, daha doğ- rusu Avrupa Ordusunu yuhalamak hu- tam bir işbirliği — yapıyorlardı. sol kanattan Marseillaise başlandı. Bir kısım me- buslar ayağa kalktılar, fakat diğer bir 15