11 Eylül 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

11 Eylül 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

M. S. in 1953 yılı çalışmaları arasında sosyal hekimliği ve işçi sağ- lığını ilgilendirenler de vardır. Bir çok memleketlerde endüstrinin — kalkınması işçi sağlığı problemini ortaya atmış bu- lunmaktadır. O. M. S. Bu konudaki ça- lışmalarına başlamadan önce milletler arası iş orgamzasyonu ile mutabık ola- rak Irak, İran, Mısır, Finlandiya, Yu goslavya ve Turkıyenın bu — sahadaki durumlarını ve ihtiyaçlarını bir anket- le tesbit etmiş ve bir program hazır- lamışdır orda akıl sağlığı, — besi, halk saglıgı egıtımı gibi bu gün ha Ik sağlı- ğında önemli rolü olan bir çok mese- leler uzenndekı çalışmalardan da bah- sedilmektedi III. Egılım ve mütehassıs eleman yetiştirme yolunda çalışmalar. S. Geçen yıl da bu konuda- ki faahyetlerıne devam etmişdir. Bir çok devletlerin sağlık — personelini yetiştirmiş, bir çok memleketlere de sağlık öğretimi — müesseselerini — geliş- tirmek 1ç1n yardımlarda bulunmuşdur. O. S. dış memleketler için 894 burs vermışdır Afganistan, — Ekvator, Hindistan, Endonezya, Pakistan, Parag— vay, ve Singapura 16 profesör ve bir dekan tehsis etmişdir. O. direkt olarak — muhtelif memleketlere yaptıgı bu — yardımların yanında, epidemiyoloji, — statistik, ilâç- ların standardizasyonu — meselelerindeki teknik; servislerini dünya çapında ge- lıştırmışdır Toksikomani yapan ilâç- lar üzerinde geniş etüdler yapıldığı gi- bi antibiyotikler, — ensektisid ilâçlar da esaslı tedkiklere tabi tutulmaktadır. 1953 de O. M. S. in bütçesi 8.500. 000 dolara kadar yükselmişdir. Rapor- da tahsilatın iyi gittiğinden — bahsedil- mekte ise de bu sene M. S. devam- li ve vahim mali zorluklarla karşılaş- madır. Çünkü Birleşmiş Milletlerin tek- nik yardımından sağlanan kredi yan Bu yüzden bazı sağ- gevşemişdir. aşlanması tasarlanan bazı iş- lerin de geçiktirilmesi ve tamamen dur- durulması icab etmiştir. E, F, AKIS Hoşunuza gittiyse hemen Abone olunuz 24 KİTAPLAR ATATÜRK'ÜN SÖYLEV VE DEMEÇLERİ (İL11. Cilt : 1918 — 1937. Ankara 1954 Türk Tarih Kurumu B. 104 S. 199 kurut, "Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Yayınlan b), Nutku dışında A tatü'k'ün Büyük demeçleri Türk kalan söylev ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü'nce - bastırıl- maktadır. Enstitü'inün müdür yardım cısı Nimet Unan eliyle derlenen söy- lev ve demeçler üç cilde taksim edilmiş- tir. 1. Cilt B. M eclisinde ve C. H. P. kurultaylarında (1910 — 1938) söylediklerini derlemektedir, 1945 te basılmıştır (2+39 11 S.), ikinci cilt- 1938 yıllarmdaT M ve C. H. P. Kurultayları dışında 'dev- let merkezinde ve memleket içinde soyledıklerını buluyoruz. (1952, 296 S.) Yeni yayımlanan 3. ciltte ise, Atatürk'- ün Turk ve yabancı gazetecılere verdiği demeçlerin tam metinleri yer almıştır. Böylece, Büyük Nutukla birlikte, Ata- türk'ün bütün söyledikten «kitaba geç- miş» oluyor. Genç nesıller için en gü- zel devrim armağan İSİMSİZLERİN HİKÂYESİ (Perihan Parlanın hıkayelerı An- kara 1954. Desen Af. 1 209 kuruş) erihan Parla nın, çeşıtlı dergiler- de, gazetelerde yayımlanmış yir mi hıkayesı bu küçük kitapta bir ara- ya getirilmiştir. Yazar, kitabın kapa- gında hıkayelerını şu .cümle ile sunu- an, kaderin ve tesadüflerin çızdıgı yolda yürüdükçe her ömür bir hikâye, her hikâye bir ömür olmakta devam edip gıdecektır » İşte bu sebep- le olacak, hikayeci, ka hramanlarmın akıbetlerınden kendılerım sorumlu tut- Onları bir kadın — inceliği ile ediyor; sefil de olsalar, olmamaları için gayret harcı— yor. Serseriler, hırsızlar bile bu hikâ- yelerde temize çıkabiliyor, okuyucu- yu süprizlerle karşı karşıya bırakıyor- lar. adeta hım aye bayağı Yazar için, âdeta kötü insan yok- tur. Zaten, <<Kaderın çizdiği yolda yü- rüdükçe», lük de, ıyılık de «mu- kadderattın malı olma Bu fikir, yazara, engin acuna duy- gusundan, kadınca şefkatinden gelmiş Kahramanlarına bu de- vermeyi, — onları bile sevdirmeyi isti- yen yazarın, — kahramanlariyle her an birlikte yaşadığı, onları bir çocuğu kol- lar gibi kolladığı gözden kaçmıyor, ÜÇ YENİ TÜRKİYE CUMHURİYETİ TARİHİ G erci bu kitapların üçü de okullar için hazırlanmıştır. Fakat devrim terbiyesi verecek olan böyle eserlerin okulların dışında da fayda sağlıyacağı- nı unutmamak lâzımdır. İçinde yaşa- düşkünlüklerinde dığımız çağın tarihi belki eski çağ ta- riflerinden daha çekicidir. Kitapta adı geçen kişilerin bir kısmı henüz ölme- miş olabilir. Yakından tanıdığımız bır kimse bizi uzakta olanlardan daha ilgilendirir. - Olaylar için — de bu boyl edir.. Bu —yüzden, — cumhuriyet. çağı tarihlerini daha — yaygın bir hale getirmek, okullarda bırakmayıp, halka çıkarmak faydalı olur. Okuyucu önce bir merak çekmiş olsa da, kitaba dal- dıkça birçok şeyler öğrenecek, niha- yet «devrim — terbiyesi» nden, bir şey- ler alacaktır. Üç kitabın künyesini veriyoruz : 1» Enver Ziya Karal : Türkiye Cumhuriyeti tarihi. — (1918 — 1953). İstanbul 1954 Cumhuriyet M. 230 S. 240 kuruş. (Okuma parçalariyle : Te- simli). Mukerrem Kâmil Su — Kâmil Su ürkiye Cumhuriyeti tarihi, İs- tanbul 1954 Kanaat yayınları. 183 S. resimli. Metin dışında — renkli harita. 190 kuruş. 3. Enver Behnan Şapolyo Türki- ye Cumhurıyetı tarihi. (3. basım) 1918- 1950. İstanbul 1953 Milli Eğitim Vekâ- leti. IX4201 S. resimli. Metin dışında renkli 3 harita. Sonda: Bibliyografya. TİLKİNİN ROMANI (Çevi : Zahir Güvemli. İstan— bul 1954 Varlık Yayınevi. 123 S. simli. 100 kuruş. Varlık Yalanları Soyu 283. Çocuk Klasikleri : - 10) Yayınevi, çocuklar için de arlık V bir seri kitap çıkarıyor. Dünyaca tanınmış çocuk romanlarından, masal derlemelerinden — meydana gelen bu seride şimdiye kadar on kitap çıktı. 10 uncu kitap, Ortaçağdan kalma Fran- sız halk masallarındandır. «Tilki kar- deş» çocukların çok iyi tanıdığı bir ma- sal kahramanlarından biridir. - (Çocuk- larımızın kutuphanesını zengınleştırecek olan bu sermın Otekı ıtapla rını da h tırlatıyoruz : zel dünya ma— salları, 2. Colledı Pınokyo 3. Swift Gullıverm yolculukları, 4. Carol Alis harikalar ülkesinde, 5. Wyss : lsı viçreli Robenson, 6. Andersen Masalları. VATAN SANA NE DER? - (Ernest Hemingway'dan İstanbul. Ağustos 1954. Yeni M. . 80 - 100 kuruş. Varlık Yayınlan. Sayı: 281. Çarlık Cep Kitaptan : 197). u kitapta Hemingway'in 5 küçük bir de büyük hikâyesini buluyoruz. Kitabın başında Malcolm Cowle'un, di- limize Tunç Yalman kalemiyle çevri- len «Ernest Hemingway kımdır"» baş- lıklı bir inceleme yazısı var. 5 kısa İ İ Yurdakul, <Yenilmez mamlamış oluyoruz.» demliyor AKİS. 11 EYLÜL 1954