20 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

20 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

munis geldi. Zira doğrusu istenilirse, döviz vaziyetimiz o kadar parlak de,; g,ıl— di ve bir kâğıt tasarrufu faydasız ol- mıyacaktı. Bir takım gazetelerin bu es- nada piyango tertibi ile satışlarını suni olarak arttırmaları kararın esbabı mu- cibesini kuvvetlendirdi. Hakikaten «ku- pon sistemi» bir kâğıt ısrafından başka şey değildi. Bir çok kimse, piyango bi- leti alır gibi günde bir kaç tane Hür- riyet veya Yeni Sabah almaya başla- mıştı. Elindeki stokun süratle eridiğini gören Hurrıyet kupon sayısını 20 den 10 a indirdi. Fakat geç kalınmıştı. Gazete fiyat- larında Ahmet Emin almanın arzu ettiği artış olmasa bile, hükümette say- fa tahdidi yoluna gidilmesi hususunda bir temayül mevcuttur. Bunun ilk delili Zafer gazetesinde Mümtaz Faik imzası ile neşredilen bir başmakaledir Fenik, hükümetin lotar- yacılığa müsaade etmiyeceğini bildir- mekte, kâğıdın israf olunmaması lüzu- munu hatırlatmaktadır. Fakat 25 kuruş teklif hiç bir akis uyandırmamıştır. BELEDİYECİLİK Elektrik Mukadder akıbet B ir marangoz atelyesi kuracaktı. Atel- yenin ihtiyaç gösterdiği bütün ma- kineleri almıştı. Tezgâhım kuracağı yeri tesbit etmiş, bütün âletlerini dükkanına yerleştirmişti. — Siparişler bile alrmştı Ismarlanan malın ham maddelerini de temın etmişti. Fakat elı kolu bağlı, iş göremeden bekliyordu. Çalışamıyordu. Makinelerini 1şletebılmesı ham madde- yi kesmesi ve istenileni meydana çıka- rabilmesi için ekmek kadar, su kadar mübrem bir ihtiyacı karşılaması temin etmesi lâzım geliyordu: Elektri Şirkete yaptığı müracaatlar, — <Bu kadar kilovatın dükkânınıza tahsisi şim- dilik imkânsızdır» şeklinde cevaplandı- rılmıştı.. Bütün memurlara, elektriği —kendisi için baş kurtarıcıyı— verme- leri için rica etmiş, yalvarmıştı. Fakat «şimdilik» kaydı her defasında karşısı- na çıkmış, eli altında duran işlerin ta- mamlanmamasına sebep olmuştu. Ade- ta, «şimdilik» kaydı,. ekmek — parasına kastediyordu. uşundu taşındı; kurtuluşun çare— sini, elektrik şirketinin en yüksek m:i kamına çıkmakta meseleyi anlatmakta buldu. Ve gitt Aydın l bir insan, anlattıkla- rını dıkkatle dinledi. Hattâ, —ekmeğe dair olan sözlerinde— tasvip edici ke— hmeler kullandı İnsanoğlunun tek da- rıldadı, pırıldadı ve so ilgili şah- sın tek ifadesi ile dondu ve kayboldu: <— Şimdilik imkânı yok!» İmkânsızlık KİS'in geçen sayılarında bu şehrin elektrik derdine, — istikbalde karşı arşıya kalacağırmz tehlikeye — işaret edilmişti. Ankara'nın elektrik sıkıntısı ve geçırmekte olduğu büyük buhran günden güne genişlemekte ve gelişmek- tedir. Ilg li şahısların her ıstıyene elek- trik vermemekte vardır. arangoz atolyesıne tahsıs edılecek on veya on beş amper petindeki elek— trik, bır çok meskemn ıhtıyacmdan ke- sılecek arttırılacaktı. — Elektrik şırketı şimdilik böyle bir «risk>se girmeyi ka- bul edemıyordu Ancak, marangoz atol- yesinin sahibi de haklı idi, çahşamıyor— du, çalışamayınca — ke ndi meskeninin mânevi ışığı sönecekti. Elektrik şirketi, mevcut imkânları zorlayarak bir çalışma, bir elektrik te- min etme gayreti ıçındedır Merkezde- ki mı kı eler ömrünü doldurmuş, çalış- ma kapasıtelerını bitirmiştir. Gund güne yayılan Üyüyen ir için, ra'nın kuruluş yıllarında tesıs edil- miş makineler Fakat, şehir kurulur, bir plâna baglanırken —şimdi şehrin diğer bir derdi plansız- lıktır— hesapl geniş tutulmamış, az zamanda barındırabılecegı gözönüne getirilmemişti. Şehir bir dan gayet kotu bir şekılde genışletılmış nüfus zaruretine göre, şarkına, garbına yem mahalleler kurulmuştu. Şehrin çok uzağına kurulan bır mahalleye hatlar çekmek lâzım ordu. Böylece, bu uzak mahalleler ile şehır arasındaki mu- azzam boşlukların üzerinden teller, hat- lar ve kablolar birer süs gibi sırıtmıştı. Şehir, elektrik sıkıntısı içine dü- şünce, kurtuluşun yolunu Çatalağzı Santralinin tevsi edilmesine bağlıyanlar olmuştu. Hesaplar yapılmış, havai hat- larla, Çatalağzı elektrik santralinden Ankara'ya 61’161]1 nakledilmesi prensibe baglanmışt Çatalağzmda hummalı bir faalıyet Var' Bu faaliyet, oradan Anka- ra'ya kadar, bütün yol boyunca yer yer inşa edilen kuleler ile kendini göster- mektedir. — Çatalağzının tevsi edilmesi, faaliyete geçmesi için, tesbit edilen ta- rih 1955 senesi sonu, en geç 1956 sene- sinin ilk aylarıdır. İşte bu müddet içinde, Ankara hal- AKİS, 20 KASIM 1954