20 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

20 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

ki eskimiş makinelerin çalışamaması ile zaman zaman e]ektrıksız kalacak, iş tez- gâhlarının — işlemi arzu d nlerin enerji talepleri aşımdılık» kaydı ile red- de uğrayabilecekt Bu aşımdılık» lafını ilgili kımseler Çatalağzı'nın tevsiine güvenerek mektedirler. Bugün, — mevcut —AKİS'in geçen sayılarında işaret edil- diğinden de — fazla genişlemiştir. Etibank'ın hesapları, — faaliyetlerin durumu Çatalağzı'nın tesbit edilen tarihte tamamlanacağım, antralın 1956 da —en geç— Ankara'ya ışık ulaş- tıracağım göstermektedir ncak, bazı kımselerı endişeye dü- şüren hâdiseler vardır. hâdiseler, memleketin her çalışma ve inkişaf sa- hasında kendisini hissettirmekte, şeleri kuvvetlendirmektedir. Dış mem- leketlere - ödeme kaabiliyetimiz zorlaş- tıkça, mutasavver plânların, tesbit edi- len tarihlerin geri kalman ihtimali be- lirmektedir. Tevsi programlarının ta- mamlanabilmesi için, mutlak lâzım olan makinelerin, istenilen tarih ve günde gelmesi, getırtılmış olması şarttır. Gele- o B B getireceğini Eğer, gelecek makineleri — getirtemez hale gelirsek, iste o zaman Ankara'nın marangoz atölyelerinin, küçük işletme- lerinin elektriğini değil, şehrin normal ışık ihtiyacını dahi karşılıyamıyacak du- ruma düşeceğiz. Günden güne takatinden çok, pek çok şeyler kaybeden makinelerin kar- şısında yapılacak hiç bir iş kalmamış- tır. ek söylenecek söz; <ışığa elveda» dır. Çatalağzı'nın zamanında bitirile- memesi ihtimali iki ay önce «yüzde bir» ihtimale bağlı ise, bugün elektrik şir- ketindeki bazı kimselere göre, ihtima fazlalaşmıştır. Etibank'ın ilgili kimseleri ise, şimdilik daha nikbin görünüyor, tevsi işinin zamanında tamamlanacağı- nı söylüyorlar Tek kaydı ihtiyati ile: Her hangi bir «force majeure» zuhur etmezse! Su Elektriğe bağlı nkara, bu yaz İstanbul gibi büyük bir su sıkıntısı çekmedi. Sıcak ay- lan nisbeten rahat geçırdı Fakat su r sıkıntı veriyordu halk bu derdini gazetelere aksettir- mekten başka çare bulamıyordu. Sular idaresi, iki sene içinde bir büyük hakıkatın karşısında kalmıştı. Şehrin büyüme imkânlarının hesaplanı- şındaki yanlışlıklar, genişliyen sathı do- yuramıyacak hâle gelmişti. 1931 . 1936 senelerinde, 160 bin nüfuslu Yansen projesine göre; Kosunlar, Kavas, Ureğil vadisinde tesisler yapılmış, Çubuk Ba- rajının inşası ile ihtiyacın tam mânası ile karşılanacağı hesaplanmıştı. AKİS, 20 KASIM 1954 güz atılırsa, elik su miktarının artışına bir hesapların hiç bir zaman istikballe ilgili olmadığı görülür. Metre küp hesabına göre, senelere isabet eden su artist sudur : 1950: 14.200.588, 1951 : 16.861.123, 1952 : 20.386.154, 1953 : 22.,937.814! Bu seneki ihtiyacı, abonman artışı ile ele alabiliriz. Sular İdaresi Umum Müdürünün izahatına nazaran, 1954 de geçen seneye nisbetle yüzde 100 - 125 bir inkişaf vardır. Tedbir S ehrin büyüyen su ihtiyacını karşıla- mak için ne yapmışız, ne yapmak istiyoruz? - 1953 senelerinde — süzgeç tesisatına bir fikre kompartımanı ilâve etmişiz, Baraj suyundan daha fazla is- celeridir. tikleri gibi, rında bir nisbet dahilinde faydalanmak kabildir.. Depo edilen su bitince, hu fayda da biter, sona erer. Yeraltı suları ne kadar müddet büyüyen bir şehri idare eder, hesaplar bunu göstermektedir. 1955 - 1956 se- nelerinde yapılacak 20 kadar kuyu ile, Ankara ve civarındaki yeraltı suları ta- mamen kullanılmış olacaktır. — Şehrin 'büyüyen şekli ve bu büyümenin istihdaf ettiği nüfus bir milyondur. eni tesisler ve imkânlar — bulun- mazsa, elektrik gibi, suya da 1956 se- nesinde «elveda!» demek icap edecek- tir. H buhranın tedbiri olduğuna göre, ilgililer önümüzdeki iki senenin ötesi için bir «tedbir ve ihtiyaç» prog- Sizin gibi okuyor Malınızı satmak, firmanızı tanıtmak, isminizi duyurmak için siz de AKİS'e ilân veri- niz. Müracaat : AKİS İlân Servisi P.K. 582 — Ankara BELEDİYECİLİK ramı hazırlamışlardır Kızılırmak veya — Sakarya gibi de- su kaynaklarından istifade edil- mesi cihetine gidilecektir. Kızılırmak, muayyen devirlerde — bulanık i filtresini daha geniş bir tesisatla yap- mak lüzumludur Sakarya, yüz — kilo- metre mesafededir, devamlı suyu, su- yunun evsafı, kara için daha elve- rişli görülmektedir. Sakarya, suyu An- kara'ya 40 milyonluk bir tesisat ile gelebilecektir. Esenkent'ten de istifade — edilmek tasavvurlar — arasındadır. an son- dajlar, buranın Ankara'ya 15 sene su temin edebileceğini ortaya koymuştur. Bugün, bir çok yerlerde su teinini için kurulacak veya kurulmuş tesisler bir müşkülle karşı karşıyadır: Elektrik. Makineleri çalıştırmak için çok elektri- ğe ihtiyaç vardır; şirket bunu veremez Sular idaresi kendi tertipleri, akülmo- törleri ile elektrik ihtiyacını yer yer karşılamaktadır. Bu tedbir, — tabiatiyle her yer ve mahal için " değildir. Ola- da. maz Şehrin muhtelif yerlerine kurul- ması düşünülen — tesisler, — kurulamaz. Çünkü, hariçten 1thal edilmek isteni- len malzemenin "getirtme — müsadesi" çıkar, para transfer edilemez. Makina- lar da gelmez, gelemez. Bu şartlara göre, makinalar gel- mez tesisler' kurulmaz.. Makinalar gel- se, elektrik bulunmaz, makinalar çalış- maz. ediye muvazenesindeki — aksaklık, bu şehri elektriksizlik ve susuzluk ba- kımlarından tehdit etmektedir. Diğer — vilâyetler adece, Ankara'yı elektrık ve su si- kıntısı içinde zan Çatalağzından ta İstanbul, Zonguldak, Bursa, hir, hattâ İzmir ve cenupta enerji sıkıntısının, yokluğunun na düşecektir. bölgeler tarih bu şehirler ma tarihidir. 1956 tarihi sonu değildir. gibi: «— 1956 da bunları tamamlarsak, eni ve daha şimdiden kendini hisset- tiren 1ht1yaçlar ile karşılaşacagız » kucağı- 1956'yı bekliyor. Bu için enerjiye kavuş- de her işin ve derdin Bir idarecinin söylediği deki h payı büyük- tür Hesaplarımız - hele hamle mem- leketinde onar senelik değil, asgari yarım asırlık olmalıdır. Yeni giriştiğimiz ışlerdekı hesapla- rımızın yarım asırlık olmamasını ve bu hesapların yanlış masını, yine bir gün karanlıkta kalmak tehlikesi İle öde- yeceğiz. Ve bu memleketin kaderi bu- dur, hesaplarımız, plansızlıklarımız hep böyle yanlış yolda gitmeyi emredecek. Bu kadar bedbm olmıyalım. Diye- lim ki, caktır. Yine diyeli lıga kavuşunca, bol ışık, bol su Ve dert- siz insanlar gorebılecegiz. 13