20 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

20 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

Eisenhower Para babası lunuyordu ve onun için de o zamanki seçımlerde kampanya mevzuu daha Zzi- nülmiyecek kadar ehemmiyeti Zira Kore harbi Amerika Birleşik Dev— letleri için Birleşmiş Milletler davasın- bir Amerikan meselesi V olmazsa başardı bir ameliyat geçirmiş- ti. Avrupa politikasında Fransa ile Al- manyayı uzlaştırmak mümkün kılınmış ve 193 Japonya'nın Mançuryaya tecavüzüyle fiilen başlamış olan ikinci Cihan Harbi fiilen tona ermişti. 23 se- ne zarfında ilk defadır ki dünya sulh içinde bulunuyordu. Politik alanda elde AKİS, 20 KASIM 1954 edilmiş muvaffakiyetler Başkan Eisen- hower'in şahsi prestijiyle birleşince se- çimleri Cumhuriyetçilerin — kazanması mümkün görülüyordu. —Halbuki seçim neticeleri beklenilen neticeleri vermedi. Cumhuriyetçiler ufak farkla da olsa ge- rek Milli Mecliste gerekse Senato'da ekseriyeti kaybettiler. Seçim neticeleri üzerinde — tefsirlerde bulunan yazarlar bunu iktisadi sebeplere hamletmekte- dirler. Amerika Birleşik Devletleri ge- çen sene iktisadi hayatın hafif gerile- me (recession) devrini yaşamıştır. Mem- işsizlik artmış, milli gelir hafif bir düşme göstermiş, fiyatlarda bir te- nezzül kaydedilmiş, zirai istihsâl yeteri kadar değerlendirilememiştir. Vakıa Bi- senhower iktisadi hayatin daha vahim bir manzara almasına engel olmuş, iş- sizliği mümkün mertebe azaltmağa ça- işsizlerin sayısını 3.100.000 0 ne indirmiş, işçilerin üc- retlerının artmasını takip ettiği iktisadi politika ile temin etmiş, fiyatların yük- selmesine de mâni olmuş, fakat bütün İKTİSADİ VE MALİ SAHADA bunlara rağmen neticeyi değiştireme- miştir. Seçimlerin daha ziyade iktisadi ve mali sahadaki münakaşalara milyar dolar artıracak iktisadi bir prog- ram olmuştur. Mezkür program yedi maddeden 1barettır ve şu noktaları iha- ta etmektedir D Dış pazarların genişletilmesi. 2) - Yapılacak ergi - indirmeleriy- le Federal bütçe hacminin daaltılması ve husust teşebbüsün - teşviki. 3) Federal hükümet — yardımlariyle yeni bir karayolları ağının kurulması. 4) Ziraat politikasının düzenlen- Mesi. Atom enerjisinden barışçı mak- satlar için faydalanma. aha iyi mekteplerın daha iyi meskenlerin, dah sosyal sigortala- rın — kurulması. Su kuvvetlerinin ve yeraltı ser- vetlerinin federal hükümetin yardımiyle ususi ve âmme teşebbuslerı tarafından müştereken — isletilm Eisenhower it bu programla Amerika Birleşik Devletlerindeki seçim kampanyalarında — başarı sağlıyamadı. 1933 senesinde Cumhuriyetçiler iktidarı atlara devrederlerken de Ame- rıka Bırleşık Devletleri iktisadi bir buh— riyet temin etmış mokratların New Deal v i İi polıtıkalarla e halin- mi sene müddetle tutabilmiş 01— maları keyfiyetidir. Geçen sene Cu çiler bu muvazenenin bozulma sarsmışlardır. 1952 seçimlerinde — elde edilmiş olan i programlarından ziyade ower gibi milli bir kahramanın şahsi prestijine dayanıyordu. Dış yardımlar Amerika Birleşik — Devletleri Ticaret Bakanlığı dış memleketlere askeri, 1ktısad1 teknik yardım ve ikraz olarak pılacak yardımların 1953 1954 mali yılınd beş milyar iki yüz mılyona ula- şacağını bildirmiştir 1952 - 1953 mali yılıyla mukayese edildiğinde yardımla— düşmüştür, teknik yardımlarla ikrazlar meblâğı da 2036 milyondan 1650 milyon dolara inmiştir. İkinci Dünya Harbinden beri ilk defa olarak Batı Avrupaya yapılan Amerikan yardımı akseri yardımlar mu- vacehesinde yeryüzünün diğer bölgele- rine yapılan yardımdan azdır. Batı Av- 15