20 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

20 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

MUSİKİ ramızın isim yapmış sanatkârları tara- fından oynanıyordu. Öyleyse? Evet. — Manon'da başrolleri oyna- yanlar isim yapmış ve şimdiye — kadar takdir kazanmış sanatkârlardı. — Fakat Massenet musikisinin ne ve tesirsiz bir hale getiri- lebılecegını elbirliğiyle denemeğe karar vermışl Des Grıeux rolünde Aydın Gün, tremolo derecesine varan titrek sesıyle u. en sevimli — melodilerini bu partiye bağışlamıştır. Fakat Ayhan Aydan bunları İsrarla - reddediyordu. Helmut Schaefer ıdaresındekı ranın (ek vaffakiy - bizim temsıllerınde nadır sahnedekilerin seslerini müsaade etmekti. Belki daha iyi olurdu ama. Hulâsa, Manon'un Devlet kaderi, diğer diğer Des — Grieux'lerin derecesıne baglıdır Diğer dan hab duyurmalarına duyurmasaydı Opera- Manon'ların ve muvaffakiyet Manon'lar- R 1 tevzıalı dinleyici, Manon listesine bakan bir lunun altı soprano- sillerde herbir sopranonu gi sıray- la sahneye çıkacağı meselelerını doğur- Hoş Resimler: muştu. Birinci mesele — üzerinde fazla düşünmeğe değmezdi. Aralarında en şöhretli isim, Ayhan Aydan'dı. İlk ge- ce şüphesiz ona verilecekti. Fakat di- ğer geceler ne olacaktı? — Geri beş soprano arasında kendilerine dü- şecek sıraya - hatta bizzat Manon ro- lünden fazla -ehemmiyet verenler yok değildi. Nihayet kura çekmeğe karar verildi ve çekildi. Fakat soprano ha- nımlar gene tatmin olmamışlardı. Ara- larında bir soğuk harp başlamış, diğer taraftan da — sırayı — değiştirmesi — için Umum Müdüre şahsi müracaatlar ya- pılmıştı. Kuranı hükmü —kalmamıştı tilerindeki şu satırları lemek düşüyor. daha iyi ezber- Yeter Manon, hayal kurmak bos- Artık günlük hevesleri bırak. İlerdeki temsillerinde Manon ro- lünü oynayacak sopranolar şunlardır: a Korad: İlk defa geçen sene Lucia rolünde sahneye çıkmış ve mu- vaffak olmuş bir koloratura Ankara Konservatuarının fına devam etmiş, fakat ayrılmıştır Şan tahsili iyi Manon lardan biri olması mekte Şadan Candar: Daha ziyade bir konser artisti vasfını haizdir. da ufak tefek muvaffakiyetleri dır. Arzu ettiği sıra ile sahneye çıka- mayacağım — öğrenince rolü tamamen beklen- Gina Lollobrigida Allah 32 çirkinleştirmeyince. Oran Page Nefesi yetmedi terkettiği — söylenmektedir. mından iyi bir Manon olabilir. tıifet Usmanbaş: Operamızın seç- kin sopranolarından biri Manon'da bil- Şan bakı- hassa muvaffal olması beklenmekte- dir. Ses, tip ve oyun bakımlarından bu role çok uygundur Sevda Aydan: Operamızın en çok ümit veren genç kıymetlerinden. Fakat mezzo - soprana rengindeki sesi (keza tipi) Manon'a elverişli değildir. Sevda Aydan bu rolde harcanabilir. Caz Cazcının ölümü Gramofondan bir trompet — sesi yük- seldi. Bir caz trompeti. Ateşli, kud- retli, kesın ifadeli bır caz — trompeti ldüğünü d bilgisini tazelemek istedi. Bır caz ansik- lopedisini açtı şunları okudu: «1908 yılında Teksas'da doğdu. 13 yaşındayken — profesyonel musikişinas olarak hayata atıldı. Ma Raıney, Ida Cox, Bessie Smith gibi şarkılariyle adar Bennie Moten'in, 1935 te Count Basie'nin orkestrasında — çaldı. 1936'da kendi orkestrasını teşkil etti. ve bu or- kestra 1938e kadar devam etti. 1941 de Artie Shaw'un — orkestrasına girdi. Sonra yeni bir orkestra kurdu. 1949 dan itibaren defalarca Avrupa sine çıktı. Bilhassa Paris ve Belçika'da konserler verdi... ramofonda başka bir plâğı çalı- nıyordu. Oran Page bu sefer, boğuk sesiyle, mizahi bir şarkı söylemekteydi. Şarkı söyleyişi de trompet çalışı gibi, «su katılmamış caz» idi.. Caz meraklısı genç, «ölüm hep de cazın en iyi musikişinaslarını — götürür» diye düşündü. «Kalpleri, — ciğerleri bu kadar fazla hararete ve heyecana — da- yanamıyor galiba..» AKİS, 20 KASIM 1954