20 Kasım 1954 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

20 Kasım 1954 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

DÜNYADA OLUP BİTENLER Mısır Necip gene mevkuf Kahirede Riyaseticumhur sarayına bir irdi. O girer girmez saray etrafında, görülmemiş derecede sıkı em- niyet tedbirleri alındı. Her taraf asker- lerle sarılmıştı. ir saat sonra saraydan iki adam çıktı. Biri, giren adamdı: İhtilâl Kon- seyi üyesi, Harbiye Bakanı ve Silâhlı Bizzat reisicum- p. Mısır Reisicumhu- ru bir defa daha tevkif edilmişti. Bu artık, bir âdet halini almak istidadım gösteriyordu. Zira bilindiği gibi Gene- ral Necip bundan bir müddet evvel de İhtilâl Konseyi tarafından bütün vazi- felerinden affedilerek tevkif edilmiş, fa- kat aradan az zaman geçince yeniden Reisicumhurluğa getirilmişti. Evet, bu hal Mısırda artık bir âdet haline gel- mek — üzereydi. akat bu sefer işler, biraz daha ciddi ve vahim görünüyor- du Reisicumhuru — ka- Sadece ka- Araba— General Amir, palı bir otomobile bindirdi. palı değil, aynı zamanda zZırhlı.. trafı başka zırhlı arabalar v kineli tüfenklerle cehhez askerlerm bindikleri motosıkletlerle çevriliydi. Ka- file büyük bir gürültü içinde Kahire sicumhur burada muhafaza altında tu- tulacaktı eneral Necibi evine bıraktıktan sonra Harbiye Bakam ayrıldı. Evin et- tedbirler ahnmış nunla da iktifa edilmedi ve ev tel ör- güler altına alındı. General Necip ne dışarıya çıkabilirdi, ne de misafir ka- bul edebilirdi. Kelimenin tam müânasiy- le, mahpustu Reisicumhur, evine — döner Hayatının tehli- henüz bilinmiyor- du. Mamafih eskı arkadaşlarının bu ka- dar ileri gidecekleri sanılmıyordu. Her halde Mısır ihtilâli, «kansız — ihtilâl» vasfını kaybetmiyecekti. Komplo kuran — Reisicumhu emen aynı saatlerde Başbakan ve İhtilâl Konseyinin Reisi Cemal Ab- dülnasırın sekre eri Bin baş Emin Sa- lar yabancı ve yerli basın mensupları- na bir beyanatta bulunuyordu. min Şakir, gazetecileri bızzat davet etmişti, Binbaşı şöyle dedi : “General Necip'in Cumhurbaşkan— lığından azil ve tevkifi Müslü deşler Cemiyeti Gizli Tdhış Teşkılatı ıfadelermde General Necip'in Müslü- AKİS, 20 KASIM 1954 man Karıı'eşler Ile sıkı bir. işbirliği yap- ti ağını ve Hükümeti Müslüman Kardeşler rarafından devrildikten — son- ra, — kurula: dint hükümetin — başına geçmesi kabul ettiğini itiraf etmişler- dir." sırada Mısır Dıişişleri Bakanlı- ğı da Mısırdaki bütün — Büyükelçilik, elçilik ve maslahatgüzarlıklara birer tel- graf göndererek General Necibin, İh- tilâl Konseyinin karan ile bütün vazife- lerinden affedilmiş olduğunu — haber veriyordu. Mısır Cumhuriyetinin başı, Cum- huriyete karşı komploya teşebbüs suçu ile itham ediliyordu. Durum hakikaten karışıktı ihtilâl Konseyi bir gece evvel top- lanmış ve bu kararı almıştı. — General Abdüllatif Katil! Necip, bundan bir müddet evvel Baş- vekil Abdülnasıra suikast yapan Mısırlı «Müslüman Kardeş» Abdüllatif tara- fından itham edilmişti. Abdüllatif mah- kemede — verdiği ifadede hareketinin Reisicu Necibin muvafakatini haiz bulunduğunu iddia etmiş, eğer Abdül- nasır öldürülebilseydi General Necibin idareyi derhal ele alacağım söylemişti. Sonradan diğer suçlu ve şahitler de aynı sözleri tekrarlamışlardır. General Neci- bin Müslüman Kardeşlerle birlikte Mı- sırda bir din devleti kurmak azminde olduğu anlaşılıyordu. İşte, İhtilâl Kon- seyinin bir defa daha Reisicumhuru bü- tün vazifelerinden af ve tevkif sebebi buydu. Asıl çarpışanlar: Şark ile Garp ısırda iki büyük kuvvetin, bir hayli zamandanberi mücadele halinde ol duğu görülüyordu. Bu kuvvetlerden biri Mısırı Batıya doğru itmek isteyen kuv- vettir ve hâlen Cemal Abdülnasır ile temsıl edilmektedir. de batılılarla gütmektedirler. kuvvet, Mısırı gayretini sarfetmektedir. sa Müslüman Kardeşler Bırlıgı vasıta- siyle harekette bulunmaktadır. İhtilâlin kahramanı General Necibi de kandır- mışlar ve onun isminden istifade he- vesine kapılmışlardır. General Necip hele hacı olalı beri Müslüman Kardeş- lerin ağına düşmüştür. Şimdi, son hareket neticesinde batı taraftarlarının yeni bir zafer kazanmış oldukları görülüyor. Cemal Abdülnası- ışbırlıgı yapmak gayesini mukabil ikinci şarkta tutmak için son Bunlar, bilhas- rın vaziyeti, her zamankinden kuvvet- lidir. Müslüman — Kardeşlerin, General Necibin tevkifi dolayısiyle çıkaracakla- rı karışıklıklar her halde kolaylıkla ön- lenebilecektir. Mısırda bu yolda sert tedbirler alınmıştır. Beynelmilel durum Gevşeme P arıste çıkan ve iyi havadis almakla imde verilen bir kabul resminde başve- ihtimalinin her zamankinden daha kuv- lduğun soylem ti; Bırleşmış n t, dünya bır yumuşamanın arıfesınde görünüyor- Gazetenin unuttuğu bir nokta var- ı1: Almanyanın silâhlanmasına dair andlaşmaları Batı Avrupa Parlâmento- ları bugünlerde tasdik için müzakere- lere başlıyacaklardı Sovyet Rusya, her zamankı gibi yeni bir sulh taarruzuna girişmişti Bir müddetten beri Avrupada ve Amerikada —İfakat bilhassa Avrupa- da— harp ihtimalinin uzaklaşmış oldu- ğu ifade edilmektedir. Hattâ, bundan bir müddet evvel memleketimizi ziya- ret ed Mareşal ery de b kanaatte olduğunu Ankarada bir basın toplantısında bildirmiştir. Doğrusu is- tenilirse, harp ihtimalinin bir kaç sene evvele nazaran azaldığım — görmemek için kör olmak lâzımdır. ak, bunun boy]e olacağı ma- Atlantik paktı, bu ihtimalin 17 Anc, lümdu.